تهران سما: دكتر محمد باقر قاليباف صبح امروز در مراسم تشييع پيكر پاك شهيد "اميد عباسي" در سازمان آتش نشاني اظهار داشت: در ابتدا به خانواده شهيد عباسي عرض تسليت دارم زيرا اين شهيد مايه افتخار همه همكاران ما در مجموعه شهرداري تهران و به خصوص سازمان آتش نشاني است. اين پدر و مادر فرزند از جان گذشته اي را تربيت كردند كه مايه افتخار است.
وي افزود: پدر و مادر شهيد عباسي با رزق حلال و تربيت درست اين امانت خدا را اين گونه به او باز گرداندند. همه ما در مجموعه شهرداري شما را - پدر و مادر شهيد عباسي- مايه افتخار مي دانيم و هيچ وقت شهيد اميد عباسي را از ياد نخواهيم برد.
شهردار تهران ادامه داد: به همسر اين شهيد نيز تسليت عرض مي كنم.همچنين به همكاران و همسنگران خود در سازمان آتش نشاني عرض تسليت دارم.خدا را شاهد مي گيرم نوبتي در جمع دوستان آتش نشان بودم و به آنها گفتم وقتي به عنوان يك رزمنده وارد مجموعه شما مي شوم روحيه خدمت، شجاعت و مردانگي در اين محيط موج مي زند.
قاليباف ادامه داد: امروز همه ما با هم متعهديم، همچون همرزمان شهيدمان در سنگر ايستاده ايم تا راه و آرمان شهدا را پيش ببريم.
شهردار تهران خاطر نشان كرد: ما اين مسير را انتخاب كرديم و زندگي ما جز خدمت به مردم، دفاع از آرمان انقلاب و دفاع از مردم نيست. يك روز اين دفاع در جبهه بود و امروز نشان داده شد در اين شهر پرتلاطم مشغول زندگي، مردان مردي هستند كه همچون شهدا از همشهريان و فرزندان خود دفاع مي كنند و در اين راه با رشادت جان خود را نيز مي دهند.
وي تاكيد كرد: ما اميد عباسي را از دست نداديم. او با رشادت خود به چهار نفر زندگي بخشيد. عهد مي بنديم در اين ماه عزيز و به خانواده شهيد و همچنين مردم مي گوييم اين راه همچنان ادامه دارد و اين در بسته نيست و روحيه جوانمردي، شهادت و خدمت باز است.
شهردار تهران در پايان با عرض تسليت دوباره به خانواده شهيد عباسي گفت: اميدواريم در اين راه موفق بوده و فردا شرمنده شهدا نباشيم.
قاليباف پس از صحبت در مراسم تشييع پيكر شهيد اميد عباسي، دختر 9 ساله نجات يافته از سوي اين شهيد را بوسيد و بر پيكر آتش نشان فداكار فاتحه خواند.
براساس آمارهاي سازمان بهزيستي درحال حاضر فقط 18 درصد كودكان بي سرپرست تحت پوشش اين سازمان شرايط واگذاري به خانواده ها را دارند در حالي كه در صورت تصويب قانون جديد شرايط واگذاري 50 درصد كودكان فراهم ميشود.
در حال حاضر 9 هزار و 500 كودك در مراكز و خانه هاي كودك تحت پوشش سازمان بهزيستي نگهداري مي شوند كه در شرايط فعلي فقط 18 درصد كودكان شرايط داشتن سرپرست دائم و فرزند خوانده شدن را دارند.
همچنين بر اساس آمارهاي سازمان بهزيستي 9 درصد كودكان بهزيستي سر راهي و 7 درصد آنان نيز معلول هستند و فقط 18 درصد كودكان تحت پوشش شرايط فرزند خواندگي را دارا هستند و در مجموع سالانه حدود يكهزار كودك به خانواده هاي داراي شرايط واگذار مي شوند.
كه البته سهم استان تهران نيز در سال جاري فقط حدود 180 كودك بي سرپرست و 10 كودك به صورت امين موقت بوده كه به خانواده ها سپرده شده اند.
با قانون قبلي فرزند خواندگي كه كه متعلق به 38 سال قبل است واگذاري فرزند به خانواده ها بسيار سخت است و مدتي است سازمان بهزيستي با استفاده از نظرات كارشناسان و متخصصين مفاد جديدي به اين قانون افزوده كه پس از كش و قوسهاي فراوان هم اكنون دركميسيون اجتماعي در دست بررسي است.
قانون فرزندخواندگي مربوط به 38 سال قبل است
مديركل بهزيستي استان تهران با اعلام اينكه قانون فرزندخواندگي در ايران مربوط به 38 سال قبل است، گفت: اين قانون سال 53 به تصويب مجلس رسيده و بسيار قديمي است. اين نهاد با مشكلات و تنش هايي براي واگذاري كودكان به خانواده مواجه است بنابراين حدود 5 سال پيش سازمان بهزيستي كشور با ارائه طرحي كارشناسي شده در قالب زواياي مختلف سپردن كودكان بي سرپرست و بدسرپرست تحت حمايت بهزيستي به هيات دولت درصدد كاهش مشكلات اين بخش است.
دكتر ولي الله نصر افزود: اين طرح توسط هيات دولت به شوراي نگهبان ارسال شده و شوراي نگهبان نيز آن را به كميسيون اجتماعي مجلس ارجاع داده است.
وي اظهار اميدواري كرد با تعامل خوب ميان شوراي نگهبان و مجلس بسياري از مشكلات حيطه فرزندخواندگي به ويژه در بخش حضانت فرزند به صورت امين حل شود.
وي در ادامه با بيان اينكه 85 درصد از كودكان تحت حمايت بهزيستي كودكان بد سرپرست و 15 درصد بي سرپرست هستند، مي گويد: به ازاي هر كودك قابل واگذاري در مراكز زير نظر بهزيستي 7 خانواده متقاضي گرفتن آن كودك هستند كه توسط كميته هاي شناسايي صلاحيت مورد بررسي قرار مي گيرند. مديركل بهزيستي استان تهران موارد امتيازي بهزيستي به خانواده ها را شامل مواردي همچون: ميزان تمكن، تحصيلات، سن، موقعيت هاي اجتماعي و مذهبي و همچنين نداشتن سوء سابقه و اعتياد در خانواده هاي متقاضي فرزند اعلام مي كند.
تسهيل در واگذاري فرزند به خانواده ها
در همين رابطه معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي نيز از تصويب نهايي لايحه فرزند خواندگي در آينده اي نزديك در مجلس خبر داده و عنوان كرد كه مدتي است كه كميسيون اجتماعي مجلس در حال رفع اشكالات لايحه فرزند خواندگي است و تا كنون نيز درصد زيادي از ايرادات برطرف شده است كه اميدواريم در آينده اي نزديك اين لايحه به تصويب نهايي برسد.
محمد نفريه با اشاره به اينكه تصويب لايحه جديد فرزند خواندگي باعث ايجاد تسهيل در روند واگذاري فرزند به خانواده ها مي شود، گفت: در حال حاضر مراحل واگذاري فرزند به خانواده ها حداكثر 6 ماه زمان نياز دارد كه اين مدت در صورت تصويب نهايي لايحه جديد بسيار كاهش پيدا خواهد كرد.
براساس گفته هاي معاون سازمان بهزيستي ، تاكنون فقط كودكان بي سرپرست شرايط واگذاري را داشتند اما در قانون جديد كودكان بد سرپرست را نيز مي توان به عنوان فرزند خوانده و يا امين موقت به خانواده ها واگذار كرد و اين موضوع مي تواند تحولات زيادي در واگذاري فرزند به خانواده ها ايجاد كند.
به گفته نفريه، داشتن سلامت رواني كه به تائيد پزشك رسيده باشد، شرايط مالي مناسب ، نداشتن سوء سابقه، اعتياد و...از جمله مواردي است كه خانواده ها براي پذيرفتن فرزند بايد داشته باشند و همچنين براساس قانون جديد، به خانواده هاي داراي فرزند و دختران مجرد سن بالا نيز كودك واگذار خواهد شد.
