امام صادق (ع) روايت كرده كه حضرت رسول (ص) فرمود : خداوند متعال ميفرمايد : هر بنده كه از من اطاعت كند او را به غير خود واگذار نمي كنم ، و هر بنده كه معصيت كند او را به خودش واگذار ميكنم و باكي هم ندارم وي به هرجا ميخواهد برود و هلاك گردد. حضرت رسول (ص) فرمود : خداوند ميفرمايد : هركس از بندگاني كه مرا مي شناسد نافرماني مرا انجام دهد مسلط خواهم كرد بر او يكي از بندگاني كه مرا نمي شناسد. كِتابُ المَواعِظ شيخ صدوق صفحه 97
حضرت صادق (ع) فرمودند : هركس در هنگام ميل و رغبت به يك چيز و يا ترس از چيزي خود را از شهوت و غضب نگه دارد و به آن چه خداوند به او ارزاني داشته است راضي باشد پروردگار بدن او را بر آتش جهنم حرام ميكند. كِتابُ المَواعِظ شيخ صدوق صفحه 95
ويژه نامه شهادت امام صادق (ع)
مداحان
حاج عبدارضا هلالي
حاج محمود كريمي
حاج حسين سيب سرخي
كربلايي جواد مقدم
دريافت فايل در ادامه مطلب
امام صادق (ع) از پدرانش از مولا علي (ع) روايت كرده كه آن جناب فرمود : فقهاء و حكماء هرگاه با يكديگر مكاتبه ميكردند از سه چيز سخن ميگفتند : هركس براي امور آخرت كوشش كند خداوند امور دنياي او را كفايت ميكند ، و هركس باطن خود را پاك سازد خداوند ظاهر او را پاك ميسازد ، و هركس روابط خود را با خداوند نيكو گرداند خداوند روابط او را با مردم اصلاح ميكند. كِتابُ المَواعِظ شيخ صدوق صفحه 80 الي 88
حضرت صادق (ع) فرمود : سكوت گنجي است بي پايان ، مردمان بردبار را زينت مي دهد ، و جاهلان را از عيب و نقص نگه ميدارد ، و نيز فرمود : سخن حق بهتر است از سكوت در باطل.
235.پس از مرگ من از دست منكران حق و دشمنان و ثروت اندوزاني كه حق خدا را سبك شمردند كارهاي ناشايسته و ناپسندي ببينيد كه تمناي مرگ كنيد چنان نا امني ايجاد شود كه جانها در خطر افتد در ان دوران به ريسمان الهي چنگ (قرآن) چنگ بزنيد متفرق نشويد و صبر و نماز و تقيه را از دست ندهيد.
234.اگر بدانيد صبر و مقاومت در برابر دشمن و تحمل سخنان ناهنجار آنها چه اجري دارد ديدگانتان روشن شود.
بند پانزدهم
اگر دلتان مي خواهد كاري به جريان بيفتد
ولي امروز و فردا زياد دارد
ودر حقيقت اگر از كاري اذيت شده ايد
و دوست داريد سريع انجام شود اين بند را زياد بخوانيد
233.از روزي كه خدا درهاي آسمان را بسته قطره اي باران نباريده اگر قائم ما قيام كند آسمان بارانش را ببارد زمين گياهش را برويد كينه از دلها برخيزد درندگان و حيوانات صلح كنند چنان امن و آرامش برقرارگردد كه زني از عراق به شام رود و زيور بر سرش باشد كسي به او كاري نداشته باشد.
