معرفی وبلاگ
فعالییت سازمان زنان انقلاب اسلامی در پی انسجام و هماهنگی و شناسایی زنان فعال منطقه بسته به مهارت و توانمندیی انها در جهت رفع نیازمندرهای زنان ان منطقه . خواهرم بسته به نیاز فکری و روحی و مادی خود با ما هم سخن شو بهترین خوبی ها نزد زنان است امام صادق(ع) باهم شویم ،یکی شویم درمانی برای دردی شویم ............ آن لحظه اي كه زن در خانه خود مي ماند و (به امورزندگي و تربيت فرزند مي پردازد)به خدا نزديكتر است.حضرت زهرا (س)
صفحه ها
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 2156874
تعداد نوشته ها : 1572
تعداد نظرات : 178
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان
 

به نقل از سايت قدس آنلاين، قرآن كريم و پس از آن اهل بيت عليهم السلام دستورالعمل هاي مادي و معنوي زيادي براي جلوگيري از بروز مشكلات رواني در فرد ارائه كرده اند. در آموزهاي قرآني و تعاليم سازنده اهل بيت عليهم السلام روشهاي متعددي براي برون رفت از افسردگي و كاهش استرس هاي روزمره كه دامنگير انسان مي شود پيشنهاد شده است .

در اين آموزه هاي نوراني از ايمان، ياد خدا، توكل، تقوي و پرهيزگاري، توبه، انس با قرآن، اميد به رحمت الهي، صبر و دعا، عبادت و عفت و پاكدامني به عنوان راههاي كاهش استرس و رسيدن به آرام ش ياد شده است.در همين زمينه امام رضا عليه السلام هم براي رسيدن به نشاط و آرامش معنوي مي فرمايد: ليس شيء من الاعمال عندالله عزوجل بعد الفرائض افضل من ادخال السرور علي المومن؛ بعد از انجام واجبات، كاري بهتر از ايجاد خوشحالي براي مومن، نزد خداوند بزرگ نيست. (1).

و يا در جايي ديگر مي فرمايد: من فرج عن مومن فرج الله عن قلبه يوم القيمه؛ هر كس اندوه و مشكلي را از مومني برطرف نمايد خداوند در روز قيامت اندوه را از قلبش برطرف سازد. (2)

اما جداي از توصيه هاي معنوي امام رضا(عليه السلام) براي كاهش و دوري از ناملايمات و كسب آرامش و رضايت الهي، آنحضرت توصيه هايي عملي برپايه اصول بهداشتي و تغذيه اي براي حفظ شادابي و نشاط و مقابله با فشارهاي ناشي از زندگي روزمره ارايه كرده اند كه جالب توجه است.

در روايتي از امام رضا(عليه السلام) نقل شده كه فرمود : «الطيب نشره و العسل نشره، و الركوب نشره و النظر الي الخضره نشره. يعني: بوي خوش، عسل، سواركاري و نگاه به مناظر سرسبز و خرم، باعث نشاط و شادي مي شود.»(3)


دسته ها :
سه شنبه هفدهم 2 1392 13:26




حضرت زهرا سلام الله عليها از ديدگاه روايات فريقين، داراي نامها و القاب متعدد است.
با دقت در روايات، به دست مي‌آيد كه انتخاب نامها و القاب آن حضرت بر اساس حكمت ها و مناسبت هايي است كه در فضائل وجودي آن حضرت، ريشه دارد.
يكي از نامهاي آن حضرت، «زهراء» است كه در روايات شيعه و اهل سنت براي ايشان ذكر شده است.
از ديدگاه لغت، واژه «زهراء» از ريشه «زهر» مؤنث كلمه «ازهر» است.
ابن اثير مي‌نويسد:
الْأَزْهَرُ: الأبيض المستنير، و الزَّهْرُ و الزَّهْرَةُ: البياض النيّر، و هو أحسن الألوان.
«ازهر» سفيدي روشن كننده، «‍زهر و زهرة» سفيدي نوراني است و رنك سفيد، بهترين رنگها است.
ابن أثير الجزري، ابوالسعادات المبارك بن محمد (متوفاى606هـ)، النهاية في غريب الحديث والأثر، ج‏2، ص321، تحقيق طاهر أحمد الزاوي - محمود محمد الطناحي، ناشر: المكتبة العلمية - بيروت - 1399هـ - 1979م.
ابن منظور نيز مي‌نويسد:
و الزَّاهِرُ و الأَزْهَرُ: الحسن الأَبيض من الرجال، ... و رجل أَزْهَرُ أَي أَبيض مُشْرِقُ الوجه. و الأَزهر: الأَبيض المستنير. و الزُّهْرَةُ: البياض النَّيِّرُ، و هو أَحسن الأَلوان.
واحدتهما زَهْرَاءُ.
و المرأَة زَهْرَاءُ؛ و كل لون أَبيض كالدُّرَّةِ الزَّهْراءِ،..
«زاهر و ازهر» به معناي مردي است كه صورت نيكو و چهره سفيدي دارد. «رجل ازهر»‌؛ يعني مردي كه صورت او همانند سفيدي مشرق مي‌درخشد. «ازهر» به معناي سفيدي درخشنده و «زهره» است.
دسته ها :
سه شنبه هفدهم 2 1392 13:1
مگر قبل از شيطان هم كافراني بوده اند كه خداوند در آيه 34 سوره بقره مي فرمايد«و كان من الكافرين»؟

شيطان از جنس جن[1] و مانند انسان موجودي مختار است[2] و هر موجود مختار مي تواند راه هاي خوب و بد برگزيند[3] و نتيجه آن را دريافت كند[4]. خداوند جن و انس را اساساً براي سعادت و رسيدن به كمال آفريده[5] و آن دو را به راه سعادت هدايت فرموده است. ليكن برخي از انسان ها و جن ها راه هدايت را پذيرفته[6] و برخي آن ر ا رها ساخته و خود و ديگران را به بدي ها دعوت مي كنند.[7] شيطان نيز يكي از همين ها است.
در قرآن مجيد هر انسان يا جن بدكار و دعوت كننده به بدي ها را، شيطان ناميده است و يكي از اين شياطين همان "ابليس" است كه از سجده بر آدم سر برتافت و راه انحراف و دعوت به انحراف را پيش گرفت.[8] البته او بر هيچ كس سلطه ندارد و فقط وسوسه گر است[9] و خداوند خطر وسوسه گري هاي او را گوشزد كرده و به مقاومت در برابر آن پاداش بسياري مي دهد.[10]
براساس بعضي از آيات قرآن، جن مانند انسان موجودي مختار، انتخابگر و صاحب اراده است و هنگامي كه بر سر دو راهي قرار مي گيرد؛ يكي را بر مي گزيند.[11]
بنابراين، شيطان از آن جا كه جن بوده است؛ موجودي انتخابگر و صاحب اراده و توان سرپيچي از فرمان خداوند را داشته است.

دسته ها :
دوشنبه شانزدهم 2 1392 23:37
دسته ها :
شنبه جهاردهم 2 1392 22:36

 



فرازهاي اول زيارت حضرت زهرا سلام الله عليها اگر با دقت خوانده شود آدم را شرمنده مي كند.

بسم الله الرحمن الرحيم
يَا مُمْتَحَنَهُ امْتَحَنَكِ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَهً
وَ زَعَمْنَا أَنَّا لَكِ أَوْلِيَاءُ وَ مُصَدِّقُونَ
وَ صَابِرُونَ لِكُلِّ مَا أَتَانَا بِهِ أَبُوكِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ أَتَى (أَتَانَا) بِهِ وَصِيُّهُ‏
فَإِنَّا نَسْأَلُكِ إِنْ كُنَّا صَدَّقْنَاكِ إِلاَّ أَلْحَقْتِنَا بِتَصْدِيقِنَا لَهُمَا لِنُبَشِّرَ أَنْفُسَنَا بِأَنَّا قَدْ طَهُرْنَا بِوِلاَيَتِكِ‏اَلسَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ نَبِيِّ اللَّهِ‏
اى آن كه خدايى كه تو را خلق كرد پيش از خلقت بيازمود و در آن آزمايش بر هر گونه بلا و مصيبت تو را شكيبا و بردبار گردانيد.
و ما چنين پنداريم كه دوستان شما هستيم و مقام بزرگى شما را تصديق مى‏كنيم و بر هر دستور و تعليمات الهى كه پدر شما و وصيّش كه درود حق بر او و آلش باد براى ما آورد صبور و مطيع خواهيم بود
پس ما درخواست مى‏كنيم هرگاه كه مصدق و مؤمن به شما هستيم كه ما را بواسطه اين تصديق به رسول و وصيش خدا به شما ملحق فرمايد.
تا به ما مژده رسد كه بواسطه دوستى شما ما را از گناهان پاك سازد
سلام بر تو اى دختر رسول خدا سلام بر تو اى دختر پيغمبر خدا.
آيا به راستي ما بر آنچه پدر بزرگوار "ام ابيها" و وصيش براي ما آورد صبوريم و حق داريم ادعاي بودن در خط آنها را داشته باشيم؟

