امام كاظم عليه السلام در كنار مرقد مطهر اميرالمومنين عليه السلام مي فرمايد:
السلام عليك يا ولي الله، اشهد انك اول مظلوم و اول من غصب حقه
درود بر تو اي ولي خدا، من گواهي مي دهم كه تو اولين مظلوم و نخستين كسي هستي كه حقش غصب گرديده
رسول الله صلي الله عليه واله نيز از مظلوميت حضرت علي عليه السلام خبر داد و فرمود:
يا علي انت المظلوم بعدي
اي علي تو بعد از من مظلوم واقع مي شوي
و خود حضرت فرمودند:
لقد ظلمت عدد المدر و الوبر
من به تعداد خاك هاي بيابان و كرك هاي حيوانات مورد ستم قرار گرفتم
بحارالانوار.ج۴۱.ص۵۱
اقسام دزد
قال الصادق (عليه السلام): السراق ثلاثه: مانع الزكوره و مستحل مهور النساء و كذلك من استدان دينا و لم ينو قضائه. امام صادق (عليه السلام) فرمود: دزدها سه قسمند: 1. آنكه زكات ندهد، 2. آنكه مهريه زنان را براى خود حلال بداند. 3. كسى كه قرض كند و قصد دادن آن را نداشته باشد. بحار الانوار، ج 103، ص 349.
وحشتناكترين روزهاى عمر انسان
عن ياسر الخادم قال سمعت ابالحسن الرضا (عليه السلام):يقول آن او حش ما يكون هذا الخلق فى ثلاثه مواطن: يوم يولد و يخرج من بطن امه فيرى الدنيا و يوم يموت فيرى الاخره و اهلها و يوم يبعث فيرى احكاما لهم يرها فى دار الدنيا.
ياسر خادم مى گويد: از امام رضا (عليه السلام) شنيدم كه فرمود:
وحشتناك ترين روزهاى انسان در سه جايگاه است:
1. روزى كه از رحم مادر خارج مى شود و دنيا را مى بيند،
2. روزى كه مى ميرد و آخرت را مى بيند.
3. روزى كه مبعوث مى شود و احكامى را مى بيند كه هرگز آنها را در دنيا نديده.
خصال، ص 51.
بند چهل و نهم
اگر دوست اريد نائل به خواندن نماز شب بشويد
اين بند مخصوص نيمه شب و افله هاي شب است
بسمالله الرّحمن الرّحيم
« ..وَيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِي أَيَّامٍ مَّعْلُومَاتٍ ..»[1]يادآور اسم «الله» را در روزهاي معلوم شده
دههي اول ماه ذيحجةالحرام؛ داراي استعدادهاي خاص جهت ارتباط با حضرت پروردگار است و حضرت صادق)ع( آنجايي كه قرآن ميفرمايد؛ يادآور اسم «الله» را در روزهاي معلوم شده، فرمودند: منظور از ايّام معلومات، دههي ذيحجه است.[2]
در اين ده روز نظام تكوين بستر فراهمي است تا در صورت انجام عبادات خاص آن، حجابهاي بين عبد و رب به بهترين نحو مرتفع گردد و قلب با گنجينههاي عالم غيب و معنويت هرچه بيشتر مرتبط شود.
رسول خد(ص) فرمودند:« مَا مِنْ أَيَّامٍ الْعَمَلُ الصَّالِحُ فِيهَا أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ أَيَّامِ الْعَشْرِ يَعْنِي عَشْرَ ذِي الْحِجَّةِ قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ لَا الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ قَالَ وَ لَا الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ إِلَّا رَجُلٌ خَرَجَ بِنَفْسِهِ وَ مَالِهِ فَلَمْ يَرْجِعْ بِشَيْءٍ مِنْ ذَلِكَ»[3] هيچ روزي نيست كه بهجا آوردن عمل صالح در آن نزد خداوند محبوبتر از روزهاي دهگانه - دهه ذيحجه- باشد. عرض شد؛ اي رسول خدا، حتي جهاد در راه خدا؟ فرمود: حتي جهاد در راه خدا، مگر آنكه كسي با جان و مال از منزل خود خارج شود و ديگر باز نگردد».