واگذاري فرزند به دختران مجرد در قانون جديد
اما اميرحسين قاضيزاده سخنگوي كميسيون اجتماعي مجلس از آخرين تحولات در طرح فرزند خواندگي خبر داده و گفت: اين لايحه21 اصلاحيه دارد و در انتها بايد در صحن علني مجلس به تصويب برسد. البته در اين خصوص منتظر هئيت رييسه مجلس هستيم تا لايحه را مطرح كرده و در صحن علني به تصويب نهايي برساند. يكي از اين اصلاحيه ها درباره فرزندان بد سرپرست است تا وضعيت تأمين مالي آن ها ارتقا يابد.
وي افزود: در صورت تصويب نهايي قانون فرزند خواندگي دختران كه سن بالا دارند نيز مي توانند فرزند اختيار كنند.
به هر حال لايحه جديد فرزند خواندگي كه به منظور تسهيل در واگذاري فرزند به خانواده هاي داراي شرايط تدوين شده چندين ماه است كه مراحل بررسي و كار كارشناسي خود را طي مي كند كه اميدواريم هرچه سريعتر در كميسيون اجتماعي ايرادات آن برطرف و براي تصويب نهايي وارد صحن علني مجلس شود كه البته براي بايد منتظر نتيجه نهايي آن ماند كه آيا در نهايت واگذاري فرزند به دختران مجرد ، خانواده هاي داراي فرزند ، ايرانيان خارج از كشور و .... انجام مي شود يا خير. منبع: خبرگزاري مهر/
قرار است در اين طرح يك ميليون امضا جمع آوري شود، تا دولت انگليس به دليل سياست هاي اشتباه ها و جناياتش عليه ملت فلسطين، رسما عذرخواهي كند.
در اين فراخوان با شعار "انگليس، زمان عذرخواهي فرا رسيده"، از انگليس درخواست شده است به دليل صدور بيانيه "بالفور" و ايجاد زمينه اشغال فلسطين و محروم كردن فلسطيني ها از حقوق خود، به طور رسمي از ملت فلسطين عذرخواهي كند.
در تاريخ ۲ نوامبر ۱۹۱۷ ميلادي، "آرتور جيمز بالفور" وزير خارجه انگليس در نامه اي خطاب به "والتر روتشيلد" سياستمدار يهودي انگليسي از موضع مثبت دولت انگليس براي تاسيس رژيم صهيونيستي خبر داد.
طرح جمع آوري يك ميليون امضا طرحي 5 ساله خواهد بود.
"اوري ديويز" نويسنده و استاد دانشگاه قدس درمصاحبه با شبكه خبرنگار العالم، گفت: انگليس بايد به دليل جنايت هاي جنگي و ضد بشري كه در فلسطين مرتكب شده، عذرخواهي كنند.
وي افزود: صهيونيستها تضعيف مي شوند و به عاقبتي همانند رژيم آپارتايد در آفريقاي جنوبي مواجه خواهند شد.
"ماجد الزير" رئيس مركز فلسطيني "بازگشت" در انگليس نيز اظهار داشت: ما اقدامات خود را با عذرخواهي نمادين آغاز مي كنيم و پس از آن اقدامات ديگري در زمينه سياسي و حقوقي در حمايت از ملت فلسطين صورت مي گيرد.
اين طرح همزمان با آغاز هفته جهاني قربانيان فلسطيني آغاز شده است.
"استفان سايزر" كشيش كليساي "انگليكان" در لندن هم به خبرنگار العالم، گفت: انگليس در اقدامي خبيث با ناديده گرفتن قوانين بين المللي و حقوق فلسطيني ها، طرح تقسيم فلسطين را اجرا و زمينه تشكيل رژيم صهيونيستي را فراهم كرد.
خبرنگار العالم گزارش داد، هدف از اين طرح يكپارچه كردن تلاشهاي سياسي و حقوقي براي جلب توجه افكار عمومي نسبت به مظلوميت آوارگان فلسطيني و تاكيد بر اين نكته كه انگليس مسبب اين فاجعه بوده است.
"جريمي كوربن" نماينده پارلمان انگليس، گفت: من اين درخواست را امضا كردم و از اين طرح حمايت مي كنم ؛ اعلاميه بالفور الگويي بود كه نفاق سياسي را آموزش داد، و موجب تشكيل رژيم صهيونيستي شد.
وي طرح مجبور كردن انگليس به عذرخواهي از ملت فلسطين را در راستاي تحقق عدالت دانست.
مسئولان اين فراخوان معتقدند حتي اگر نتوانستند دولت انگليس را به عذرخواهي از مردم فلسطين وادار كند، دست كم مي تواند افكارعمومي را متوجه مسئوليت انگليس در قبال مشكلات ملت فلسطين كنند
ايسنا به نقل از سما نوشت: جمعي از شهروندان عربستاني از وزارت تجارت و صنايع اين كشور خواستند تا از فروش كفشهاي ورزشي كه عبارت لاالهالاالله بر روي آنها حك شده، ممانعت كند.
بنا به نوشته يكي از مجلات عربستاني، شماري از شهروندان اين كشور اعلام كردند كه كفشهايي در بازارهاي شهر جده عربستان به فروش ميرسد كه بر روي آنها اين عبارت حك شده كه در حقيقت توهين به خداوند و وحدت كلمه به شمار ميرود.
اين خبر خشم شمار زيادي از شهروندان عربستاني را به دنبال داشت به نحوي كه يكي از آنها در پايگاه اجتماعي فيسبوك اعلام كرد: عبارت شهادت جايگاهش در قلب است و بالاترين جايگاه را دارد.
براي ديدن تصوير كفش به لينك مراجعه كنيد.
اين فتوا ، با استقبال گسترده در جهان اسلام مواجه شده است. به گزارش خبرآنلاين ، رهبر معظم انقلاب در پاسخ به استفتائي اعلام كردند: " اهانت به نمادهاي برادران اهل سنت از جمله اتهام زني به همسر پيامبر اسلام [عايشه] حرام است. اين موضوع شامل زنان همه پيامبران و به ويژه سيد الانبياء پيامبر اعظم -حضرت محمد(ص) -مي شود."
آيت الله خامنه اي اين موضوع را در پاسخ به استفتائي مطرح كردند كه در آن خواسته شده بود تا ايشان نظر خود را درباره "اهانت و استفاده از كلمات تحقيرآميز و توهين به همسر پيامبر اسلام ام المومنين حضرت عايشه اعلام كنند."
اين درخواست صدور فتوا از سوي جمعي از علما و فرهيختگان شيعه منطقه احساء عربستان سعودي ارائه شد. استفتاء از آيت الله خامنه اي در پي توهين به عايشه توسط ياسر الحبيب روحاني شيعه كويتي صورت گرفت كه با واكنش ها و مخالفت هاي بسياري روبه رو شد. در شديدترين اين واكنش ها، كابينه كويت، اين روحاني را سلب تابعيت كرد.
اين موضوع باعث شد تا شيعيان كشورهاي عربي حوزه خليج فارس تحت فشارهاي شديدي قرار بگيرند. خبرگزاري مهر وابسته به سازمان تبليغات اسلامي اولين رسانه اي بود كه اين فتوا را در بخش عربي خود منتشر كرده است.
سازمان تبليغات اسلامي از جمله نهادهاي زير نظر مستقيم مقام معظم رهبري است كه رئيس آن نيز به طور مستقيم توسط ايشان تعيين مي شود.
خبرگزاري مهر در بخش عربي خود مي نويسد:" حضرت آيت الله العظمي سيد علي خامنه اي رهبر انقلاب اسلامي با صدور فتوايي، توهين به ام المومنين حضرت عايشه همسر پيامبر اكرم يا نمادها و شخصيت هاي اسلامي اهل سنت را حرام اعلام كردند."
اين خبرگزاري ادامه مي دهد:" فتواي رهبر انقلاب جديدترين و بالاترين واكنش در سطح شيعيان در محكوميت توهين شيخ ياسر الحبيب به حضرت عايشه است. دهها نفر از شخصيت هاي ديني شيعه برجسته در عربستان سعودي، ايران و كشورهاي حاشيه خليج فارس توهين و اسائه ادب به حضرت عايشه يا هر يك از همسران پيامبراسلام را به شدت محكوم كرده اند."