آن بزرگواران براي ما چه آوردند و شرط اوليا و مصدق آنان بودن چيست؟

يا وجيهه عندالله اشفعي لنا عندالله

 

دسته ها :
شنبه جهاردهم 2 1392 6:57

اهتمام شهيد مطهري به حجاب بانوان در دانشكده

سيدمحمدباقر حجتي، يكي از شاگردان استاد شهيد مطهري در خاطره اي نقل مي كند:

«در يكي از سال هايي كه شمار داوطلبان ورود به دانشكده الهيات ـ در زمان قبل از انقلاب ـ رو به افزايش نهاده بود، تعداد بسياري از آنان را دختران و زنان بي حجاب تشكيل مي داد. استاد شهيد مطهري كه اين مطلب را قبلاً پيش بيني كرده بودند و از آن جا كه سخت تلاش مي كردند كه فضاي دانشكده با ورود زنان بي حجاب آسيب نبيند، در يكي از جلسه هاي شورا پيشنهاد كردند كه دختران و زناني كه مي خواهند در اين دانشكده به تحصيلات خود ادامه دهند، بايد با پوششي شرعي باشند، وگرنه دانشكده از پذيرش آنان براي ادامه تحصيل، معذور است. اين پيشنهاد، مورد تصويب اعضاي شورا و رئيس وقت دانشكده ـ كه شخصيتي آرام و متين بود و به استاد، بسيار احترام مي گذاشت ـ قرار گرفت.

قبل از شروع كنكور اختصاصي دانشكده، استاد گران مايه، تعداد زيادي روسري تهيه كردند و در روزهايي كه در رسانه هاي گروهي از كشف حجاب تعريف و تمجيد مي كردند، تعدادي از اين روسري ها را به نگهبان درب جنوبي و تعدادي ديگر را به نگهبان درب شمالي دانشكده سپردند و به آنها فرمودند: به هر داوطلب زن كه بدون حجاب وارد دانشكده مي شود، يكي از اين روسري ها را هديه كنيد تا بدون حجاب، به دانشكده اي كه بسان يك مكان مقدس اسلامي است، وارد نشود.

از اين روسري ها استقبال خوبي به عمل آمد، تا آن جا كه بيشتر خانم هايي كه براي شركت در امتحان ورودي به دانشكده آمده بودند، با حجابي كامل يا نسبي ديده شدند. گرچه اين عمل در زمان حاضر ساده به نظر مي رسد، در آن روزگاران قبل از انقلاب، كاري دشوار و خطرناك و بسان وارد كردن دست برهنه در لانه زنبور بود كه كسي در خود، جرئت چنين كاري را نمي ديد».

پيام متن:

توجه شهيد مطهري به حجاب بانوان، حتي در شرايطي كه حكومت وقت، طرفدار بي حجابي بود و از حجاب خانم ها جلوگيري مي شد.

دسته ها :
پنج شنبه دوازدهم 2 1392 9:46

تدريس عاشقانه

حجت الاسلام سيدمحمدباقر حجتي، يكي از شاگردان استاد شهيد مطهري مي گويد:

«استاد شهيد، هنگام تدريس گاهي آن چنان در تفكر و هيجان غرق مي شدند كه حتي سرماي شديد و يا گرماي طاقت فرساي فضاي جلسه را احساس نمي كردند و عاشقانه سرگرم تدريس مي گشتند، بدان گونه كه هيچ انگيزه اي نمي توانست مسير تفكر و انديشه و تمركز فكري ايشان را پريشان و منحرف و يا دچار آسيب سازد.

استاد در تمام فصول در حجره اي تدريس مي فرمود كه نه به گاه شدت حرارت ايام گرما، وسيله خنك كننده اي در آن وجود داشت و نه به هنگام سوز سرماي پاييز و زمستان ـ كه گاهي تا مغز استخوان را مي آزرد ـ وسيله اي براي گرم كردن فضاي جلسه درس در آن تهيه شده بود. حتي در ايام شدت سرما، درِ حجره به هنگام تدريس باز بود و استاد عزيز ما هنگام تدريس، آن چنان در بيان مطالب، از خود علاقه و حرارت نشان مي دادند كه ما در حين درس، آن گاه كه گوش به سخنان ايشان سپرده بوديم، سرماي پيرامون خود را غالباً احساس نمي كرديم و آن گاه كه درس پايان مي يافت، تازه احساس مي كرديم تا چه اندازه هوا سرد و سوزناك و غيرقابل تحمل است.

در طول مدت قريب به دوازده سال كه در مدرسه مروي از محضر پرفيض استاد شهيدمان در حكمت و فلسفه اسلامي بهره مي جستيم، هرگز سخني كه حاكي از خودستايي باشد، از ايشان نشنيديم و علي رغم مايه هاي فراوان و سرشار علمي، آن چنان فروتنانه و بي ريا سرگرم بحث مي شدند كه همه حاضران و ناظران مجلس درس خود را مجذوب خويش مي ساختند».

پيام متن:

1. شوق فراوان شهيد مطهري به تدريس به گونه اي بود كه گرماي طاقت فرسا و سرماي سوزان محيط درس، هم بر خود و هم بر حاضران احساس نمي شد.

2. راه تحمل سختي ها در مسير علم جويي، وجود شور و علاقه در قلب است.

دسته ها :
پنج شنبه دوازدهم 2 1392 9:36

ضرورت بازشناسي شخصيت استاد مرتضي مطهري

گرامي داشت فرزانگان

در تمام فرهنگ ها، به ويژه در فرهنگ اسلام، احترام بسياري براي دانشمندان درست كردار، كه مشعل داران راه رشد و تعالي اند، در نظر گرفته شده است، به گونه اي كه در قرآن كريم، بيش از هشتاد بار از علم و عالم تمجيد شده و در مجموعه روايات اهل بيت عليهم السلام به اين طايفه، بيش از ديگران احترام و ارزش داده شده و حتي در روايتي از امام صادق عليه السلام مُركَّب قلم عالمان صالح، از خون شهيدان گرامي تر دانسته شده است. بي ترديد اين همه ارج نهادن، به جهت خدمات و تلاش هاي اين مشعل داران وادي علم و انديشه، در به سعادت رساندن هم نوعانشان است. به قول فرزانه اي: «اين دانشمندان بودند كه معنويّت ها و ارجمندي ها را... هم چون گرامي ترين ميراث نگاه داشتند،... روشني آفريدند و روشنگر نسل ها و عصرها شدند. [آن ها] در راهي گام مي نهند كه با تلاش در خودسازي، ديگران را بسازند و خلق خدا را از غرق شدن در تباهي ها باز دارند».

دسته ها :
پنج شنبه دوازدهم 2 1392 9:33

زندگينامه:

مطهري از برجستگان عالم انديشه اسلامي است.وي در قريه فريمان در نزديكي مشهد متولد شد و در نوجواني به حوزه علميه اين شهر و پس از چند سال به حوزه علميه قم رفت.اين دوران زماني بود كه رضا شاه بر حوزه هاي علميه فشار وارد مي كرد و تنها اندكي از فوت حاج شيخ عبد الكريم حائري مؤسس حوزه علميه قم مي گذشت.مطهري مدت 15 سال در قم و در محضر بزرگاني چون بروجردي، امام خميني و همچنين سيد محمد حسين طباطبايي فيلسوف عاليقدر جهان اسلام گذرانيد.

دسته ها :
پنج شنبه دوازدهم 2 1392 9:30

سرآهنگ

هر استادي در تدريس خويش، دست كم بايد از دو ويژگي مهم برخوردار باشد:

1. ويژگي علمي؛

2. ويژگي اخلاقي.

ويژگيهاي «علمي» و «اخلاقي» هر استادي لازم و ملزوم يكديگرند و هر يك بدون ديگري كاري عقيم و راهي ستَروَن است و البته برخورداريِ توأمان از اين دو ويژگي نيز بس دشوار است:

به هوس راست نيايد به تمنا نشود كاندرين راه بسي خون جگر بايد خورد

بدين منظور، بر آن شديم تا «روش تدريس شهيد مطهري رحمه الله را به نظاره نشينيم و در اين زمينه، نكته هايي را گردآوري كنيم و از ويژگيهاي «علمي» و «اخلاقيِ» آن استاد شهيد در هنگام تدريسهايشان مُستفيض و مست فيض شويم. اميد است كه به خواست خداي سبحان و عنايات امام زمان عليه السلام و توجهات كوثر قرآن عليهاالسلام ، اين نكته ها مقبولتان افتد و در تدريس و كلاسداري به كارتان آيد.