در دو ركعت نمازي كه در اين دهه بين نماز مغرب و عشا ميخواني بعد از حمد و سورهي توحيد متذكر چهل روز ميقات موسوي ميگردي و اينكه به كمالرسيدن آن به اضافهشدن ده روزي بوده كه همان روز اول ذيحجه است و با اين كار نهتنها با حضرت موسي(ع)هماهنگ كه بنا به فرمايش امام باقر)ع( گويا با حاجيان حج گذاردهاي.
ماه، ماه توحيديشدن جان است و انصراف از غير، و لذا حضرت امام موسي كاظم)ع( ميفرمايند: « مَنْ صَامَ أَوَّلَ يَوْمٍ مِنْ عَشْرِ ذِي الْحِجَّةِ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ صَوْمَ ثَمَانِينَ شَهْراً فَإِنْ صَامَ التِّسْعَ كَتَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ صَوْمَ الدَّهْر» [4] هركس روز اول ماه ذيحجه را روزه بدارد، براي او ثواب روزهي هشتاد ماه خواهد بود و هركس نُه روز اول آن ماه را روزه بدارد، خداوند روزهي دهر را براي او مينويسد.
در اين دهه اذكار توحيدي فوقالعادهاي را به ما آموزش دادهاند. يكي تهليلاتي كه خداوند به حضرت عيسي(ع) آموخت و فرمود: اي عيسي! اين پنج دعا را بخوان، زيرا هيچ عبادتي نزد خدا در ايّام دهگانهي ذيحجه محبوبتر از آنها نيست كه عبارتند از:
1- « اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لا شَريكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ، بِيَدِهِ الْخَيْرُ، وَ هُوَ عَلي كُلِّ شَيْئٍ قَديرٌ» گواهي ميدهم كه نيست معبودي جز خداي يگانه و شريك ندارد، و براي اوست ملك و مخصوص اوست سپاس، وخير و نيكي به دست اوست ، و او برهر چيزي تواناست.
2- «اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لا شَريكَ لَهُ، اَحَداً صَمَداً، لَمْ يَتَّخِذْ صاحِبَةً وَ لا وَلَداً» گواهي ميدهم كه نيست معبودي جز خداي يگانه و شريك ندارد، يكتا و بينياز است، و او شريك و فرزندي نگيرد.
3- «اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لا شَريكَ لَهُ، اَحَداً صَمَداً، لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً اَحَدٌ» گواهي ميدهم كه نيست معبودي جز خداي يگانه، شريك ندارد، يكتاست و بينياز، فرزند ندارد و فرزند كسي نبوده، و نباشد براي او همتايي.
4- «اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لا شَريكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ، يُحْيي وَ يُميتُ، وَ هُوَ عَلي كُلِّ شَيْئٍ قَديرٌ» گواهي ميدهم كه نيست معبودي جز خداي يگانه، شريك ندارد، براي اوست فرمانروايي، و بر او و براي اوست حمد، زنده كند و بميراند، و او برهر چيزي تواناست.
5- «حَسْبِيَ اللهُ وَ كَفي، سَمِعَ اللهُ لِمَنْ دَعا، لَيْسَ وَراءَ اللهِ مُنْتَهي، اَشْهَدُ لِلّهِ بِما دَعا، وَ اَنَّهُ بَريءٌ مِمَّنْ تَبَرَّءَ، وَ اَنَّ لِلّهِ الاخِرَةَ وَ الاولي» بس است مرا خدا و مرا كفايت كند، دعاي دعاكننده را ميشنود، نيست وراء خدا نهايتي، شهادت ميدهم برحقانيت آنچه دعوت كرده، و اينكه مبري است از آنچه كه از آن تبري جسته است، ( مثل شريكداشتن) و اينكه از خدا است دنيا و آخرت.
علامهمجلسي«رحمةاللهعليه» فرمود: اگر كسي هرروز هر يك از اين دعاها را ده مرتبه بخواند عمل به روايت كرده باشد، و اگر هرروز هر يك را صد مرتبه بخواند بهتر خواهد بود.
