حكمت25 : اى فرزند آدم ! زمانى كه خدا را مى بينى كه انواع نعمت ها را به تو مى رساند تو در حالى كه معصيت كارى ، بترس.
داشتم تو جبهه مصاحبه مي گرفتم كنارم ايستاده بود كه يهو يه خمپاره اومد و بوممم... نگاه كردم ديدم يه تركش بهش خورده و افتاده روي زمين دوربين رو برداشتم و رفتم سراغش بهش گفتم توي اين لحظات آخر اگه حرف و صحبتي داري بگو در حالي كه داشت شهادتين رو زير لب زمزمه مي كرد ، گفت: من از امت شهيد پرور ايران يه خواهش دارم: اونم اينكه وقتي كمپوت مي فرستيد جبهه خواهشاً اون كاغذ روي كمپوت رو جدا نكنيد بهش گفتم: بابا اين چه جمله ايه؟ قراره از تلويزيون پخش بشه ها! يه جمله بهتر بگو برادر... با همون لهجه ي اصفهانيش گفت: اخوي! آخه نمي دوني ، تا حالا سه بار به من رب گوجه افتاده...
آري همينان بود آمدند تا هرچند كوتاه براي مدتي شادي و لذت حقيقي را به رخ ما بكشند و بروند. آمدند و آنقدر كه دنياداران زندگي را جدي گرفته بودند، اينان مرگ را به مسخره گرفتند...
من فكر مي كنم مزه ي نان عوض شده ست آواز كوچه ، لحن خيابان عوض شده ست
تنها نه لهجه ي دل من فرق كرده است حتي صداي گريه ي بارا ن عوض شده ست
عارف ترين كسي ست كه پشتش به قبله است اين روزها كه معني عرفان عوض شده ست
خانها و خواجگان همه جا صف كشيده اند مصداق خان و معني خاقان عوض شده ست
سبز و سپيد و سرخ چرا قهر كرده اند؟ آيا سه رنگ پرچم ايران عوض شده ست ؟
قرآن شكيل تر شده ، انسان حقيرتر آيا كمي معاني قرآن عوض شده ست؟
"شير خدا و رستم دستانم آرزوست" شيرخدا و رستم دستان عوض شده ست
اين روزها چقدر قم از دست رفته است اين روزها چقدر خراسان عوض شده ست
ما بندگان نفس به سلطاني آمديم سلطان من كجايي؟ سلطان عوض شده ست
انسان روزگار مرا اي خدا ببين انسانيت عوض شده، انسان عوض شده ست
ايمان بياوريم كه ايمان نمرده است ايمان بياوريم كه ايمان عوض شده ست
دانستنيهايي درباره آب، غذا، خانه و كتاب شيطان
رابطه محبت به زنانتان و محبوب خدا شدن!
وقتي گناهان مثل برگ درخت مي ريزد!
بند دهم
اگر از زبان بد و فحاش و بي ادب كسي در رنج و عذاب هستيد اين بند را زياد بخوانيد .
زن يا شوهر بد دهان هم اين بند را زياد بخواند ان شالله رفع مي شود
خدايا:عقيده مرا ازدست " عقده ام"مصون بدار.
خدايا:به من قدرت تحمل عقيده "مخالف" ارزاني كن.
خدايا:رشدعقلي وعلمي، مرا از فضيلت "تعصب" "احساس" و "اشراق" محروم نسازد
خدايا:مرا همواره آگاه وهوشيار دار تا پيش ازشناختن درست وكامل كسي يا فكري مثبت يا منفي قضاوت نكنم.
خدايا:جهل اميخته باخودخواهي و حسد مرا رايگان ابزار قتاله دشمن براي حمله به دوست نسازد. خدايا:شهرت، مني را كه:"ميخواهم باشم" قرباني مني كه " ميخواهند باشم" نكند
خدايا:مرا در ايمان اطاعت مطلق بخش تا در جهان عصيان مطلق باشم.
خدايا:به من « تقواي ستيز» بياموز تا درانبوه مسئوليت نلغزم و از تقواي پرهيز مصونم دار تا در خلوت عزلت نپوسم.