دسته ها :
پنج شنبه دوازدهم 2 1392 9:23

 

 حضرت امام جعفر صادق (ع) مي فرمايند:� هنگامي كه روز قيامت شود، خداوند تمام انسان ها را جمع مي كند و چون ترازوي اعمال نهاده شد و خون شهيدان را با مركب قلم عالمان و معلمان بسنجند، ارزش مركب آنان بر خون شهيدان فزوني خواهد داشت �. اين ارزش بدان جهت است كه شهيدان در ساية علم و تربيت معلمان  و تعليم شايستة آنان به خدا راه يافته و لياقت شهادت نصيبشان شده است.

دسته ها :
پنج شنبه دوازدهم 2 1392 9:4

 

 حضرت سجاد (ع) در فرمايشات خود سفارش بسياري در حفظ حقوق معلم از سوي شاگردان دارند        و مي فرمايد:� حق كسي كه عهده دار تعليم توست آن است كه او را بزرگ شماري و مجلس او را سنگين بداري و نيكو به وي گوش فرا دهي و روي خود را بر او كني و با او بلند سخن نگويي و كسي را كه از او چيزي        مي پرسد تو پاسخ ندهي و بگذاري كه خود او پاسخ گو باشد و در مجلس او با هيچ كس به صحبت ننشيني و در محضر او بدگويي از كسي نكني و اگر از او در نزد تو بدگويي شد از او دفاع كني و عيب پوشش باشي و فضايل و مناقب او را آشكار كني و با دشمنش همنشيني نكني و با دوستش دشمني نورزي؛ پس چون چنين كردي، فرشتگان خداي تعالي به سود تو گواهي خواهند داد كه مقصد و مقصود تو از او و فرا گرفتن دانش او فقط براي خدا بوده نه به خاطر مردم �.

دسته ها :
پنج شنبه دوازدهم 2 1392 9:1

 

 امام سجاد (ع) در زمينة حفظ حقوق معلم مي فرمايد: � حق معلم بر تو آن است كه همواره، با ديدة  تعظيم و تكريم به او بنگري، مجلس او را گرامي بداري و به سخنانش با دقت گوش دهي، رو به جانب او بنشيني و صدايت را در حضورش بلند نكني �.

دسته ها :
پنج شنبه دوازدهم 2 1392 8:51
 
 

جشن ولادت بانوي دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) با هدف بزرگداشت مقام والاي آن حضرت و گراميداشت روز زن توسط كميته بانوان جبهه حماسه سازان انقلاب اسلامي برگزار مي گردد.
جشن‌ بزرگ ولادت حضرت زهرا (س) در تهران
به گزارش روابط عمومي جبهه حماسه سازان، به مناسبت فرارسيدن سالروز تولد حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن مراسمي به همت "كميته بانوان جبهه حماسه سازان انقلاب اسلامي" و با حضور عموم اقشار مردم به ويژه دانشجويان، جوانان و امت حزب الله برگزار مي شود.

در اين مراسم آقاي دكتر محمدرضا شرفي عضو هيئت علمي دانشگاه تهران پيرامون سبك زندگي حضرت زهرا (س) با نگاهي به الگوي رفتاري آن حضرت و سركار خانم دكتر روح افزا استاد دانشگاه و مدير طرح و برنامه و تدوين سياست شوراي فرهنگي اجتماعي زنان در زمينه تبيين شخصيت حضرت زهرا (س) و ولايتمداري آن حضرت سخنراني خواهند نمود

دسته ها :
چهارشنبه یازدهم 2 1392 11:9

بيان عبدالحميد ابن ابى ‏الحديد
رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم فاطمه عليهاالسلام را بيش از آن چه كه مردم گمان داشته و به دخترانشان احترام مى‏ گذاشتند گرامى مى‏ داشت، تا آن جا كه از مرز محبت پدران نسبت به فرزندان گذشت نه يكبار بلكه بارها و در جاهاى گوناگون، نه فقط يك جا، در حضور عام و خاص چنين فرمود:
«انها سيدة نساء العالمين، و انها عديلة مريم بنت عمران، و انها اذا مرت فى الموقف نادى مناد من جهة العرش: يا اهل الموقف غضوا ابصاركم لتعبر فاطمة بنت محمد صلى الله عليه و آله و سلم.»
يعنى: او بانوى زنان جهانيان و همتاى مريم دختر عمران است، به هنگام عبور از موقف قيامت منادى از سوى عرش فرياد مى‏ زند: اى اهل محشر ديدگانتان را فروبنديد تا فاطمه دختر محمد عبور كند.
اين حديث از احاديث صحيحه است و از اخبار ضعيفه و بى ‏اعتبار نيست، رسول خدا هنگامى او را به همسرى على درآورد كه خداوند متعال او را در آسمان با گواهى ملائكه به همسرى على درآورد، و نه يكبار بلكه بارها فرمود:
«يؤذينى ما يؤذيها و يغضبنى ما يغضبها، و انها بضعة منى يريبنى ما رابها» (13) يعنى: آزار مى ‏دهد مرا آنچه كه او را آزار مى‏ دهد و به خشم درمى ‏آورد مرا آنچه كه او را به خشم درمى ‏آورد، او پاره تن من است آنچه كه او را ناراحت كند مرا ناراحت مى ‏كند.

دسته ها :
سه شنبه دهم 2 1392 19:44

بيان محمد طلحه شافعى
بدان، خداوند به وسيله روحى از سوى خود تو را تأييد و پشتيبانى فرمايد، پيشوايان پاكى كه در اين نوشتار سخن از فضائل آنانست، و رهبران نيكوكارى كه در اين كتاب مى ‏خواهيم ويژگيهايشان را بازگوئيم، غير از پيوند نسبى با رسول خدا مزيتى ديگر بخاطر پيوند از طريق حضرت زهراء عليهاالسلام دارند، به واسطه آن حضرت، خداوند رتبه ‏اى افزونتر و شرافتى برتر، ارزشى والا و والائى ارزشمندتر، جايگاهى برين و برترى مقام، ريشه ‏اى پاك، و پاكيزگى ريشه مقدر ساخته است، پس در پرتو روشن بينى خود- خداوند تو را با هدايتش يارى فرمايد- به مفهوم اين آيه شريفه (10)و سبك عبارات و چگونگى اشاراتش به مقام والاى فاطمه عليهاالسلام در درجات شرافت و بزرگوارى نگاه كن، خداوند مقام حضرتش را بيان كرده و سر و رمز دقيق آن را در اينجا آورده كه او را بين حضرت رسول و حضرت على قرار داده و از پيش ‏رو و پشت سر اطرافش را گرفته تا بدين وسيله مقام و رتبه او را بازگو فرمايد، از آنجا كه مقصود از كلمه «انفسنا» نفس على به همراه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم است فاطمه عليهاالسلام را بين آن دو قرار داده است زيرا بيان نگهدارى كسى به وسيله خود انسان از نگهدارى به وسيله فرزندان رساتر است. (11)

بيان حافظ ابونعيم اصفهانى
از پارسايان برگزيده و برگزيدگان پرهيزگار فاطمه رضى الله تعالى عنها است او بانوى بتول، و پاره تن رسول، و نزديكترين فرزندانش به قلب مبارك و نخستين نفر آنان در پيوستن به آن حضرت بعد از رحلتش بود، او از دنيا و بهره‏ هايش بر كنار به اسرار و رموز پيچيده آفات و زشتى‏ هاى دنيا آشنا بود. (12)

دسته ها :
سه شنبه دهم 2 1392 19:41

از فاطمه اكتفا به نامش نكنيد

نشناخته توصيف مقامش نكنيد


هركس كه در او محبت زهرا نيست

علامه اگر هست سلامش نكنيد


دسته ها :
سه شنبه دهم 2 1392 19:40

بيان فخر رازى مفسر معروف اهل سنت
فخر رازى صاحب تفسير فخر رازى، در تفسير سوره‏ ى شريفه ‏ى «كوثر»، وجوه متعددى را نقل كرده است. يكى از اين وجوه آن است كه مراد و هدف از «كوثر»، فرزندان پيامبر اسلام باشد.
وى مى ‏گويد: شأن نزول اين آيه، در رد تعبير و شماتت دشمنان پيامبر اسلام بود. كه مى ‏گفتند پيامبر «أبتر» (يعنى بدون فرزند و بى ‏دنباله و مقطوع ‏النسل) است. و هدف از اين آيه آن است كه خداوند متعال آنچنان نسل پربركت بر آن حضرت عنايت مى ‏كند كه با گذشت زمان و سپرى شدن ايام و اعصار، همچنان باقى مى‏ ماند. نگاه كن كه چه تعداد از خاندان اهل‏بيت، كشته شده ‏اند، ولى باز جهان پر است از اولاد و فرزندان خاندان رسالت. ولى از بنى ‏اميه با آن همه كثرت تعداد و نفرات، اكنون هيچ فردى كه قابل اعتنا و اهميت و توجه باشد وجود ندارد. ولى بر آنان (فرزندان و اعقاب رسول خدا) نگاه كن: شخصيتهايى از علما و دانشمندان بزرگ مانند باقر، صادق، كاظم، رضا... و امثال آنان، از خاندان رسالت، باقى مانده است».(7)

