معرفی وبلاگ
فعالییت سازمان زنان انقلاب اسلامی در پی انسجام و هماهنگی و شناسایی زنان فعال منطقه بسته به مهارت و توانمندیی انها در جهت رفع نیازمندرهای زنان ان منطقه . خواهرم بسته به نیاز فکری و روحی و مادی خود با ما هم سخن شو بهترین خوبی ها نزد زنان است امام صادق(ع) باهم شویم ،یکی شویم درمانی برای دردی شویم ............ آن لحظه اي كه زن در خانه خود مي ماند و (به امورزندگي و تربيت فرزند مي پردازد)به خدا نزديكتر است.حضرت زهرا (س)
صفحه ها
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 2084523
تعداد نوشته ها : 1572
تعداد نظرات : 178
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان

.../

//

5 يادگار از امام علي النقي عليه‌السلام


از امام علي النقي عليه السلام چند يادگاري براي ما رسيده است كه متاسفانه در بين شيعيان نيز غريب مي باشند. در اين مجال مختصرا آنها را يادآور مي شويم.


1

- زيارت جامعه كبيره:

درباره زيارت جامعه كبيره كه اقيانوسي مواج از معارف الهي و مضامين عالي مشتمل بر معرفي مقام ائمه عليهم السلام است؛ در اين مختصر نمي‌گنجد. اما به همين ميزان مي توان اشاره كرد كه زيارت جامعه كه به تعبير علامه مجلسي(ره) از نظر سند و روايت از صحيح‌ترين و قوي‌ترين زيارات ائمه عليهم السلام است يادگاري عظيمي است كه در حرم هر يك از ائمه معصومين عليهم‌السلام آن زيارت را مي‌خوانيم.


2- زيارت غديريه:

زيارت غديريه نيز سندي بسيار معتبر دارد و روايتگران و گزارشگران آن از بزرگان شيعه هستند، اين زيارت مربوط به روز عيد غديري كه امام هادي عليه السلام در سفري كه به اجبار متوكل از مدينه به سامرا داشتند. در نجف اشرف بودند و اين زيارت را خطاب به قبر مطهر جدّ بزرگوارشان حضرت علي(عليه‌السلام) قرائت كردند.
دوستداران اهل بيت از اين نكته غافل نباشند كه زيارت غديريه مثل زيارت عاشورا كه مخصوص روز عاشورا نيست؛ اين زيارت هم مخصوص روز عيد غدير نيست و خوشبختانه محدث قمي نيز اين زيارت را به طور كامل در كتاب شريف مفاتيح الجنان آورده‌اند و بر اين نكته كه هر روز مي‌توان اين زيارت را قرائت كرد، تصريح دارد.


3- دعاي كوتاه در كنار قبر مبارك آن حضرت:

امام هادي(عليه السلام) آنقدر مهربان است و آنقدر براي زائران و دوستداران و شيعيان خير مي‌خواهند كه فرمودند: از خدا خواسته‌ام كه هر كس اين دعا را در كنار قبر من بخواند نااميد برنگردد:

زيارت غديريه نيز سندي بسيار معتبر دارد و روايتگران و گزارشگران آن از بزرگان شيعه هستند، اين زيارت مربوط به روز عيد غديري كه امام هادي عليه السلام در سفري كه به اجبار متوكل از مدينه به سامرا داشتند. در نجف اشرف بودند و اين زيارت را خطاب به قبر مطهر جدّ بزرگوارشان حضرت علي(عليه‌السلام) قرائت كردند


«يا عُدَّتى عِنْدَ الْعَُدَدِ وَ يا رَجآئى وَالْمُعْتَمَدَ وَ يا كَهْفى وَالسَّنَدَ يا واحِدُ يا اَحَدُ وَ يا قُلْ هُوَ اللَّهُ اَحَدٌ اَسْئَلُكَ الّلهُمَّ بِحَقِّ مَنْ خَلَقْتَ مِنْ خَلْقِكَ وَلَمْ تَجْعَلْ فى خَلْقِكَ مِثْلَهُمْ اَحَداً صَلِّ عَلى جَماعَتِهِمْ وَافْعَلْ بى كَذا وَ كَذا ؛

اى ذخيره من در برابر ذخيره‌ها و اى اميد من و تكيه‌گاهم و اى پناهگاه، و پشت و پناهم اى يگانه‌اى يكتا و اى كه درباره خود فرمودى: بگو خدا يكى است، از تو خواهم. خدايا به حق هر كس از آفريدگانت خلق كردى و هيچ كس را مانند آنها در ميان آفريدگانت قرار ندادى درود فرست بر گروه آنها و درباره من چنين و چنان كن.(در اينجا حاجات خود را بگوييد)»


4- نماز بالاي سر در حرم حضرت رضا عليه السلام:
ايشان فرمودند: هر كس از خداوند حاجتي دارد پس قبر جدم حضرت رضا را در طوس زيارت كند و دو ركعت نماز نزد قبر او بگزارد و در قنوت نماز حاجتش را طلب كند خداوند دعايش را اجابت مي كند مگر اينكه در مورد گناه يا قطع رحم باشد. بر اساس اين فرمايش امام هادي(عليه السلام) سزاوار است كه از اين پس كه به مشهد مقدس و حرم مطهر رضوي مشرف مي شويم در نماز بالاي سر از خداي متعال حوائجمان را طلب كنيم و به ياد اين يادگار ارزشمند امام هادي(عليه السلام) هم باشيم.


5- پنجمين يادگار تعقيب نماز :

از علي بن مهزيار روايت شده كه محمدبن ابراهيم به حضرت امام علي النقي عليه السام نامه اي نوشت كه اگر مصلحت ميدانيد به من دعايي تعليم دهيد كه بعد از هر نماز بخوانم تا خداوند به سبب آن خير دنيا و آخرت به من عنايت فرمايد. امام هادي عليه السلام اين دعا را آموزش دادند.

«اَعُوذُ بِوَجْهِكَ الْكَريمِ وَ عِزَّتِكَ الَّتى لا تُرامُ وَ قُدْرَتِكَ الَّتى لا يَمْتَنِعُ مِنْها شَىْءٌ مِنْ شَرِّ الدُّنْيا وَالاْخِرَةِ وَ مِنْ شَرِّ الاَْوْجاعِ كُلِّها وَلا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللَّهِ الْعَلِىِّ الْعَظيمِ؛ پناه برم به ذات بزرگوارت و به عزتت كه مورد دستبرد نيست و قدرتت كه چيزى از آن خوددارى نتواند، از شر دنيا و آخرت و از شر تمامى دردها و جنبش و نيروئى نيست جز به خداى والاى بزرگ.




سيدرضا هاشمي

//

.......

دسته ها :
سه شنبه بیست و چهارم 2 1392 9:17

..../

//

صدوق با سند خود از حسن عسكري (ع) نقل ميكند كه فرمود:

امام علي النقي عليه السلام بر بالين بيماري از اصحاب خود آمد. بيمار از بيم مرگ مي گريست و بي تاب بود.

امام هادي (ع) فرمود: اي بنده خدا! از مرگ مي ترسي زيرا آن را نمي شناسي. بگو ببينم اگر چركين و آلوده باشي و از فراواني چرك و آلودگي در آزار باشي و جوش هاي چركين و گري پيدا كرده باشي و بداني كه شستشوي در حمام همه ي آنها را از بين مي برد آيا نمي خواهي كه به حمام درآيي و خود را شستشو دهي؟ آيا از نرفتن به حمام و با همين آلودگي ماندن ناراحت نيستي؟

عرض كرد: آري، اي فرزند رسول خدا!

فرمود: اين مرگ است. مرگ همان حمام است و مرگ آخرين گام تو در تطهير گناهانت و پاك شدن از بدي هايت است. چون به مرگ درآيي و از آن عبور كني از هر غم و اندوه و آزاري نجات پيدا مي كني و به هر شادي و خوشحالي مي رسي.

