فردا دوشنبه مصادف است با كشتار حجاج بيت الله الحرام
شهادت مظلومانه زائران خانه خدا توسط ال سعود
بند پنجاه و ششم
اين بند را
اگر كسي به تهمتي دچار شده است
اين بند را بخواند تهمت از او
رفع مي شود
و شخص تهمت زننده به گرفتاري عجيبي دچار مي شود
در محضر عارف دولابي
اگرجلونرفتي،بدان درموقف هستي وخداميدانداين موقف هاچقدر براي سالك مفيداست. بايدصبركني تا از آن ردشوي.
استغفاركن تا از آن بگذري
اما اگر داري ميروي،صلوات بفرست
صداي انفجار آمد و سنگرش رفت هوا. هرچه صداش زديم، جواب نداد. سرش شده بود پر از تركش. توي جيبش يك كاغذ بود كه نوشته بود:
« گناهان هفته:
شنبه: احساس غرور از گل زدن به طرف مقابل؛
يك شنبه: زود تمام كردن نماز شب؛
دوشنبه: فراموش كردن سجده ي شكر يوميه؛
سه شنبه: شب بدون وضو خوابيدن؛
چهارشنبه: درجمع با صداي بلند خنديدن؛
پنجشنبه: سلام كردن فرمانده زودتر از من؛
جمعه: تمام كردن صلوات هاي مخصوص جمعه و رضايت دادن به هفتصدتا.»
اسمش « حسيني» بود...
تازه رفته بود دبيرستان!
مغفرت ، مهم ترين حاجت
سؤال 545: در فرازى از مناجات شعبانيه مى خوانيم :
الهى ، ما اظنك تردنى فى حاجه قد افنيت عمرى فى طلبها منك .
معبودا، گمان نمى كنم كه مرا كه عمرم را در راه درخواست يك حاجت از تو، تلف كردم - محروم كنى .
منظور چه حاجتى است كه يك عمر مورد طلب قرار گرفته است ؟
جواب : مقصود طلب مغفرت است .
( مغفرت دامنه ى وسيع دارد و شامل رفع حجاب نيز مى شود از اين رو در آيه ى 15، سوره محمد (47) يكى از نعمت هاى بهشتى شمرده شده است .)
در محضر علامه طباطبايى
نويسنده : محمد حسين رخشاد
علاقه ي بسيار برخي ما ايرانيان به اروپايي بودن و اصطلاحا امروزي بودن يكي از دلايلي است كه متاسفانه باعث گرديده است تا گذشته و تاريخ خود را فراموش كرده و زندگي خود را دائم در جهت زندگي و رفتار غربي گونه تغيير دهيم.
تغيير روشهاي زندگي و نيل به مدرنيته شده نمونه بارز همين زندگي غربي گونه است. كافي است به اطراف خود نيم نگاهي بيندازيم تا به راحتي متوجه اين تغييرات گرديم . البته در مورد نوع پوشش و ذائقه موسيقي قضيه كمي متفاوت تر مي نماياند. ميتوان اينگونه برداشت نمود كه تغييرات چشمگير در سليقه هاي موسيقايي جوانان نشاندهنده نوعي اعتراض و نارضايتي است .
متاسفانه مدتي است با رواج انواع مختلف موسيقي هاي غربي در ايران بازار اين نوع موسيقي ها بسيار داغ شده اند تا جايي كه گوي سبقت را از ساير انواع موسيقي ها ربوده اند . سبك هاي مختلفي كه متعلق به ساير كشورهاست و هر يك داراي پيشينه اي بسيار كوتاه هستند . سبكهايي كه آن متانت و وزن موسيقي ايراني را ندارند آنچنان در ميان جوانان رواج يافته اند كه روحيات و خلقيات زيباي دوران جواني و نوجواني را تحت تاثير ذات خشن خود در آورده و روحيات جوانان را تسخير نموده اند. .
دانش آموزان و دانشجويان و ساير اقشار جوان را مي بينيم كه اين روزها صداي موسيقي " ديش ديش " بي معني به نام موسيقي رپ ، موسيقي متال و نيو متال و غيره از گوشي هاي موبايلشان يا از باندهاي داخل ماشين آنها پخش مي شود و به قول جديدي ها دارند لذت مي برند و حال مي كنند ولي هيچيك از آن آدمهاي غيرتي توجهي نمي كنند كه متاسفانه اين موسيقي ها ، موسيقي هايي است كه به عزيز ترين كلمات جهان يعني ، مادر ، الفاظ بسيار زشت و وقاحت باري را نسبت مي دهد و حتي به الفاظي مانند خواهر يا مادر آنها هم حمله مي كند ، گويي معني شعرهاي اين آهنگهاي بي اساس را گوش نداده و نمي فهمند ! خيلي ها فقط رپ را به عنوان يك موسيقي مي شناسند اما حقيقت اين است كه اين روز ها شاهد مدل موي رپ ، مدل مخصوص لباس و... هستيم. گويي رپ تبديل به يك فرهنگ در بين بعضي نوجوانان و جوانان شده است.