بيان ابن‏ صباغ مالكى

ما بخشى از ويژگيهاى برجسته، شرافت نسبى و ارزش‏هاى شخصيتى حضرتش را يادآور مى ‏شويم: او «فاطمه زهراء» دختر كسى است كه درباره‏ اش آيه شريفه‏ ى: «سبحان الذى أسرى بعبده» (8) نازل شد، سومى خورشيد و ماه، دختر بهترين انسان، پاك‏زاد، و به اجماع و اتفاق نظر انديشمندان ژرف‏نگر، بانويى بزرگ مى‏ باشد. (9)

دسته ها :
سه شنبه دهم 2 1392 19:34

بيان توفيق ابوعلم
استاد توفيق ابوعلم كه يكى از نويسندگان معاصر از پژوهشگران مصر است، كتابى تحت همين عنوان و نام زيباى «فاطمة الزهراء» نوشته است كه يكى از آثار توجه انگيز در اين زمينه است و خوشبختانه توسط جناب آقاى صادقى به فارسى نيز ترجمه شده است.
وى در اين كتاب مى ‏نويسد: «فاطمه يكى از سازندگان تاريخ اسلام است. در عظمت شأن و رفعت مقام ارجمند او همين بس كه او تنها دختر بزرگوار پيامبر بزرگ (ص) و همسر امام على بن ابى ‏طالب و مادر حسن و حسين (ع) است. در حقيقت او، آرام جان و سرور دل پيامبر خدا بود. زهرا، همان بانويى كه ميليونها آدمى را چشم و دل به سوى اوست و نام گرامى ‏اش بر زبان ايشان است، بانويى كه پدرش او را «مام پدر خود» مى‏ خواند. تاج كرامتى كه پدر بر تارك دختر خويش نهاد، مستوجب تكريم است». (2)

دسته ها :
سه شنبه دهم 2 1392 17:51





امام باقر عليه السلام فرمود: يكى از پيامبران بنى اسرائيل در محلى عبور مىكرد، ديد جنازه مردى به زمين افتاده، نصف آن زير ديوار قرار گرفته، و نصف ديگر آن در بيرون مانده و پرندگان و سگها بدن او را متلاشى كرده اند و مىدرند.
از آنجا گذشت، به شهرى وارد شد، در آنجا ديد يكى از اشراف آن شهر مرده است، جنازه او را بر سر تختى نهاده اند، و با پارچه ابريشم كفن شده، و در اطراف آن تخت، منقلهاى عود (ماده خوشبو) نهاده شده و عودها مىسوزند و فضا را خوشبو كرده اند.
آنگاه پيامبر صلّى الله عليه وآله وسلّم به خدا متوجه شد و عرض كرد: «پروردگارا! من گواهى مىدهم كه تو حاكم دادگر هستى كه به كسى ستم نكنى، آن (جنازه اولى، جنازه) بنده تو است كه به اندازه يك چشم به هم زدن براى تو شريك نگرفته، ولى آن گونه مرده است، و او را آنچنان ميراندى، ولى اين هم يكى از بنده هاى تو است كه به اندازه يك چشم بهم زدن به تو ايمان نياورده است، ولى او را اين گونه شكوهمندانه ميراندى (رازش چيست)
خداوند به آن پيامبر فرمود: «اى بنده من! من همانگونه كه گفتى حاكم عادل هستم كه به كسى ظلم نكنم، آن بنده (اول) من، گناهى يا عمل بدى نزد من نداشت، او را با آن وضع ميراندم تا كيفر شود و به گونه اى كه گناهى نداشته باشد با من ملاقات كند، و اين بنده (دوم) من، كار نيكى نزد من داشت او را با چنان وضعى (شكوهمندانه) ميراندم، تا به گونه اى كه هيچگونه پاداشى نزد من نداشته باشد با من ملاقات نمايد».(اصول كافي)
دسته ها :
سه شنبه دهم 2 1392 17:27

 

 

زپرتي:

واژة روسي Zeperti به معني زنداني است و استفاده از آن يادگار زمان قزاق‌هاي روسي در ايران است. در آن دوران هرگاه سربازي به زندان مي‌افتاد ديگران مي‌گفتند يارو زپرتي شد و اين واژه كم كم اين معني را به خود گرفت كه كار و بار كسي خراب شده و اوضاعش به هم ريخته است.

 

هشلهف:

مردم براي بيان اين نظر كه واگفت (تلفظ) برخي از واژه‌ها يا عبارات از يك زبان بيگانه تا چه اندازه مي‌تواند نازيبا و نچسب باشد، جملة انگليسيI shall have به معني من خواهم داشت را به مسخره هشلهف خوانده‌اند تا بگويند ببينيد واگويي اين عبارت چقدر نامطبوع است! و اكنون ديگر اين واژة مسخره آميز را براي هر واژة عبارت نچسب و نامفهوم ديگر نيز (چه فارسي و چه بيگانه) به كار مي‌برند.

چُسان فسان:

از واژة روسي Cossani Fossani به معني آرايش شده و شيك پوشيده گرفته شده است.

 

شر و ور:

از واژة فرانسوي Charivari به معني همهمه، هياهو و سرو صدا گرفته شده است.

 

اسكناس:

از واژة روسي Assignatsia كه خود از واژة فرانسوي Assignat به معني برگة داراي ضمانت گرفته شده است.

 

فكسني:

از واژة روسي Fkussni به معناي بامزه گرفته شده است و به كنايه و واژگونه به معناي بيخود و مزخرف به كار برده شده است.

 

نخاله:

يادگار سربازخانه‌هاي قزاق‌هاي روسي در ايران است كه به زبان روسي به آدم بي ادب و گستاخ مي‌گفتند Nakhal و مردم از آن براي اشاره به چيز اسقاط و به درد نخور هم استفاده كرده‌اند.

آكبند:
آيا مي دانستيد كلمه آكبند نه كلمه اي لاتين است و نه فارسي؟

قديما كه بندر آبادان بهترين بندر ايران بود و كلي كشتيهاي تجاري اونجا بارشون رو تخليه مي كردند روي بعضي از اجناس كه خيلي مرغوب بودند نوشته شده بود

**

UK BAND

**

يعني بسته بندي شده انگليس ولي آباداني هاي عزيز اونرو آكبند مي خوندند و همين طوري شد كه اين تلفظ اشتباه در تمام ايران منتشر شد و همه به جنسي كه بسته بندي شده مي گن آكبند

دسته ها :
سه شنبه دهم 2 1392 16:41



اوّل: * خدمت مرد به همسرش:


امير المؤمنين فرموده اند: «رسول خدا (صلّي الله عليه و آله و سلّم) بر ما وارد شدند در حالي كه حضرت فاطمه (عليها السّلام) در كنار ديگ نشسته بود و من نيز مشغول پاك كردن عدس بودم.
رسول خدا (صلّي الله عليه و آله و سلّم) فرمودند: اي ابا الحسن! عرض كردم: لبّيك اي رسول خدا! فرمودند: بشنو؛ و نمي گويم مگر آنچه را كه پروردگارم امر كرده است: هيچ مردي نيست كه به همسرش در خانه كمك كند، مگر آن كه براي اوست ـ به تعداد موهاي بدنش ـ عبادت يك سال، كه روزها را روزه گرفته و شب ها را به تهجّد و عبادت، قيام كرده است ...
اي علي! ساعتي در خدمت خانه بودن، بهتر از هزار سال عبادت، و هزار حجّ، و هزار عمره است؛ و بهتر است از آزاد نمودن هزار بنده، و ... » 1
(البتّه جا دارد در مورد خدمت زن به شوهرش نيز اشاره‌اي بنمائيم:
پيامبر اكرم صلّي الله عليه و آله و سلّم فرموده اند: «هيچ زني نيست كه به شوهرش جرعه اي آب بنوشاند، مگر اين كه براي او بهتر است از يك سال عبادتي كه روزها را روزه بگيرد و شب ها را به تهجّد و عبادت، قيام كند؛ و خداوند، در ازاء هر جرعه كه به شوهرش نوشانده، شهري در بهشت براي او بنا مي كند، و شصت گناه او را مي آمرزد.»2
و حضرت امام باقر عليه السّلام فرموده‌اند: «جهاد زن، نيكو شوهرداري كردن است.»3
و حضرت امام صادق عليه السّلام فرموده‌اند: «امّ سلمه از رسول خدا (صلّي الله عليه و آله و سلّم) درباره فضيلت زنان در امر خدمت به شوهران‌شان سؤال كرد. حضرت فرمودند: هر زني كه در خانه شوهرش، چيزي را به منظور سامان دادن و مرتّب كردن، جا به جا كند، خداوند به او نظر مي‌فرمايد؛ و كسي كه خداوند به او نظر فرمايد، عذابش نمي‌كند.
امّ سلمه ـ رضي الله عنها ـ عرض كرد: باز هم درباره ثواب زنان بي‌نوا مطلبي بفرمائيد ـ پدر و مادرم فداي شما باد. ـ
حضرت فرمودند: اي امّ سلمه! به راستي هرگاه زن، باردار شود، اجر و پاداشي همچون كسي كه با جان و مالش در راه خداوند عزّت‌مند و صاحب جلال جهاد مي‌‌كند براي اوست.
و زماني كه وضع حمل كند، به او گفته مي‌شود: مسلّماً گناهانت آمرزيده شد، پس اعمالت را از نو شروع كن.
و چون به نوزادش شير دهد، به ازاء هر دفعه، ثواب آزاد كردن بنده‌اي از فرزندان حضرت اسماعيل به او عطا مي‌شود.»4 )

