معرفی وبلاگ
فعالییت سازمان زنان انقلاب اسلامی در پی انسجام و هماهنگی و شناسایی زنان فعال منطقه بسته به مهارت و توانمندیی انها در جهت رفع نیازمندرهای زنان ان منطقه . خواهرم بسته به نیاز فکری و روحی و مادی خود با ما هم سخن شو بهترین خوبی ها نزد زنان است امام صادق(ع) باهم شویم ،یکی شویم درمانی برای دردی شویم ............ آن لحظه اي كه زن در خانه خود مي ماند و (به امورزندگي و تربيت فرزند مي پردازد)به خدا نزديكتر است.حضرت زهرا (س)
صفحه ها
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 2071712
تعداد نوشته ها : 1572
تعداد نظرات : 178
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان
مگر قبل از شيطان هم كافراني بوده اند كه خداوند در آيه 34 سوره بقره مي فرمايد«و كان من الكافرين»؟

شيطان از جنس جن[1] و مانند انسان موجودي مختار است[2] و هر موجود مختار مي تواند راه هاي خوب و بد برگزيند[3] و نتيجه آن را دريافت كند[4]. خداوند جن و انس را اساساً براي سعادت و رسيدن به كمال آفريده[5] و آن دو را به راه سعادت هدايت فرموده است. ليكن برخي از انسان ها و جن ها راه هدايت را پذيرفته[6] و برخي آن ر ا رها ساخته و خود و ديگران را به بدي ها دعوت مي كنند.[7] شيطان نيز يكي از همين ها است.
در قرآن مجيد هر انسان يا جن بدكار و دعوت كننده به بدي ها را، شيطان ناميده است و يكي از اين شياطين همان "ابليس" است كه از سجده بر آدم سر برتافت و راه انحراف و دعوت به انحراف را پيش گرفت.[8] البته او بر هيچ كس سلطه ندارد و فقط وسوسه گر است[9] و خداوند خطر وسوسه گري هاي او را گوشزد كرده و به مقاومت در برابر آن پاداش بسياري مي دهد.[10]
براساس بعضي از آيات قرآن، جن مانند انسان موجودي مختار، انتخابگر و صاحب اراده است و هنگامي كه بر سر دو راهي قرار مي گيرد؛ يكي را بر مي گزيند.[11]
بنابراين، شيطان از آن جا كه جن بوده است؛ موجودي انتخابگر و صاحب اراده و توان سرپيچي از فرمان خداوند را داشته است.


بله در اثر کثرت عبادت، شیطان در ردیف ملائکه به شمار می آمد؛ ولی اصالتاً از جنیان بود. در مقابل انسان، که از خاک خلق شده است؛ شیطان از آتش خلق شده است.
خداوند متعال در قرآن می فرماید: «و اذ قلنا للملائکه اسجدوا لادم فسجدوا الا ابلیس ابی واستکبر و کان من الکافرین: و چون فرشتگان را فرمان دادیم که بر آدم سجده کنند. همه سجده کردند؛ مگر شیطان که ابا و تکبر ورزید و از فرقه کافران بود»[12]
حضرت علی(ع) نیز می فرمایند: «فاعتبروا بما کان من فعل الله بابلیس اذا حبط عمله الطویل و جهده الجهید و کان قد عبدالله سته آلاف: پند و عبرت گیرید به آنچه خداوند با ابلیس رفتار کرد. در آن هنگام که اعمال و عبادات طولانی و تلاش و کوشش های او را که شش هزار سال بندگی خدا کرده بود ... به ساعتی تکبر ورزیدن بر باد داد... .»[13]
دیگر این که، کفر موجب حبط عمل است. تکبری که موجب کفر شیطان شد؛ همانند جرقه ای بود که انبار باروت را به خاکستر تبدیل کند. لذا عبادت طولانی ابلیس را، تکبر و عصیان و عدم تسلیم، یک جا از بین برد. به همین جهت، خدای سبحان در قرآن مجید می فرماید: «و اذ قلنا للملائکه اسجدوا لادم فسجدوا الا ابلیس ابی و استکبر و کان من الکافرین: ابلیس در اثر استکبار و نافرمانی از کافران شد»[14].
قبل از خلقت آدم که خدا طائفه جن را خلق نمود؛ این ها در زمین فساد می کردند. ملائکه مأمور شدند؛ بسیاری از مرتدان جن را که شیاطین باشند؛ هلاک کردند و شیطان را که رئیس آن ها بود؛ اسیر کردند و بردند در آسمان. دید ملائکه مقام قربی دارند و دائماً مشغول عبادت هستند. به طمع این که مقام آنها را حیازت کند؛ مشغول، عبادت شد. حتی خواست بر آن ها پیشی بگیرد. چون کفر او ظاهر شد؛ خطاب «فَاخْرُجْ مِنْها» رسید.[15]
با این بیان مشخص شد که شیطان قبل از سجده بر آدم مرتد و کافر بوده است و فعل به صورت ماضی(کان) آمده است.
علاوه بر این، موجودات زمینی شبیه به انسان که قبل از حضرت آدم بودند؛ آنان نیز مانند ما موجوداتی مختار بودند. از این رو طبعاً بین آنان افراد مؤمن و کافر نیز وجود داشتند.
در تفسیر عیاشی از امام صادق علیه السلام روایت کرده که فرمود: اگر ملائکه موجودات زمینی را قبلاً ندیده بودند؛ که خونریزی کردند؛ از کجا گفتند: «أَ تَجْعَلُ فِیها مَنْ یُفْسِدُ فِیها وَ یَسْفِکُ الدِّماءَ».[16]

پی نوشت ها:

[1]کهف،50.

[2] الرحمن، 39؛ انعام، 30؛ اعراف، 8 و 32؛ احقاف، 18؛ جن، 17.

[3] فصلت، 25 و 29؛ احقاف، 29.

[4] اعراف، 179؛ جن، 15و16.

[5] ذاریات، 56.

[6] جن، 2 و 11و 13و 14.

[7] ناس، 6ـ4؛ جن، 4 و 7 و 11و 14.

[8] انعام، 112؛ کهف،50.

[9] ناس، 6.

[10] حجر، 33 و 27؛ الرحمن، 15؛ اعراف، 12؛ ص، 76.

[11] ذاریات، 56؛ انعام، 30؛ جن، 15، 14و 11؛ بقره، 24.

[12] بقره، 34.

[13] نهج البلاغه، خ 192.

[14] تفسیر نمونه گزیده، ج 1 و 2.

[15] أطیب البیان فی تفسیر القرآن، ج ‏11، ص، 276.

[16] مجلسی، بحارالأنوار، ج 11، ص 117.
منبع:حوزه

دسته ها :
دوشنبه شانزدهم 2 1392 23:37
X