موسيقي هاي امروزي بر روي جذابيتهاي جنسي و ظاهري تأكيد ميكنند
موسيقيهايي كه عشق در نگاه اول را تلقين ميكنند، موسيقيهايي هستند كه محتواي عاشقانهشان همراه با هيجان ريتميك است كه تأثيرگذاري بر روي جوان را افزايش ميدهد. اين نوع موسيقيها بيشتر بر روي جذابيتهاي جنسي و ظاهري تأكيد ميكنند و نه معيارهاي عقلاني، كه نام «عشق» را بر آنها گذاشتهاند.
وقتي كه جوان با مشكلات روبرو ميشود به موسيقيهايي پناه ميبرند كه آنها هم معمولا تم غمگين و نا اميدانه دارند، يعني الگوهايي كه دريافت ميكند به دليل پديدهاي كه ما در روانشناسي آن را «همانندسازي» ميناميم.
غير از اينكه موسيقيهاي مبتذل و سطحي بر روي زندگي زناشويي و روند ازدواج جوانان تأثير ميگذارد، بر روي نوجوانان هم بسيار تأثيرگذار است.
بقيه در ادامه مطلب...
اگر به چهره افرادي كه در خيابان ها مي بينيم، دقت كنيم، بارها افرادي را با ابروهاي تيغ زده، موهاي سيخ
سيخي، شلوارهاي تنگ - كه تا ديروز آن قدر گشاد بود كه به زور به كمر بسته مي شد- بلوزهاي تنگ با
مارك ها و شكل هاي عجيب، شال هايي كه فقط وسط سر را مي پوشانند، مي بينيم. سخني كه آنها مي
گويند اين است كه مُد است.
بقيه در ادامه مطلب
زماني آتاري مد بود و زماني سگا. اما حالا اس پي سي. زماني داشتن تلويزيون رنگي و حال داشتن ال اي دي حالا ديگر داشتن شبكه اجتماعي و گوشي هاي مثل اي فون 5 هم مد شده است!
تكنولوژي آنقدر پيشرفت كرده و در بطن زندگي روزمره ما وارد شده است كه بدون آن زندگي كمي سخت خواهد شد. رسانه ها امروز وجوه مختلف زندگي انسان را گرفته اند و رقابت تكنولوژيك آنها باعث شده است تا فضاي مد براي آنها نيز تعريف شود. امروزه و طبق تعريف پر آسيب جامعه شايد فيس بوك و گوگل پلاس در زندگيش محلي از اعراب نداشته و ايميلي براي خود نساخته باشد؛ و موبايلش تاچي نباشد، از مد امروز عقب باشد. در همين رابطه رسانه ها دو جايگاه پيدا مي كنند رسانه هاي مد و مدهاي رسانه اي! وقتي رسانه ها خود عاملي از مد مي شوند و زماني كه در موج مد گرايي در جامعه تاثير دارند. رسانه ها حتي اگر خود مد شوند تحت عامل و تابع ديگري هستند كه آن همان تاثير است. رسانه در يك جامعه الگو مي شود، مروج مي شود، باورها ها را هدايت مي كند. نظريات زيادي درباره تاثير رسانه ها بر مخاطب وجود دارد،همينطور تاكنيك هاي گوناگوني و ما چه نقش رسانه ها را در عصر حاضر پويا و فعال بدانيم و يا تابع شرايط و غير فعال باز نمي توانيم تاثيري كه رسانه ها دارند را منكر شويم.
اين مهم به دو صورت توسط رسانه ها شكل مي گيرد يكي خودآگاه و با برنامه ريزي و ديگري ناخودآگاه. امروزه فرهنگ سازي از وظايف و اصول يك رسانه عنوان مي شود. گاهي اين فرهنگ سازي نيز از يك وظيفه خارج شده و جنبه تهاجم و شبيخون براي مخاطبان ديگر مي گيرد.
آنچه كه مشخصا در جامعه ما تاثير زيادي بر سبك زندگي و ترويج مدها و مد شدن چيزي در جامعه دارد شبكه هاي فارسي زبان ماهواره اي اند، شبكه هايي كه بخش اعظمي از اين كار را به صورت خوداگاه و برنامه ريزي شده انجام مي دهد، از مدهاي مصرفي تا مدهاي رفتاري!
رسانه هاي بسياري در دنيا به دنبال اين تغيير سبك زندگي در ديگران هستند به خصوص غول هاي رسانه اي با توجه به حجم رسانه هاي مهم خود و انديشه هاي گوناگون از جمله فراماسونري كه در حال جريانات بسياري را زمينه سازي كرده است. البته علاوه بر غول هاي رسانه اي اين قطب هاي اقتصادي هستند كه از عامل رسانه براي فروش بيشتر كالاهاي خود سود مي جويند و رسانه ها را عاملي براي ترويج مصرف گرايي و مد ساز مي كنند.
شبكه هاي ماهواره اي فارس زبان بيشترين تاثير را در وهله اول در مرحله خودآگاه در اين زمينه دارند. وجود شبكه هاي ماهواره اي به خودي خود حتي با زبان غير مرتبط ميتواند اين عامل را سبب شود اما آنچه كه مشخصا در جامعه ما تاثير زيادي بر سبك زندگي و ترويج مدها و مد شدن چيزي در جامعه دارد شبكه هاي فارسي زبان ماهواره اي اند، شبكه هايي كه بخش اعظمي از اين كار را به صورت خوداگاه و برنامه ريزي شده انجام مي دهد، از مدهاي مصرفي تا مدهاي رفتاري!