دوم: * صبر بر بد اخلاقي همسر:
پيامبر اكرم صلّي الله عليه و آله و سلّم فرموده‌اند: «مردي كه بر بد اخلاقي زنش صبر كند، خداوند آن اجر و ثوابي را كه به حضرت ايوب (عليه السّلام) ـ به جهت بلا و گرفتاري‌اش ـ عطا فرمود، به او عطا مي‌فرمايد.
و زني كه بر بد اخلاقي شوهرش صبر كند، خداوند مانند ثواب حضرت آسيه ـ دختر مزاحم (همسر فرعون) ـ را به او عطا مي‌فرمايد.»5

سوم: * صبر و خويشتن‌داري در خانواده:
حضرت امام باقر عليه السّلام فرموده‌اند: «به راستي من نسبت به اين غلامم و خانواده‌ام، بر چيزهائي صبر و خويشتن‌داري مي‌كنم كه از حنظل6 در كامم تلخ‌تر است!
آري، به راستي هر كس صبر و خويشتن‌داري كند، به واسطه صبرش، به درجه روزه دار شب زنده دار، و درجه شهيدي كه در پيشگاه حضرت محمّد (صلّي اللَّه عليه و اله و سلّم) شمشير زده نائل مي‌شود.»7

چهارم: * آشتي دادن:
پيامبر رحمت صلّي الله عليه و آله و سلّم فرموده‌اند: «هر كس براي صلح و آشتي ميان دو تن گام بردارد، خداوند و فرشتگانش بر او درود مي فرستند تا زماني كه بازگردد؛ و پاداش شب قدر به او عطا مي‌شود.»8
و نيز فرموده‌اند: «كسي كه براي آشتي دادن ميان زن و شوهري گام بردارد، خداوند به او اجر هزار شهيد بر حقّ ـ كه در راه خدا كشته شده اند ـ عطا مي‌فرمايد. و به ازاء هر قدمي كه بر مي‌دارد، و هر كلمه‌اي كه مي‌گويد، براي او عبادت يك سال ـ كه شب‌ها را به تهجّد و عبادت، قيام كرده، و روزها را روزه گرفته ـ مي‌باشد.»9

پنجم: * در كنار اهل و عيال بودن:
حضرت امام صادق عليه السّلام فرموده‌اند: «براي اهل مروّت و جوانمردي مايه هلاكت است كه مردي ـ در شهري كه اهل و عيالش حضور دارند ـ خارج از منزلش شب را به سر ببرد!»10

ششم: *تفقّد و بوسيدن خانواده:
پيامبر رحمت صلّي الله عليه و آله و سلّم به مردي فرمودند: «... به نزد خانواده ات بازگرد و آنان را تفقّد نما و ببوس؛ كه همين كار، صدقه است.»11
و نيز فرموده‌اند: «فرزندان تان را زياد ببوسيد؛ كه به راستي براي شما به ازاء هر بوسيدن، درجه‌اي در بهشت هست، كه بلنداي آن درجه، به اندازه مسير پانصد سال است!»12

هفتم: * بهتر بودن براي خانواده:
پيامبر رحمت صلّي الله عليه و آله و سلّم فرموده‌اند: «بهترين شما كسي است كه براي خانواده‌اش بهتر باشد. و من بهترين شما براي خانواده‌ام هستم.»13
و نيز فرموده‌اند: «عيال و افراد تحت تكفّل مرد، اسيران او هستند. و محبوب‌ترين بندگان به پيشگاه خداوند عزّت‌مند و صاحب جلال، خوش‌برخوردترين آنان است نسبت به اسيرانش.»14

دسته ها :
دوشنبه نهم 2 1392 18:22
تو يه جمع ۲۰-۳۰ نفره بگيد كه از پرتقال بدتون مياد و واكنش‌ دوستاتون رو ببينيد كه همه با هم مي‌گن: وا! مگه مي‌شه كسي پرتقال دوست نداشته باشه؟ تنوع نژاد و مزه پرتقال انقدر زياده كه اگه عاشق هر پرتقالي هم نباشيد، اقلا يه مدل از پرتقالا با ذائقه‌تون جور درمياد.

حالا اگه بدونيد پوست اين ميوه خوش‌طعم چه خواص عجيبي داره، حتما سورپرايز مي‌شيد.

پوست خشك پرتقال مي‌تونه تو روزاي سرد زمستون بهتر از نفت و بنزين كمك‌تون كنه كه يه تل هيزم رو آتيش بزنيد. پوست پرتقال به خاطر داشتن روغن قابل اشتعال “ليمو نه نه” مي‌تونه اولين شعله آتيش براي يه شومينه هيزمي باشه.

اين روغن براي حشرات اعصاب نمي‌ذاره. كافيه يه پوره با پوست پرتقال و آب درست كنيد و تو لونه مورچه‌ها و جاهايي كه مگس و پشه داره بريزيد و ببينيد چطوري همه اين جَك و جونورها فرار مي‌كنن. چند تيكه پوست پرتقال نزديك رختخواب‌تون بذاريد و بدون مسموم كردن هوا با حشره‌كش‌هاي شيميايي از ويز ويز حشرات خلاص شيد و راحت بخوابيد.

به غير از حشرات گربه‌ها هم از بوي اين روغن فراري هستن. اگه مي‌خواهيد گربه‌ها تو باغچه‌تون رژه نرن، تو باغچه پوست پرتقال بريزيد.

سطل آشغالي كه توش پوست پرتقال ريخته، بوي گند هميشگي رو نمي‌ده. پوست خشك پرتقال هم همين خاصيت رو داره. مي‌تونيد اونا رو تو يه كيسه توري بريزيد و داخل كمد، كابينت يا يخچال بذاريد تا بوي و نا و موندگي نگيره.

اگه تو خونه وان داريد، قبل از حمام چند تيكه پوست‌ تازه پرتقال توي آب بندازيد تا ويتامين C موجود پوست پرتقال جذب پوست‌تون بشه. اگه بعد از شما كسي حموم رفت و داد زد: واي اينجا بوي بهشت مي‌ده تعجب نكنيد!

پوست خشك پرتقال بوي خوبش رو حفظ مي‌كنه و مي‌تونيد بعد از آسياب كردنش ازش به عنوان ادويه توي سالادها، سس‌ها و غذاها استفاده كنيد.

از نوارهاي بلند پوست پرتقال مي‌تونيد شيريني‌هاي كوچك يا حبه‌هاي نارنجي و خوشمزه‌اي براي تزئين دسر و شيريني درست كنيد.

انصافا اگه بخوان پوست پرتقال رو با اين‌همه كاربردايي كه داره، جدا بفروشن بيشتر از خود پرتقال نمي‌ارزه؟

دسته ها :
دوشنبه نهم 2 1392 18:21

قال رسول الله (ص) :

هركس از پرداخت مزد كارگري خودداري ورزد ، لعنت خداوند بر او باد .

روز جهاني كار و كارگر بر كارگران متعهد ايران اسلامي مبارك باد

دسته ها :
دوشنبه نهم 2 1392 12:38

احاديثي از حضرت زهرا سلام الله عليها /نزديك ترين لحظه زن به خدا

فاطمه سلام الله عليها كه پيامبر اعظم اور را پاره تن خويش خواند، كوثري است كه يازده ستاره نوراني و حجت حق از سلاله او متولد شدند و هريك منشا بركات عديده براي اسلام وجهان بوده و هستند .او فرزند برترين انبيا وخاتم رسل است .نسيم خوش وحي در طول عمر كوتاه وبا بركتش همواره نوازشگر روح و جان او بوده است.

