معرفی وبلاگ
فعالییت سازمان زنان انقلاب اسلامی در پی انسجام و هماهنگی و شناسایی زنان فعال منطقه بسته به مهارت و توانمندیی انها در جهت رفع نیازمندرهای زنان ان منطقه . خواهرم بسته به نیاز فکری و روحی و مادی خود با ما هم سخن شو بهترین خوبی ها نزد زنان است امام صادق(ع) باهم شویم ،یکی شویم درمانی برای دردی شویم ............ آن لحظه اي كه زن در خانه خود مي ماند و (به امورزندگي و تربيت فرزند مي پردازد)به خدا نزديكتر است.حضرت زهرا (س)
صفحه ها
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 2087175
تعداد نوشته ها : 1572
تعداد نظرات : 178
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان


در پاسخ به اين سؤال بايد در نظر داشت كه سنجش مقامات معنوي افراد و درك نسبت ميان آنها كار آساني نيست و آنچه كه بيان مي شود بر اساس ظاهر رواياتي است كه به دست ما رسيده است. براين اساس در مورد اين سخن پيامبر خدا (ص) كه فرمود:«خديجه دختر خويلد، و فاطمه دختر محمد، و مريم دختر عمران، و آسيه دختر مزاحم همسر فرعون بهترين زنان بهشتند.»[۱]چند احتمال وجود دارد:
احتمال اول اين است كه معناي كلام پيامبر گرامي اسلام چنين نيست كه فقط چهار زن به حدّ كمال رسيدند، و زن ديگري نمي تواند چنين موقعيتي را درك كند. اين روايت مي خواهد برتري اين چهار زن نسبت به زنان عصر خود را بيان كند. و اين منافات ندارد كه بين اين چهار نفر اختلاف مرتبه باشد و يا در عصر ديگر زنان كاملي چون حضرت زينب(س) ظهور نمايند؛ مثل اين كه حضرت فاطمه زهرا (س) از بقيه زنان و از همه زنان تا قيامت برتر است و اين برتري در روايات هم آمده است.
چنان كه آنچه در قرآن كريم درباره حضرت مريم آمده است: «و به ياد آر هنگامي را كه فرشتگان گفتند:اي مريم! همانا خداوند تو را برگزيده و پاك ساخته و بر زنان جهان برتري داده است».[۲] مفسران، در مورد آيه شريفه گفته اند:«مرادِ آيه شريفه، برتري حضرت مريم (س) بر همه زنان جهان در عصر خود است[۳]. همان طوري كه پيامبر اكرم (ص) در جاي ديگر فرموده اند: «مريم سرور زنان جهان در عصر خود بود؛ اما دخترم فاطمه سرور همه زنان جهان از آغاز تا پايان است»[۴]. اگرچه با رواياتي كه از پيامبر(ص) در باره عظمت مقام فرزندان حضرت زهرا (س) وارد شده است، عظمت مقام اين بانوي بزرگ فهميده مي شود. همان طوري كه امام سجّاد (ع) خطاب به حضرت زينب(س) مي فرمايد: “…شما بحمدلله عالمه غير معلمه هستيد (دانشمند تعليم نديده) و فهيمي هستيد كه كسي چيزي به شما تفهيم نكرده است.”[۵]
آنچه مهم است اين است كه در هيچ حديث و روايتي نداريم كه چنين مقامي از حضرت زينب سلب شده باشد بلكه همانطور كه اشاره شد فضيلت هاي زيادي در روايات در باره حضرت زينب (س) نقل شده است.
احتمال ديگر آن است كه براساس اين روايات هيچ زني به مقامات معنوي آن چهار بانوي محترم نمي رسند.


[۱] . طبري، محبّ الدين احمد بن عبدالله،ذخائر العقبي، ص ۴۲، چاپ و نشر لبنان؛ شيخ صدوق، الخصال، ج ۱،ص ۲۰۶، چاپخانه صدوق، تهران.
[۲] . آل عمران، ۴۲٫
[۳] . العروس الحويزي، شيخ عبد علي بن جمعه، تفسير نور الثقلين، تحقيق رسولي محلاتي، سيد هاشم، ج ۱، ص ۳۳۶ و ۳۳۸، اسماعيليان، قم، چاپ چهارم، ۱۴۱۲ قمري.
[۴] تفسير نور الثقلين، ج ‏۱، ص ۳۳۸٫
[۵] . بحارالأنوار ج ۴۵، ص

دسته ها : مذهبي
يکشنبه بیست و چهارم 10 1391 17:1
X