خدايا:به من توفيق تلاش در شكست، صبر در نوميدي، رفتن، بي همراه؛ جهاد، بي سلاح؛ كار، بي پاداش؛ فداكاري درسكوت؛ دين،بي دنيا؛ مذهب، بي عوام؛ عظمت، بي نام؛ خدمت، بي نان؛ ايمان، بي ريا؛ خوبي، بي نمود؛ گستاخي، بي خامي؛ قناعت، بي غرور؛ عشق، بي هوس؛ تنهايي در انبوه جمعيت؛ و دوست داشتن، بي آنكه دوست بداند؛ روزي كن.
در باره ي آخرين آياتي كه بر پيامبر (ص) نازل شده است، روايات متعدد و مختلفي وجود دارد؛ و به همين جهت مفسران نيز اختلاف نظر دارند: 1. در بسياري از روايات شيعه و اهل سنت آمده است كه: آخرين چيزي كه بر پيامبر (ص) نازل شده است سوره ي مباركه ي «نصر» مي باشد.[1]
2. روايات ديگري آخرين آيه ي نازل شده را، آيات اول سوره ي برائت بيان مي كنند كه در سال نهم هجرت بعد از فتح مكه در هنگام مراجعه از جنگ تبوك، بر پيامبر (ص) نازل شده است.[2]
3. روايات زيادي نقل شده كه آخرين آيه اي كه نازل شده است، آيه ي « وَ اتَّقُوا يَوْماً تُرْجَعُونَ فيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ ما كَسَبَتْ وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ »[3] است كه جبرئيل بعد از نزول دستور داد، در اول آيه 280 سوره بقره قرار گيرد و اين حادثه 21 يا 7 روز قبل از رحلت پيامبر (ص) بوده است.[4]
4. ابن واضح يعقوبي معتقد است طبق روايات صحيح و صريح آخرين آيه اي كه بر پيامبر (ص) نازل شده است، آيه ي اكمال دين "الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي وَ رَضيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ ديناً"[5] است.
مرحوم آيت الله معرفت مي گويند: شكي نيست كه سوره ي «نصر» قبل از (آيات اول) سوره ي برائت نازل شده است، چون سوره ي نصر بشارت به فتح مكه است (پس قبل از فتح مكه نازل شده است) يا در همان سال فتح، در مكه نازل شده[7] در حالي كه سوره ي برائت يك سال بعد از فتح مكه نازل شده است.
پس جمع بندي روايات به اين صورت است: الف.از نظر آخرين سوره؛ آخرين سوره ي كامل كه بر پيامبر (ص) نازل شده، سوره ي «نصر» بوده، و آخرين سوره ي نازل شده از لحاظ آيات آغازين سوره ي «برائت» بوده است.
ب. از نظر آيات؛ درباره آخرين آيه ي نازل شده بر پيامبر (ص)، به نظر مي رسد ترجيح با نظريه ي يعقوبي است كه آيه اكمال دين آخرين آيه است. چون اين آيه اعلام به كامل شدن دين و هشدار به پايان رسيدن وحي است. اما در باره ي آيه ي 281 سوره ي بقره، دو نظريه است: 1. اين آيه در حجة الوداع در مني روز عيد قربان بر پيامبر(ص) نازل شده است.[8] اگر اين روايت درست باشد، آخرين آيه، اكمال دين است. چون آيه ي اكمال دين در 18 ذي حجه در برگشت از حجة الوداع نازل شده است. 2. اگر اين روايت درست باشد، بايد آخرين آيه، همين آيه باشد؛ و در اين صورت مي توان گفت كه آيه ي اكمال دين آخرين آيه از آيات احكام است؛ و آيه ي 281 سوره ي بقره آخرين آيه اي است كه بر پيامبر (ص) وحي شده است
.[9] [1] طبرسي، مجمع البيان، ج 10، ص 554؛ بحراني، تفسير برهان، ج 1، ص 29؛ سيوطي، الاتقان، ج ، ص 27. [2] فيض كاشاني، تفسير صافي، ج 1، ص 680. [3] بقره، 281. [4] تفسير شبر، ص 83. [5] مائده، 3. [6] تاريخ يعقوبي، ج 2، ص 35. [7] اسباب النزول، بهامش الجلاليين، ج 2، ص 145. [8] زركشي، برهان، ج 1، ص 187. [9] آيت الله محمد هادي معرفت، تلخيص التهميد، ج 1، ص 80 و 81.