در وصف بزرگاني چون فاطمه سلام الله عليها قلم هاي وزبان ها قاصر ازبيان بزرگي اين انسانهاي اسماني است .اما مي توان دل و جان و نگاه را به كلام اسماني اش سپرد و جرعه اي از محضرش تلمذ نمود .در زير تعدادي از احاديث ان حضرت كه برگرفته از كتاب نهج الحياه (فرهنگ سخنان فاطمه عليها سلام )توسط مرحوم محمد دشتي به رشته تحرير درآمده برگزيده ايم كه پيشكشتان مي نمائيم
*اخلاص در عبادت
عبادت پسنديده است اما اخلص در عبادت پسنديده تر.بايد با اخلاص و توجه لازم به عبادت خدا پرداخت كه ره آورد فراواني به همراه خواهد داشت.
حضر ت فاطمه سلام الله عليها مي فرمايد:من اصعد الي الله خالص عبادته اهبط الله عزوجل اليه افضل مصلحته(بحارج 67ص 249)
"كسي كه عبادت هاي خالصانه خود را به سوي خدافرستدپروردگار بزرگ برترين مصلحت اورا به سويش فرو خواهد فرستاد
*آداب غذاخوردن
در سر سفره غذا 12 كار نيك وجود دارد كه سزاوار است هرمسلماني آنها را بشناسد
4مورد واجب،4 مورد مستحب،و 4 مورد نشانه ادبوبزرگواري است
واما 4 عمل واجب:1 –شناخت و معرفت پروردگار 2- راضي به نعمت هاي خدا بودن
3- گفتن "بسم الله الرحمن الرحيم درآغاز غذا
4-سپاسگزاري از خدا در پايان (و گفتن الحمدالله رب العالمين)
چهارعمل مستحب عبارتند از:
1 وضوگرفتن 2- نشستن به جانب چپ 3- درحال نشسته غذا خوردن 4- غذا خوردن با سه انگشت
و ان چهارعملي كه نشانه ادب و بزرگواري است مانند
1- لقمه ها را كوچك برداشتن 2- از غذاي پيش روي برداشتن 3-غذا را به خوبي جويدن 4- كمتر در صورت ديگران نگاه كردن(نفائس اللبابج3ص124)
*ترس از آتش جهنم
وقتي آيات عذاب بر رسول خدا صلوات الله عليه و آله نازل شد رسول خدا به شدت گريست و ياران پيامبر نيز گريستند .حضرت زهرا سلام الله عليها از گريه پدر آگاه شد و پرسيد :اي پدر !فدايت شوم چه چيزي تو را گرياند ؟
پيامبر ايات عذاب الهي را كه تازه نازل شده بود براي فاطمه سلام الله عليها خواند ،آن حضرت از خوف الهي بر زمين افتاد و فرمود :واي بركسي كه داخل آتش جهنم مي شود (رياحين الشريعه ج1ص148)

*دعاي معروف حضرت زهرا سلام الله عليها

سلمان فارس ينقل مي كند :حضرت زهرا سلام الله عليها پس از ملاقات با حوريان بهشتي،از خرماي خوش بويي كه به آن حضرت تقديم داشتند مقداري به من عطا فرمود كه در شهر مدينه با هريك از اصحاب رسول خدا ملاقات كردم مي گفت :چه عطر دلنشيني؟آيا مشك ناب با خود داري؟

اين ماجراي شگفتي آور را براي حضرت فاطمه سلام الله عليهابازگو كردم ،درحالي كه متبسم و خوشحال بود فرمود :اين خرماي معطر بهشتي از درختي است كه براي يكي از دعاهاي من آفريده شد و من آن دعا را از رسول خدا آموختم و ان دعا اين است :

بسم‏الله‏الرحمن‏الرحيم،

بسمِ‏اللّهِ النُور، بسمِ‏اللّهِ الذي يقول للشيءكن فيكون

بسمِ‏اللّهِ الذي يعلم خائنه العين و ماتخفي الصدور

بسم‏اللّه الذَي خَلَقَ الّنُوَرَ مِنَ النُّور،

بسم الله الذي هوبالمعروف مذكور

بسم الله الذي َ اَنْزلَ الّنُوَر عَليَ الطَور بَقدَر مقدورٍ،في كتابٍ مسطورٍ عَلي نَبّيٍ مَحْبُورٍ (مهج الدعوات ص7و 140)

به نام خداي نور /به نام خدايي كه به هرچيز مي گويد:باش پس مي باشد

به نام خدايي كه چشمها و نگاههاي پنهان و راز سينه ها را مي داند

به نام خدايي كه نور را از نور آفريد

به نام خدايي كه به نيكي ياد مي شود

به نام خدايي كه نور را بر كوه طور نازل كرد

به اندازه اي معين در نوشته اي بر پيامبر ي عظيم



*شفاعت شيعيان

شيعيان ما از بهترين افراد اهل بهشتند و همه دوستان ما و دوستان دوستان ما و دشمنان دشمنان ما همه در بهشت خواهند بود .اري كسي كه با قلب و زبان تسليم ما اهل بيت شده اما از اوامر ما سرپيچي كند و نواهي ما را محترم نشمارد از شيعيان واقعي ما نخواهد بود

گرچه اين گروه نيز پس از پاك شدن از گناهان و تحمل مشكلات روز قيامت و قرارگرفتن اندك زماني در طبقات بالاي جهنم و چشيدن عذاب ، اهل بهشت خواهند بود و ما به خاطر دوستي شان با ما نجاتشان داده وآنان را به پيشگاه خود مان انتقال خواهيم داد (بحارالانوارج65ص155)
دسته ها :
دوشنبه نهم 2 1392 12:30

اي معلم : اي روشني بخش دلها . براستي كه تو بعد از خداوند (علم الانسان ما لم يعلم ) هستي.چگونه مي توان تو را ستود و تو را سرود كه تو خود سرود قافله ي تمدن هستي

 

معلم عزيز روزت مبارك و يادت گرامي

 

دسته ها :
دوشنبه نهم 2 1392 12:19

سيل چشمانم باز از فراغت جاريست....خسته ام باز بيا جمعه ها تكراريست
در پي قافيه ها چه پريشان ماندم .....قافيه در شعرم با حضورت جاريست
به هوايت آقا بغض كرده شعرم....آسمانش انگار نم نمك بارانيست
دل من پر غصه حال شعرم خوش نيست... نفسي مانده فقط جاي شكرش باقيست
در فراغت آقا چشم در راهم من.... گر چه اين جمعه همان جمعه ي تكراريست.....

دسته ها :
دوشنبه نهم 2 1392 11:17

..



..
عامل يك سوم طلاق ها در ايران


فيس بوك عامل اصلي يك سوم طلاق ها در ايران شناخته شده است .



به نقل از باشگاه خبرنگاران، سرهنگ يلي رئيس پليس فتا خراسان شمالي در همايش جرايم رايانه اي و مجازات كه در دانشگاه پيام نور بجنورد برگزار شد فيس بوك را خطرناك ترين سلاح جنگ اطلاعاتي آمريكا دانست و گفت:فيس بوك عامل يك سوم طلاق ها در ايران شناخته شده و تنفرآميزترين ابزار جاسوسي دنيا است.

وي با بيان اينكه اين ابزار قدرتمند جاسوسي يك ميليارد كاربر با 40 زبان قابل دسترسي در دنيا دارد،گفت: خراسان شمالي به منظور پيشگيري از جرايم يارانه اي دو گام اساسي آموزش همگاني ،اطلاع رساني و مبارزه با جرايم سايبري در فضاي مجازي را به عنوان يكي از اولويت هاي كار در دستوركار خود قرار داد.

وي از جمله وظايف پليس فتا استان را حفاظت و صيانت از هويت ديني و ملي و ممانعت از تعرض به ارزش ها ،مراقبت و پايش از فضا"فتا" براي برقراي امنيت فضاي توليد و تبادل اطلاعات در استان و مقابله با ايجاد اختلال در فضاي عمومي و ... عنوان كرد .متاسفانه امروزه شكاف نسلي "شكاف ديجيتالي" در بين والدين با فرزندانشان زياد شده است كه والدين بايد به گوش باشند و سواد رسانه اي و ديجيتالي خود را افزايش و بروز رساني كنند.

وي تصريح كرد:تحقيقات نشان داده بيش تر معتادان به شبكه هاي اجتماعي افراد خجالتي،افسرده و گوشه گير هستند. نهادها و سازمانها و مجموع ارگانها مي بايست به امنيت شبكه و سيستم خود توجه لازم راد اشته باشند در اين همايش از مزايا و معايب استفاده از بلوتوث ،وبلاگ ،فيس بوك ،چت روم و فضاي سايبري به ميان آورد .
دسته ها :
جمعه ششم 2 1392 23:29

//

 



حضرت آية الله مجتهدي تهراني (ره) مي فرمايند:


به دو علت موعظه و پند و اندرز، در مردم تأثير نمي كند، يكي اينكه طرف مقابل زمينه پذيرش سخنان خوب را ندارد مثل يزديدها و معاويه ها، اگر چه بزرگواراني مثل امام حسين عليه السلام و يا اميرمؤمنان عليه السلام موعظه كنند اثر نمي كند،
و دوم اينكه گوينده موعظه، خود اهل عمل نيست هنوز نتوانسته است خود را بسازد و گناهان را ترك كند و تقواي الهي را رعايت نمايد لذا طرف مقابل وقتي كه از او احكام حلال و حرام را مي شنود، و عملاً مي بيند كه خود خطيب مبتلا به افعال حرام است مثل غيبت كردن و ديگر رذائل اخلاقي، كلام خطيب در او تأثيري نخواهد داشت.