تهليلات اميرالمؤمنين(عليهالسلام)
وبخواند در هرروزِ اين دهه اين تهليلاترا كه از اميرالمؤمنين(عليهالسلام) منقول و اگر روزي ده مرتبه بخواند بهتر است.
«لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الّلَيالي وَالدُّهُورِ» اقرار به يگانگي خدا دارم به شمارة شبها و روزگاران.
« لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ اَمْواجِ الْبُحُورِ» اقرار به يگانگي خدا دارم به شمارة موجهاي درياها.
« لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ وَ رَحْمَتُهُ خَيْرٌ مِمّا يَجْمَعُونَ » اقرار به يگانگي خدا دارم و اينكه رحمت او بهتر است از آنچه مردم جمع كنند.
« لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الشَّوْكِ وَالشَّجَرِ » اقرار بر يگانگي خدا دارم در همة هستي كه هر خار و درختي آن را نمايش ميدهد.
« لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الشَّعْرِ وَ الْوَبَرِ » اقرار به يگانگي خدا دارم در همة هستي كه هر مو و كُركي نمايش حضور و احاطة يگانگي اويند.
« لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الْحَجَرِ وَ الْمَدَرِ» اقرار به يگانگي خدا دارم در همة هستي كه هر سنگ و كلوخي نمايش احاطة يگانة اوست.
« لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ لَمْحِ الْعُيُونِ » اقرار بر يگانگي او دارم كه هر چشم برهم زدني نمايش احاطة اوست و لا غير
« لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ فِي الّلَيْلِ اِذا عَسْعَسَ، وَالصُّبْحِ اِذا تَنَفَّسَ» اقرار به يگانگي او دارم كه حضور يگانة او در هر به غروب رفتن و به طلوع آمدن روزگار در نمايش است.
« لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الرِّياحِ فِي الْبَراري وَ الصُّخُورِ» اقرار بر حضور و احاطه و تدبير يگانة او دارم، حضور يگانهاي كه در هر وزيدن بادي بر صحرا و سخره نمايان است.
« لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ مِنَ الْيَوْمِ اِلي يَوْمِ يُنْفَخُ فِيالصُّورِ» اقرار برحضور و تدبير يگانة خداوند دارم، تدبيري كه از امروز تا روز قيامت همواره در صحنه است.
وقتي دل انسان توحيدي شد آماده ميشود تا حجابهاي بين او و پروردگارش مرتفع گردد و آماده شود تا در روز عرفه به نيايش با خداوند پردازد و در عيد قربان به مقام قرب الهي نايل گردد.
« إنشاءالله »
التماس دعا
1 - سوره حج، آيه 128
2 - اقبال الأعمال، اعمال ذيحجه
3 - وسائلالشيعة ج14ص 273
4 - منلايحضرهالفقيه ج 2 ص 87
دستور العملي از حضرت آيه الله بهجت
بسمه تعالي
گفتم كه: الف، گفت: دگر؟ گفتم: هيچ
در خانه اگر كس است، يك حرف بس است
بارها گفته ام و بار دگر مي گويم: « كسي كه بداند هر كه خدا را ياد كند، خدا همنشين اوست، احتياج به هيچ وعظي ندارد، مي داند چه بايد بكند و چه بايد نكند؛ مي داند كه آنچه را كه مي داند، بايد انجام دهد، و در آنچه كه نمي داند، بايد احتياط كند. »
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
الاقل محمد تقي البهجة
از مواعظ آية اللّه عبداللّه مامقاني به فرزندش:
بدان فرزند عزيزم كه خداي عزوجل به تو توفيق اطاعت و دوري از مخالفتش را عنايت فرمود كه خداوند سبحان خيلي زود همه ي مخلوقاتش را دوست دارد همان گونه كه هر سازنده و صانعي نسبت به مصنوع خودچنين است و به راستي كه خداوند عزوجل واجبات را واجب و مستحبات را مستحب و محرمات را حرام و مكروهات را مكروه قرار داد و اين همه به خاطر به دست آوردن مصالح بندگان و دفع ضررها از آنان است. در غير اين صورت نه گناه گنهكار به زيان اوست ونه طاعت اطاعت كننده سودي برايش دارد.