پس آن مرد آرام گرفت و تسليم و با نشاط شد. چشم خود را بست و درگذشت...

معاني الاخبار: 290 ح 9، بحار النوار 6: 156 ح 13

...

...

دسته ها :
سه شنبه بیست و چهارم 2 1392 9:14
دسته ها :
سه شنبه بیست و چهارم 2 1392 9:1
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقي الهادي (عليه السلام) :
لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ كَدِرْتَ عَلَيْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّكَ إلَيْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَيْرِكَ كَقَلْبِكَ لَهُ.(بحار الأنوار: ج 75، ص 369، ح 4، أعلام الدّين: ص 312، س 14.)

حضرت امام هادي (عليه السلام) فرمودند: از كسى كه نسبت به او كدورت و كينه دارى، صميّميت و محبّت مجوى. همچنين از كسى كه نسبت به او بدگمان هستى، نصيحت و موعظه طلب نكن، چون كه ديدگاه و افكار ديگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.
دسته ها :
دوشنبه بیست و سوم 2 1392 22:17

يك استاد دانشگاه صنعتي شريف گفت: غلظت ذرات معلق موجود در هواي تهران با ميزان مرگ و مير تهراني‌ها رابطه خطي دارد و به عبارتي هر چه ميزان تراكم اين ذرات بالاتر برود ، ميزان آمار تلفات ناشي از آلودگي هوا نيز افزايش پيدا خواهد كرد.

به گزارش مهر ،دكتر وحيد حسيني افزود: متاسفانه شاهد هجوم ذرات معلق به تهران و وفور اين ذرات در شهرمان هستيم و در اين ميان ذراتي كه از سوخت‌هايي مانند سوخت ديزل توليد مي‌شوند، قطعاً سرطان زا هستند.اين استاد دانشكده مكانيك دانشگاه شريف با تاكيد بر اين كه آلوده كننده‌هاي هوا مانند كارخانجات خودروساز خودشان بايد هزينه‌هايي را كه بر شهر و شهروندان تحميل مي‌كنند بپردازند، خاطرنشان كرد: در حال حاضر خودروي پيكان و ساير خودروهاي كاربوراتوري به دليل آلودگي بالايي كه توليد مي‌كنند، نبايد اجازه تردد داشته باشند.

همچنين مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران نيز در اين ارتباط گفت: تهران به كلكسيوني از انواع آلاينده‌هاي زيست محيطي و تلنباري از قوانيني كه به صورت مستقيم و غير مستقيم با محيط زيست سر و كار دارند اما هرگز اجرا نشده‌اند، تبديل شده و در حال حاضر قوانين آلودگي هوا قوانيني فانتزي محسوب مي‌شوند.

دكتر يوسف رشيدي با اشاره به اين كه بسياري علت اصلي آلودگي هوا را كيفيت نامناسب بنزين‌هاي مصرفي اعلام مي‌كنند، افزود: عدد اكتان بنزين‌هاي داخلي بالاست، ضمن اين كه تركيبات آروماتيك سرطان‌زا در بنزين‌هاي توليد داخل دو تا سه برابر و ميزان گوگرد و ديگر ناخالصي‌‌هاي آن نيز ۵/۳ برابر استاندارد يورو ۴ است.

اين استاد دانشگاه در زمينه روش‌هاي كنترل آلودگي هوا در پايان خاطرنشان كرد: متاسفانه خودروسازان داخلي ضريب تراكم باك خودروهاي توليدي خود را دستكاري مي‌كنند كه اين كار فرآيند آلودگي هوا را تا ۴۰ درصد افزايش مي‌دهد، ضمن اين كه دارندگان خودروهاي نسل جديد حتماً بايد از بنزين سوپر استفاده كنند.

دسته ها :
يکشنبه بیست و دوم 2 1392 20:35

خجسته ميلاد با سعادت حضرت امام محمد باقر(ع) را به محضر حضرت حجت ابن الحسن  (عج) و امام خامنه اي و  همه ي مسلمانان  جهان تبريك مي گويم 

دسته ها :
يکشنبه بیست و دوم 2 1392 6:6
 

نام : محمد.

كنيه : ابو جعفر و ابوجعفر اول .

القاب : باقر, شاكر, هادى , امين , شبيه -به خاطر شباهت ايشان به پيامبراكرم (ص )-.

مـشهورترين لقب آن حضرت , باقر است . پيامبر اكرم (ص ) به واسطه جابربن عبداللّه انصارى , آن حضرت را به اين لقب, ملقب كرد و به ايشان سلام رساند.

منصب : معصوم هفتم و امام پنجم شيعيان .

تاريخ ولادت : اول رجب سال 57 هجرى .

برخى از مورخان , ولادت ايشان را در سوم صفر سال 57 هجرى دانسته اند.

محل تولد: مدينه مشرفه , در سرزمين حجاز (عربستان سعودى كنونى ).

نسب پدرى : امام زين العابدين , على بن حسين بن على بن ابى طالب (ع ).

نام مادر: فاطمه , دختر امام حسن مجتبى (ع ) كه مكنى به ام عبداللّه بود.

ايـن بـانـوى ارجـمـند, از زنان بزرگ عصر خويش بود كه امام صادق (ع ) درباره شان و منزلت او, فـرمـود: جـده ام , فـاطمه بنت حسن , صديقه بود و در آل امام حسن (ع ) زنى به درجه و مرتبه او نرسيد.

چـون نـسـب امـام مـحـمـد بـاقر(ع ), هم از پدر و هم از مادر, به امام اميرالمؤمنين (ع )و فاطمه زهرا(س ) مى رسد, به ايشان علوى بين علويين و فاطمى بين فاطميين گفته مى شود.

مـدت امـامـت : از زمـان شهادت پدرش , امام زين العابدين (ع ) در سال 95 تا سال114 هجرى , به مدت 20 سال .

تاريخ و سبب شهادت : هفتم ذى حجه سال 114 هجرى , در سن 57 سالگى (و به قولى ربيع الاول يا ربيع الاخر سال 114 هجرى ) به وسيله زهرى كه ابراهيم بن وليد عبدالملك , در ايام خلافت هشام بن عبدالملك , به آن حضرت خورانيد.

محل دفن : قبرستان بقيع , در مدينه مشرفه , در جوار قبر پدرش , امام زين العابدين (ع ) و عمويش , امام حسن مجتبى (ع ) و فرزندش , امام صادق (ع ).

همسران :1. ام فروه بنت قاسم . 2. ام حكيم و چند ام ولد.

فرزندان :1. امام جعفر صادق (ع ). 2. عبداللّه . 3. ابراهيم . 4. عبيداللّه . 5. على .6. زينب . 7. ام سلمه .


اصحاب :

تعداد اصحاب , ياران و راويان آن حضرت , بيش از آن است كه بتوان نام همه آنان را در اين جا آورد, به ناچار نام برخى از بزرگان آنان را ذكر مى كنيم :

1. زرارة بن اعين .

2. معروف بن خربوذمكى .

3. ابو بصير اسدى .

4. فضيل بن يسار.

5. محمدبن مسلم .

6. يزيد بن معاويه عجلى .

ايـن شـش نـفـر, در علم رجال , به اصحاب اجماع اولى شهرت يافته اند كه فقها وحديث شناسان شيعه , اتفاق نظر و اجماع دارند بر صحت نقل روايت آنان از امام معصوم (ع ).

7. حمران بن اعين .

8. بكير بن اعين .

9. عبدالملك بن اعين .

10. عبدالرحمن بن اعين .

11. محمد بن اسماعيل بن بزيع .

12. عبداللّه بن ميمون .

13. محمد بن مروان .

14. اسماعيل بن فضل هاشمى .

15. ابو هارون مكفوف .

16. ظريف بن ناصح .

17. سعيد بن ظريف .

18. اسماعيل بن جابر خثعمى .

19. عقبة بن بشير اسدى .

20. كميت بن زيد اسدى .