(آداب الطلاب،ص 489)

..

دسته ها :
جمعه ششم 2 1392 23:28

//

علائم آخرالزمان (قسمت اول)





پيامبراكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد: بزودي در آخر الزمان، علمائي مي آيند كه مردم را به دل كندن از دنيا دعوت مي كنند، اما خودشان زهد نمي ورزند، (مردم را) به آخرت تشويق مي كنند ولي خودشان به آن رغبت ندارند، از وارد شدن به دستگاه حكمرانان نهي مي كنند، اما خودشان از اين كار خودداري نمي كنند، از فقراء دوري مي كنند و به ثروتمندان نزديك مي شوند، اينان همان جبّاران و طغيان گران و دشمنان خدا هستند. (مجموعه ورام،ج 1،ص 301)


پيامبراكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد: زماني بر مردم مي آيد كه قرآن (و دستورات آن) در دل هاي مردم كهنه و فرسوده مي شود (و آن را رها مي كنند) همان طور كه لباس ها بر بدن فرسوده مي شود (و آن ها را بدور مي اندازند). (ميزان الحكمة،ج 3،ص 232)
پيامبراكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد: زماني بر مردم مي آيد كه اگر اسم كسي را بشنوي بهتر است از اينكه او را ببيني، و اگر او را ببيني بهتر است از اين كه (با او باشي و) او را امتحان كني، و اگر او را امتحان كني اوضاع و احوال (او) بر تو آشكار مي شود، دين آن ها پول و درهم است، همت و تلاش آن ها شكم آنهاست، و قبله آن ها زنان آنهاست براي تكه اي نان، خم مي شوند، و براي پول و درهم به خاك مي افتند، سرگشته و مست هستند، نه مسلمانند و نه مسيحي هستند. (مستدرك،ج 11،ص 379)


پيامبراكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد: زماني بر امت مي آيد كه زمامدارانشان ستمگرند، و علمايشان طمعكارند و عابدانشان ريا كارند، و بازرگانانشان رباخوارند، و زنانشان در پي زيور و زينت دنيايند، و پسرانشان (با يكديگر) ازدواج مي كنند، پس در چنين روزگاري (بازار دين) امت من، مانند كسادي بازارها، بي رونق و بي مشتري است و در آن هيچ معامله اي نيست، مرده ها در قبرشان از

خير آنها نااميدند و خوبان در بين آنها زندگي نمي كنند، پس در اين هنگام فرار كردن بهتر از ماندن است. (بحار،ج 22،ص 454)


پيامبراكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد: روزگاري مي آيد كه مردم در مساجد خود جمع مي شوند و نماز مي خوانند، امّا مؤمن (واقعي) در ميان آنها وجود ندارد. (ميزان الحكمة،ج 7،ص 3122)


پيامبراكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد: در آخر الزمان مردمي مي آيند كه به مساجد مي آيند و به صورت حلقه وار در مساجد مي نشينند، ذكرشان دنيا و دنيا دوستي است. با آنان همنشيني نكنيد، زيرا خدا را به آنان نيازي نيست. (وسائل الشيعه،ج 5،ص 214)


پيامبراكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد: از نشانه هاي ساعت (قيامت) بسيار بودن قاريان قرآن است و كمي فقيهان، و فزوني اميران، و كمي افراد مورد اطمينان، و بسياري باران، و كمي گياهان است. (تحف العقول،ص 98)


پيامبراكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد: عمرهاي امّتم ميان شصت تا هفتاد سال است و اندك اند كساني كه از اين اندازه بگذرند. (كنزالعمال،ج 15،ص 677،حديث 42697)


پيامبراكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد: در آخرالزمان گرفتاري سختي به امت من از ناحيه فرمانروايان آنها خواهد رسيد كه هيچكس از آن بلا رهائي نيابد مگر آن كس كه دين خدا را به زبان و دسا و دل خويش شناخته باشد، و اين همان عملي است كه پيشينيان او انجام داده اند. (كنر العمال،ج 3،ص 682،حديث 8450)


پيامبراكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد: روزگاري بر مردم فرا رسد كه دل مؤمن آب مي شود آن گونه كه نمك در آب حل مي شود عرض شد: چرا؟ فرمودند: چون منكر را (در مردم) مي بيند و قدرت تغيير آنرا ندارد. (بحار،ج 6،ص 305)

پيامبراكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد: در آينده دوراني بر امتم مي گذرد كه فقراء بسيار، و دانشمندان اندك باشند، و علم و دانش (از آنها) گرفته شود، فتنه و آشوب بسيار گردد و بعد از آن دوراني مي آيد كه مرداني از امّت من قرآن مي خوانند ولي به (حلقوم) سينه شان نمي رسد (يعني به آن چه مي خوانند عمل نمي كنند، فقط تكرار الحان و نغمات است) و سپس زماني بيايد كه مشرك به خدا، با مؤمن در آن چه مي گويد (فقط) مجادله مي كند (و قصد هدايت ندارد). (نهج الفصاحه،ص 373،حديث 1755)
/.
دسته ها :
جمعه ششم 2 1392 23:2

در كتاب " كنز المطالب " نوشته شده  به تاريخ 1321 هجري قمري نوشته " علّامه  سيّد محمّد باقر قره باقي همداني " در باب سال و روز وفات  حضرت فاطمه كلابيّه  عليها سلام معروف به " ام البنين " به نقل از كتاب " اخيتارات"  طي حديثي از اعمش  آمده است :

روز سيزدهم جمادي الثّاني كه مصادف با جمعه بود بر امام زين العابدين وارد شدم . ناگهان فضل بن عبّاس عليه السلام وارد شد و در حاليكه گريه مي گرد ، گفت :

 " جدّه ام ام البنين عليها سلام از دنيا رفت. شما را به خدا ببينيد چطور اين روزگاز فريبكار ، خاندان كساء را در يك ماه دوبار عزادار كرد. "

مرحوم قره باقي مي فرمايند :

پس از چندي از خبر ديگري مندرج د ر حاشيه كتاب " وقايع الشّهور و والايام " تاليف بيرجندي اطلاع يافتم كه به نقل از اعمش نوشته شده است : در سيزدهم جمادي الثّاني و در سال 64 هـ.ق ام البنين وفات يافت و در قبرستان بقيع به قول مشهور دفن گرديد.

اما قول ديگري در سال وفات حضرت ام البنين نيز معروف است كه ايشان در سال 70 هـ . ق وفات يافته اند.

  ام البنين كيست ؟
نامش فاطمه و كنيه‏اش امُّ البنين (مادر پسران) است. پدرش حِزام، و مادرش ثمامه يا ليلاست. همسرش علي‏بن ابي‏طالب عليه‏السلام و فرزندانش عباس عليه‏السلام ، عبداللّه‏، جعفر و عثمان هستند كه هر چهار نفرْ در سرزمين كربلا و در ركاب امام حسين عليه‏السلام به شهادت رسيدند. آرام‏گاه وي در مدينه منوّره و قبرستان بقيع است.
ولادت ام البنين عليهاالسلام
در مورد تاريخ دقيق ولادت حضرت ام‏البنين اطلاعي در دست نيست و تاريخ‏نگارانْ سال ولادت او را ثبت نكرده‏اند، ولي ياد آور شده‏اند كه تولد پسر بزرگ ايشان، حضرت ابوالفضل عليه‏السلام ، در سال 26 ق اتفاق افتاده است. برخي از تاريخ‏نگارانْ زمان ولادت ايشان را در حدود پنج سال پس از هجرت تخمين مي‏زنند.
بانويي از تبار دلاوران عرب
تاريخ گواهي مي‏دهد كه پدران و داييان حضرت ام‏البنين از دليران عربِ پيش از اسلام بوده و از آن‏ها به هنگام نبرد، دليرْمردي‏هاي فراواني نقل شده است كه در عين شجاعتْ بزرگ و پيشواي قوم خود نيز بوده‏اند، آن‏چنان كه حاكمان زمانْ در برابرشان سرتسليم فرود مي‏آورند. اينان همانان هستند كه عقيل ـ نسبْ‏شناس بزرگ عرب و برادر علي عليه‏السلام ـ به اميرالمؤمنين عليه‏السلام گفت: «در ميان عرب از پدرانش شجاع‏تر و قهرمان‏تر يافت نمي‏شود».
چگونگي انتخاب براي همسري علي عليه‏السلام
بعد از شهادت فاطمه زهرا عليهاالسلام ، علي بن ابي‏طالب عليه‏السلام برادرش عقيل را ـ كه آشنا به علم نسب‏شناسي عرب بود ـ فرا خواند و از او خواست كه برايش همسري از تبار دلاوران برگزيند تا پسر دليري براي مولا به ارمغان آورد. عقيل، فاطمه كلابيه را براي حضرت برگزيد كه قبيله و خاندانش، بني كِلاب، در شجاعت بي‏مانند بودند، و حضرت علي عليه‏السلام نيز اين انتخاب را پسنديد.
خواستگاري
بعد از اين كه عقيل شجره‏نامه‏هاي اَعراب را بررسي و ام‏البنين را انتخاب كرد، حضرت علي عليه‏السلام ، او را نزد پدر ام‏البنين فرستاد. پدرخشنود از اين وصلت مبارك، نزد دختر خود شتافت و موضوع را در ميان گذاشت. ام البنين نيز با سربلندي و افتخارْ پاسخ مثبت داد و پيوندي هميشگي بين وي و مولاي متقيان علي بن ابي‏طالب عليه‏السلام برقرار شد. امام علي عليه‏السلام ، در همسرش عقلي سترگ، ايماني استوار، آدابي والا و صفاتي نيكو مشاهده كرد و او را گرامي داشت و از صميم قلب در حفظ حُرمت او كوشيد.
اولين روز زندگي مشترك
روز اولي كه ام البنين عليهاالسلام پا در خانه علي عليه‏السلام گذاشت، حسن و حسين عليهماالسلام مريض بوده و در بستر افتاده بودند. عروس تازه ابوطالب، به محض آن‏كه وارد خانه شد، خود را به بالين آن دو عزيز عالم وجود رسانيد و هم‏چون مادري مهربان به دلجويي و پرستاري آنان پرداخت.