20 شهريور سال روز شهادت ايت الله مدني
زندگينامه و آموختهها:
آيتالله سيد اسدالله مدني، مجاهد خستگيناپذير، امام جمعه تبريز و شهيد محراب، در 1293 در روستاي آذرشهر تبريز ديده به جهان گشود. نامش را اسدالله گذاشتند تا هنگامي كه پاي در ميدان نبرد با دشمنان خدا مينهد، شيري باشد كه از هيچ چيز نهراسد و براي برپايي حكومت حق مداران از هيچ تلاشي فروگذاري نكند. او در راه پيشوايش امام علي(ع) گام نهاد و به راستي شيري بود در ميدان نبرد كه دشمن تنها راه رويارويي با او را كشتن ناجوانمردانه در محراب نماز دانست. پدرش آقا ميرعلي پارچه فروش بود. در چهار سالگي مادر و در شانزده سالگي پدر خود را از دست داد.(قيصري، ص13) در آغاز جواني براي آموختن علوم اسلامي وارد شهر قم شد و به رغم تنگناها و رنجهاي فراوان ناشي از درگذشت پدر و مادر، استبداد و دست نشاندگي عصر رضاخان پهلوي و سختگيري بر روحانيان، به تحصيل علوم ديني همت گماشت. پس از گذراندن دوره مقدماتي در حوزه علميه قم، پاي درس آيت الله سيد محمد حجت كوه كمري و آيت الله سيد محمد تقي خوانساري حاضر شد. وي مدت چهار سال نيز در كلاس درس امام خميني(ره) حضور يافت و از درسهاي فلسفه، عرفان و اخلاق ايشان بهره مند گرديد. پس از مدتي، به نجف اشرف هجرت كرد و در حوزه علميه نجف اشرف در كنار تكميل تحصيلات عالي خويش، تدريس در علوم ديني را آغاز نمود؛ به دستور آيت الله سيدمحسن حكيم، به تدريس لمعه، رسايل، مكاسب و كفايه را پرداخت و در اندك زماني، در شمار استادان بنام حوزه علميه نجف جاي گرفت. شهيد مدني در نجف در درس خارج آيات بزرگوار سيد عبدالهادي شيرازي، سيدمحسن حكيم و سيد ابوالقاسم خويي شركت ميكرد و از چند مرجع از جمله آيت الله محسن حكيم، سيد محمد حجت كوه كمري و سيدمحمدتقي خوانساري اجازه اجتهاد دريافت نمود.(تبريزي، ص5) سرانجام، در مهر ماه 1331 با كولهباري از علم و فقاهت از نجف اشرف به ايران باز ميگردد.
بقيه در ادامه مطلب.......
خدا به وسيله ما آغاز كند و بوسيله ما محو و اثبات فرمايد و زمانه سخت را برطرف كند و باران ببارد مبادا فريبندگان شما را مغرور كنند.
يك كلمه محبت آميز مي تواند تمام زمستان انسان را گرم كند
___________________________________________________________________
انسان اگر فقير و گرسنه باشد بهتر از آن است كه پست و بي عاطفه باشد .
231.ما در وقتي كه مردم ستم بينند و راه چاره بر آنها بسته شود دري هستيم از ياري و فرياد رسي ( كه بر روي آنها گشوده شود ) ما (( باب حطه ايم )) ( باب حطه : دري بوده كه بني اسرائيل مامور بودند از آن وارد بيت المقدس شوند و تقريبا راه نجات آنها بوده و در احاديث بسيار ائمه (ع) به آن در تشبيه شده اند ) اين در مسلمانان است هركه وارد شود نجات يابد و هركه خود داري كند هلاك شود.
230.هر كه در ميدان جنگ ما حاضر باشد يا صداي دادخواهي ما را بشنود و ما را ياري نكند خدا او را در آتش افكند.
.كسي كه به ولايت ما معتقد باشد فردا در (( حظير القدس )) (بهشت) با ما است هركه منتظر فرج ما باشد مثل كسي است كه در راه خدا در خون خود بغلطد.
. ياد ما خانواده براي دردها و وسواس سينه ها شفاست
و دوستي ما رضايت پروردگار است.
بند چهاردهم
اگر كسي ميان شما طاعي و عصيانگر است
اين بند را به نيت ارامش او بخوانيد
227. در ركاب پادشاهي كه اطميناني به حكم او نيست و دستور خدا را در غنيمت جنگ اجرا نميكند به جنگ نرويد اگر كسي رفت و در اين راه مرد دشمنان ما را در غصب حقوق و پامال كردن خون ما كمك كرده و به شيوه جاهليت مرده است.
. در ركاب پادشاهي كه اطميناني به حكم او نيست و دستور خدا را در غنيمت جنگ اجرا نميكند به جنگ نرويد اگر كسي رفت و در اين راه مرد دشمنان ما را در غصب حقوق و پامال كردن خون ما كمك كرده و به شيوه جاهليت مرده است.
سر كشيدن در چاه زمزم دردها را ميبرد.
از آب آن كه در سمت حجر الاسود است بنوشيد.