21. جابر بن يزيد جعفى .

مـشهورترين لقب آن حضرت , باقر است . پيامبر اكرم (ص ) به واسطه جابربن عبداللّه انصارى , آن حضرت را به اين لقب, ملقب كرد و به ايشان سلام رساند.

زمامداران معاصر

1. معاوية بن ابى سفيان (35- 60ق .).

2. يزيد بن معاويه (60- 64ق .).

3. معاوية بن يزيد (64- 64ق .).

4. عبداللّه بن زبير (64- 73ق .).

5. مروان بن حكم (64- 65ق .).

6. عبدالملك بن مروان (65- 86ق .).

7. وليد بن عبدالملك (86- 96ق .).

8. سليمان بن عبدالملك (96-99ق .).

9. عمربن عبدالعزيز (99- 101ق .).

10. يزيد بن عبد الملك (101- 105ق .).

11. هشام بن عبدالملك (105- 125ق .).

از مـيان خلفاى مذكور, تنها عبداللّه بن زبير, كه به مدت ده سال بر حجاز و عراق حكومت كرد, از غير بنى اميه بود و بقيه , همگى از سلسله بنى اميه و از دو تيره فرزندان ابوسفيان و فرزندان حكم بـن عـاص بـودند و تمامى آنان جز معاوية بن يزيد(معروف به معاويه ثانى ) و عمربن عبدالعزيز در اذيت و آزار اهل بيت پيامبراكرم (ص ) و امامان شيعه اتفاق داشتند.

رويدادهاى مهم 1. حـضـور امـام مـحـمد باقر (ع ) در واقعه كربلا, در سن چهار سالگى , به همراه پدرش , امام زين العابدين (ع ) در محرم سال 61 هجرى .

2. شهادت امام زين العابدين (ع ), پدر ارجمند امام محمد باقر (ع ), در سال 95هجرى .

3. مباحثات و احتجاجات امام محمد باقر (ع ) با بزرگان مذاهب و اديان , درباره اثبات حقانيت اهل بيت (ع ).

4. ضـرب سـكه اسلامى , براى پول رايج خلافت اسلامى , و اسقاط سكه رومى توسط عبدالملك بن مروان , در سال 76 هجرى , با مشورت و يارى امام محمدباقر(ع ).(1) 5. احضار امام محمد باقر (ع ) و فرزندش , امام جعفر صادق (ع ) به شام از سوى هشام بن عبدالملك .

6. تـاسـيس پايه هاى اصلى حوزه علوم اهل بيت (ع ) در مدينه , و تربيت شاگردان مبرز توسط امام محمد باقر(ع ).

7. مـسـمـومـيت و شهادت امام محمد باقر (ع ), درسال 114 هجرى , به دست ابراهيم بن وليد بن عبدالملك , والى مدينه , به دستور خليفه وقت , هشام بن عبدالملك .

8. به خاك سپارى بدن مطهر امام محمد باقر (ع ) در قبرستان بقيع , در مدينه , دركنار قبر پدرش , امـام زيـن الـعـابـديـن (ع ) و عمويش , امام حسن مجتبى (ع ), توسطامام جعفر صادق (ع ) و ساير بازماندگان .

داستان ها 1. موعظه امام محمد باقر (ع ) به صوفى عصرش محمد بن منكدر, يكى از متصوفان مشهور عصر خويش بود كه در عبادت ظاهرى و انجام فرايض و مـسـتحبات اسلامى سعى بليغى داشت , به طورى كه از همه كارها دست برداشته , تنها به عبادت مى پرداخت .

او اوقـات شـب را مـيان خود, مادر و خواهر خويش تقسيم كرده بود تا هر كدام ازآنان ثلث شب را بيدار بوده و به نماز و تهجد بپردازند. چون خواهرش درگذشت ,شب را با مادرش تقسيم كرد كه هر كدام نيمى از آن را مشغول عبادت باشند و چون مادرش وفات يافت , وى تمام شب را بيدار بود و به راز و نياز مى پرداخت .

مـحـمـد بن منكدر روزى در جمع مريدانش گفت : من گمان نداشتم كه على بن حسين (زين الـعـابـدين ) خلفى چون خود به يادگار گذاشته باشد تا اين كه روزى فرزندش محمد باقر (ع ) را ديـدم و خـواسـتـم وى را پندى دهم , اما او به من پندى داد ودرسى آموخت . مريدانش پرسيدند: مـحـمـد باقر (ع ) به چه چيز تو را پند داد؟

وى جريان ملاقات خويش با امام محمد باقر (ع ) را اين گونه بيان كرد: در يـكـى از روزهاى بسيار گرم , براى انجام كارى به بيرون مدينه مى رفتم , در بين راه محمد بن على (ع ) را ديدم كه فربه و تناور بود و بر دو غلام خويش تكيه كرده ,مى آمد. با خود گفتم بزرگى از بـزرگـان قـريـش براى طلب دنيا در چنين حالتى بيرون آمده است , هم اكنون وى را موعظه خواهم كرد. هـمـيـن كه به او رسيدم , سلام كردم . محمد بن على (ع ) نفس زنان و عرق ريزان جواب سلام مرا داد.

پي نوشت:

1- سيرة الائمة الاثنى عشر, ج2 , ص 221. لازم بـه ذكـر اسـت گـرچـه سـال ضـرب سكه اسلامى , معاصر با دوران امامت حضرت امام زين الـعـابدين (ع )بوده است , اما در ايام , امام محمد باقر(ع ) نيز همچون پدر گرامى اش ملجا علمى و ديـنـى امت بود. به همين دليل , كمك رسانى به خليفه وقت و تشويق او در يك امر مهم اسلامى و سـياسى و اقتصادى , توسط آن حضرت , استبعادى ندارد و يا ممكن است عمل امام محمد باقر (ع ) به اشاره پدر گرامى وى امام زين العابدين (ع ) انجام يافته باشد.

برگرفته از:

خاندان عصمت، سيد تقى واردى
دسته ها :
شنبه بیست و یکم 2 1392 18:38

 


امام باقرعليه السلام ، علاوه بر «شاكر» و « هادي » به ويژه به «باقر» به معناي شكافنده ملقب است ، و جابرن يزيد جعفي در توضيح لقب اخير گويد : آن حضرت علم را شكافت و رموز و دقائق آن را روشن ساخت . يعقوبي نيز مي نويسد : بدان سبب باقر ناميده شد كه علم را شكافت . راغب اصفهاني هم مانند اين عبارت را گفته است .ابن منظور در مورد كلمه «باقر» مي گويد : «تبقر» ، داشتن علم و مال زياد را گويند و به محمد بن علي بن حسين بن علي عليه السلام بدان جهت باقر گفته مي شود كه آن حضرت علم را شكافت واصول آن را مشخص و طرز استنباط فروع علم از اصول آن را بيان فرمود .