آنها با تبليغ اجناس گوناگون و همطراز آن كار بر روي ايجاد سبك خاصي از زندگي و نياز آنچناني در يك زندگي به آنها احساس نمي شود اما به صورتي براي اين كالاها و مصرف آن نياز كاذب ايجاد مي شود كه نه تنها يك فرد به سمت خريد اين كالا ترغيب مي شود بلكه در ادامه موج سازي انجام مي پذيرد تا اين كالا به صورت يك مد در جامعه در آيد. در قدم بعدي و با گذر از تبليغات اين كاراكتر ها هستند كه مد سازي مي كنند. نوع لباس پوشش و مو يك بازيگر مجري معروف به سان يك مد معرفي مي شود هر چند گاهي غير مستقيم؛ اما مخاطبان وبه خصوص جوانان كه به دنبال الگو هستند سريع همگام اين جريان شده و جريان مدي جديد در جامعه نمايان مي شود و ارتباطات ميان فردي آن را در جامعه تثبيت خواهد كرد. در قدم بعدي فراتر از يك كالا، نوع سبك زندگي، رفتار و باورها و فرهنگ سازي براي استفاده از يك كالا كه ممكن است با فرهنگ بومي ما همخواني نداشته باشد توسط رسانه ها شيوع داده مي شود تا هم اين زمينه ها در حاصل اين جبهه از جنگ نرم خود مدي رفتاري بين افراد شوند. در واقع با تغيير رفتار و نگرش در زندگي جريان سازي ايجاد مي وشد كه مسير ساير فعاليت ها را هموار مي كند. نگاهي به برنامه بفرماييد شام، اين موضوع را براي ما به خوبي تداعي خواهد كرد. در اين برنامه، نه تنها نوع خاصي از مصرف و شايد برخي كالاها و پوشش ها ممكن است ترويج شود بلكه برخي رفتار ها و نگرش ها كه خود اين شيوع را بايد بر آن قرار گيرد مد سازي مي شوند.
افراد نياز به مطرح شدن و ديده شدن را در خود حس مي كنند و اين مدهاي رسانه اي است كه به انها كمك مي كند، ديده شوند. آنها نياز دارند تا خاص زندگي كنند و اين باز رسانه ها هستند كه مد ها معرفي مي كنند، جا مي اندازند و رواج مي دهند.
مد هيچ وقت چيز بدي نبوده و نخواهد بود فقط بايد بومي مبتني بر ارزشهاي ملي و ديني باشد و از تقليد بي رويه و بي هدف در اين راستا اجتناب ورزيد .
در نظريات مربوط به رسانه ها بحث نظريه كاشت، نظريه تزريقي و... همه حكايت از اين دارد كه رسانه اي چون تلويزيون و البته رسانه هاي ديگر باعث ايجاد باورهاي جديد و تقويت باورهاي قديم در افراد مي شود حال كار رسانه ها بيشتر به اين سو است كه به صورت نرم رفتارهاي جديدي را ايجاد و ان را تقويت كنند؛ رسانه ها به جوانان تلقين مي كنند كه بي مد از هم دوره اي هاي خود عقب هستند و براي او نياز كاذب به وجود مي آورند و نيازش را نيز با تبليغات تجلري و غير تجاري، مستقيم و غير مستقيم، برآورده مي كنند.
اين مهم تنها رسانه هاي تصويري را در بر نمي گيرد، امروزه وقتي در رسانه هاي اينترنتي و مكتوب مي گرديد، رسانه هايي با سبك زندگي مردم و سرگرمي آنها دخيل هستند، بسيار مورد استقبال مي باشند. در واقع اين رسانه ها نيز تاثير به سزايي در ترويج روحيه مد و مد گرايي در جامعه دارند. و با گذر از رسانه ها در شبكه روابط اجتماعي استفاده از مد توسط چهره ها و حتي كثرت آن در استفاده افراد خود رسانه اي ديگر است كه كار يكديگر را تكميل مي كنند.
اما مد هيچ وقت چيز بدي نبوده و نخواهد بود فقط بايد بومي مبتني بر ارزشهاي ملي و ديني باشد و از تقليد بي رويه و بي هدف در اين راستا اجتناب ورزيد كه نقش رهبران فكري و رسانه هاي داخلي از جمله صداي و سيماي جمهوري اسلامي در اين زمينه حائز اهميت است . در واقع نبايد مد را از بين برد بلكه اين گرايش را در صورت وجود بايد شكل منطقي بدان داد و به خوبي هدايتش كرد. در واقع نهاد هاي فرهنگي و رسانه اي ما بايد در موضوع مد حرف براي گفتن داشته باشند.