اسامى بخشهاى مختلف سورههاى قرآن
1. سبع طوال. هفت سوره طولانى بقره، آل عمران، نساء، أعراف، أنعام، مائده و يونس. 2. مئين. سورههايى كه عدد آيات آنها از صد متجاوز است، ولى از لحاظ حجم به سبع طوال نمىرسند كه نزديك به دوازده سورهاند و عبارتند از: هود، يوسف، نحل، كهف، مريم و ....
3. مثانى. سورههايى كه عدد آيات آنها زير صد قرار دارد و نزديك بيست سورهاند و از اين جهت مثانى گفته مىشوند كه قابل تكرارند و به جهت كوتاه بودن بيش از يك مرتبه تلاوت مىشوند. 4. حواميم. هفت سورهاى كه با حروف «حم» شروع مىشود كه عبارتند از:مؤمن، فصلت، شورى، زخرف، دخان، جاثيه و أحقاف.
5. ممتحنات. نزديك به بيست سورهاند و عبارتند از: فتح، حشر، سجده، طلاق، ن و القلم، حجرات، تبارك، تغابن، منافقون، جمعه، صف، جن، نوح، مجادله، ممتحنه و تحريم.
6. مفصّلات. از سوره الرحمان تا آخر قرآن است؛ چون فواصل (آيههاى) اين سورهها كوتاه است بدين نام ناميده شدهاند.)تاريخ قرآن معرفت ص: 80 )
آيه الله معرفت معتقد بودند كه اسامى سورهها مانند تعداد آيات هر سوره توقيفى است و با صلاحديد شخص پيامبر نامگذارى شده است؛ بيشتر سورهها يك نام دارد و برخى دو يا چند نام. اين نامگذاريها، طبق شيوه عرب با كوچكترين مناسبت انجام مىگرفته است
نامگذاري سوره هاي قرآن
خصلت هاي سه گانه بنده خوب خدا
مرز اخلاقي تجسس و كنجكاوي
آيا ما آدماي خوبي هستيم ؟
حدود اخلاقي خوردن و آشاميدن
دغدغه زيبايي، يكي از مهمترين دغدغه هايي است كه افراد در زندگي خود با آن دست و پنجه نرم مي كنند تا حدي كه اين دغدغه تبديل به يك ارزش شده و افراد براي اينكه از شأن و منزلت اجتماعي بيشتري برخوردار باشند به دنبال زيبا جلوده دادن خود هستند .
اهداف افراد از جستجوي زيبايي متفاوت و متنوع است. هدف بعضي از افراد براي زيبا جلوه دادن خود بدست آوردن شان و منزلت اجتماعي است و بعضي هدف خود را از زيبا جلوه كردن جلب توجه افراد به خود مي دانند و برخي ديگر نيز زيبا جلوه دادن خود را يك ويژگي ذاتي براي انسان مي دانند كه خواسته يا ناخواسته دوست دارد زيبا جلوه كند.
اما در اين ميان كم نيستند كساني كه براي زيبا جلوه دادن خود در جامعه هدفي شوم را دنبال مي كنند و آن هدف، چيزي نيست مگر فريفتن افراد به وسيله زيبايي ظاهري كه براي خود فراهم كردند .
در ميان كساني كه دوست دارند زيبا جلوه كنند بعضي دوست دارند چهره زيبايي داشته باشند و براي بدست آوردن چهره زيبا يكي از چيزهايي كه معمولا افراد سرمايه گذاري بيشتري بر روي آن مي كنند زيبايي چشم است كه ساليانه مبالغ زيادي براي زيبا جلوه دادن آن هزينه مي شود تا به هر قيمتي شده از چشمان زيبايي برخوردار باشند.