موقعيت علمي امام


بي ترديد چنان كه بسياري از علماي اهل سنت ، نيز گفته اند ، امام باقرعليه السلام در زمان حيات خويش شهرت فرواني داشته و همواره محضر او از دوست دارانش ، از تمامي بلاد و سرزمينهاي اسلامي ، پر بوده است . موقعيت علمي ايشان ، به مثابه شخصيتي عالم و فقيه ، به ويژه به عنوان نماينده علوم اهل بيت ، بسياري را وا مي داشت تا از محضر او بهره گيرند و حل اشكالات علمي و فقهي خود را از او بطلبند . در اين ميان ، اهل عراق كه بسياري از آنان شيعه بودند بيش از ديگران مفتون شخصيت آن حضرت شده بودند . مراجعه كنندگان ، خضوعي خاص نسبت به شخصيت علمي امام داشتند چنان كه عبدالله بن عطاي مكي گويد : علما را در محضر هيچ كسي كوچكتر از زمان حضوردر محضر امام باقرعليه السلام نديدم . حكم بن عينيه با تمام عظمت علمي اش در ميان مردم ، در برابر آن حضرت مانند دانش آموزي در مقابل معلم خود به نظر مي رسيد . شهرت علمي امام، در حد تعبير ابن عنبة، مشهورتر از آن است كه كسي بخواهد آن را بيان كند . اين شهرت در زمان خود ايشان ، نه تنها در حجاز كه «كان سيد فقهاء الحجاز » بلكه حتي در عراق و خراسان نيز به طور گسترده فراگيرشده بود . چنانكه راوي مي گويد : ديدم كه مردم خراسان دور حضرت حلقه زده و اشكالات علمي خود را از ايشان مي پرسيدند. ذهبي درباره امام باقر عليه السلام مي نويسد : ايشان از كساني است كه بين علم و عمل ، سيادت و شرف و وثاقت و متانت جمع كرده و براي خلافت اهليت داشت . ابرش كلبي از هشام بن عبدالملك پرسيد: اين كيست كه مردم عراق او را در ميان گرفته و مشكلات علمي خود را از وي مي پرسيدند ؟ هشام گفت: اين پيامبر كوفه است ، خود را پسر رسول خدا و شكافنده علم و مفسر قرآن مي داند.
مورد كلمه «باقر» مي گويد : «تبقر» ، داشتن علم و مال زياد را گويند و به محمد بن علي بن حسين بن علي عليه السلام بدان جهت باقر گفته مي شود كه آن حضرت علم را شكافت واصول آن را مشخص و طرز استنباط فروع علم از اصول آن را بيان فرمود.

در مكارم اخلاق حضرت :


مردي از اهل شام در مدينه ساكن بود كه به خانه امام بسيار مي آمد و به امام مي گفت: « ... در روي زمين بغض و كينه كسي را بيش از تو در دل ندارم و با هيچ كس بيش از تو و خاندانت دشمن نيستم . و عقده ام آن است كه اطاعت خدا و پيامبر و امير مؤمنان در دشمني با تو است ، اگر به خانه ات رفت و آمد دارم ، بدان جهت است كه تو مردي سخنور ، اديب و خوش بيان هستي . »


درعين حال امام باقر عليها السلام با او مدارا مي فرمود و به نرمي سخن مي گفت . چندي گذشت كه مرد شامي بيمار شد و مرگ را روياروي خويش ديد پس از زندگي نااميد شد . وصيت كرد كه چون در گذرد « امام باقر» بر او نماز گزارد .

شب به نيمه رسيد و بستگانش او را مرده ، يافتند . بامداد وصي او به مسجد آمد و امام را ديد كه نماز صبح به پايان برده و به تعقيبات نماز نشسته است .

عرض كرد : آن مرد شامي به ديگر سراي شتافته و وصيت نموده كه شما بر او نماز گزاريد .

امام فرمود : او نمرده است... شتاب مكنيد تا من بيايم.

پس برخاست ، دو ركعت نماز خواند و دستها را به دعا برداشت ، سپس به سجده رفت و تا طلوع خورشيد ، در سجده ماند

، آنگاه به خانه شامي آمد ، بربالين او نشست ، او را صدا زد و پاسخ داد ، امام او را نشانيد ، پشتش را بر ديوار تكيه داد و

شربتي طلبيده ، به كام او ريخت و به بستگانش فرمود : غذاهاي سرد به او بدهند و خود بازگشت .

پس از مدتي كوتاه ، مرد شامي شفا يافت ، به نزد امام آمد و عرض كرد : گواهي مي دهم كه تو حجت خدا بر مردماني .
دسته ها :
شنبه بیست و یکم 2 1392 18:32


حضرت امام محمد باقر عليه السلام مي‌فرمايند: روز قيامت، چون جماعتي را از كنار حوض كوثر دور مي‌كنند، حضرت رسول(ص) مي‌گريند و مي‌فرمايند: چگونه نگريم بر جماعتى كه از شيعيان على‌بن‌ابى‌طالب بوده و به سوي دوزخ روان مي‌شوند؟!



در كتاب «بشارة المصطفى» و «مجالس» شيخ مفيد و «أمالى» شيخ طوسى روايت كرده‏اند از شيخ مفيد، از ابن قولويه، از حسين بن محمد بن عامر، از مُعَلّى بن محمد، از محمد بن جمهور عَمِّى، از ابن محبوب، از أبو محمّد وابِشى، از أبو وَرْد كه گفت: از حضرت امام محمّد باقر عليه‌السلام شنيدم كه مى‏گفت: چون روز قيامت بر پا شود، خداوند همه مردم را عريان و پابرهنه در زمين هموارى جمع مي‌كند؛ و آنها را در راه محشر به قدرى متوقف مي‌دارند كه همگى عرق بسيارى مى‏كنند و نفَس‏هاى آنان به شدت ميزند، و به قدرى كه خداوند اراده كرده است درنگ مى‏كنند؛ و اين است معناى گفتار خداوند تعالى: «فَلَا تَسْمَعُ إِلَّا هَمْسًا؛ و در آن وقت (اى پيامبر) نمى‏شنوى مگر صداى آرام و بدون صوت را.»

در اين حال منادى از عرش ندا مي‌كند: كجاست پيامبر امّى؟ خلايق مي‌گويند: اين صداى تو به همه رسيد و همه شنيدند، آن پيامبر را با اسمش صدا كن!

منادى ندا مي‌دهد: كجاست پيامبر رحمت: محمد بن عبدالله؟ رسول‌الله صلّى الله عليه و آله و سلّم بر پا مى‏ايستد، و از همه مردم جلوتر مى‏آيد تا اينكه مى‏رسد به حوضى كه طول آن به قدر مسافت ما بين أيْلَة و صَنْعَاء است، و در كنار حوض مى‏ايستد. و پس از آن صاحب شما را ندا مى‏كنند؛ او هم به جلو مى‏آيد، و در برابر مردم با رسول الله وقوف مى‏كند.

سپس به مردم اجازه داده مى‏شود و آنان به حركت در مى‏آيند. و در آن وقت، مردم به دو دسته تقسيم مى‏شوند: جماعتى در حوض وارد مى‏شوند، و جماعتى را از حوض دور مى‏كنند و چون رسول‌الله صلّى الله عليه و آله و سلّم ببيند كه از محبان ما اهل‌بيت كسى را از حوض دور كنند گريه مي‌كند و مي‌گويد: اى پروردگار من! شيعه على! اى پروردگار من! شيعه على!

در اين حال خداوند فرشته‌اى را مى‏گمارد كه از آن حضرت بپرسد: اى محمد! سبب گريه شما چيست؟! رسول الله مي‌گويد: چگونه نگريم بر جماعتى كه از شيعيان برادرم علىّ بن ابى طالب هستند، و من آنان را مى‏نگرم كه از حوض دورشان كرده‏اند، و به جانب أصحاب دوزخ روان ساخته‏اند!؟

خداوند عز و جل مي‌گويد: اى محمد! من از گناهان آنها گذشتم، و همه را به تو بخشيدم. و من آنان را به تو و به كسانى كه از ذريه تو هستند، و آنان آن ذرّيه را دوست دارند و ولايت آنها را برعهده گرفته‏اند، ملحق ساختم، و آنها را از زمره و جمعيت تو قرار دادم و در حوض تو وارد كردم و شفاعت تو را درباره آنان پذيرفتم و به همين دليل تو را مكرم و گرامى داشتم.

و حضرت باقر عليه‌السلام گفتند: در آن روز چه بسيار از مردان و زنان گريه كننده‌اى كه چون اين جريان را ببينند، فرياد مى‏زنند: يامحمداه! و هيچ يك از مواليان ما و از محبان ما نمى‏ماند مگر آنكه در حزب ما قرار مى‏گيرد و با ما وارد در حوض ما مى‏شود.





الحمد لله الذي جعلنا من متمسكين بولايت امير المومنين علي بن ابيطالب و الائمه الهدي
دسته ها :
شنبه بیست و یکم 2 1392 18:22

..