«به خانمي جوان، خوش برخورد و با ظاهري آراسته نيازمنديم»؛ اين جمله مشترك ميان آگهيهاي استخدام خانم هاست و نكته قابل توجه اينجاست كه «جواني»، «ظاهري آراسته » و «خوش برخورد»، وقتي در دل آگهيهاي استخدام زنان و دختران جاي ميگيرند، معنايي متفاوت از مفهوم اصلي خود را مييابند به طوري كه بسياري از مشكلات و آسيبهاي اجتماعي براي زنان و دختران از اين بيراهه معنايي ميگذرد!
پيشاپيش از خوانندگان فهيم به خاطر بيان برخي واقعيتهاي زننده و تلخ در اين گزارش پوزش ميخواهيم. شما هم اگر جزو افراد جوياي كار باشيد، بدون شك هنگامي كه در ميان آگهي اشتغال نيازمنديهاي مطبوعات، آگهي هايي كه روي در و ديوار شهر جا خوش كردهاند يا در مراكز كاريابي وقتي كه رزومه كاري خود را ارائه ميدهيد به چنين مواردي برخوردهايد.
«احتياج» سنگ بناي شكلگيري آسيبها
در واقع در بسياري از موارد خانمهاي جوياي كار براي به دست آوردن شغل پيش از متخصص و بيش از تحصيل بايد اين سه ويژگي را يا داشته باشند يا با توسل به راهكاري اين صفات را در خود ايجاد كنند. حقوق ناچيزو بدون بيمه، فرار از زير اجراي قوانين كار و تن دادن به آراستگي ظاهر به همان معنايي كه كارفرما ميخواهد(بزك كردن)، انجام كار اضافه و خلاف شأن، همه و همه مواردي است كه دليل رخ دادنش را ميتوان در يك مفهوم كليدي پيدا كرد؛ «احتياج.»
اين شاغلان خوشحال نيستند
20 ساله است اما براي رسيدن به ظاهر آراستهاي كه رئيس شركت از او خواسته آنقدر آرايش كرده كه 35 ساله به نظر ميرسد! مريم منشي يك شركت خصوصي است. او به خبرنگار اجتماعي «جوان» ميگويد: «مدتي بود كه دنبال كار ميگشتم. اين كار را از روزنامه پيدا كردم. در آگهي شرط سني قيد شده بود؛زير 22 سال. علاوه بر كارهاي اداري، كار آبدارخانه را هم انجام ميدهم». مريم هنوز بيمه نيست و با حقوق 250 هزار توماني و با تمام شرايط سختي كه دارد سعي ميكند شغلش را حفظ كند.
«سميه» كارمند آژانس هواپيمايي نيز تمام تلاشش را ميكند تا در قالب نقشي كه از او خواسته شده فرو رود؛حتي به كمك رنگ و لعاب لوازم آرايش و چاشني رفتارهايي كه خودش هم نميپسندد! «نگين» هم زن جواني است كه بازارياب يك شركت لوازم آرايشي است و براي فروختن يك محصول ساده گاهي ناگزير است ساعتها با مشتريان صحبت كند و البته خوش برخورد باشد !
بهرهگيري از نيروي كار ارزان و استفاده ويتريني از زنان به همين جا ختم نميشود و در برخي از موارد، خانمها در مشاغلي خلاف شأن به كار گرفته ميشوند. نمونه اين موارد را در اشتغال زنان و دختران جوان در مراكز فروش گوشت و مرغ، رزروشن آژانس يا پيك موتوري و صندوقدار رستورانهاست
«مرضيه» اما مسئول فروش شركت عرضه لوازم خودرو است و با وجودي كه بيشتر مشتريان اين شركت مرد هستند از او خواسته شده تا كاملاً خوش برخورد باشد
و با هر شگردي كه شده مشتري را قانع به خريد كند! «نسترن» هم جوان جوياي كاري است كه براي استخدام در يك شركت بازرگاني اين شرط برايش تعيين شده است: «بايد همراه رئيس شركت يك مسافرت خارجي بروي تا بعد از آن تصميم گرفته شود!»
بهرهگيري از نيروي كار ارزان و استفاده ويتريني از زنان به همين جا ختم نميشود و در برخي از موارد، خانمها در مشاغلي خلاف شأن به كار گرفته ميشوند. نمونه اين موارد را در اشتغال زنان و دختران جوان در مراكز فروش گوشت و مرغ، رزروشن آژانس يا پيك موتوري و صندوقدار رستورانهاست. به طور نمونه «پريسا» دختر جواني است كه صندوقدار يك پيتزا فروشي است و بيشتر شبها تا ساعت يك بامداد كار ميكند. او هم بيمه ندارد و حقوقش با قانون وزارت كار نميخواند اما از او خواستهاند سعي كند خوش برخورد باشد تا مشتريها باز هم به رستوران محل كار او سر بزنند! كار در سوپر ماركتها، مۆسسات خدماتي يا حضور بدون حجاب كارمندان زن در شركتهاي خصوصي از معضلات ديگري است كه زنان و دختران جوياي كار در جامعه را تهديد ميكند.