آيات و روايات اسلامي با تأكيد بر اين مطلب كه زيبايي يكي از ويژگي هاي نيكو و پسنديده اي است كه براي يك مسلمان شايسته است كه در جستجوي آن باشد با اين وجود تاكيد دارند كه براي زيبا جلوه دادن خود در جامعه بيشتر بر روي اعمال و صفات و ويژگي ها و خصوصيات خود سرمايه گذاري كنيد چرا كه خداوند:
(ان الله لا ينظر الي صوركم و لا الي اعمالكم و لكن ينظر الي قلوبكم: خداوند به ظاهر شما و به اعمال شما نمي نگرد ،بلكه به قلب شمامي نگرد.)(بحارالانوار ، ج84 ،ص88)
در كنار همه نعمت هايي كه خداوند در اختيار ما قرار داده است نعمت چشم يكي از مهمترين نعمت هايي است كه توجه خاصي در منابع اسلامي به آن شده است تا جايي كه خداوند متعال در آيات الهي از ميان همه نعمت هايي كه به انسان عطا كرده است نعمت چشم را بيان مي كند و مي فرمايد :
(وَ اللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ لا تَعْلَمُونَ شَيْئاً وَ جَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ وَ الْأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ: و خدا شما را از شكم مادرانتان -در حالى كه چيزى نمىدانستيد- بيرون آورد، و براى شما گوش و چشمها و دلها قرار داد، باشد كه سپاسگزارى كنيد.) (النحل: 78)
در عالم عجايب و شگفتي هايي وجود دارد كه تنها زيباترين چشم ها مي تواند آنها را مشاهده كند چشم هايي كه با فروبستن خود در برابر گناهان آن قدر زيبا شده اند كه ميتواند عجايبي را كه هيچ كسي قادر به ديدن آنها نيست مشاهده كنند چنانچه پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله مي فرمايند : چشم هاي خود را از حرام فرو بنديد تا شگفتي ها را ببينيد
حال براي اينكه چشمان زيبايي داشته باشيد راه هاي متعددي در قرآن كريم و روايات اسلامي بيان شده است كه با عمل به اين راه كارها مي توانيد زيباترين چشم ها را از آن خود كنيد و از داشتن چشمان زيباي خود لذت ببريد .
1)زيباترين چشم ها
از ديدگاه قرآن كريم يكي از زيباترين چشم ها چشمي است كه هيچ گاه نگاهي به حرام نكرده باشد و هر چه نگاه به حرام بيشتر باشد از زيبايي چشم هم خواه ناخواه كاسته مي شود تا مرحله اي كه اين چشم تبديل به زشت ترين چشم ها مي شود به همين دليل خداوند براي اينكه افراد از چشمان زيبايي برخوردار باشند به آنها توصيه مي كند كه:
(قُلْ لِلْمُۆْمِنينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِكَ أَزْكى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبيرٌ بِما يَصْنَعُونَ: به مردان با ايمان بگو: «ديده فرو نهند و پاكدامنى ورزند، كه اين براى آنان پاكيزهتر است، زيرا خدا به آنچه مىكنند آگاه است.) ( النور: 30)
در اينجا توجه به اين نكته لازم است كه در عالم، عجايب و شگفتي هايي وجود دارد كه تنها زيباترين چشم ها مي تواند آنها را مشاهده كند چشم هايي كه با فروبستن خود در برابر گناهان آن قدر زيبا شده اند كه مي تواند عجايبي را كه هيچ كسي قادر به ديدن آنها نيست مشاهده كنند چنانچه پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله مي فرمايند :
(غصوا ابصاركم ترون العجائب: چشم هاي خود را از حرام فرو بنديد تا شگفتي ها را ببينيد.)(بحارالانوار: ج 77 ص 199)
2)نگاه به اين افراد سبب زيبايي جشم ها مي شود :
روايات اسلامي براي زيبا جلوه دادن چشم ها علاوه بر اينكه چشم ها را از نگاه به حرام منع كرده است آنها را به نگاه به برخي از افراد و اشخاص توصيه كرده است كه با نگاه به اين افراد مي توانيم چشمان خود را زيبا كنيم و بدين وسيله راهي براي نزديك شدن به مقام قرب الهي بدست آوريم.
(قال رسول الله ـ صلّي الله عليه و آله: النّظَرُ الي العالِمِ عبادةٌ و النّظَرُ الي الامامِ المقسِطِ عبادَةٌ و النَّظَرُ اليَ الوالدين بِرَأفَةٍ و رحمةٍ عبادةٌ: رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود: نگريستن به سيماي دانشمندان عبادت است، ديدن حاكم و رهبر عادل نيز عبادت است و نگاه از روي مهرباني و عطوفت به پدر و مادر و ديدن دوستي كه براي خدا دوستش مي داري، اينها نيز عبادت است.)(بحارالانوار، ج 74، ص 73)
3)نگاه به طبيعت
نگاه به طبيعت نيز از عواملي است كه سبب زيبا شدن چشم ها مي شود چنانچه پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) در اين مورد اينگونه مي فرمايد:
در آيات قرآن كريم و روايات اسلامي يكي از زيباترين چشم ها چشم هايي هستند كه در برابر معبود خود از خشوع و خضوع گريان و اشك بار باشند به نحوي كه خداوند متعال يكي از صفات ويژه بندگان خود را ديده هاي گريان آنها در برابر پروردگار خود بيان مي كند
(ثلاث يجلين البصر: النّظر إلى الخضره و إلى الماء الجاري و إلى الوجه الحسن: سه چيز چشم را قوت مي دهد: ديدن سبزه و آب جارى و روى خوب.)( نهج الفصاحه)
در توضيح اين روايت توجه به اين نكته لازم است كه جلا و قوت در لغت به معناي برطرف كردن غبار و زنگار از چيزي و صيقل دادن آن است و نگاه به اين سه چيز مي تواند سبب روشن شدن چشم و برطرف شدن خستگي و ناراحتي از چشم شود و روشن است كه چشم هايي كه روشن باشند و خستگي در آنها ديده نشود از زيبايي قابل توجهي برخوردار هستند.