بدانكه اين ماه و ماه شعبان و ماه رمضان در شرافت تمامند و روايت بسيار در فضيلت آنها واردشده بلكه ازحضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِيهِ وَاله روايت شده كه ماه رجب ماه بزرگ خداست وماهى در حرمت و فضيلت به آن نميرسد و قتال با كافران در اين ماه حرامست و رجب ماه خداست و شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امّت من است كسى كه يك روز از ماه رجب را روزه دارد مستوجب خشنودى بزرگ خدا گردد و غضب الهى از او دور گردد و درى از درهاى جهنّم بر روى او بسته گردد و از حضرت موسى بن جعفرعليه السلام منقول است كه هر كه يكروز از ماه رجب را روزه بدارد آتش جهنّم يكساله راه از او دور شود و هر كه سه روز از آنرا روزه دارد بهشت او را واجب گردد و ايضاً فرمود كه رجب نام نَهرى است در بهشت از شير سفيدتر و از عسل شيرين تر هر كه يكروز از رجب را روزه دارد البتّه از آن نهر بياشامد و از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِيهِ وَاله فرموده كه ماه رجب ماه استغفار اُمّت من است پس در اين ماه بسيار طلب آمرزش ‍ كنيد كه خدا آمرزنده و مهربان است و رجب را اَصَبّ مى گويند زيرا كه رحمت خدا در اين ماه بر اُمّت من بسيار ريخته مى شود پس بسيار بگوئيد اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَاَسْئَلُهُ التَّوْبَةَ، و ابن بابويه بسند معتبر از سالم روايت كرده است كه گفت رفتم بخدمت حضرت صادق عليه السلام در اواخر ماه رجب كه چند روز از آن مانده بود چون نظر مبارك آن حضرت بر من افتاد فرمود كه آيا روزه گرفته اى در اين ماه گفتم نه والله اى فرزند رسول خدا فرمود كه آنقدر ثواب از تو فوت شده است كه قدر آنرا بغير خدا كسى نمى داند بدرستيكه اين ماهيست كه خدا آنرا بر ماههاى ديگر فضيلت داده و حُرمت آنرا عظيم نموده و براى روزه داشتن آن گرامى داشتن را بر خود واجب گردانيده پس گفتم يَابْنَ رَسُولِ اللّهِ اگر در باقيمانده اينماه روزه بدارم آيا ببعضى از ثواب روزه داران آن فايز مى گردم فرمود اى سالم هر كه يكروز از آخر اين ماه روزه بدارد خدا او را ايمن گرداند از شدّت سَكَراتِ مرگ و از هَوْل بعد از مرگ و از عذاب قبر و هر كه دو روز از آخر اين ماه روز دارد بر صراط بآسانى بگذرد و هر كه سه روز از آخر اين ماه را روزه دارد ايمن گردد از ترس بزرگ روز قيامت و از شدّتها و هَوْلهاى آنروز و بَرات بيزارى از آتش ‍ جهنّم به او عطا كنند و بدانكه از براى روزه ماه رجب فضيلت بسيار وارد شده است و روايت شده كه اگر شخص ‍ قادر بر آن نباشد هر روز صد مرتبه اين تسبيحات را بخواندتا ثواب روزه آن را دريابد.

 

سُبْحانَ الاِْلهِ الْجَليلِ سُبْحانَ مَنْ لا يَنْبَغِى التَّسْبيحُ اِلاّ

منزه است خداى بزرگ منزه است آنكه تنزيه و تسبيح جز براى او شايسته نيست

 

لَهُ سُبْحانَ الاْعَزِّ الاْكْرَمِ سُبْحانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَهُوَ لَهُ اَهْلٌ
منزه است خداى برتر و كريمتر منزه است آنكه لباس عزت در بردارد و شايسته آن است

 

مفاتيح الجنان

..

دسته ها :
شنبه بیست و یکم 2 1392 9:49

 

 

امام علي عليه السلام:
أفضلُ الإيمانِ الأمانةُ
برترين ايمان، امانتداري است.
غرر الحكم و درر الكلم ح 2905

 

دسته ها :
جمعه بیستم 2 1392 10:34
دسته ها :
جمعه بیستم 2 1392 9:42
 
 

محمدرضا فاضلي‌دوست از جانبازان دوران دفاع مقدس، شعري سروده و تقديم حضرت امام خامنه‌اي كرده است.
شعر تقديمي يك جانباز به امام خامنه‌اي
به گزارش جهان به نقل از فارس، محمدرضا فاضلي‌دوست فرزند مرحوم حسين فاضلي‌دوست، صاحب كتاب ديوان «تمناي نگاه» است؛ وي اشعار زيبايي در حوزه انقلاب اسلامي و دفاع مقدس سروده است.

اين جانباز دوران دفاع مقدس شعري سروده و تقديم امام خامنه‌اي كرده است:

ياران ولايت سر بازار ندارند

سوداي فروش تن تب‌دار ندارند


در بزم ولي، رقص‌كنان بي‌سر و دستار

شوقي بجز آواز سر دار ندارند


تا كور شود آن همه چشمان حرامي

جز نور علي، مير و سپهدار ندارد


روبه صفتان جامه دريدند كه امروز

عماروشان، جز شرر انگار ندارد


ببريده گلوشان سر شمشير ولايت

آنانكه به جز قوس و قزح، بار ندارند


ما ميثم تمار به خود ديده و آنان

جز آل اميه دل غمخوار ندارند


چون كبك به زير كنف ريش سراشان

جز حيله و نيرنگ خريدار ندارند


مولا، تو اشارت كن و آن گاه نظر كن

اين كوردلان مأمن بسيار ندارند


با آل علي هر كه در افتاد، ور افتاد

زين اصل مسلم رخ انكار ندارند

دسته ها :
چهارشنبه هجدهم 2 1392 12:24
هتك مرقد صحابه پيامبر لكه ننگي برپيشاني جبهه سازش

حجت الاسلام پناهيان با بيان اينكه روزي به كمك ما ايرانيهاي انقلابي و مسلمان، قدس يقينا آزاد خواهد شد، گفت: سربازان مقاومت بايد در فضاي مجازي به شيوه هاي مختلف همه هوشياران را بيدارتر كنند

به گزارش گروه سياسي "ره به ري" : حجت الاسلام والمسلمين عليرضا پناهيان، امروز ۱۶ فروردين ماه در جمع دانشجويان و طلاب مقابل دفتر سازمان ملل گفت: از روز اولي كه پاي استكبار و جريان استعمار و صهيونيسم و انگليسي ها در جهان اسلام باز شد، آنها براي شكستن اقتدار و عظمت فكر و فرهنگ اسلامي قصد اختلاف افكني بين مذاهب اسلامي را دنبال كردند.


دسته ها :
سه شنبه هفدهم 2 1392 13:43




حجت الاسلام والمسلمين شيخ حسين انصاريان در پاسخ به اين پرسش كه گناهاني كه بخشيده نمي شوند كدامند؟ اين چنين پاسخ داده است:

يأس و نوميدي از رحمت و مغفرت الهي از بزرگترين گناهان است؛ زيرا آنچه سبب يأس از رحمت و مغفرت پرودگار عالم مي شود، ضعف اعتقاد به قدرت و كرم و رحمت بي پايان اوست و قرآن مجيد آن را از صفات كفار قرارداده است و مي فرمايد:(وَ لا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللّهِ إِنَّهُ لا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْكافِرُونَ، و از رحمت خدا مأيوس نشويد؛ كه تنها گروه كافران، از رحمت خدا مأيوس مي‏شوند!)[i]

هر شخصي كه مرتكب گناهي مي شود تا وقتي مأيوس نباشد در صدد توبه بر آمده و با استغفار آمرزيده مي­شود ولي شخص مأيوس آمرزيده شدني نيست زيرا اميدي به آمرزش و مغفرت الهي ندارد تا توبه نمايد.