اولويت اشتغال براي دختران وارونه شده است
دكتر مجيد ابهري، متخصص علوم رفتاري در اين باره به «جوان» ميگويد: مۆسسات كاريابي عامل اصلي آسيبهاي فرهنگي هستند. وي ريشه آسيبهاي ناشي از استفاده ويتريني از زنان و دختران جوياي كار را از يك سو، گسترش روزافزون آمار زنان سرپرست خانوار و از سوي ديگر بالا رفتن آمار زنان تحصيلكرده ميداند. اين استاد دانشگاه تأكيد ميكند: از نگاه آسيب شناسي زنان آماده به كار دو دستهاند؛ دستهاي از روي نياز، شرايط سخت و گاهي غير اخلاقي محيط كار را تحمل ميكنند و گروه ديگر اشتغال را وسيلهاي براي وقت گذراني ميدانند و براي دور بودن از محيط خانه حاضرند با كمترين حقوق كار كنند. به باور وي، همين موضوع سبب شده تا امروزي بودن، خوش صحبت و جذاب بودن به جاي اولويتهاي اشتغال بنشيند. دكتر ابهري با اشاره به شرايط برخي از كارگران اعزامي به منازل تصريح ميكند: گاهي اين افراد ناگزيرند در برابر خواستههاي نامشروع كارفرما، بارها محل كارشان را تغيير دهند. بسياري از زنان و دختراني كه قصد اشتغال سالم و فعاليت اجتماعي مفيد را دارند به دليل فضاي كاري ناسالم موجود، ناگزير ميشوند يا خانه نشين شوند يا به سختي شغل مناسب پيدا كنند.
فضاي ناامن اشتغال براي زنان و دختران علاوه بر آسيبهاي فردي براي آنها، جامعه را نيز با چالش مواجه ميسازد. ابهري در اين باره نيز ميگويد: اين معضل سبب ارائه الگوهاي نامناسب به زنان و دختران جامعه شده و گسترش برهنگي فكري و رفتارهاي ضد فرهنگي را به دنبال دارد و در نهايت موجب تسري آسيبهاي اجتماعي و فرهنگ فاسد اشتغال ميشود
بيشتر هنرمندها به خاطر ظاهر هنرمندشدهاند!
اين استاد دانشگاه با اشاره به انحطاط موجود در محيط شغلهاي هنري نيز ميافزايد: 85 درصد از هنرمندان فاقد تحصيلات تخصصي هستند و بر اساس ظواهر وارد اين شغل شدهاند و در عوض حدود 100 هزار فارغالتحصيل رشتههاي هنر يا بيكارند يا در رشتههاي غير مرتبط فعاليت ميكنند!
فرهنگ فاسد اشتغال
فضاي ناامن اشتغال براي زنان و دختران علاوه بر آسيبهاي فردي براي آنها، جامعه را نيز با چالش مواجه ميسازد. ابهري در اين باره نيز ميگويد: اين معضل سبب ارائه الگوهاي نامناسب به زنان و دختران جامعه شده و گسترش برهنگي فكري و رفتارهاي ضد فرهنگي را به دنبال دارد و در نهايت موجب تسري آسيبهاي اجتماعي و فرهنگ فاسد اشتغال ميشود.
زوال اخلاق شغلي
زوال اخلاقي در حوزه اشتغال، موضوعي است كه شاهد آن هستيم و ممكن است آسيبهاي جبران ناپذيري را به شالوده جامعه ما وارد كند. كاش مسئولان امر كمي به فكر فرو روند
اين روزها مجموعه تلويزيوني «دونگ يي» از شبكه سوم سيما در حال پخش است . اين سريال محصول جديد كمپاني هاي فيلمسازي كره جنوبي است كه در ادامه آثار قبلي اين كشور روي آنتن تلويزيون كشورمان رفته است . اين سريال در 60 قسمت 60 دقيقه اي و محصول سال 2010 به كارگرداني «سنگ هاب كيم» و«بيانگ هول لي» ساخته شده است و درآن بازيگراني چون «كول هو چوي» ،«هو ژوهان» ،«جين هي جي» و... بازي دارند.
اين سريال درامي تاريخي است از سلسله چوزان كره، درباره دونگ يي، دختري كه پدر و برادر خود را در كودكي از دست مي دهد و به عنوان خدمتكار، ناخواسته وارد دربار سلطنتي كره مي شود . او رفته رفته مدارج ترقي را طي مي كند و در نهايت همت و تلاش او همسري و مادري بيستمين امپراطور چوزان كره رابرايش به ارمغان مي آورد. در چند سال اخير صدا و سيما كشورمان علاقه شديدي به پخش سريال هاي كره اي پيدا كرده است و به نوعي تب سريالهاي كرهاي در چند سال اخير و با پخش سريال هايي چون : «جواهري در قصر»،«امپراطور دريا»، «افسانه جومونگ»، «تاجر پوسان»، «امپراطور بادها» و «ايسان» به شدت بالا رفته و اين سريال ها توانسته مخاطبين عام تلويزيون را جذب خود كنند واين آثار امروز جاي ثابتي در تلويزيون ايران پيدا كرده اند و مردم كشورمان هم به يمن يك دهه پخش آثار كره اي توانسته اند با فرهنگ ،آداب، تاريخ ، رسوم و تمدن سلسله هاي خيالي كره آشنا شوند. اين شدت علاقه تاجايي پيش رفته كه اين روزها و با بازگشايي مدارس شاهد تصاوير بازيگران سريال هاي كره بر روي انوع كيف، كفش، دفتر، خودكار ، جامدادي، مدادتراش و... هستيم اين نشان دهنده اين نكته است كه توليد كنندگان لوازم تحرير به شدت روي علاقه كودكان و نوجوانان به شخصيت هاي پوشالي سريال هاي كره اي اميد بسته اند وانتطار دارند با توجه به علاقه مردم اجناس خود را به فروش برسانند.