پيش از اين حجت الاسلام سيدعلي فضل الله فرزند ارشد علامه محمدحسين فضل الله نيز در گفت وگو با روزنامه كويتي الراي اسائه ادب به حضرت عايشه را منع كرده بود.
اين خبر در رسانه هاي عربي به ويژه شبكه الجزيره بازتاب زيادي داشت. اين شبكه ضمن تكرار اين خبر در بخش هاي خبري مختلف ، در برنامه "ما وراء الخبر" با حضور اين كارشناسان به بررسي فتواي رهبري انقلاب و نقش آن در وحدت و نزديكي ميان پيروان مذاهب مختلف اسلامي پرداخت.
محمد البحراني خبرنگار الجزيره در تهران نيز در همين زمينه در گزارشي با نشان دادن جديدترين كتاب استفتائات آيت الله خامنه اي گفت: رهبر ايران بارها بر وحدت ميان مذاهب اسلامي تاكيد كرده است.
وي اضافه كرد: آيت الله خامنه اي همچنين در جديدترين فتواي خود بدگويي و اسائه ادب به حضرت عايشه همسر پيامبر و شخصيت هاي اسلامي مورد احترام اهل تسنن را حرام اعلام كرده اند.
البحراني افزود: رهبري ايران پيش از اين نيز با صدور فتواهايي ، اقامه نماز شيعيان به امامت فردي سني مذهب يا مشاركت در نمازجماعت برادران اهل تسنن را بدون مانع دانسته بودند.
اين فتوا در رسانه عربي بازتاب فراواني داشت و از جمله روزنامه الانباء كويت، سايت پرمخاطب محيط، روزنامه هاي السفير لبنان و الحيات چاپ لندن و سايت راديو تلويزيون مصر به انعكاس آن پرداختند. با اين حال العربيه ، وابسته به افراطيون سعودي ، ترجيح داد در اين باره سكوت كند! امام خميني و آيت الله خامنه اي همواره بر وحدت ميان مسلمانان ، تاكيد كرده اند
ويژگيها و شاخصهاي فرهنگ عمومي:
1.فرهنگ عمومي داراي دو جهت «عيني» و «اعتباري» است كه ميبايست هر دو را مدنظر داشت. هيچ كس بهتر از مقام معظم رهبري، آيتالله خامنهاي، اين دو بعد فرهنگ عمومي را تبيين نكردهاند. از نظر ايشان فرهنگ عمومي دو بخش دارد: يك بخش آن ظاهري و بارز مثل: شكل لباس و شكل معماري است كه تأثير خاصي بر روي ذهنيات و خلقيات و منش و تربيت افراد دارد و بخش ديگرش مربوط به امور نامحسوس مثل اخلاقيات فردي و اجتماعي مردم، وقتشناسي، وجدان كاري، مهمان دوستي و احترام به بزرگترهاست.
2.فرهنگ عمومي حوزهاي از نظام فرهنگي جامعه است كه پشتوانه آن اجبار قانوني و رسمي نيست، بلكه تداوم آن در گرو اجبار اجتماعي اعمال شده از سوي آحاد جامعه و تشكلها و سازمانهاي غيردولتي (غيررسمي) است. برخلاف حوزه فرهنگ رسمي كه در نهايت، اجبار فيزيكي از آن حمايت ميكند، حوزه فرهنگ عمومي عمدتاً بر پذيرش و اقناع استوار است و عدم پايبندي به آن مجازات، به معناي حقوقي كلمه، را در پي ندارد. به عبارت ديگر مفهوم فرهنگ عمومي در تقابل مردم ـ دولت مفهوم پيدا ميكند.
3. فرهنگ عمومي مؤلفههايي از فرهنگ است كه تأثيرات آن عام و فراگير ميباشد و عامه مردم در كيفيت آن نقش دارند و از شيوه رفتارهاي عمومي مردم يا عرف و عادات و رسوم و زبان ساخته ميشود و يا تأثير مشهود ميپذيرد و عموم جنبهها و عرصهها و زندگي مردم را تحت تأثير قرار ميدهد و عموم مردم نسبت به آنها حساسيت و شناخت دارند.
4. فرهنگ عمومي، سازندگان و عاملان خاص خودش را دارد كه بر بخشي از آنها دولت نظارت ميكند. نزديك شدن به فرهنگ عمومي و اصلاح آن از طريق بخشنامه ميسر نيست.
5. فرهنگ عمومي مانند كل نظام فرهنگي و فرهنگ، در چهار وجه ظاهر ميشود: دروني، رواني، نمادي، نهادي و آثار. از اين رو ميتوان رگههاي فرهنگ عمومي را در همه اين جلوهها يافت. فرهنگ عمومي، در كنار فرهنگ رسمي، در همه حوزههاي زندگي اجتماعي، خانواده، حكومت، اقتصاد و آموزش و پرورش و نظاير اينها حضور دارد. از اين رو نميتوان آن را به حوزه مشخصي محدود ساخت
يك مقام مسؤول عراقي گفت: به دليل محصور شدن گنبد حرم حضرت سيدالشهدا در ميان تاسيات فني و سقف جديد اطراف حرم، گنبد حرم حضرت امام حسين(ع) سال آينده هفت متر بلندتر مي شود.
به گزارش رسا، گنبد حرم حضرت امام حسين(ع) سال آينده هفت متر بلندتر مي شود. براساس اين گزارش، اين تصميم به دليل محصور شدن گنبد در ميان تاسيات فني و سقف جديد اطراف حرم اتخاذ شده است.
يك مقام مسؤول محلي در اين باره به خبرنگار ما گفت: اين روزها عوامل فني در ادامه تحقيقات قبلي خود مرحله ديگري از امور فني از جمله محاسبه وزن چهار ستون اطراف مضجع شريف را انجام مي دهند.
وي افزود: در مرحله قبلي تحقيقاتي صورت گرفت و نتايج به دست آمده اينك در دست پژوهش است. اين مقام مسؤول درباره گنبد جديد گفت: پوسته اي ساخته مي شود و روي همين گنبد قرار مي گيرد، پوسته اي كه ارتفاع گنبد حرم سيدالشهدا را هفت متر افزايش خواهد داد.
بر پايه اين كنوانسيون كشورهاي عضو يونسكو، ميتوانند آثار تاريخي، طبيعي و فرهنگي كشور خود را نامزد ثبت بهعنوان ميراث جهاني كنند. حفاظت از اين آثار پس از ثبت در عين باقي ماندن در حيطه حاكميت كشور مربوطه، به عهده تمام كشورهاي عضو است. به گزارش شيعه آنلاين به نقل از فارس، عليرغم تبليغات متعدد براي جمعآوري امضاهاي اينترنتي به منظور ثبت جهاني قبرستان بقيع در يونسكو، يك مقام رسمي در ثبت ميراث فرهنگي اعلام كرد: ثبت جهاني آثار در يونسكو با اين روش غيرممكن است.
چند روزي است كه يك متن مشترك از طريق ايميل يا پيامك در بين مردم كشورمان در حال رد و بدل شدن است، پيامكي با اين عنوان كه «براي ثبت بقيع در يونسكو، به ثبت و تأييد 50000 نفر نياز است. شما هم مي توانيد براي شركت در اين طرح و كمك به ثبت اين مكان عظيم جهان تشيع همين الآن به آدرس اينترنتي dar-alhuda.net برويد و ثبتنام كنيد.»
اين متن اگر چه در نگاه نخست دل هر مسلمان عاشقي را به غليان مي اندازد تا هر چه سريع تر كمكي باشد براي ثبت آن در ميراث جهاني اما آيا يونسكو (سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي سازمان ملل متحد) با تأييد 50 هزار نفر از مردم عادي، هر اثر تاريخي را ثبت مي كند؟
اگر ثبت آثار در فهرست ميراث جهاني يونسكو به اين سهولت، قابل انجام است چرا يونسكو براي هر كشوري سهميه سالانه حداكثر 2 اثر را اعلام كرده است؟ و چرا براي ثبت هر اثر در يونسكو سال ها كارشناسان براي جمع آوري پرونده آن تلاش مي كنند و در اجلاس سالانه يونسكو براي ثبت اثر، چانه زني ها بالا مي گيرد؟
يونسكو ضابطه دارد/ از اين حركت متعجبم!