بوستان ولايت ميزبان شماست
تمام مناطق تهران در بوستان ولايت
شهرداري هاي تهران در بوستان ولايت ميزبان شماست
شهرداري هاي 22 گانه تهران در بوستان ولايت
جشنواره بزرگ باز يافت را تدارك ديده اند
در كنار اين جشنواره از تفريحات سالم نيز بهره جسته اند
اما ما وقت به حرف بسنده نكرديم
گواه ما عكس هاي زيباي ما از اين برنامه است
با ما همراه باشيد
در
بوستان ولايت
. چون شب از خواب برخيزيد به اطراف آسمان نگاه كنيد و آيات آخر سوره آل عمران را از (( ان في خلق السماوات و الاعرض - تا - انك لا تخلف الميعاد )) بخوانيد.
مهربانى حضرت پيامبر با نوزادى كه در دامن دستشويى كرد
بچه غريبهاى بر روى دامن پيغمبر صلى الله عليه وآله بود و در همان دامن حضرت دستشويى كرد. مادر نگاهى به او كرد و مىخواست فرياد بزند. پيغمبر صلى الله عليه وآله به او اشاره كرد كه چيزى نگويد، و بچه را هم نوازشى كرد تا خوب دستشويى كند. بعد بچه را بغل گرفت و به مهربانى فشرد و سپس او را به مادرش داد، فرمود: اين كودك را به خانه ببر، و من مىروم پيراهنم را آب بكشم. اما اگر تو فرياد زده بودى، و من هم او را از بغلم انداخته بودم، ديگر، زخم دل بچه از اين رفتار، تا آخر عمر خوب شدنى نبود. او هر چند در دامن دستشويى كرده، ولى اين اشكالى ندارد. به راستى، چه عيبى دارد، مردى وارد منزل مىشود و مىببيند خانمش خسته، كسل و گرفته، براى پختن غذا كنار گاز ايستاده است، و بچه كوچك آنها هم دارد گريه مىكند؛ چون كهنههايش كثيف است، بچه را بردارد و ببرد در تشت بشويد. من سعى مىكنم، آنچه را براى شما بگويم كه خودم آن را انجام داده باشم؛ چون خدا به من محبت مىكند.
يكي ديگر از روش هاي حضرات معصومين سلام الله عليهم براي انتقال معارف اعتقادي و اخلاقي به ديگران روش سئوالي است :
قال رسول الله صلي الله عليه و آله : « ألا انبئكم من المسلم ؟ المسلم من سلم المسلمون من يده و لسانه » . آيا شما را خبر ندهم كه مسلمان كيست ؟ مسلمان كسي است كه مسلمانان ديگر از دست و زبانش آسوده باشند .
« ألا أخبرك بأهل النّار؟ كلّ جعظريّ جوّاظ مستكبر جمّاع منوع » . مى خواهى تو را از اهل جهنم خبر دهم؟ هر كس كه خود پسند و خود خواه و متكبر و حريص و بخيل باشد .
« ألا أخبرك بخير ما يكنز المرء؟.. المرأه الصّالحه إذا نظر إليها سرّته و إذا أمرها أطاعته و إذا غاب عنها حفظته » . مي خواهى تو را از بهترين گنجينه مرد خبر دهم؟ زن پارسا كه وقتى بدو نگرد مسرور شود و همين كه بدو فرمان دهد اطاعت كند و هنگام غيبت امانت او را محفوظ دارد .
« ألا أخبركم بأفضل من درجه الصّيام و الصّلوه و الصّدقه اصلاح ذات البين فإنّ فساد ذات البين هي الحالقه» . مي خواهيد شما را از چيزى كه بهتر از روزه و نماز و صدقه است خبر دهم؟ اصلاح ميان كسان، زيرا فساد ميان كسان مايه هلاك است. « ألا أخبركم بمن يحرم عليه النّار غدا؟ على كلّ هيّن ليّن قريب سهل » . مي خواهيد شما را خبر دهم كه فردا آتش بر چه كس حرام است؟ هر كس كه ملايم و نرم و زودجوش و آسان گير باشد.
« ألا أخبركم بنسائكم من أهل الجنّه؟ الودود الولود العئود الّتي إذا ظلمت قالت هذه يدي في يدك لا أذوق غمضا حتّى ترضى » . مى خواهيد شما را از زنانى كه اهل بهشتند خبر دهم؟ زن وفادارى كه فرزند زياد آورد و زود آشتى كند و همين كه بدى كرد گويد اين دست من در دست توست چشم بر هم نمى گذارم تا از من راضى شوى.