چرا مخاطب ايراني با وجوداين همه ضعف در سريال هاي كره اي باز هم با اشتياق حاضر مي شود 60 قسمت يك سريال كره اي را هفته به هفته دنبال كند ؟ جواب اين پرسش بسيار ساده است. دلزدگي مخاطب از آثار وطني و پناه بردن به آثار خارجي!
اما نكته مهمي كه بايد در خصوص سريال هاي كره اي به آن اشاره كرد اين است كه عمده سريال هايي كه در خصوص تاريخ امپراطوران كره جنوبي روي آنتن تلويزيون ايران رفته به لحاظ ساختار ، قصه ، طراحي دكور و لباس، صحنه هاي جنگي ولشكر كشي ها ، بازيگران ، گريم و ... شبيه به همديگر بودند و جالب آنكه برخلاف تصميمات صدا وسيما كه در سريال وطني صحنه هاي خشونت، شكنجه، ضرب و شتم را حذف مي كند ، در سريال كره اي اين صحنه ها به بدون هيچ مشكلي پخش مي شوند.
در واقع سريال هاي كره اي كه در چند سال اخير پخش آن از شبكه هاي مختلف تلويزيون ما باب شده در ساختار ، قصه ، بازيها ريا، طراحي صحنه و لباس به شدت تصنعي وسطحي هستند ومخاطب نيز به دليل اينكه در آثار وطني خلاقيت و نوآوري نمي بيند مجبور است كه به ديدن اين گونه آثار كره اي دل ببندد و به جاي تاريخ و تمدن ملي كشورمان به تاريخ دزديده شده خيالي كره دل خوش باشد وبا چشم هاي خود ببيند كه چگونه كره اي ها تاريخ ايران را به نام خود نموده وبا آن مجموعه هاي تلويزيوني خود را ساخته وبه اقصا نقاط جهان صادر مي كنند وبرخود مي بالند كه اين گونه تاريخ خيالي دارند.شايد براي خيلي ها اين پرسش به وجود آيد كه چرا مخاطب ايراني با وجوداين همه ضعف در سريال هاي كره اي باز هم با اشتياق حاضر مي شود 60 قسمت يك سريال كره اي را هفته به هفته دنبال كند ؟
جواب اين پرسش بسيار ساده است. دلزدگي مخاطب از آثار وطني و پناه بردن به آثار خارجي،! صدا و سيما به عنوان متولي و تهيه كننده و خريدار فيلم هاي سينمايي، ويدئويي و مجموعه هاي تلويزيوني در چند سال اخير راه درستي را در پيش نگرفته است . در بخش فيلم هايي سينمايي عمدتا يا فيلم هاي جديد سينمايي كشورمان به دليل برخي ملاحضات مانند مثلا مشكل داستان ، لباس و حجاب بازيگران زن خريداري و پخش نشدند و در مقابل برخي از فيلم هاي سينمايي چندين بار به شكل تكراري روي آنتن رفتند . در بخش فيلم هاي ويدئويي و تله هم كه تكليف مشخص است با وجود اينكه در سال بالاي 100 تله فيلم ساخته مي شود مخاطب به دليل شتاب زدگي در ساختار، قصه و انتخاب عوامل آن و در نتيجه سطح كيفي پايين اكثر اين گونه فيلم ها حاضر به تماشاي آنها نيست و درساخت اين تله فيلم ها نظارت و دقت آنچناني نيز نمي شود. نتيجه آن كه روز به روز شاهد سير نزولي اين گونه فيلمها هستيم و اكثر فيلم نامه هاي تله فيلمها ضعيف و فاقد جذابيتهاي داستاني هستند وچنگي به دل نمي زنند . در مورد مجموعه هاي تلويزيوني هم به جز تعداد اندكي آثار فاخر مانند : «مختار نامه»، «شوق پرواز» و اين اواخر «كلاه پهلوي» كه پخش آن به تازگي آغاز شده است ، علاقه اي به ديدن ديگر مجموعه هاي تلويزيوني در ژانر هاي مختلف اعم از كمدي ، جدي و درام نيست . چون عمده اين سريال ها با داستان و قصه تكراري ساخته مي شوند و به نوعي به شعور مخاطب احترامي گذاشته نمي شود.