خداوند تبارك و تعالي خودش را در قرآن به قبول كننده توبه توصيف مي­فرمايد:(وَ هُوَ الَّذي يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبادِهِ وَ يَعْفُوا عَنِ السَّيِّئاتِ وَ يَعْلَمُ ما تَفْعَلُونَ، او كسي است كه توبه را از بندگانش مي‏پذيرد و بديها را مي‏بخشد، و آنچه را انجام مي‏دهيد مي‏داند.)[ii]

دسته ها :
سه شنبه هفدهم 2 1392 13:36
جعفر طيار كيست و دليل معروفيت نمازش چيست؟


جعفر، كنيه او ابوعبدالله و مشهور به "جعفر طيار" پسرعموي پيغمبر و از شهداي بزرگ صدر اسلام. پدرش ابي طالب و مادرش فاطمه بنت‌اسد و برادرش عقيل، طالب و اميرالمومنين علي(عليه السلام) است.


به نقل از ايسنا، جعفر بن ابيطالب 20 سال بعد از عام الفيل در مكه به دنيا آمد. آن زمان كه خشكسالي مكه بود، جعفر به دليل معيشت سخت و تنگ پدرش، در خانه عمويش عباس بزرگ شد و همچنان نزد او ماند تا در سال اول بعثت پيغمبر اسلام(صلي الله عليه واله)، اندكي بعد از برادرش اميرالمومنين علي(عليه السلام) مسلمان شد و اسلام آورد.

چرا به او جعفر طيار مي‌گويند؟ دليل معروفيت نماز ايشان چيست؟


دسته ها :
سه شنبه هفدهم 2 1392 13:32
 

به نقل از سايت قدس آنلاين، قرآن كريم و پس از آن اهل بيت عليهم السلام دستورالعمل هاي مادي و معنوي زيادي براي جلوگيري از بروز مشكلات رواني در فرد ارائه كرده اند. در آموزهاي قرآني و تعاليم سازنده اهل بيت عليهم السلام روشهاي متعددي براي برون رفت از افسردگي و كاهش استرس هاي روزمره كه دامنگير انسان مي شود پيشنهاد شده است .

در اين آموزه هاي نوراني از ايمان، ياد خدا، توكل، تقوي و پرهيزگاري، توبه، انس با قرآن، اميد به رحمت الهي، صبر و دعا، عبادت و عفت و پاكدامني به عنوان راههاي كاهش استرس و رسيدن به آرام ش ياد شده است.در همين زمينه امام رضا عليه السلام هم براي رسيدن به نشاط و آرامش معنوي مي فرمايد: ليس شيء من الاعمال عندالله عزوجل بعد الفرائض افضل من ادخال السرور علي المومن؛ بعد از انجام واجبات، كاري بهتر از ايجاد خوشحالي براي مومن، نزد خداوند بزرگ نيست. (1).

و يا در جايي ديگر مي فرمايد: من فرج عن مومن فرج الله عن قلبه يوم القيمه؛ هر كس اندوه و مشكلي را از مومني برطرف نمايد خداوند در روز قيامت اندوه را از قلبش برطرف سازد. (2)

اما جداي از توصيه هاي معنوي امام رضا(عليه السلام) براي كاهش و دوري از ناملايمات و كسب آرامش و رضايت الهي، آنحضرت توصيه هايي عملي برپايه اصول بهداشتي و تغذيه اي براي حفظ شادابي و نشاط و مقابله با فشارهاي ناشي از زندگي روزمره ارايه كرده اند كه جالب توجه است.

در روايتي از امام رضا(عليه السلام) نقل شده كه فرمود : «الطيب نشره و العسل نشره، و الركوب نشره و النظر الي الخضره نشره. يعني: بوي خوش، عسل، سواركاري و نگاه به مناظر سرسبز و خرم، باعث نشاط و شادي مي شود.»(3)


دسته ها :
سه شنبه هفدهم 2 1392 13:26




حضرت زهرا سلام الله عليها از ديدگاه روايات فريقين، داراي نامها و القاب متعدد است.
با دقت در روايات، به دست مي‌آيد كه انتخاب نامها و القاب آن حضرت بر اساس حكمت ها و مناسبت هايي است كه در فضائل وجودي آن حضرت، ريشه دارد.
يكي از نامهاي آن حضرت، «زهراء» است كه در روايات شيعه و اهل سنت براي ايشان ذكر شده است.
از ديدگاه لغت، واژه «زهراء» از ريشه «زهر» مؤنث كلمه «ازهر» است.
ابن اثير مي‌نويسد:
الْأَزْهَرُ: الأبيض المستنير، و الزَّهْرُ و الزَّهْرَةُ: البياض النيّر، و هو أحسن الألوان.
«ازهر» سفيدي روشن كننده، «‍زهر و زهرة» سفيدي نوراني است و رنك سفيد، بهترين رنگها است.
ابن أثير الجزري، ابوالسعادات المبارك بن محمد (متوفاى606هـ)، النهاية في غريب الحديث والأثر، ج‏2، ص321، تحقيق طاهر أحمد الزاوي - محمود محمد الطناحي، ناشر: المكتبة العلمية - بيروت - 1399هـ - 1979م.
ابن منظور نيز مي‌نويسد:
و الزَّاهِرُ و الأَزْهَرُ: الحسن الأَبيض من الرجال، ... و رجل أَزْهَرُ أَي أَبيض مُشْرِقُ الوجه. و الأَزهر: الأَبيض المستنير. و الزُّهْرَةُ: البياض النَّيِّرُ، و هو أَحسن الأَلوان.
واحدتهما زَهْرَاءُ.
و المرأَة زَهْرَاءُ؛ و كل لون أَبيض كالدُّرَّةِ الزَّهْراءِ،..
«زاهر و ازهر» به معناي مردي است كه صورت نيكو و چهره سفيدي دارد. «رجل ازهر»‌؛ يعني مردي كه صورت او همانند سفيدي مشرق مي‌درخشد. «ازهر» به معناي سفيدي درخشنده و «زهره» است.
دسته ها :
سه شنبه هفدهم 2 1392 13:1
مگر قبل از شيطان هم كافراني بوده اند كه خداوند در آيه 34 سوره بقره مي فرمايد«و كان من الكافرين»؟

شيطان از جنس جن[1] و مانند انسان موجودي مختار است[2] و هر موجود مختار مي تواند راه هاي خوب و بد برگزيند[3] و نتيجه آن را دريافت كند[4]. خداوند جن و انس را اساساً براي سعادت و رسيدن به كمال آفريده[5] و آن دو را به راه سعادت هدايت فرموده است. ليكن برخي از انسان ها و جن ها راه هدايت را پذيرفته[6] و برخي آن ر ا رها ساخته و خود و ديگران را به بدي ها دعوت مي كنند.[7] شيطان نيز يكي از همين ها است.
در قرآن مجيد هر انسان يا جن بدكار و دعوت كننده به بدي ها را، شيطان ناميده است و يكي از اين شياطين همان "ابليس" است كه از سجده بر آدم سر برتافت و راه انحراف و دعوت به انحراف را پيش گرفت.[8] البته او بر هيچ كس سلطه ندارد و فقط وسوسه گر است[9] و خداوند خطر وسوسه گري هاي او را گوشزد كرده و به مقاومت در برابر آن پاداش بسياري مي دهد.[10]
براساس بعضي از آيات قرآن، جن مانند انسان موجودي مختار، انتخابگر و صاحب اراده است و هنگامي كه بر سر دو راهي قرار مي گيرد؛ يكي را بر مي گزيند.[11]
بنابراين، شيطان از آن جا كه جن بوده است؛ موجودي انتخابگر و صاحب اراده و توان سرپيچي از فرمان خداوند را داشته است.

دسته ها :
دوشنبه شانزدهم 2 1392 23:37
دسته ها :
شنبه جهاردهم 2 1392 22:36

 



فرازهاي اول زيارت حضرت زهرا سلام الله عليها اگر با دقت خوانده شود آدم را شرمنده مي كند.