اي فرزندم! به راستي كه تفكر از بزرگ ترين وسايل و اسباب بيداري نفس و صفاي قلب است و تفكر نقش بزرگي در برطرف نمودن كدورت ها و شكستن شهوت ها و دور شدن از خانه ي غرور و متوجه شدن به سراي جاوداني و خوشحالي و صفاي قلب است و تفكر رأس و رئيس همه ي عبادت ها بوده و خلاصه ي طاعت ها و بلكه روح آن هاست به طوري كه در اخبار آمده است كه برترين عبادت فكر كردن درباره ي خداي تعالي و در قدرت اوست. در برتري تفكر بر عبادت اين گونه تعليل شد است كه: تفكر، بنده را به خداي سبحان مي رساند، ولي عبادت او را به ثواب و جزاي خداوند مي رساند، پس بر تو باد فكر كردن.
ديشب براي بدرقه ي مسافر خونه خدا رفته بودم
اولش نمي خواستم برم ولي بعدا ي چيزي منو به زور كشوند و برد
دل تو دلم نبود
نا خدا گه با ديدنش اشكم سرازير شد
داشتم اتيش مي گرفتم
شايد هم مي سوختم
شايد هم اين عشق بود كه از نهادم بيرون مي امد
شايد هم داشتم پرپرزدن ي دل رو براي رسيدن به دلدارش مي ديدم
يعني همه اين طوري هستن ؟؟؟؟؟؟
واي خداي من چه شوقي؟
چه علاقه اي ؟
وقتي مسافر خونه خدا رو در اغوش كشيدم .
تو دلم به خدا گفتم خدا شاهد باش از اين جا دارم تورو بغل مي كنم.
خدايا شاهد باش كه چقدر دوست دارم
مسافر خونه خدا داشت از خوشحالي گريه مي كرد و من از شدت عشقم
واي خدا جون دلم برات لك زده
خدا يا چرا ما ادم ها فكر مي كنيم ازت انقدر دوريم؟
خدايا چرا ما ادم ها فكر مي كنيم از ما تا به تو يك كهكشان فاصله است ؟
قربونت برم مگه نگفتي از رگ گردن به ما نزديك تري
پس چرا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خدا جون بدون هميشه دوست داشتم و دارم و خواهم داشت
اما چه كنم كه زمانه خيلي بد ه
خيلي نامرده
خدايا تو شاهدي كه دارم اخرين نفس هامو براي پاك موندن و الوده نشودن به اين دنيا مي زنم
ولي انگار ي جورهاي مردم اين رو نمي خواهند
انگار براي همه عادي شده حق هم رو خوردن
ي جورهاي د و رنگي كار همه شده
انگار هيچ كسي زبونش با دلش يكي نيست
خسته شدم از اين همه دو رويي
خدا جون دلم مي خواد ي گرديا غبار بشم بشينم روي چاد مسافرت يا روي كفشش
تا به تو برسم
خدا يا مي شه بازم دعوتم كني ؟
دلم براي مسجدالحرامت
براي اون حياط خوشگلت
براي نشستن روبروي حجر اسماعيلت
براي اون ناودن طلات
براي اون .........
نه خدا جون اينها همه بهونست
دلم براي خودت تنگ شده
28 ـ مَن رَضى َ باليَسيرِ مِنَ الحَلال خفّت مَؤونتهُ
رضـا بـاش بر داده كردگـار
كـه خشنـودى از حق بوَد بندگى
اگر شـاد گـردى به اندك حلال
سبـك بـگـذرى از پل زندگـى
بند چهل و هشتم
اگر براي نماز خواب مي مانيد
و نمي توانيد از خواب بلند شويد
علاوه بر اياتي كه در كتاب فضائل ايات ذكر شده
اين بند را براي همين منظور بخوانيد
و اگر دوست داريد سر ساعت بلند شويد
اين بند را بخونيد و طلب كنيد چه ساعتي بلند شويد
سوختم باران
بزن شايد تو خاموشم كني،
شايد امشب سوزش اين زخمها را كم كني،
آه باران...