به هرحال مدتهاست كه كشورهاي صاحب صنعت فيلم سازي ساخت سريالهاي تاريخي را در دستور كار خود قرار داده اند تا از اين طريق بتوانند براي مخاطبين ساير كشورها فرهنگ سازي كنند. كاري كه امروز كشوري مانند كره جنوبي آغاز كرده و با استفاده از استوديوهاي فيلمسازي مجهز شامل لوكيشن ، دكورها و لباس هاي آماده و حضور بازيگران نسل جديد و قديم در كنار يكديگر و روايت زندگاني بزرگان تاريخ اش بتواند در عرصه ساخت سريال هاي تاريخي يكه تازي كند و بتواند مجموع هاي تلويزيوني خود را به ساير كشورهاي جهان عرضه كند و در مقابل ما همچنان در اين زمينه غفلت كرده ايم و ميدان را براي كشوري مثل كره بازگذاشته ايم .
در واقع امروز محبوبيت سريال هاي كره اي در در سراسر جهان رو به افزايش است به نحوي كه اين روزها نقاط مختلف جهان اعم از در قاره آسيا چين ، ژاپن و هند، منطقه خاورميانه، ايران، تركيه و روسيه ، آمريكاي شمالي، مركزي و جنوبي و به ويژه مكزيك و آرژانتين ، اروپاي شرقي و كشورهاي اسكانديناوي و به خصوص مجارستان و نروژ ، شمال آفريقا و مصر نيز استقبال خوبي از اين سريال ها شده ، به نحوي كه امروز كره جنوبي يكي از صادر كنندگان مطرح و اول محصولات فرهنگي به خصوص مجموعه هاي تلويزيوني در سطح جهان است با اين تفاصيل بايد پرسيد سينما و تلويزيون ما چه جايگاهي در صادرات محصولات فرهنگي دارد؟
بندپنجاه و پنجم
اين بند براي رفع ام صبيان است
ياهمان بيماري سردرد
34 ـ المُؤمِنُ اِذا غَضِبَ لَم يُخرِجهُ غَضَبُهُ مِن حَقّ
سخنـى بشنـو از امـام غريـب
تا شـود علم و دانشـت افـزون
مـرد مـؤمن اگر به خشـم شود
نـرود از طريـق حـق بيـرون
شهادت تعدادي بسيجي در چابهار
در پي اقدام تروريستي امروز در چابهار، دو بسيجي پايگاه مقاومت بسيج مسجد امام حسين (ع) اين شهرستان به درجه رفيع شهادت نائل آمدند.
در اقدام كور تروريستي ايادي استكبار، ظهر امروز در حوالي مسجد امام حسين (ع) چابهار و مقابل درمانگاه سيدالشهداي اين شهرستان، دو بسيجي جان بركف پايگاه مقاومت بسيج مسجد به شهادت رسيدند.
اين دو بسيجي شهيد با نامهاي «مرتضي آسوده» كه در همان لحظات اوليه به شهادت رسيد و «حامد بزي» ديگر بسيجي اين حادثه پس از بروز جراحات سنگين دقايقي پيش در بيمارستان شهيد شد.
براساس اطلاعات دريافتي، شهيد مرتضي آسوده، دانشآموز دبيرستان نمونه دولتي و شهيد حامد بزي دانشجوي رشته كامپيوتر دانشگاه آزاد بوده كه در اين اقدام تروريستي به شهادت ميرسند.
در پي وقوع اقدام تروريستي امروز در چابهار توسط يكي از كوردلان مقارن ساعت 12:50 دقيقه امروز، فردي با لباس مبدل نظامي در مقابل مسجد امام حسين (ع) و مصلاي اين شهر در كمين خروج نمازگزاران بود كه با شناسايي از سوي نيروهاي انتظامي متواري و مقابل درمانگاه سيدالشهدا خيابان تعاون جنب مسجد خود را منفجر ميكند كه در پي اين انفجار تعدادي از نيروهاي بسيج، انتظامي و كودكان شهيد و زخمي مي شوند
بند پنجاه و چهارم
اين بند هم مانند قبلي
براي رفع باد سرخ
خوب است
سوداي پيدا كردن نسخههاي خطي، اصيل و قديمي از كتب مختلف، بخصوص كتب مقدس ديني، آنچنان قوي است كه بسياري را به اين شهر و آن شهر و حتي اين كشور و آن كشور ميكشاند. نسخهشناسان بسياري در كشورهاي مختلف هستند كه عمر خود را براي يافتن نسخههاي منحصربه فرد ميگذرانند و ثمره زندگي آنان همان نسخههايي است كه مييابند.
اين كار براي آنان جداي از ماجراجويي و هيجان، ممكن است درآمدهاي زيادي هم به همراه داشته باشد؛ چراكه وقتي به نسخهاي منحصر به فرد دست يابند، ميتوانند آن را به قيمتهايي بسيار نجومي بفروشند يا با سپردن بهموزهاي، براي خود شهرتي دست و پا كنند.
حالا تصور كنيد يك جوان يمني در ميان كوههاي جنوب شهر «الضايع» غاري ميبيند و در آن غار يك نسخه قديمي از قرآن كريم را پيدا ميكند كه متعلق به سال 200 هجري قمري است؛ آن طور كه پايگاه خبري المنار نوشته اين قرآن كه در شرايط موميايي قرار گرفته بود، داراي يك جلد چرمي است و حروف اين نسخه قديمي از قرآن بدون نقطه است.
در صفحه اول اين نسخه از قرآن كريم نوشته است: «نوشته شده به دست الفقر الي الله 200 هجري» كه نشان ميدهد اين نسخه قرآن قديميترين نسخه از كلامالله مجيد است.
