. سند امامت:
شب قدر بزرگترين سند امامت و تداوم آن در طول زمان است. در روايات فراوانى، وجود شب قدر را در هر زمان دليل لزوم امامت و بقاى آن دانستهاند، لذا سوره قدر به منزله شناسنامه اهل بيت عليهم السلام شمرده شده است كه به برخى روايات اشاره مىشود:
از امام صادق عليه السلام نقل شده است كه فرمود: على عليه السلام زياد مىفرمود: هيچگاه تيمى و عدوى [ابوبكر و عمر] خدمت پيامبر صلى الله عليه و آله جمع نشدند مگر آنكه آن حضرت [سوره] «انا انزلناه...» را با خشوع و گريه مىخواند، سپس آن دو عرض مىكردند چقدر رقتشما نسبتبه اين سوره شديد است. پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله مىفرمود: به جهت آنچه چشمم ديده و دلم فهميده است و به جهت آنچه دل اين شخص [يعنى على عليه السلام] پس از من خواهد ديد. آن دو مىگفتند: مگر شما چه ديدهاى و او چه مىبيند؟
فرمود: پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله براى آن دو نوشت «تنزل الملائكه والروح فيها باذن ربهم من كل امر» ؛ «ملائكه و روح در آن شب با اذن پروردگارشان براى (تقدير) هر كارى نازل مىشوند.» آنگاه مىفرمود: آيا بعد از «كل امر؛ تمام امرها» كه خداوند مىفرمايد، چيزى باقى خواهد ماند؟ مىگفتند: نه. سپس حضرت مىفرمود: آيا مىدانيد آن كسى كه هر امرى بر او نازل مىشود كيست؟ مىگفتند: تو هستى اى رسول خدا! آنگاه مىفرمود: بله [ولى] آيا شب قدر بعد از من هم ادامه دارد؟ مىگفتند: بله. مىفرمود: آيا [در شبهاى قدر] بعد از من هم آن امر نازل مىشود؟ مىگفتند: بله. سپس مىفرمود: بر چه كسى؟ مىگفتند: نمىدانيم. سپس آن حضرت از سر من [على] مىگرفت (و دست را روى سر من قرار مىداد) و مىفرمود: اگر نمىدانيد بدانيد، آن شخص پس از من اين مرد است.
فرمود: پس آن گاه آن دو نفر هميشه اينگونه بودند كه شب قدر را بعد از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله به سبب هراسى كه بر دل آن دو مىافتاد، مىشناختند.
و در جاى ديگر على عليه السلام فرمود: «به حقيقتشب قدر در هر سال وجود دارد و امر سال در آن شب نازل مىشود و به راستى براى آن امر صاحبان امرى است. عرضه شد آنان چه كسانى هستند؟ فرمود: «انا و احد عشر من صلبى ائمه محدثون؛ من و يازده [امام] از نسل من كه [همه] امامانى محدث مى باشند [كه ملائكه را نمىبينند ولى صداى آنها را مى شنوند].»
و در برخى روايات آمده كه خود ولايت على عليه السلامو ائمه عليهم السلامجزء تقديرات آن شب استو دستور دادهاند كه با مخالفان براى اثبات امامت و بقاى آن و زنده بودن مهدى عليه السلام به شب قدر استدلال كنيد.آرى، بقاى شب قدر دليل محكمى استبر بقاى امامت و بقاى امامت اقتضا مىكند حيات و زنده بودن مهدى عليه السلام را و حيات مهدى عليه السلام نشانه حيات مذهب پيشتاز و هميشه در صحنه تشيع است. لذا اسلام اصيل و قرآن تا ابد زنده است.
از اينجا روشن شد كه شب قدر، يعنى شب ولايت و امامتو معناى رواياتى كه شب قدر را به فاطمه زهرا عليها السلامتفسير نمودهاست، روشن شد كه حقيقتشب قدر امامت و ولايت است و حقيقت ولايت و امامت زهراى مرضيه عليها السلام است.