بسم الله الرحمن الرحيم
يَا مُمْتَحَنَهُ امْتَحَنَكِ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَهً
وَ زَعَمْنَا أَنَّا لَكِ أَوْلِيَاءُ وَ مُصَدِّقُونَ
وَ صَابِرُونَ لِكُلِّ مَا أَتَانَا بِهِ أَبُوكِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ أَتَى (أَتَانَا) بِهِ وَصِيُّهُ‏
فَإِنَّا نَسْأَلُكِ إِنْ كُنَّا صَدَّقْنَاكِ إِلاَّ أَلْحَقْتِنَا بِتَصْدِيقِنَا لَهُمَا لِنُبَشِّرَ أَنْفُسَنَا بِأَنَّا قَدْ طَهُرْنَا بِوِلاَيَتِكِ‏اَلسَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ نَبِيِّ اللَّهِ‏
اى آن كه خدايى كه تو را خلق كرد پيش از خلقت بيازمود و در آن آزمايش بر هر گونه بلا و مصيبت تو را شكيبا و بردبار گردانيد.
و ما چنين پنداريم كه دوستان شما هستيم و مقام بزرگى شما را تصديق مى‏كنيم و بر هر دستور و تعليمات الهى كه پدر شما و وصيّش كه درود حق بر او و آلش باد براى ما آورد صبور و مطيع خواهيم بود
پس ما درخواست مى‏كنيم هرگاه كه مصدق و مؤمن به شما هستيم كه ما را بواسطه اين تصديق به رسول و وصيش خدا به شما ملحق فرمايد.
تا به ما مژده رسد كه بواسطه دوستى شما ما را از گناهان پاك سازد
سلام بر تو اى دختر رسول خدا سلام بر تو اى دختر پيغمبر خدا.
آيا به راستي ما بر آنچه پدر بزرگوار "ام ابيها" و وصيش براي ما آورد صبوريم و حق داريم ادعاي بودن در خط آنها را داشته باشيم؟

آن بزرگواران براي ما چه آوردند و شرط اوليا و مصدق آنان بودن چيست؟

يا وجيهه عندالله اشفعي لنا عندالله

 

دسته ها :
شنبه جهاردهم 2 1392 6:57

اهتمام شهيد مطهري به حجاب بانوان در دانشكده

سيدمحمدباقر حجتي، يكي از شاگردان استاد شهيد مطهري در خاطره اي نقل مي كند:

«در يكي از سال هايي كه شمار داوطلبان ورود به دانشكده الهيات ـ در زمان قبل از انقلاب ـ رو به افزايش نهاده بود، تعداد بسياري از آنان را دختران و زنان بي حجاب تشكيل مي داد. استاد شهيد مطهري كه اين مطلب را قبلاً پيش بيني كرده بودند و از آن جا كه سخت تلاش مي كردند كه فضاي دانشكده با ورود زنان بي حجاب آسيب نبيند، در يكي از جلسه هاي شورا پيشنهاد كردند كه دختران و زناني كه مي خواهند در اين دانشكده به تحصيلات خود ادامه دهند، بايد با پوششي شرعي باشند، وگرنه دانشكده از پذيرش آنان براي ادامه تحصيل، معذور است. اين پيشنهاد، مورد تصويب اعضاي شورا و رئيس وقت دانشكده ـ كه شخصيتي آرام و متين بود و به استاد، بسيار احترام مي گذاشت ـ قرار گرفت.

قبل از شروع كنكور اختصاصي دانشكده، استاد گران مايه، تعداد زيادي روسري تهيه كردند و در روزهايي كه در رسانه هاي گروهي از كشف حجاب تعريف و تمجيد مي كردند، تعدادي از اين روسري ها را به نگهبان درب جنوبي و تعدادي ديگر را به نگهبان درب شمالي دانشكده سپردند و به آنها فرمودند: به هر داوطلب زن كه بدون حجاب وارد دانشكده مي شود، يكي از اين روسري ها را هديه كنيد تا بدون حجاب، به دانشكده اي كه بسان يك مكان مقدس اسلامي است، وارد نشود.

از اين روسري ها استقبال خوبي به عمل آمد، تا آن جا كه بيشتر خانم هايي كه براي شركت در امتحان ورودي به دانشكده آمده بودند، با حجابي كامل يا نسبي ديده شدند. گرچه اين عمل در زمان حاضر ساده به نظر مي رسد، در آن روزگاران قبل از انقلاب، كاري دشوار و خطرناك و بسان وارد كردن دست برهنه در لانه زنبور بود كه كسي در خود، جرئت چنين كاري را نمي ديد».

پيام متن:

توجه شهيد مطهري به حجاب بانوان، حتي در شرايطي كه حكومت وقت، طرفدار بي حجابي بود و از حجاب خانم ها جلوگيري مي شد.

دسته ها :
پنج شنبه دوازدهم 2 1392 9:46

تدريس عاشقانه

حجت الاسلام سيدمحمدباقر حجتي، يكي از شاگردان استاد شهيد مطهري مي گويد:

«استاد شهيد، هنگام تدريس گاهي آن چنان در تفكر و هيجان غرق مي شدند كه حتي سرماي شديد و يا گرماي طاقت فرساي فضاي جلسه را احساس نمي كردند و عاشقانه سرگرم تدريس مي گشتند، بدان گونه كه هيچ انگيزه اي نمي توانست مسير تفكر و انديشه و تمركز فكري ايشان را پريشان و منحرف و يا دچار آسيب سازد.

استاد در تمام فصول در حجره اي تدريس مي فرمود كه نه به گاه شدت حرارت ايام گرما، وسيله خنك كننده اي در آن وجود داشت و نه به هنگام سوز سرماي پاييز و زمستان ـ كه گاهي تا مغز استخوان را مي آزرد ـ وسيله اي براي گرم كردن فضاي جلسه درس در آن تهيه شده بود. حتي در ايام شدت سرما، درِ حجره به هنگام تدريس باز بود و استاد عزيز ما هنگام تدريس، آن چنان در بيان مطالب، از خود علاقه و حرارت نشان مي دادند كه ما در حين درس، آن گاه كه گوش به سخنان ايشان سپرده بوديم، سرماي پيرامون خود را غالباً احساس نمي كرديم و آن گاه كه درس پايان مي يافت، تازه احساس مي كرديم تا چه اندازه هوا سرد و سوزناك و غيرقابل تحمل است.

در طول مدت قريب به دوازده سال كه در مدرسه مروي از محضر پرفيض استاد شهيدمان در حكمت و فلسفه اسلامي بهره مي جستيم، هرگز سخني كه حاكي از خودستايي باشد، از ايشان نشنيديم و علي رغم مايه هاي فراوان و سرشار علمي، آن چنان فروتنانه و بي ريا سرگرم بحث مي شدند كه همه حاضران و ناظران مجلس درس خود را مجذوب خويش مي ساختند».

پيام متن:

1. شوق فراوان شهيد مطهري به تدريس به گونه اي بود كه گرماي طاقت فرسا و سرماي سوزان محيط درس، هم بر خود و هم بر حاضران احساس نمي شد.

2. راه تحمل سختي ها در مسير علم جويي، وجود شور و علاقه در قلب است.

دسته ها :
پنج شنبه دوازدهم 2 1392 9:36

ضرورت بازشناسي شخصيت استاد مرتضي مطهري

گرامي داشت فرزانگان

در تمام فرهنگ ها، به ويژه در فرهنگ اسلام، احترام بسياري براي دانشمندان درست كردار، كه مشعل داران راه رشد و تعالي اند، در نظر گرفته شده است، به گونه اي كه در قرآن كريم، بيش از هشتاد بار از علم و عالم تمجيد شده و در مجموعه روايات اهل بيت عليهم السلام به اين طايفه، بيش از ديگران احترام و ارزش داده شده و حتي در روايتي از امام صادق عليه السلام مُركَّب قلم عالمان صالح، از خون شهيدان گرامي تر دانسته شده است. بي ترديد اين همه ارج نهادن، به جهت خدمات و تلاش هاي اين مشعل داران وادي علم و انديشه، در به سعادت رساندن هم نوعانشان است. به قول فرزانه اي: «اين دانشمندان بودند كه معنويّت ها و ارجمندي ها را... هم چون گرامي ترين ميراث نگاه داشتند،... روشني آفريدند و روشنگر نسل ها و عصرها شدند. [آن ها] در راهي گام مي نهند كه با تلاش در خودسازي، ديگران را بسازند و خلق خدا را از غرق شدن در تباهي ها باز دارند».