آتوسا مومني، مديركل دفتر ثبت آثار و حفظ و احياي ميراث فرهنگي كشور از مسئولاني است كه سال ها در تهيه و تنظيم پرونده هاي ثبت ملي و پرونده هاي ثبت جهاني در يونسكو مشاركت داشته است.
مومني درباره ارسال پيام هاي جمع آوري امضاهاي اينترنتي در جهت ثبت جهاني «بقيع» در يونسكو به خبرنگار فارس مي گويد: واقعاً از اين موضوع متعجب هستم چون ثبت آثار در يونسكو يك ضابطه كلي دارد.
وي ادامه مي دهد: هر كشوري آثار متعلق به خود را مي تواند براي ثبت جهاني به يونسكو معرفي كند كه نيازمند طي مراحل و مقدماتي است و اين گونه نيست كه ما پيشنهاد بدهيم يك اثر تاريخي در يك كشور ديگر، توسط يونسكو ثبت شود.
مردم نمي توانند اثري را در يونسكو ثبت كنند
مديركل دفتر ثبت آثار و حفظ و احياي ميراث فرهنگي كشور درباره اينكه آيا حمايت تعداد زيادي از مردم براي ثبت يك اثر تاريخي در يونسكو تأثيري دارد يا خير؟ اين گونه پاسخ مي دهد كه طبيعتاً خير.
مومني مي افزايد: مردم و سازمان هاي مردم نهاد شايد بتوانند كمك فكري يا پيشنهاد دهنده براي ثبت جهاني يك اثر به مسئولان كشورشان باشند اما هيچ گاه يك سازمان بين المللي تنها بر اساس پيشنهاد آنها اقدامي انجام نمي دهد.
هر اثري متعلق به يك كشور است/ خود آن كشور بايد اقدام كند
وي تأكيد مي كند كه در يونسكو هر اثري به نام يك كشوري ثبت مي شود و خود آن كشور بايد براي ثبت جهاني ميراث فرهنگي پا پيش بگذارد.
به گفته مومني ميراث فرهنگي در كشورهاي مختلف، متولي گوناگوني دارد اما مهم اين است كه يونسكو پرونده هاي ثبت جهاني آثار را از همان متولي آن كشور مي پذيرد.
بقيع؛ ميراث اسلامي مشترك
مديركل دفتر ثبت آثار و حفظ و احياي ميراث فرهنگي كشور درباره اينكه به هر حال قبرستان بقيع متعلق به تمام مسلمانان جهان است و ثبت جهاني آن خواسته تمام مسلمانان است، مي گويد: شايد بتوان قبرستان بقيع را تحت عنوان پرونده مشترك كشورهاي اسلامي در يونسكو مطرح و به ثبت رساند اما اين موضوع هم نيازمند آن است كه كشوري كه اين ميراث فرهنگي در آن وجود دارد ابتدا اقدام كند و سپس ساير كشورها به آن اضافه شوند.
ميراث جهاني يونسكو چيست؟
اما ميراث جهاني يونسكو يا World Heritage Sites چيست؟ نام عهدنامهاي بينالمللي است كه در تاريخ 16 نوامبر 1972 ميلادي به تصويب كنفرانس عمومي يونسكو رسيده است و موضوع آن حفظ آثار تاريخي، طبيعي و فرهنگي بشر است كه اهميت جهاني دارند و متعلق به تمام انسانهاي زمين، فارغ از نژاد، مذهب و مليت خاص است.
بر پايه اين كنوانسيون كشورهاي عضو يونسكو، ميتوانند آثار تاريخي، طبيعي و فرهنگي كشور خود را نامزد ثبت بهعنوان ميراث جهاني كنند. حفاظت از اين آثار پس از ثبت در عين باقي ماندن در حيطه حاكميت كشور مربوطه، به عهده تمام كشورهاي عضو است.
بقيع باز هم در غربت
قبرستان بقيع كه حتي در زمان پيامبر اكرم (ص) نيز زيارتگاه بوده است سال هاست كه در گير و دار حيله هاي متعدد وهابيون سعودي اسير شده است.
به طوري كه نخستين تخريب قبور مطهر ائمه بقيع به دست وهابيون سعودي در سال 1220 هجري يعني زمان سقوط دولت اول سعوديها توسط حكومت عثماني روي داد، پس از اين واقعه تاريخي - اسلامي با سرمايهگذاري مسلمانان شيعه و به كاربردن امكانات ويژهاي، مرقدهاي تخريب شده به زيباترين شكل بازسازي شد و با ساخت گنبد و مسجد، بقيع به يكي از زيباترين مرقدهاي زيارتي و در واقع مكاني زيارتي - سياحتي براي مسلمانان تبديل شد.
در هشتم شوال سال 1344 هجري قمري پس از اشغال مكه، وهابيون به سركردگي عبدالعزيز بن سعود روي به مدينه آوردند و پس از محاصره و جنگ با مدافعان شهر، سرانجام آن را اشغال و مأموران عثماني را بيرون كردند و براي دومين بار به تخريب قبور ائمه بقيع و ديگر قبور چون قبر ابراهيم فرزند پيامبر اكرم (ص)، قبور همسران آن حضرت، قبر ام البنين مادر حضرت اباالفضل العباس(ع)، قبر عبدالله پدر پيامبر، اسماعيل فرزند امام صادق(ع) و بسياري قبور ديگر پرداختند.
با اين تفاسير، واضح و مبرهن است كه با جمع آوري امضاهاي اينترنتي، گامي براي ثبت جهاني قبرستان بقيع در بونسكو برداشته نمي شود اما اينكه در راستاي چه اهدافي چنين پيام هايي از سمت يك سايت غيررسمي و بي هويتي در حال انتشار است هنوز مشخص نيست.
از سوي ديگر، پيگيري رسمي ثبت جهاني بقيع در يونسكو توسط عربستان نيز در شرايط فعلي اين كشور كه هنوز وهابيون بر آن سلطه دارند بعيد به نظر مي رسد.
اگر به چهره افرادي كه در خيابان ها مي بينيم، دقت كنيم، بارها افرادي را با ابروهاي تيغ زده، موهاي سيخ
سيخي، شلوارهاي تنگ - كه تا ديروز آن قدر گشاد بود كه به زور به كمر بسته مي شد- بلوزهاي تنگ با
مارك ها و شكل هاي عجيب، شال هايي كه فقط وسط سر را مي پوشانند، مي بينيم. سخني كه آنها مي
گويند اين است كه مُد است.
بقيه در ادامه مطلب
زماني آتاري مد بود و زماني سگا. اما حالا اس پي سي. زماني داشتن تلويزيون رنگي و حال داشتن ال اي دي حالا ديگر داشتن شبكه اجتماعي و گوشي هاي مثل اي فون 5 هم مد شده است!
تكنولوژي آنقدر پيشرفت كرده و در بطن زندگي روزمره ما وارد شده است كه بدون آن زندگي كمي سخت خواهد شد. رسانه ها امروز وجوه مختلف زندگي انسان را گرفته اند و رقابت تكنولوژيك آنها باعث شده است تا فضاي مد براي آنها نيز تعريف شود. امروزه و طبق تعريف پر آسيب جامعه شايد فيس بوك و گوگل پلاس در زندگيش محلي از اعراب نداشته و ايميلي براي خود نساخته باشد؛ و موبايلش تاچي نباشد، از مد امروز عقب باشد. در همين رابطه رسانه ها دو جايگاه پيدا مي كنند رسانه هاي مد و مدهاي رسانه اي! وقتي رسانه ها خود عاملي از مد مي شوند و زماني كه در موج مد گرايي در جامعه تاثير دارند. رسانه ها حتي اگر خود مد شوند تحت عامل و تابع ديگري هستند كه آن همان تاثير است. رسانه در يك جامعه الگو مي شود، مروج مي شود، باورها ها را هدايت مي كند. نظريات زيادي درباره تاثير رسانه ها بر مخاطب وجود دارد،همينطور تاكنيك هاي گوناگوني و ما چه نقش رسانه ها را در عصر حاضر پويا و فعال بدانيم و يا تابع شرايط و غير فعال باز نمي توانيم تاثيري كه رسانه ها دارند را منكر شويم.