منم كه سايه نشين و جود مولايم كنيز خانه غم ؛ خاك پاي زهرايم
منم كه خانـــه به دوش غــم علي منم كه همقدم محنت ولي هستم
منم كه شاهد زخم شكسته ابرويم انيس گريه به ياس شكسته پهلويم
منم كه در همه جا در تب حسن بودم منم كه شاهد خون لب حسن بودم
منم كه جلوه حق را به عين مي ديدم خداي را به جمال حسين مي ديددم
منم كه بوده دلم صبح و شام با زينب منم ميان همه ؛ هم كلام با زينب
منم كه سوگ گلستان و باغبان دارم به سينه زخم غم كربلائيان دارم
منم كه ظهر عطش را نمي برم از ياد چهار لاله بي سر ز من به خاك افتاد
منم كه مادر عشق و اميد و احساسم فداي يك سر موي حسين عباسم

چرا ام البنين ؟!

فاطمه كلابيه، بعد از گذشت مدتي از زندگي مشترك با علي عليه‏السلام ، به اميرالمؤمنين پيشنهاد كرد كه به جاي «فاطمه»، كه اسم قبلي و اصلي وي بوده، او را ام البنين صدا زند تا فرزندان حضرت زهرا عليهاالسلام از ذكر نام اصلي او توسط پدرشان، به ياد مادر خويش، فاطمه زهرا عليهاالسلام نيفتند و در نتيجه، خاطرات گذشته، در ذهن آن‏ها تداعي نگردد و رنج بي‏مادري آن‏ها را آزار ندهد. 

محبت بي‏دريغ به فرزندان زهرا عليهاالسلام

ام‏البنين بر آن بود كه، در زندگي جاي خالي حضرت زهرا عليهاالسلام را براي فرزندان ايشان پر كند؛ مادري كه در اوج شكوفايي پژمرده شد و آتش به جان فرزندان خردسال زد: فرزندان فاطمه زهرا عليهاالسلام در وجود اين بانوي پارسا، مادر خود را مي‏ديدند و رنج فقدانِ مادر را كمتر احساس مي‏كردند.

ام‏البنين عليهاالسلام ، فرزندان دختر گرامي رسول خدا صلي‏الله‏عليه‏و‏آله را بر فرزندان خود مقدّم مي‏داشت و بخش عمده محبت و علاقه خود را متوجه آنان مي‏كرد و آن را فريضه‏اي ديني مي‏شمرد؛ زيرا خداوند متعال در كتاب خود، همگان را به محبت آنان دستور داده است.

فرزندان ام‏البنين عليهاالسلام

ثمره زندگي مشترك ام البنين عليهاالسلام با حضرت علي عليه‏السلام ، چهار پسر بود كه به دليل داشتن همين پسران، او را ام‏البنين، يعني مادر پسران مي‏خواندند. نام فرزندان ايشان به ترتيب عبارتند از: قمربني‏هاشم حضرت ابوالفضل العباس عليه‏السلام ، عبداللّه‏، جعفر و عثمان. فرزندان ام البنين همگي در كربلا به شهادت رسيدند و نسل ايشان از طريق عُبيداللّه‏ فرزند حضرت ابوالفضل عليه‏السلام ادامه يافت.

مادر چهار شهيد

با شهادت چهار فرزند ام‏البنين عليهاالسلام در كربلا، اين بانوي شكيبا، به افتخار مادر شهيدان بودن نائل آمد و دركنار همسر شهيد بودن، افتخاري ديگر بر صفحه افتخاراتش افزوده شد.

وقتي خبر شهادت فرزندانش به او رسيد، سرشك اشك از ديده فرو ريخت و با روحيه‏اي قوي در اشعاري گفت: «اي كسي كه فرزند رشيدم عباس را ديدي كه همانند پدرش بر دشمنان تاخت، فرزندان علي عليه‏السلام همه شيران بيشه شجاعتند. شنيده‏ام بر سر عباس عمود آهنين زدند، در حالي كه دست‏هايش را قطع كرده بودند؛ اگر دست در بدن پسرم بود، چه كسي مي‏توانست نزد او آيد و با او بجنگد؟

فرزندانم به فداي حسين عليه‏السلام

ام‏البنين بَشير را ديد كه فرستاده امام سجاد عليه‏السلام بود و به مدينه آمده بود تا مردم را از ماجراي كربلا و بازگشت كاروان امام حسين عليه‏السلام با خبر سازد. به او فرمود: اي بشير! از امام حسين عليه‏السلام چه خبر داري؟ بشير گفت: خدا به تو صبر دهد كه عباس تو كشته گرديد. ام‏البنين فرمود: از حسين عليه‏السلام مرا خبر ده!

بشير خبر شهادت بقيه فرزندان او را هم اعلام كرد، ولي ام‏البنين پيوسته از امام حسين عليه‏السلام خبر مي‏گرفت و مي‏گفت: فرزندان من و آن‏چه در زير آسمان است، فداي حسينم باد.

چون بشير خبر شهادت امام حسين عليه‏السلام را به آن حضرت داد، صيحه‏اي كشيد و گفت: اي بشير! رگ قلبم را پاره كردي و سپس صدا به ناله و شيون بلند كرد. 

اين علاقه او به امام حسين عليه‏السلام دليل كمال معنويت اوست كه آن همه ايثار را در راه مقام ولايت فراموش كرد و تنها از رهبرش سخن به ميان آورد.

  وفات اين بي بي مجلّله را محضر حضرت ولي عصر ارواحنا فداه و تمامي محبّين اهل بيت (ع) تسليت عرض مي نمايم. 

مادر؛ مادري كه اگر چه در كربلا نبود، ولي دلش تا ابد در كربلا ماند و نگاهش بر افق، كه آيا «كاروان عشق» را بازگشتي خواهد بود؟ مادري كه دلش براي هميشه در كنار «نهر علقمه»، سوگ نشين فرزندي شد كه نظير نداشت در زيبايي و شجاعت! مادري كه دلش در ميدان «قتلگاه» بود و نگاهش بر آسمان، كه چه وقت، «ماه»، بار ديگر خواهد تابيد! مادري كه يك عمر، دست از «حسين حسين» گفتن بر نداشت و تمام غريبانه هايش را، حتي سوگ عزيزانش را با نام حسين عليه السلام همراهي كرد! مادري كه «ام البنين عليهاالسلام» بود، ولي آيينه نگاهش از آسمان كربلا، تنها اشكِ خونين ستارگان را چيد؛ آن گاه كه راوي، از عبور نيزه ها روايت مي كرد! مادري كه حتي كوچه هاي «مدينه»، مرثيه سراي اندوه سترگ او شدند و به استقامت و صبر او ايمان آوردند! مادري كه «وفا»، اولين درس زندگي و «شجاعت»، عالي ترين سرشت همسري اش بود و «صحبت»، بالاترين باور مهر پروري اش مادري كه براي هميشه، با ناله هاي نينوايي، به ياد پسرانش، لالايي سرود و سروده هايش را فرات، هر روز، هنگام غروب نجوا مي كند! مادري كه بعد از شهادت «عباس عليه السلام» ، ديگر به ماه نگاه نكرد و آسمان مدينه، نعمت نورافشاني اش را از دست داد! مادري كه در كربلا نبود، ولي تا ابد در كربلا ماند و دل از «گودال قتلگاه» نگرفت و فرياد «يا حسين»اش را نه تنها در مدينه، كه از صحن مطهر كربلا مي توان شنيد! درود خداوند و سلام پاكان، بر روح بلند و وفاداري بي نظيرش باد! روح آسماني اش، در سايه سار كوثر، شاد، و شفاعت بشكوهش، دستگيرمان باد

دسته ها :
سه شنبه سوم 2 1392 11:2
X