4)چشم هاي گريان
در آيات قرآن كريم و روايات اسلامي يكي از زيباترين چشم ها، چشم هايي هستند كه در برابر معبود خود از خشوع و خضوع گريان و اشك بار باشند به نحوي كه خداوند متعال يكي از صفات ويژه بندگان خود را ديده هاي گريان آنها در برابر پروردگار خود بيان مي كند و مي فرمايد:
وَ يَقُولُونَ سُبْحانَ رَبِّنا إِنْ كانَ وَعْدُ رَبِّنا لَمَفْعُولا. وَ يَخِرُّونَ لِلْأَذْقانِ يَبْكُونَ وَ يَزيدُهُمْ خُشُوعاً: و مىگويند: «منزّه است پروردگار ما، كه وعده پروردگار ما قطعاً انجامشدنى است. و بر روى زمين مىافتند و مىگريند و بر فروتنى آنها مىافزايد. (الإسراء :109-108)
از آنچه بيان شد نتيجه مي گيريم چشم هايي كه در راه عبادت خداوند متعال هزينه شود و با عبادت خود شكرگزار خداوند متعال باشند در منطق قرآن كريم زيباترين چشم هايي هستند كه در عالم وجود دارد و در مقابل چشماني كه فقط از زيبايي ظاهري برخوردار هستند اما در باطن پر از گناه و فساد هستند هرگز نمي توانند لقب زيباترين چشم هاي عالم را تصاحب كنند.
امين ادريسي
بخش اخلاق و عرفان اسلامي تبيان
زني كه خود را آراسته ميكند و با حركات زشت و زننده وارد اجتماع ميشود، باعث ارضاي خواستههاي شهواني مردان هوسران ميشود. در حالي كه حجاب زن را در امنيت قرار ميدهد تا دست هرگونه سوءاستفاده شهواني از خود را كوتاه كند
با رسيدن فصل تابستان و گرماي هوا، معضل بدحجابي و حضور زنان با پوششهاي نامناسب در محيط بيرون از خانه به صورت جديتر مطرح ميشود. زيرا در فصل زمستان به دليل سردي هوا كسي فرصت عرض اندام ندارد اما در تابستان بررسي اين مسئله قابل تامل است. اين موضوع به حدي جدي است كه گاه در سطح شهر با بيحجابي و فساد جنسي مواجه هستيم. چنين افرادي با رعايت نكردن حجاب در محيط اجتماعي حقوق شهروندي را زير پا گذاشتهاند.
در جامعه ما حجاب از آنجا كه موضوعي ديني و شرعي است از اهميت فوق العاده اي برخوردار است و عدم توجه به آن تبعات اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و حتي سياسي را به دنبال دارد. دستورات صريح ديني ما بر حفظ حجاب زنان كه تقريبا نيمي از جمعيت جامعه را تشكيل مي دهند تاكيد دارد و از آنجا كه در تنظيم روابط زن و مرد نقش دارد، مي توان حجاب را به همه افراد جامعه مربوط دانست.
حجاب زن موجب ميشود تا شخصيت انساني زن و كمالات و تفكرات او مطرح شود نه جسم و ظاهر فيزيكي وي.
زني كه خود را آراسته ميكند و با حركات زشت و زننده وارد اجتماع ميشود، باعث ارضاي خواستههاي شهواني مردان هوسران ميشود. در حالي كه حجاب زن را در امنيت قرار ميدهد تا دست هرگونه سوء استفاده شهواني از خود را كوتاه كند. براي محكم شدن بنيان خانواده و داشتن روابط سالم اجتماعي نياز است كه زنان جذابيتها و زيباييهاي ظاهري خود را بپوشانند تا هم خود از آسيبهاي خانوادگي و اجتماعي مصون بمانند و هم افراد جامعه با فراغ بال و به دور از خواستههاي نفساني با يكديگر ارتباط برقرار ميكنند.