من سراپاي وجودم آتش است،
پس بزن باران
، بزن شايد تو خاموشم كني
نقل شده است كه: اربابي غلام خود را به دنبال دزد فرستاد. غلام پس از مدتي دويدن به دنبال دزد، دست خالي برگشت. ارباب پرسيد: چرا دزد را نگرفتي؟ غلام گفت: آخر او براي خودش ميدويد، اما من براي شما ميدويدم! كاش ما از آنها نباشيم كه براي خودشان بهتر ميدوند، تا براي خدا و دين خدا.
در بحرين زنان و مردان شيعه -برادران و خواهران ما- مورد شديدترين شكنجهها قرار ميگيرند، در سوريه با حمايت آمريكا انواع جنايتها صورت ميگيرد، خانواده شيعه -تو بگو: خانوادۀ من- را قتل عام كرده و كودكي -تو بگو: خواهر كوچكم- را دار ميزنند.(+) از طرف ديگر انقلابهاي مردم مسلمان منطقه با فريبهاي پيچيدۀ آمريكا مواجه است، و در غرب سالهاست انديشه و روان زن و مرد مسيحي توسط صهيونيست به اسارت و بردگي گرفته شده است، و اغلب مردم جهان به دليل سيطرهي رسانهاي شبكههاي صهيونيستي، از لذت و شيريني زندگي زير سايهي محبت و ولايت اهل بيت عليهمالسلام محروم هستند.
هر دانشجو و جوان شيعهي ايراني دردمند اين فرصت و مسووليت را دارد تا نقش خود را در جنگ با طاغوتها و نجات مظلومين جهان از اسارت طواغيت ستمگر و گذاشتن دست آنها در دستان پرمهر و محبت اهل بيت عليهمالسلام ايفا كند.
اگر مصمم هستيد، نكات راهبردي حجتالاسلام و المسلمين عليرضا پناهيان در مورد شيوۀ اين جنگ و ابزارهاي آن حتما به دردتان خواهد خورد:
اگر هركدام از ما روزي نيم ساعت براي نجات ملتهاي جهان وقت بگذاريم، قولهايي كه در دعاي عهد هر روزمان دادهايم در حد حرف نمانده است، و آخر هفته ميتوانيم در دعاي ندبه با دردهاي آقايمان همدردي كنيم ...
چندي است برخي گروهها بر روي شخصيت كورش تبليغات زيادي مي كنند به نظر شما علت آن چيست ؟
نظريه ها :
1- علم كردن يك چهره ملي مقبول براي تضعيف شخصيتهاي اسلامي
2- ترويج ملي گرايي در تقابل با دين گرايي
3- علم كردن شخصيتي كه در نزد يهوديان و صهيونيستها بسيار مورد ستايش است
و....
توضيح نظريه سوم :
يهوديان و صهيونيستها در امر تبليغات جهت دار بسيار قدرتمند هستند بخصوص كه بنگاههاي خبر پراكني بزرگ را نيز در اختيار دارند . آنها در كار برجسته كردن موضوعاتي كه به هر نحو به نفعشان است بسيار چيره دستند تا جايي كه مي توانند از كاهي كوهي بسازند نمونه بارز آن قضيه هولوكاست مي باشد
همانطور كه مي دانيد به حسب اقوال تاريخي كورش بود كه قوم يهود را نجات داد و به فلسطين بازگرداند فلذا او در نگاه يهوديان از منجيان بزرگ شمره شده و مورد احترام است و هرجا كه بخواهند ديگران را به ياري يهود و بازگردان آنان به فلسطين ترغيب كنند خدمت كورش را به او يادآوري مي كنند .
لذا عجيب نيست كه يهود رضايت بدهد در جهت تضعيف اسلام گرايي شخصيتي مانند كورش اينطور برجسته شود .
وگرنه چرا انوشيروان عادل! را تبليغ نمي كنند و يا چرا لطفعلي خان وكيل الرعايا يا نادرشاه افشار يا ........
بند چهل و هفتم
اين بند را اگر دوست داريد
زبان كسي را ببنديد
كه ديگر به شما فحاشي نكند
پشت سر شما غيبت نكند
به نيتش بخوانيد و همراهتان نگه داريد