« ألا أخبركم بخيركم من شرّكم؟ خيركم من يرجى خيره و يؤمن شرّه و شرّكم من لا يرجى خيره و لا يؤمن شرّه » . مى خواهيد شما را از بدان و نيكان تان خبر دهم؟ بهترين شما كسى است كه به خيرش اميد توان داشت و از شرش امان توان يافت و بدترين شما كسى است كه به خيرش اميد و از شرش امان نيست.
« ألا أخبركم بأيسر العباده و أهونها على البدن؟ الصّمت و حسن الخلق » . مي خواهيد شما را به عبادتى كه از همه عبادت ها بر بدن آسان تر است خبر دهم؟ سكوت و نيك خوئى. « ألا أدلّكم على أشدّكم؟ أملككم عند الغضب» . مى خواهيد شما را به آن كس كه از همه زورمندتر است رهبرى كنم؟ آن كه هنگام خشم بهتر خود را نگاه مى دارد.
« ألا أنبئك بشرّ النّاس؟ من أكل وحده و منع رفده و سافر وحده و ضرب عبده، ألا أنبئك بشرّ من هذا؟ من يخشى شرّه و لا يرجى خيره ألا أنبئك بشرّ من هذا؟ من باع آخرته بدنيا غيره ألا أنبئك بشرّ من هذا؟ من أكل الدّنيا بالدّين » . 1 مي خواهى تو را از كسى كه از همه مردم بدتر است خبر دهم؟.، آن كس كه تنها غذا خورد و به كسى چيزى ندهد و تنها سفر كند و بنده خويش را بزند، ميخواهى تو را از كسى كه بدتر از اوست خبر دهم؟ آن كه از شر او بترسند و به خيرش اميد نداشته باشند مي خواهى ترا از كسى كه بدتر از اوست خبر دهم؟ آن كه آخرت خويش را به دنياى ديگرى فروشد مي خواهى ترا از كسى كه بدتر از اوست خبر دهم؟ آنكه به وسيله دين از دنيا بهره مند شود .
پي نوشت : 1 - نهج الفصاحة . و با الهام از مباحث آقاي محمود اكبري در كتاب مهارت هاي آموزش اخلاق
يكي ديگر از روش هاي آموزش و ترويج اخلاق از سوي حضرات معصومين مسئله تغافل يا ناديده گرفتن خطا و اشتباه ديگران بوده است در مواردي لازم بوده است . تغافل در حقيقت فرصتي براي باز انديشي عمل و تفكر در خطاي خاطي است ، چرا كه نوعاَ اگر چنين فرصتي به خطاكار داده شود ، نداي وجدان او را بر خطاي كرده نهيب خواهد زد . تغافل نوعي احسان نيز محسوب مي شود كه در حق خطاكار انجام مي شود . و اين موجب اصلاح خواهد بود .
چنان كه در شعري منسوب به اميرالمؤمنين سلام الله عليه آمده است : و ذي سفه يواجهني بجهل بسا هستند صاحبان سفاهت كه با جهل خود با من رو در رو مي شوند
و اكره ان اكون له مجيباَ و من كراهت دارم از اين كه پاسخشان را بدهم
يزيد سفاهة و ازيد حلماَ بسيار اتفاق مي افتد كه او بر سفاهت خود مي افزايد و من بر حلمم مي افزايم
كعود زاد في الاحراق طيباَ . 1 مانند عودي كه در آتش بسوزد عطر خوشش ظاهر مي شود .
پي نوشت : 1 - ديوان منسوب به اميرالمؤمنين سلام الله عليه
سيره و روش معصومين (ع) در ترويج اخلاق (هشدار پيامبر ص در باره نحوه معاملات)
. چون از خواب بيدار شويد بگوييد : لا اله الا الله الحليم الكريم الحي القيوم و هو علي كل شي قدير سبحان رب النبيين و اله المرسلين و رب السماوات السبع و ما فيهن و رب الارضين السبع و ما فيهن و رب العرش العظيم و الحمدلله رب العالمين و چون پس از خواب بنشينيد پيش از برخاستن بگوييد : حسبي الرب من العباد حسبي الله الذي هو حسبي منذ كنت. حسبي الله و نعم الوكيل.
كسي را كه بر سر غذا نشسته شتابزده نكنيد تا فارغ شود و همچنين كسي را كه مشغول قضاي حاجت است.
بند سيزدهم
اگر دوست داريد سعادت مند شويد
دولت و بخت به شما روي كند اين بند را زياد بخوانيد