زني كه خود را آراسته ميكند و با حركات زشت و زننده وارد اجتماع ميشود، باعث ارضاي خواستههاي شهواني مردان هوسران ميشود. در حالي كه حجاب زن را در امنيت قرار ميدهد تا دست هرگونه سوء استفاده شهواني از خود را كوتاه كند
خودنمايي و خودآرايي هم به ديگران لطمه وارد ميكند و هم مايه انحطاط و ابتذال يك جامعه ميشود. در چنين جامعهاي مردها دائما در معرض تحريكات جنسي قرار دارند و زنان نيز علاوه بر مشكلاتي كه برايشان پديد ميآيد، بخشي از هزينه و وقت خود را بايد صرف خودنمايي كنند. بيشك رعايت حجاب و عفاف يك موضوع شرعي و از ضروريات دين است و از سوي ديگر بي حجابي و بدحجابي در قانون جرم است و از طرفي بدحجابي آثار منفي اجتماعي فراواني را در بر دارد.
اما آنچه تحقيقا مي توان به عنوان فلسفه حجاب ذكر كرد آثار فردي و اجتماعي آن است. مصونيت زن در مقابل نگاه هرزه مردان هوسباز و به تبع آن احساس امنيت رواني براي او و در نهايت ارتقاء امنيت و آرامش رواني جامعه، افزايش قدر و منزلت زن در خانواده و اجتماع، استحكام بنياد خانواده و به دنبال آن استحكام و استواري جامعه، كاهش گناه و بيبندوباري و... از جمله آثار مثبت رعايت حجاب مي باشد. در حالي كه امروز در اجتماع ما آنچه اعم از فساد و بي بندوباري و هرزه گي شاهد هستيم، مربوط به آن تعداد از افراد جامعه است كه با سهل انگاري و يا عمدا با زير پا گذاشتن حدّ و حدود شرعي و هنجارهاي جامعه، چهره جامعه اسلامي را خدشه دار نموده اند. بدون شك بي اعتنايي به پديده بدحجابي در جامعه و گذشتن از كنار رشد روزافزون آن پيامدهاي ناگواري به همراه دارد كه در حال حاضر نيز شاهد برخي از اين پيآمدها هستيم.
بي بندوباري جنسي، گسترش فحشاء و فساد اخلاقي، فروپاشي بنيان خانواده، افزايش طلاق، تنوع طلبي جنسي، كاهش امنيت رواني جامعه به خصوص جوانان، افزايش سن ازدواج، افت تحصيلي و آموزشي جوانان، تضعيف اعتقادات ديني و... همه از تبعات ناگوار بدحجابي است كه متاسفانه امروز در جامعه شاهد آن هستيم. از سوي ديگر بدحجابي باعث خواهد شد تا فرهنگ بيگانه با شدت هرچه تمامتر فرهنگ ايراني اسلامي ما را مورد هجوم قرار داده و اهداف شوم دشمنان نظام مقدس و انقلاب اسلامي عليه كشور را محقق سازد.
فرزانه نيكو برش مشاور امور بانوان سازمان تبليغات اسلامي با بيان اينكه وضعيت مدل هاي موجود در بازار لباس به هيچ عنوان مناسب نيست، گفت: زماني كه مدل هاي مناسب به بازار لباس ارائه نمي شود، چگونه مي توان انتظار بهبود وضعيت پوشش را در كشور داشت.
وي در ادامه افزود: تا زماني كه ساختار فرهنگي در جامعه تغيير نكند، نمي توان از طريق برخوردهاي مقطعي با بدحجابي مقابله كرد و كاري از پيش برد.
مشاور امور بانوان سازمان تبليغات اسلامي با بيان اينكه اگر قانون گسترش عفاف و حجاب كه يكي از مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي است، به درستي اجرا مي شد، شاهد وضعيت كنوني بدحجابي در كشور نبوديم، گفت: در قانون گسترش عفاف و حجاب براي 26 سازمان وظايفي تعيين شده است و اگر هر نهادي وظايف خود را به درستي انجام مي داد، شاهد كاهش آمار بدحجابي در جامعه بوديم.