اين مهم به دو صورت توسط رسانه ها شكل مي گيرد يكي خودآگاه و با برنامه ريزي و ديگري ناخودآگاه. امروزه فرهنگ سازي از وظايف و اصول يك رسانه عنوان مي شود. گاهي اين فرهنگ سازي نيز از يك وظيفه خارج شده و جنبه تهاجم و شبيخون براي مخاطبان ديگر مي گيرد.
آنچه كه مشخصا در جامعه ما تاثير زيادي بر سبك زندگي و ترويج مدها و مد شدن چيزي در جامعه دارد شبكه هاي فارسي زبان ماهواره اي اند، شبكه هايي كه بخش اعظمي از اين كار را به صورت خوداگاه و برنامه ريزي شده انجام مي دهد، از مدهاي مصرفي تا مدهاي رفتاري!
رسانه هاي بسياري در دنيا به دنبال اين تغيير سبك زندگي در ديگران هستند به خصوص غول هاي رسانه اي با توجه به حجم رسانه هاي مهم خود و انديشه هاي گوناگون از جمله فراماسونري كه در حال جريانات بسياري را زمينه سازي كرده است. البته علاوه بر غول هاي رسانه اي اين قطب هاي اقتصادي هستند كه از عامل رسانه براي فروش بيشتر كالاهاي خود سود مي جويند و رسانه ها را عاملي براي ترويج مصرف گرايي و مد ساز مي كنند.
شبكه هاي ماهواره اي فارس زبان بيشترين تاثير را در وهله اول در مرحله خودآگاه در اين زمينه دارند. وجود شبكه هاي ماهواره اي به خودي خود حتي با زبان غير مرتبط ميتواند اين عامل را سبب شود اما آنچه كه مشخصا در جامعه ما تاثير زيادي بر سبك زندگي و ترويج مدها و مد شدن چيزي در جامعه دارد شبكه هاي فارسي زبان ماهواره اي اند، شبكه هايي كه بخش اعظمي از اين كار را به صورت خوداگاه و برنامه ريزي شده انجام مي دهد، از مدهاي مصرفي تا مدهاي رفتاري!
آنها با تبليغ اجناس گوناگون و همطراز آن كار بر روي ايجاد سبك خاصي از زندگي و نياز آنچناني در يك زندگي به آنها احساس نمي شود اما به صورتي براي اين كالاها و مصرف آن نياز كاذب ايجاد مي شود كه نه تنها يك فرد به سمت خريد اين كالا ترغيب مي شود بلكه در ادامه موج سازي انجام مي پذيرد تا اين كالا به صورت يك مد در جامعه در آيد. در قدم بعدي و با گذر از تبليغات اين كاراكتر ها هستند كه مد سازي مي كنند. نوع لباس پوشش و مو يك بازيگر مجري معروف به سان يك مد معرفي مي شود هر چند گاهي غير مستقيم؛ اما مخاطبان وبه خصوص جوانان كه به دنبال الگو هستند سريع همگام اين جريان شده و جريان مدي جديد در جامعه نمايان مي شود و ارتباطات ميان فردي آن را در جامعه تثبيت خواهد كرد. در قدم بعدي فراتر از يك كالا، نوع سبك زندگي، رفتار و باورها و فرهنگ سازي براي استفاده از يك كالا كه ممكن است با فرهنگ بومي ما همخواني نداشته باشد توسط رسانه ها شيوع داده مي شود تا هم اين زمينه ها در حاصل اين جبهه از جنگ نرم خود مدي رفتاري بين افراد شوند. در واقع با تغيير رفتار و نگرش در زندگي جريان سازي ايجاد مي وشد كه مسير ساير فعاليت ها را هموار مي كند. نگاهي به برنامه بفرماييد شام، اين موضوع را براي ما به خوبي تداعي خواهد كرد. در اين برنامه، نه تنها نوع خاصي از مصرف و شايد برخي كالاها و پوشش ها ممكن است ترويج شود بلكه برخي رفتار ها و نگرش ها كه خود اين شيوع را بايد بر آن قرار گيرد مد سازي مي شوند.
افراد نياز به مطرح شدن و ديده شدن را در خود حس مي كنند و اين مدهاي رسانه اي است كه به انها كمك مي كند، ديده شوند. آنها نياز دارند تا خاص زندگي كنند و اين باز رسانه ها هستند كه مد ها معرفي مي كنند، جا مي اندازند و رواج مي دهند.
مد هيچ وقت چيز بدي نبوده و نخواهد بود فقط بايد بومي مبتني بر ارزشهاي ملي و ديني باشد و از تقليد بي رويه و بي هدف در اين راستا اجتناب ورزيد .
در نظريات مربوط به رسانه ها بحث نظريه كاشت، نظريه تزريقي و... همه حكايت از اين دارد كه رسانه اي چون تلويزيون و البته رسانه هاي ديگر باعث ايجاد باورهاي جديد و تقويت باورهاي قديم در افراد مي شود حال كار رسانه ها بيشتر به اين سو است كه به صورت نرم رفتارهاي جديدي را ايجاد و ان را تقويت كنند؛ رسانه ها به جوانان تلقين مي كنند كه بي مد از هم دوره اي هاي خود عقب هستند و براي او نياز كاذب به وجود مي آورند و نيازش را نيز با تبليغات تجلري و غير تجاري، مستقيم و غير مستقيم، برآورده مي كنند.
اين مهم تنها رسانه هاي تصويري را در بر نمي گيرد، امروزه وقتي در رسانه هاي اينترنتي و مكتوب مي گرديد، رسانه هايي با سبك زندگي مردم و سرگرمي آنها دخيل هستند، بسيار مورد استقبال مي باشند. در واقع اين رسانه ها نيز تاثير به سزايي در ترويج روحيه مد و مد گرايي در جامعه دارند. و با گذر از رسانه ها در شبكه روابط اجتماعي استفاده از مد توسط چهره ها و حتي كثرت آن در استفاده افراد خود رسانه اي ديگر است كه كار يكديگر را تكميل مي كنند.
اما مد هيچ وقت چيز بدي نبوده و نخواهد بود فقط بايد بومي مبتني بر ارزشهاي ملي و ديني باشد و از تقليد بي رويه و بي هدف در اين راستا اجتناب ورزيد كه نقش رهبران فكري و رسانه هاي داخلي از جمله صداي و سيماي جمهوري اسلامي در اين زمينه حائز اهميت است . در واقع نبايد مد را از بين برد بلكه اين گرايش را در صورت وجود بايد شكل منطقي بدان داد و به خوبي هدايتش كرد. در واقع نهاد هاي فرهنگي و رسانه اي ما بايد در موضوع مد حرف براي گفتن داشته باشند.
«به خانمي جوان، خوش برخورد و با ظاهري آراسته نيازمنديم»؛ اين جمله مشترك ميان آگهيهاي استخدام خانم هاست و نكته قابل توجه اينجاست كه «جواني»، «ظاهري آراسته » و «خوش برخورد»، وقتي در دل آگهيهاي استخدام زنان و دختران جاي ميگيرند، معنايي متفاوت از مفهوم اصلي خود را مييابند به طوري كه بسياري از مشكلات و آسيبهاي اجتماعي براي زنان و دختران از اين بيراهه معنايي ميگذرد!
پيشاپيش از خوانندگان فهيم به خاطر بيان برخي واقعيتهاي زننده و تلخ در اين گزارش پوزش ميخواهيم. شما هم اگر جزو افراد جوياي كار باشيد، بدون شك هنگامي كه در ميان آگهي اشتغال نيازمنديهاي مطبوعات، آگهي هايي كه روي در و ديوار شهر جا خوش كردهاند يا در مراكز كاريابي وقتي كه رزومه كاري خود را ارائه ميدهيد به چنين مواردي برخوردهايد.