تحقيقات اوليه هم نشان ميدهد اين نسخه واقعي و اصيل است و آنچه كه در آن نوشته شده است، صحت دارد.
همچنين گفته شده در كنار اين نسخه از قرآن كريم يك قبضه شمشير برنجين وجود داشته كه روي آن به خط عربي نوشته شده «ذي الفقار».
جالب است كه بسياري به اين جوان يمني پيشنهاد خريد اين نسخه از قرآن كريم را دادهاند كه يكي از اين پيشنهادها 12 ميليون ريال يمني معادل 56 هزار دلار بوده است كه البته وي اين پيشنهاد را رد كرده است.
حالا يافتن اين نسخه در صورتي كه اصيل بودن و قدمتش محرز شود، مباحث مربوط به نسخههاي يافت شده از قرآن كريم در طول تاريخ را هيجانانگيزتر ميكند.
براي درمان ياس و نااميدي از درگاه خداوند چه كارهايي بايد بكنيم؟
يأس و نوميدي از رحمت و مغفرت الهي از بزرگترين گناهان است؛ زيرا آنچه سبب يأس از رحمت و مغفرت پرودگار عالم مي شود، ضعف اعتقاد به قدرت و كرم و رحمت بي پايان اوست و قرآن مجيد آن را از صفات كفار قرارداده است و مي فرمايد:(وَ لا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللّهِ إِنَّهُ لا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْكافِرُونَ، و از رحمت خدا مأيوس نشويد؛ كه تنها گروه كافران، از رحمت خدا مأيوس ميشوند!)«1»
هر شخصي كه مرتكب گناهي مي شود تا وقتي مأيوس نباشد در صدد توبه بر آمده و با استغفار آمرزيده مي شود ولي شخص مأيوس آمرزيده شدني نيست زيرا اميدي به آمرزش و مغفرت الهي ندارد تا توبه نمايد.
خداوند تبارك و تعالي خودش را در قرآن به قبول كننده توبه توصيف مي فرمايد:(وَ هُوَ الَّذي يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبادِهِ وَ يَعْفُوا عَنِ السَّيِّئاتِ وَ يَعْلَمُ ما تَفْعَلُونَ، او كسي است كه توبه را از بندگانش مي پذيرد و بدي ها را مي بخشد، و آنچه را انجام مي دهيد مي داند.) «2»
و اسماء شريفه تواب، غفار، غفور، غافرالذنب، قابل التوب را از اسماء خود قرار داده است و به طور عموم گناهكاران را به سوي خود دعوت فرموده و آنها را امر به توبه كرده و براي علاج يأس در اين مورد تامل در مفاد اين آيه شريفه كافي است كه فرمود: (قُلْ يا عِبادِيَ الَّذينَ أَسْرَفُوا عَلي أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللّهِ إِنَّ اللّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَميعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ، بگو: اي بندگان من كه بر خود اسراف و ستم كرده ايد! از رحمت خداوند نوميد نشويد كه خدا همه گناهان را مي آمرزد، زيرا او بسيار آمرزنده و مهربان است) «3»
براي درمان ياس و نااميدي از درگاه خداوند چكارهايي بايد كنيم؟
انسان همواره بايد از گذشته هاي سو نگران و نسبت به آينده خود نيز بيمناك باشد در عين حال اين خوف و اندوه هرگز نبايد به گونه اي باشد كه انسان را مايوس و نااميد سازد. كه اين خود گناهي كبيره و دام شيطان مي باشد. خداوند منان رحمتي بي پايان دارد و از همه بندگان گنهكار خود دعوت نموده است كه به او التجا نموده و به سوي رحمت بيكرانش دست نياز بگشايند و وعده داده است كه اگر توبه نموده و دست از زشتي ها بشويند همه گناهان را خواهد بخشيد و آنان را مشمول لطف و كرم بي منتهاي خود خواهد كرد ..
از امام باقر عليه السلام روايت است : ( ليس من عبد مومن الا و في قلبه نوران نور خيفه و نور رجالو وزن هذا لم يزد علي هذا ولو وزن هذا لم يزد علي هذا؛
هيچ بنده مومني نيست جز آنكه در ضميرش دو نور تابان است: ( نور خوف ) نسبت به كرده هاي پيشين و فرجام پسين و ( نور اميد ) به فضل و رحمت پروردگار كه اگر هر يك با ديگري سنجيده شود هيچ يك فزوني نخواهد يافت ) «4»
بنابراين بايد با حفظ حالت التجا و تضرع دايمي در برابر خداوند اميد و رجا به عنايات واسعه خداي رحمان و بنده نواز را نيز در دل بالا برد و رجا را همسان در دل جاي دهيم. نكته ديگر اين كه اساساً يأس از رحمت خدا ناشي از نقصان معرفت و يقين است. با تقويت اين دو انسان هرگز گرفتار يأس و نوميدي نخواهد شد.
.................................
1-سوره يوسف آيه 87 .
2-سوره شورا آيه 25.
3-سوره زمر آيه 53.
4-وسايل ، ج 2، ص 488.