معرفی وبلاگ
فعالییت سازمان زنان انقلاب اسلامی در پی انسجام و هماهنگی و شناسایی زنان فعال منطقه بسته به مهارت و توانمندیی انها در جهت رفع نیازمندرهای زنان ان منطقه . خواهرم بسته به نیاز فکری و روحی و مادی خود با ما هم سخن شو بهترین خوبی ها نزد زنان است امام صادق(ع) باهم شویم ،یکی شویم درمانی برای دردی شویم ............ آن لحظه اي كه زن در خانه خود مي ماند و (به امورزندگي و تربيت فرزند مي پردازد)به خدا نزديكتر است.حضرت زهرا (س)
صفحه ها
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 2087466
تعداد نوشته ها : 1572
تعداد نظرات : 178
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان
فضيلت و بركات زيارت بارگاه رضوي

فضيلت زيارت امام هشتم عليه السلام در وصف نمي گنجد و قلم از تحرير آن عاجز است و انسانهاي عادي را توان درك آن نيست. مشهد مقدس آن امام بزرگ محل نزول و صعود ملائك مقرب الهي است. در حديثي از خود آن حضرت نقل شده كه فرمودند: “ان بخراسان لبقعة ياتي عليها زمان تصير مختلف الملائكة، فلا يزال فوج ينزل من السماء وفوج يصعد الي ان ينفخ في الصور، فقيل له: يا ابن رسول الله و آية بقعة هذه؟ قال: هي بارض طوس و هي والله روضة من رياض الجنة؛ (1)همانا در خراسان مكاني است كه در آينده محل رفت و آمد فرشتگان خواهد شد. پيوسته گروهي از ملائك از آسمان به اين مكان فرود مي آيند و گروهي از آنجا به آسمان صعود مي كنند تا زماني كه در صور دميده شود. به ايشان عرض شد: اي فرزند رسول خدا! اين چه مكاني است؟ ايشان فرمودند: اين مكان در سرزمين طوس واقع شده و به خدا قسم! باغي از باغهاي بهشت است.”





مصاف عالم امكان زملك تا ملكوت ****كه از ملوك و ملك پاسبان و دربان داشت

همين عظمت و بزرگي، زيارت آن مرقد شريف را داراي آثار و بركاتي كرده كه در ادامه قطره اي از آن اقيانوس فضائل را ذكر مي كنيم و جان خسته از فراقمان را طراوت مي بخشيم:

1. مهم ترين فضيلت زيارت آن امام همام عليه السلام انس و همنشيني با آن امام است. چه ندارد آن كه رضا دارد و چه دارد آن كه از رضا محروم است.

2. از آنجا كه علي بن موسي الرضا عليه السلام مظهر كرامت و بزرگي است، هر كس كه به زيارت ايشان برود، در دنياي پس از مرگ كه ديار فقر و نياز است، با كمال لطف و مهرباني به ديدار او خواهد آمد. ابن اسحاق نهاوندي نقل مي كند كه امام رضا عليه السلام فرمود: “من زارني علي بعد داري اتيته يوم القيامة في ثلاث مواطن حتي اخلصه من اهوالها اذا تطايرت الكتب يمينا وشمالا، وعند الصراط، وعند الميزان؛ (2) كسي كه با وجود دوري مرقدم مرا زيارت كند، روز قيامت در سه مكان به ديدارش مي روم تا او را از سختي آن روز نجات دهم؛ در آن زمان كه نامه هاي اعمال خوب و بد گشوده مي شود، و هنگام عبور از پل صراط، و هنگام سنجيدن اعمال.”


3. از فضائل ديگر اين است كه ثواب و اجر و پاداش زيارت آن حضرت با زيارت رسول گرامي اسلام صلي الله عليه و آله برابر شده است. امام موسي بن جعفر عليهما السلام فرمودند:

“ان ابني عليا مقتول بالسم ظلما مدفون الي جنب هارون بطوس من زاره كمن زار رسول الله صلي الله عليه و آله؛ (3)همانا پسرم، علي، با ظلم و جور به واسطه سم كشته مي شود و در كنار هارون در طوس دفن خواهد شد. هر كس او را زيارت كند، مانند كسي است كه پيامبر را زيارت كرده است.”


4. زيارت قبر و مزار شريف آن حضرت برابر با ثواب هزار حج و هزار عمره است. امام رضا عليه السلام مي فرمايد: “فمن زارني في تلك البقعة كان كمن زار رسول الله صلي الله عليه و آله وكتب الله له ثواب الف حجة مبرورة والف عمرة مقبولة؛ (4) هر كس كه مرا در آن مكان زيارت كند، مانند كسي است كه رسول خدا صلي الله عليه و آله را زيارت كرده است و خداوند ثواب هزار حج و هزار عمره مقبول را برايش مي نويسد.”