«احتياج» سنگ بناي شكلگيري آسيبها
در واقع در بسياري از موارد خانمهاي جوياي كار براي به دست آوردن شغل پيش از متخصص و بيش از تحصيل بايد اين سه ويژگي را يا داشته باشند يا با توسل به راهكاري اين صفات را در خود ايجاد كنند. حقوق ناچيزو بدون بيمه، فرار از زير اجراي قوانين كار و تن دادن به آراستگي ظاهر به همان معنايي كه كارفرما ميخواهد(بزك كردن)، انجام كار اضافه و خلاف شأن، همه و همه مواردي است كه دليل رخ دادنش را ميتوان در يك مفهوم كليدي پيدا كرد؛ «احتياج.»
اين شاغلان خوشحال نيستند
20 ساله است اما براي رسيدن به ظاهر آراستهاي كه رئيس شركت از او خواسته آنقدر آرايش كرده كه 35 ساله به نظر ميرسد! مريم منشي يك شركت خصوصي است. او به خبرنگار اجتماعي «جوان» ميگويد: «مدتي بود كه دنبال كار ميگشتم. اين كار را از روزنامه پيدا كردم. در آگهي شرط سني قيد شده بود؛زير 22 سال. علاوه بر كارهاي اداري، كار آبدارخانه را هم انجام ميدهم». مريم هنوز بيمه نيست و با حقوق 250 هزار توماني و با تمام شرايط سختي كه دارد سعي ميكند شغلش را حفظ كند.
«سميه» كارمند آژانس هواپيمايي نيز تمام تلاشش را ميكند تا در قالب نقشي كه از او خواسته شده فرو رود؛حتي به كمك رنگ و لعاب لوازم آرايش و چاشني رفتارهايي كه خودش هم نميپسندد! «نگين» هم زن جواني است كه بازارياب يك شركت لوازم آرايشي است و براي فروختن يك محصول ساده گاهي ناگزير است ساعتها با مشتريان صحبت كند و البته خوش برخورد باشد !
بهرهگيري از نيروي كار ارزان و استفاده ويتريني از زنان به همين جا ختم نميشود و در برخي از موارد، خانمها در مشاغلي خلاف شأن به كار گرفته ميشوند. نمونه اين موارد را در اشتغال زنان و دختران جوان در مراكز فروش گوشت و مرغ، رزروشن آژانس يا پيك موتوري و صندوقدار رستورانهاست
«مرضيه» اما مسئول فروش شركت عرضه لوازم خودرو است و با وجودي كه بيشتر مشتريان اين شركت مرد هستند از او خواسته شده تا كاملاً خوش برخورد باشد
و با هر شگردي كه شده مشتري را قانع به خريد كند! «نسترن» هم جوان جوياي كاري است كه براي استخدام در يك شركت بازرگاني اين شرط برايش تعيين شده است: «بايد همراه رئيس شركت يك مسافرت خارجي بروي تا بعد از آن تصميم گرفته شود!»
بهرهگيري از نيروي كار ارزان و استفاده ويتريني از زنان به همين جا ختم نميشود و در برخي از موارد، خانمها در مشاغلي خلاف شأن به كار گرفته ميشوند. نمونه اين موارد را در اشتغال زنان و دختران جوان در مراكز فروش گوشت و مرغ، رزروشن آژانس يا پيك موتوري و صندوقدار رستورانهاست. به طور نمونه «پريسا» دختر جواني است كه صندوقدار يك پيتزا فروشي است و بيشتر شبها تا ساعت يك بامداد كار ميكند. او هم بيمه ندارد و حقوقش با قانون وزارت كار نميخواند اما از او خواستهاند سعي كند خوش برخورد باشد تا مشتريها باز هم به رستوران محل كار او سر بزنند! كار در سوپر ماركتها، مۆسسات خدماتي يا حضور بدون حجاب كارمندان زن در شركتهاي خصوصي از معضلات ديگري است كه زنان و دختران جوياي كار در جامعه را تهديد ميكند.
اولويت اشتغال براي دختران وارونه شده است
دكتر مجيد ابهري، متخصص علوم رفتاري در اين باره به «جوان» ميگويد: مۆسسات كاريابي عامل اصلي آسيبهاي فرهنگي هستند. وي ريشه آسيبهاي ناشي از استفاده ويتريني از زنان و دختران جوياي كار را از يك سو، گسترش روزافزون آمار زنان سرپرست خانوار و از سوي ديگر بالا رفتن آمار زنان تحصيلكرده ميداند. اين استاد دانشگاه تأكيد ميكند: از نگاه آسيب شناسي زنان آماده به كار دو دستهاند؛ دستهاي از روي نياز، شرايط سخت و گاهي غير اخلاقي محيط كار را تحمل ميكنند و گروه ديگر اشتغال را وسيلهاي براي وقت گذراني ميدانند و براي دور بودن از محيط خانه حاضرند با كمترين حقوق كار كنند. به باور وي، همين موضوع سبب شده تا امروزي بودن، خوش صحبت و جذاب بودن به جاي اولويتهاي اشتغال بنشيند. دكتر ابهري با اشاره به شرايط برخي از كارگران اعزامي به منازل تصريح ميكند: گاهي اين افراد ناگزيرند در برابر خواستههاي نامشروع كارفرما، بارها محل كارشان را تغيير دهند. بسياري از زنان و دختراني كه قصد اشتغال سالم و فعاليت اجتماعي مفيد را دارند به دليل فضاي كاري ناسالم موجود، ناگزير ميشوند يا خانه نشين شوند يا به سختي شغل مناسب پيدا كنند.
فضاي ناامن اشتغال براي زنان و دختران علاوه بر آسيبهاي فردي براي آنها، جامعه را نيز با چالش مواجه ميسازد. ابهري در اين باره نيز ميگويد: اين معضل سبب ارائه الگوهاي نامناسب به زنان و دختران جامعه شده و گسترش برهنگي فكري و رفتارهاي ضد فرهنگي را به دنبال دارد و در نهايت موجب تسري آسيبهاي اجتماعي و فرهنگ فاسد اشتغال ميشود
بيشتر هنرمندها به خاطر ظاهر هنرمندشدهاند!
اين استاد دانشگاه با اشاره به انحطاط موجود در محيط شغلهاي هنري نيز ميافزايد: 85 درصد از هنرمندان فاقد تحصيلات تخصصي هستند و بر اساس ظواهر وارد اين شغل شدهاند و در عوض حدود 100 هزار فارغالتحصيل رشتههاي هنر يا بيكارند يا در رشتههاي غير مرتبط فعاليت ميكنند!
فرهنگ فاسد اشتغال
فضاي ناامن اشتغال براي زنان و دختران علاوه بر آسيبهاي فردي براي آنها، جامعه را نيز با چالش مواجه ميسازد. ابهري در اين باره نيز ميگويد: اين معضل سبب ارائه الگوهاي نامناسب به زنان و دختران جامعه شده و گسترش برهنگي فكري و رفتارهاي ضد فرهنگي را به دنبال دارد و در نهايت موجب تسري آسيبهاي اجتماعي و فرهنگ فاسد اشتغال ميشود.
زوال اخلاق شغلي
زوال اخلاقي در حوزه اشتغال، موضوعي است كه شاهد آن هستيم و ممكن است آسيبهاي جبران ناپذيري را به شالوده جامعه ما وارد كند. كاش مسئولان امر كمي به فكر فرو روند
اين روزها مجموعه تلويزيوني «دونگ يي» از شبكه سوم سيما در حال پخش است . اين سريال محصول جديد كمپاني هاي فيلمسازي كره جنوبي است كه در ادامه آثار قبلي اين كشور روي آنتن تلويزيون كشورمان رفته است . اين سريال در 60 قسمت 60 دقيقه اي و محصول سال 2010 به كارگرداني «سنگ هاب كيم» و«بيانگ هول لي» ساخته شده است و درآن بازيگراني چون «كول هو چوي» ،«هو ژوهان» ،«جين هي جي» و... بازي دارند.