نيكوبرش ادامه داد: اگر هر نهاد مسئول در جهت اجراي وظايف خود به منظور گسترش عفاف و حجاب تعلل داشته باشد، امكان ندارد كه شاهد بهبود وضعيت حجاب در كشور باشيم.
حضور گشت هاي امنيت اجتماعي در كاهش آمار بدحجابي تأثيرگذار خواهد بود اما اين كاهش هميشگي نيست چرا كه افراد بدحجاب با مشاهده گشت هاي امنيت اجتماعي در خيابان ها حجاب خود را درست مي كنند و وقتي اين طرح جمع شد دوباره وضع مثل گذشته مي شود.
بي بندوباري جنسي، گسترش فحشاء و فساد اخلاقي، فروپاشي بنيان خانواده، افزايش طلاق، تنوع طلبي جنسي، كاهش امنيت رواني جامعه به خصوص جوانان، افزايش سن ازدواج، افت تحصيلي و آموزشي جوانان، تضعيف اعتقادات ديني و... همه از تبعات ناگوار بدحجابي است كه متاسفانه امروز در جامعه شاهد آن هستيم
برخورد با بدحجابي بايد به صورت دائم انجام شود و در كنار آن پوشش هاي مناسب در رسانه ها تبليغ شود تا جوانان ترغيب به استفاده از آنها شوند همچنين وضعيت بازار لباس را بايد كنترل كرد چرا كه برخي از لباس هاي نامناسب به كشور وارد شده و در لباس فروشي هاي سطح شهر به فروش مي رسند. اعمال فشار و استفاده از زور ولو به شكل قانوني تنها مي تواند شكل ناهنجاري ها و مشكلات اجتماعي را تغيير دهد و رفع آنها به اين امر كمك نخواهد كرد و در واقع بيماري ها و ناهنجاري ها به اشكال ديگري وجود خواهند داشت و ادامه خواهند يافت.
دكتر كولايي عضو كميسيون امنيت ملي مجلس ششم راه حل برخورد با پديده هايي چون بدحجابي را اقناع و پرهيز از خشونت مي داند و مي گويد:« به نظر مي رسد براي مواجهه با پديده هاي فرهنگي استفاده از ابزارها و روش هاي مناسب به ويژه اقناع و پرهيز از خشونت بايد مورد توجه قرار گيرد چرا كه تجربه هاي گذشته نشان داده اين نوع روش ها به انباشته شدن مشكلات بيشتر منجر خواهد شد.»
وي افزود:« چنانچه زنان و دختران صرفا به دليل بدحجابي زندان را تجربه كنند، پديده اي كه در گذشته شاهد آن بوديم، آيا واقعا نسبت قابل قبولي ميان آنچه در قانون« جرم» خوانده شده و اين مجازات وجود دارد و يا اساسا دختري كه با اين اتهام به زندان مي افتد دچار مشكلات بسيار بزرگتر و پيچيده تري نخواهد شد؟»
الهه كولايي در پايان گفت:
به نظر مي رسد كساني كه دغدغه مسائل اجتماعي و فرهنگي را دارند بايد بپذيرند كه از روش ها و شيوه هاي مناسب كه به حل مشكل و نه تخريب بيشتر آن بينجامد استفاده كنند چون تكرار تجربه هاي گذشته چاره ساز نخواهد بود.
هيچ راه كاري مانند فرهنگ سازي حجاب نمي تواند مقابله با بي حجابي و يا بدحجابي كند، البته فرهنگ سازي نياز به بسيج شدن كل دستگاه هاي پرورشي، از مدرسه و دانشگاه و حوزه تا راديو و تلويزيون، و از خانه تا خيابان و محيط كار، و از كتاب تا مجله و روزنامه و غيره دارد.
فراوري: طاهره رشيدي
بخش اجتماعي تبيان
تندخويي،نوعي ديوانگي است؛ چرا كه انسان تندخو (از رفتار و كردار ناشايست خود)پشيمان مي شود و اگر پشيمان نشد(نشانه آن است كه ) ديوانگي اش استوار(و ريشه دار) است.
بند نهم
اين بند بند محبت است
اگر مي خواهيد كسي نسبت به شما محبت داشته باشد اين بند را بخوانيد
مردي كه غيرت ندارد انساني است كه قلبش وارونه است امام صادق (عليه السلام)