البته، ذكر دو نكته هم در اينجا ضروري است:

الف) ممكن است به ذهن خطور كند كه چگونه ممكن است چنين ثواب عظيمي پاداش يك عمل به ظاهر ساده باشد؟

پاسخ اين است كه اسماء و صفات خداوند از جمله رحمان و رحيم بودن او بي نهايت است و باب لطف و رحمت او هميشه و در همه جا به روي انسانها گشوده است و يكي از درهاي رحمت حق، مزار شريف ائمه اطهار عليهم السلام است و جاي هيچ تعجبي نيست كه خداوند براي تعظيم مقام آن بزرگواران چنين اجر و پاداشي قرار دهد؛ چنان كه ثواب نماز جماعت هنگامي كه مأمومين از ده نفر تجاوز كنند، آن قدر زياد است كه هيچ كس جز ذات حق توان شمارش آن را ندارد.(5)

ب) در برخي روايات ثواب زيارت آن حضرت هفتاد حج يا بيشتر ذكر شده است.

علت اين اختلاف را مي توان در تفاوت زائرين آن حضرت و درك و معرفتي كه نسبت به آن حضرت دارند، جستجو كرد.

5. ثواب جهاد و شهادت در راه خدا در جمله فضائل زيارت بارگاه رضوي است. روزي امام رضا عليه السلام كه در سنين نوجواني بودند از كنار پدرشان گذشتند، امام هفتم فرمودند: اين فرزندم در سرزمين غربت از دنيا مي رود. “فمن زاره مسلما لامره عارفا بحقه كان عندالله عزوجل كشهداء بدر؛ (6) كسي كه او را زيارت كند در حالي كه تسليم به امر او بوده و معرفت به حق او داشته باشد، نزد خداوند، مانند شهداء بدر خواهد بود..”

6. از ديگر آثار مهم زيارت آن حضرت راه يافتن به حريم مغفرت الهي و رهايي از آتش دوزخ و وارد شدن در بهشت موعود الهي است. حمدان نقل مي كند كه بر امام جواد عليه السلام وارد شدم و عرض كردم: “كسي كه پدرت را در طوس زيارت كند چه برايش قرار داده شده است؟ ايشان فرمودند: “من زار قبر ابي بطوس غفر الله له ما تقدم من ذنبه وما تاخر؛ هر كس پدرم را در طوس زيارت كند، گناهان گذشته و آينده اش بخشيده مي شود.”

حمدان مي گويد: بعد از اين واقعه، نزد ايوب بن نوح بن دراج رفتم و فرمايش امام را براي او نقل كردم، او گفت من هم اين مطلب را از ايشان شنيده ام و نيز مطلب ديگري شنيدم كه برايت نقل مي كنم: از امام عليه السلام شنيدم كه فرمود: “من زار قبر ابي بطوس غفر له ما تقدم من ذنبه وما تاخر فاذا كان يوم القيامة نصب له منبر بحذاء منبر رسول الله صلي الله عليه و آله حتي يفرغ الله من حساب الخلائق؛ (7) هر كس قبر پدرم را در طوس زيارت كند، گناهان گذشته و آينده او بخشيده مي شود و روز قيامت منبري مقابل منبر پيامبر صلي الله عليه و آله براي ايشان نصب مي شود تا اينكه خدا به حساب خلائق رسيدگي كند..”

همچنين علي بن مهزيار نقل مي كند كه خدمت امام جواد عليه السلام عرض كردم: “ما لمن اتي قبر الرضاء عليه السلام؛ براي كسي كه قبر امام رضا عليه السلام را زيارت كند چه ثوابي قرار داده شده است؟” امام فرمودند: “الجنة والله؛ (8)قسم به خدا! پاداش او بهشت است..”

پس بايد پرده غفلت را كنار زنيم و حق شناسانه به ديدارش رويم تا مبادا شيطان ما را اين چنين بفريبد كه معصيت خداي رضا را مرتكب شو و آنگاه با زيارت بنده خدا از غضب خدا در امان بمان.امام عليه السلام شفيع كسي مي شود كه اتصالش به جانب حق منقطع نگردد و در معاصي و گناهان غوطه ور نباشد. اين كه در طول زندگي گناه و معصيت را پيشه كنيم و اميد شفاعت آن امام را در سر بپرورانيم از دسيسه هاي هولناك شيطان است كه موجب مي شود برخي، از شيعه و پيرو اهل بيت بودن، جز نامي را يدك نكشند و به اين نام و عنوان دل خوش باشند.



پي‌نوشت ها :

1) عيون اخبار الرضا، شيخ صدوق، دارالعلم، قم، ج 2، ص 255؛ امالي شيخ صدوق، كتابخانه اسلامية، ص 63؛ بحارالانوار، مجلسي، همان، ج 99، ص 31.

2) كامل الزيارات، ابن قولويه القمي، مكتبة الصدوق، ص 319؛ عيون اخبار الرضا، ج 2، ص 255؛ بحارالانوار، همان، ص 40.

3) عيون اخبار الرضا، ج 2، ص 260؛ وسائل الشيعه، ج 14، ص 558.

4) بحارالانوار، ج 99، ص 44.

5) اين روايت را تمام مراجع در رساله هاي عمليه خود آورده اند. پس روشن مي شود كه اين روايت از چه اعتبار و اهميتي برخوردار است.

6) كامل الزيارات، ص 304؛ بحارالانوار، ج 99، ص 41.

7) كامل الزيارات، ص 320؛ بحارالانوار، ج 99، ص 40.

8) ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، شيخ صدوق، مكتبة البوذر جمهري، ص 95؛ بحارالانوار، همان، ص 39.

تبيان

دسته ها :
شنبه بیست و سوم 10 1391 13:45
X