اين سريال درامي تاريخي است از سلسله چوزان كره، درباره دونگ يي، دختري كه پدر و برادر خود را در كودكي از دست مي دهد و به عنوان خدمتكار، ناخواسته وارد دربار سلطنتي كره مي شود . او رفته رفته مدارج ترقي را طي مي كند و در نهايت همت و تلاش او همسري و مادري بيستمين امپراطور چوزان كره رابرايش به ارمغان مي آورد. در چند سال اخير صدا و سيما كشورمان علاقه شديدي به پخش سريال هاي كره اي پيدا كرده است و به نوعي تب سريالهاي كرهاي در چند سال اخير و با پخش سريال هايي چون : «جواهري در قصر»،«امپراطور دريا»، «افسانه جومونگ»، «تاجر پوسان»، «امپراطور بادها» و «ايسان» به شدت بالا رفته و اين سريال ها توانسته مخاطبين عام تلويزيون را جذب خود كنند واين آثار امروز جاي ثابتي در تلويزيون ايران پيدا كرده اند و مردم كشورمان هم به يمن يك دهه پخش آثار كره اي توانسته اند با فرهنگ ،آداب، تاريخ ، رسوم و تمدن سلسله هاي خيالي كره آشنا شوند. اين شدت علاقه تاجايي پيش رفته كه اين روزها و با بازگشايي مدارس شاهد تصاوير بازيگران سريال هاي كره بر روي انوع كيف، كفش، دفتر، خودكار ، جامدادي، مدادتراش و... هستيم اين نشان دهنده اين نكته است كه توليد كنندگان لوازم تحرير به شدت روي علاقه كودكان و نوجوانان به شخصيت هاي پوشالي سريال هاي كره اي اميد بسته اند وانتطار دارند با توجه به علاقه مردم اجناس خود را به فروش برسانند.
چرا مخاطب ايراني با وجوداين همه ضعف در سريال هاي كره اي باز هم با اشتياق حاضر مي شود 60 قسمت يك سريال كره اي را هفته به هفته دنبال كند ؟ جواب اين پرسش بسيار ساده است. دلزدگي مخاطب از آثار وطني و پناه بردن به آثار خارجي!
اما نكته مهمي كه بايد در خصوص سريال هاي كره اي به آن اشاره كرد اين است كه عمده سريال هايي كه در خصوص تاريخ امپراطوران كره جنوبي روي آنتن تلويزيون ايران رفته به لحاظ ساختار ، قصه ، طراحي دكور و لباس، صحنه هاي جنگي ولشكر كشي ها ، بازيگران ، گريم و ... شبيه به همديگر بودند و جالب آنكه برخلاف تصميمات صدا وسيما كه در سريال وطني صحنه هاي خشونت، شكنجه، ضرب و شتم را حذف مي كند ، در سريال كره اي اين صحنه ها به بدون هيچ مشكلي پخش مي شوند.
در واقع سريال هاي كره اي كه در چند سال اخير پخش آن از شبكه هاي مختلف تلويزيون ما باب شده در ساختار ، قصه ، بازيها ريا، طراحي صحنه و لباس به شدت تصنعي وسطحي هستند ومخاطب نيز به دليل اينكه در آثار وطني خلاقيت و نوآوري نمي بيند مجبور است كه به ديدن اين گونه آثار كره اي دل ببندد و به جاي تاريخ و تمدن ملي كشورمان به تاريخ دزديده شده خيالي كره دل خوش باشد وبا چشم هاي خود ببيند كه چگونه كره اي ها تاريخ ايران را به نام خود نموده وبا آن مجموعه هاي تلويزيوني خود را ساخته وبه اقصا نقاط جهان صادر مي كنند وبرخود مي بالند كه اين گونه تاريخ خيالي دارند.شايد براي خيلي ها اين پرسش به وجود آيد كه چرا مخاطب ايراني با وجوداين همه ضعف در سريال هاي كره اي باز هم با اشتياق حاضر مي شود 60 قسمت يك سريال كره اي را هفته به هفته دنبال كند ؟
جواب اين پرسش بسيار ساده است. دلزدگي مخاطب از آثار وطني و پناه بردن به آثار خارجي،! صدا و سيما به عنوان متولي و تهيه كننده و خريدار فيلم هاي سينمايي، ويدئويي و مجموعه هاي تلويزيوني در چند سال اخير راه درستي را در پيش نگرفته است . در بخش فيلم هايي سينمايي عمدتا يا فيلم هاي جديد سينمايي كشورمان به دليل برخي ملاحضات مانند مثلا مشكل داستان ، لباس و حجاب بازيگران زن خريداري و پخش نشدند و در مقابل برخي از فيلم هاي سينمايي چندين بار به شكل تكراري روي آنتن رفتند . در بخش فيلم هاي ويدئويي و تله هم كه تكليف مشخص است با وجود اينكه در سال بالاي 100 تله فيلم ساخته مي شود مخاطب به دليل شتاب زدگي در ساختار، قصه و انتخاب عوامل آن و در نتيجه سطح كيفي پايين اكثر اين گونه فيلم ها حاضر به تماشاي آنها نيست و درساخت اين تله فيلم ها نظارت و دقت آنچناني نيز نمي شود. نتيجه آن كه روز به روز شاهد سير نزولي اين گونه فيلمها هستيم و اكثر فيلم نامه هاي تله فيلمها ضعيف و فاقد جذابيتهاي داستاني هستند وچنگي به دل نمي زنند . در مورد مجموعه هاي تلويزيوني هم به جز تعداد اندكي آثار فاخر مانند : «مختار نامه»، «شوق پرواز» و اين اواخر «كلاه پهلوي» كه پخش آن به تازگي آغاز شده است ، علاقه اي به ديدن ديگر مجموعه هاي تلويزيوني در ژانر هاي مختلف اعم از كمدي ، جدي و درام نيست . چون عمده اين سريال ها با داستان و قصه تكراري ساخته مي شوند و به نوعي به شعور مخاطب احترامي گذاشته نمي شود.
به هرحال مدتهاست كه كشورهاي صاحب صنعت فيلم سازي ساخت سريالهاي تاريخي را در دستور كار خود قرار داده اند تا از اين طريق بتوانند براي مخاطبين ساير كشورها فرهنگ سازي كنند. كاري كه امروز كشوري مانند كره جنوبي آغاز كرده و با استفاده از استوديوهاي فيلمسازي مجهز شامل لوكيشن ، دكورها و لباس هاي آماده و حضور بازيگران نسل جديد و قديم در كنار يكديگر و روايت زندگاني بزرگان تاريخ اش بتواند در عرصه ساخت سريال هاي تاريخي يكه تازي كند و بتواند مجموع هاي تلويزيوني خود را به ساير كشورهاي جهان عرضه كند و در مقابل ما همچنان در اين زمينه غفلت كرده ايم و ميدان را براي كشوري مثل كره بازگذاشته ايم .
در واقع امروز محبوبيت سريال هاي كره اي در در سراسر جهان رو به افزايش است به نحوي كه اين روزها نقاط مختلف جهان اعم از در قاره آسيا چين ، ژاپن و هند، منطقه خاورميانه، ايران، تركيه و روسيه ، آمريكاي شمالي، مركزي و جنوبي و به ويژه مكزيك و آرژانتين ، اروپاي شرقي و كشورهاي اسكانديناوي و به خصوص مجارستان و نروژ ، شمال آفريقا و مصر نيز استقبال خوبي از اين سريال ها شده ، به نحوي كه امروز كره جنوبي يكي از صادر كنندگان مطرح و اول محصولات فرهنگي به خصوص مجموعه هاي تلويزيوني در سطح جهان است با اين تفاصيل بايد پرسيد سينما و تلويزيون ما چه جايگاهي در صادرات محصولات فرهنگي دارد؟
شهادت تعدادي بسيجي در چابهار
در پي اقدام تروريستي امروز در چابهار، دو بسيجي پايگاه مقاومت بسيج مسجد امام حسين (ع) اين شهرستان به درجه رفيع شهادت نائل آمدند.
در اقدام كور تروريستي ايادي استكبار، ظهر امروز در حوالي مسجد امام حسين (ع) چابهار و مقابل درمانگاه سيدالشهداي اين شهرستان، دو بسيجي جان بركف پايگاه مقاومت بسيج مسجد به شهادت رسيدند.
اين دو بسيجي شهيد با نامهاي «مرتضي آسوده» كه در همان لحظات اوليه به شهادت رسيد و «حامد بزي» ديگر بسيجي اين حادثه پس از بروز جراحات سنگين دقايقي پيش در بيمارستان شهيد شد.