دسته ها :
پنج شنبه دوازدهم 2 1392 9:33

زندگينامه:

مطهري از برجستگان عالم انديشه اسلامي است.وي در قريه فريمان در نزديكي مشهد متولد شد و در نوجواني به حوزه علميه اين شهر و پس از چند سال به حوزه علميه قم رفت.اين دوران زماني بود كه رضا شاه بر حوزه هاي علميه فشار وارد مي كرد و تنها اندكي از فوت حاج شيخ عبد الكريم حائري مؤسس حوزه علميه قم مي گذشت.مطهري مدت 15 سال در قم و در محضر بزرگاني چون بروجردي، امام خميني و همچنين سيد محمد حسين طباطبايي فيلسوف عاليقدر جهان اسلام گذرانيد.

دسته ها :
پنج شنبه دوازدهم 2 1392 9:30

سرآهنگ

هر استادي در تدريس خويش، دست كم بايد از دو ويژگي مهم برخوردار باشد:

1. ويژگي علمي؛

2. ويژگي اخلاقي.

ويژگيهاي «علمي» و «اخلاقي» هر استادي لازم و ملزوم يكديگرند و هر يك بدون ديگري كاري عقيم و راهي ستَروَن است و البته برخورداريِ توأمان از اين دو ويژگي نيز بس دشوار است:

به هوس راست نيايد به تمنا نشود كاندرين راه بسي خون جگر بايد خورد

بدين منظور، بر آن شديم تا «روش تدريس شهيد مطهري رحمه الله را به نظاره نشينيم و در اين زمينه، نكته هايي را گردآوري كنيم و از ويژگيهاي «علمي» و «اخلاقيِ» آن استاد شهيد در هنگام تدريسهايشان مُستفيض و مست فيض شويم. اميد است كه به خواست خداي سبحان و عنايات امام زمان عليه السلام و توجهات كوثر قرآن عليهاالسلام ، اين نكته ها مقبولتان افتد و در تدريس و كلاسداري به كارتان آيد.

دسته ها :
پنج شنبه دوازدهم 2 1392 9:23

 

 حضرت امام جعفر صادق (ع) مي فرمايند:� هنگامي كه روز قيامت شود، خداوند تمام انسان ها را جمع مي كند و چون ترازوي اعمال نهاده شد و خون شهيدان را با مركب قلم عالمان و معلمان بسنجند، ارزش مركب آنان بر خون شهيدان فزوني خواهد داشت �. اين ارزش بدان جهت است كه شهيدان در ساية علم و تربيت معلمان  و تعليم شايستة آنان به خدا راه يافته و لياقت شهادت نصيبشان شده است.

دسته ها :
پنج شنبه دوازدهم 2 1392 9:4

 

 حضرت سجاد (ع) در فرمايشات خود سفارش بسياري در حفظ حقوق معلم از سوي شاگردان دارند        و مي فرمايد:� حق كسي كه عهده دار تعليم توست آن است كه او را بزرگ شماري و مجلس او را سنگين بداري و نيكو به وي گوش فرا دهي و روي خود را بر او كني و با او بلند سخن نگويي و كسي را كه از او چيزي        مي پرسد تو پاسخ ندهي و بگذاري كه خود او پاسخ گو باشد و در مجلس او با هيچ كس به صحبت ننشيني و در محضر او بدگويي از كسي نكني و اگر از او در نزد تو بدگويي شد از او دفاع كني و عيب پوشش باشي و فضايل و مناقب او را آشكار كني و با دشمنش همنشيني نكني و با دوستش دشمني نورزي؛ پس چون چنين كردي، فرشتگان خداي تعالي به سود تو گواهي خواهند داد كه مقصد و مقصود تو از او و فرا گرفتن دانش او فقط براي خدا بوده نه به خاطر مردم �.

دسته ها :
پنج شنبه دوازدهم 2 1392 9:1

 

 امام سجاد (ع) در زمينة حفظ حقوق معلم مي فرمايد: � حق معلم بر تو آن است كه همواره، با ديدة  تعظيم و تكريم به او بنگري، مجلس او را گرامي بداري و به سخنانش با دقت گوش دهي، رو به جانب او بنشيني و صدايت را در حضورش بلند نكني �.

دسته ها :
پنج شنبه دوازدهم 2 1392 8:51
 
 

جشن ولادت بانوي دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) با هدف بزرگداشت مقام والاي آن حضرت و گراميداشت روز زن توسط كميته بانوان جبهه حماسه سازان انقلاب اسلامي برگزار مي گردد.
جشن‌ بزرگ ولادت حضرت زهرا (س) در تهران
به گزارش روابط عمومي جبهه حماسه سازان، به مناسبت فرارسيدن سالروز تولد حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن مراسمي به همت "كميته بانوان جبهه حماسه سازان انقلاب اسلامي" و با حضور عموم اقشار مردم به ويژه دانشجويان، جوانان و امت حزب الله برگزار مي شود.

در اين مراسم آقاي دكتر محمدرضا شرفي عضو هيئت علمي دانشگاه تهران پيرامون سبك زندگي حضرت زهرا (س) با نگاهي به الگوي رفتاري آن حضرت و سركار خانم دكتر روح افزا استاد دانشگاه و مدير طرح و برنامه و تدوين سياست شوراي فرهنگي اجتماعي زنان در زمينه تبيين شخصيت حضرت زهرا (س) و ولايتمداري آن حضرت سخنراني خواهند نمود

دسته ها :
چهارشنبه یازدهم 2 1392 11:9

بيان عبدالحميد ابن ابى ‏الحديد
رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم فاطمه عليهاالسلام را بيش از آن چه كه مردم گمان داشته و به دخترانشان احترام مى‏ گذاشتند گرامى مى‏ داشت، تا آن جا كه از مرز محبت پدران نسبت به فرزندان گذشت نه يكبار بلكه بارها و در جاهاى گوناگون، نه فقط يك جا، در حضور عام و خاص چنين فرمود:
«انها سيدة نساء العالمين، و انها عديلة مريم بنت عمران، و انها اذا مرت فى الموقف نادى مناد من جهة العرش: يا اهل الموقف غضوا ابصاركم لتعبر فاطمة بنت محمد صلى الله عليه و آله و سلم.»
يعنى: او بانوى زنان جهانيان و همتاى مريم دختر عمران است، به هنگام عبور از موقف قيامت منادى از سوى عرش فرياد مى‏ زند: اى اهل محشر ديدگانتان را فروبنديد تا فاطمه دختر محمد عبور كند.
اين حديث از احاديث صحيحه است و از اخبار ضعيفه و بى ‏اعتبار نيست، رسول خدا هنگامى او را به همسرى على درآورد كه خداوند متعال او را در آسمان با گواهى ملائكه به همسرى على درآورد، و نه يكبار بلكه بارها فرمود:
«يؤذينى ما يؤذيها و يغضبنى ما يغضبها، و انها بضعة منى يريبنى ما رابها» (13) يعنى: آزار مى ‏دهد مرا آنچه كه او را آزار مى‏ دهد و به خشم درمى ‏آورد مرا آنچه كه او را به خشم درمى ‏آورد، او پاره تن من است آنچه كه او را ناراحت كند مرا ناراحت مى ‏كند.

دسته ها :
سه شنبه دهم 2 1392 19:44
X