براساس اطلاعات دريافتي، شهيد مرتضي آسوده، دانشآموز دبيرستان نمونه دولتي و شهيد حامد بزي دانشجوي رشته كامپيوتر دانشگاه آزاد بوده كه در اين اقدام تروريستي به شهادت ميرسند.
در پي وقوع اقدام تروريستي امروز در چابهار توسط يكي از كوردلان مقارن ساعت 12:50 دقيقه امروز، فردي با لباس مبدل نظامي در مقابل مسجد امام حسين (ع) و مصلاي اين شهر در كمين خروج نمازگزاران بود كه با شناسايي از سوي نيروهاي انتظامي متواري و مقابل درمانگاه سيدالشهدا خيابان تعاون جنب مسجد خود را منفجر ميكند كه در پي اين انفجار تعدادي از نيروهاي بسيج، انتظامي و كودكان شهيد و زخمي مي شوند
هر چي گشتم چيز جالب ي پيدا نكردم براي قرار دادن توي وبلاگ
تصميم گرفتم خودم دوباره دست به قلم بشم
خوب چي مي شه كرد
مهم حرف دل رو زدنه
حالا به هر طريقي كه بشه
امروز دوم روز ذي الحجه است
اين ايام خيلي مهم هست
بارها به همه گفتم و توي خيلي از وبلاگ ها هم قرار دادم كه اين روز اعمال خاص داره
ولي ي بار ديگه از همه شما مي خواهم اين روز ها رو سبك نشماريد
سعي كنيد به هم ديگه دعا كنيد
سعي كنيد كمتر گناه كنيد
كمتر دروغ بگيد
كمتر غيبت و تهمت بزنيد
ما ها عادت داريم اين حرف هارو مي شنويم ولي عمل نمي كنيم
خودمون به همه مي گيم ولي بازهم عمل نمي كنيم
انگاري غيبت و دروغ و دورنگي شده كار همه مردم
ي جا روضه رفته بودم .
خانم جلسه انقدر قشنگ حرف مي زد كه ادم رو مات و مبهوت خودش مي كرد
ولي وقتي رسيد به دعا خوندن ديدم اي بابا اين بنده خدا هم از ماها بدتره
شروع كرده به بدعت گذاشتن به دعا ي توسل
واقعا موندم چي بگم
نمي دونم چرا ما ها همهگي ي جورايي دلمون مي خواهد احكام صادر كنيم
ان شالله اين روزها خدا خودش بهمون كمك كنه تا ادم بشيم.
شايد عاقبت به خير هم شديم
نقل شده است كه: اربابي غلام خود را به دنبال دزد فرستاد. غلام پس از مدتي دويدن به دنبال دزد، دست خالي برگشت. ارباب پرسيد: چرا دزد را نگرفتي؟ غلام گفت: آخر او براي خودش ميدويد، اما من براي شما ميدويدم! كاش ما از آنها نباشيم كه براي خودشان بهتر ميدوند، تا براي خدا و دين خدا.
در بحرين زنان و مردان شيعه -برادران و خواهران ما- مورد شديدترين شكنجهها قرار ميگيرند، در سوريه با حمايت آمريكا انواع جنايتها صورت ميگيرد، خانواده شيعه -تو بگو: خانوادۀ من- را قتل عام كرده و كودكي -تو بگو: خواهر كوچكم- را دار ميزنند.(+) از طرف ديگر انقلابهاي مردم مسلمان منطقه با فريبهاي پيچيدۀ آمريكا مواجه است، و در غرب سالهاست انديشه و روان زن و مرد مسيحي توسط صهيونيست به اسارت و بردگي گرفته شده است، و اغلب مردم جهان به دليل سيطرهي رسانهاي شبكههاي صهيونيستي، از لذت و شيريني زندگي زير سايهي محبت و ولايت اهل بيت عليهمالسلام محروم هستند.
هر دانشجو و جوان شيعهي ايراني دردمند اين فرصت و مسووليت را دارد تا نقش خود را در جنگ با طاغوتها و نجات مظلومين جهان از اسارت طواغيت ستمگر و گذاشتن دست آنها در دستان پرمهر و محبت اهل بيت عليهمالسلام ايفا كند.
اگر مصمم هستيد، نكات راهبردي حجتالاسلام و المسلمين عليرضا پناهيان در مورد شيوۀ اين جنگ و ابزارهاي آن حتما به دردتان خواهد خورد:
اگر هركدام از ما روزي نيم ساعت براي نجات ملتهاي جهان وقت بگذاريم، قولهايي كه در دعاي عهد هر روزمان دادهايم در حد حرف نمانده است، و آخر هفته ميتوانيم در دعاي ندبه با دردهاي آقايمان همدردي كنيم ...
چندي است برخي گروهها بر روي شخصيت كورش تبليغات زيادي مي كنند به نظر شما علت آن چيست ؟
نظريه ها :
1- علم كردن يك چهره ملي مقبول براي تضعيف شخصيتهاي اسلامي
2- ترويج ملي گرايي در تقابل با دين گرايي
3- علم كردن شخصيتي كه در نزد يهوديان و صهيونيستها بسيار مورد ستايش است
و....
توضيح نظريه سوم :
يهوديان و صهيونيستها در امر تبليغات جهت دار بسيار قدرتمند هستند بخصوص كه بنگاههاي خبر پراكني بزرگ را نيز در اختيار دارند . آنها در كار برجسته كردن موضوعاتي كه به هر نحو به نفعشان است بسيار چيره دستند تا جايي كه مي توانند از كاهي كوهي بسازند نمونه بارز آن قضيه هولوكاست مي باشد
همانطور كه مي دانيد به حسب اقوال تاريخي كورش بود كه قوم يهود را نجات داد و به فلسطين بازگرداند فلذا او در نگاه يهوديان از منجيان بزرگ شمره شده و مورد احترام است و هرجا كه بخواهند ديگران را به ياري يهود و بازگردان آنان به فلسطين ترغيب كنند خدمت كورش را به او يادآوري مي كنند .
لذا عجيب نيست كه يهود رضايت بدهد در جهت تضعيف اسلام گرايي شخصيتي مانند كورش اينطور برجسته شود .
وگرنه چرا انوشيروان عادل! را تبليغ نمي كنند و يا چرا لطفعلي خان وكيل الرعايا يا نادرشاه افشار يا ........
فرمانده محترم ناجا
شعار هفته نيرو انتظامي در سال 91 را
"سرمايه اجتماعي اساس اقتدار ما"
اعلام كردند
و ما مي دانيم كه كليد واژه هاي هر شعاري اصولا نقاط نشانه گذاري شده و سمت سوي حركت سازمانها است.
هفته نيروي انتظامي گرامي باد
اين روز ها كه
از هرمسيري رد مي شيد اگه دقت كنيد مي بينيد پرچم پر شكوه كشور عزيزمون
داره براي خودش دلبري مي كنه
انگار اون هم مي ونه هفته دفاع مقدس هست
و براي مردم عزيز چه ارزشي داره
انگار مي دونه چقدر خون به پاي حفظ اين پرچم ريخته شده
انگار مي دونه چه خبره
آرميتا و عليرضا
تنها بچه هاي استقبال كننده از
اجلاس سران بودند
سالروز ورود ازادگان سرافراز
اين شير مردانه عرصه پيكار
به ميهن اسلامي ايران گرامي باد
حادثه تلخ زلزله استان اذربايجان شرقي را به همه هم ميهنان عزيز تسليت عرض مي كنيم
براي درگذشتگان اين حادثه تلخ از خداي منان رحمت الهي را خواهانيم .ان شالله سر سفره حضرت علي بنشينند
وبراي مصدومين اين حادثه شفاي عاجل از خدا مي خواهيم
وبراي بازماندگان و خسارت ديدگان صبر جميل از خداي متعال مصئلت داريم . باشد كه انشالله از اين امتحان الهي سربلند بيرون اييد
23/5/91
ازطرف
سركار خانم نوبخت
و مسئول منطقه شش تهران
و جمعي از مبلغه ها و مربيان مهدهاي قران منطقه شش