معرفی وبلاگ
فعالییت سازمان زنان انقلاب اسلامی در پی انسجام و هماهنگی و شناسایی زنان فعال منطقه بسته به مهارت و توانمندیی انها در جهت رفع نیازمندرهای زنان ان منطقه . خواهرم بسته به نیاز فکری و روحی و مادی خود با ما هم سخن شو بهترین خوبی ها نزد زنان است امام صادق(ع) باهم شویم ،یکی شویم درمانی برای دردی شویم ............ آن لحظه اي كه زن در خانه خود مي ماند و (به امورزندگي و تربيت فرزند مي پردازد)به خدا نزديكتر است.حضرت زهرا (س)
صفحه ها
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 2086181
تعداد نوشته ها : 1572
تعداد نظرات : 178
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان

تعداد شهدا و مجروحان

درباره تعداد مجروحان و شهدا آمار دقيقي در دست نيست، چرا كه عده‏اي از كساني كه درگير ماجرا بودند مي‏گويند، تعداد زيادي از مجروحان حادثه را در منازل مداوا مي‏كردند. اگر مجروحي را براي معالجه به بيمارستان مي‏بردند هم در صورت بهبود و هم در صورت شهادت براي وي و اوليايش مشكل آفرين بود. در صورت بهبود، او را دستگير كرده و روانه زندان مي‏كردند و در صورت شهادت، پول گلوله را كه در حدود 500 تا 5000 تومان بود از اولياي شهيد مي‏گرفتند و نيز در قم اجازه دفن و برگزاري مجالس ترحيم نمي‏دادند. آقاي محمد يزدي درباره مداواي مجروحان در منازل اين چنين مي‏گويد:

«پزشكان براي معالجه و كمك در مواقع لزوم آمادگي كامل خود را اعلام كرده بودند. در آن زمان به يكي از آنان تلفن كردم و وضعيت مجروحي را گفتم و پرسيدم كه براي حفظ جان او آيا لازم است كه او را به بيمارستان برسانيم يا در منزل نگهداري كنيم. آن پزشك محترم در پاسخ من گفت كه شما او را به بيمارستان نبريد، زيرا با توجه به مراقبت‏هاي رژيم به زحمت خواهيم توانست او را پس از بهبودي از بيمارستان آزاد كنيم، بنابراين فرد مجروح را در هر كجا كه صلاح مي‏دانيد، نگهداري كنيد تا خودم و دوستانم در همان‏جا او را معالجه كنيم. به هر حال با نگهداري و انجام مراقبت از بيمار، او از خطر رهايي يافت.»51

پس از حادثه 19دي، رييس ساواك قم در تماس تلفني با اداره سوم تعدادي شهداي نوزده دي را 5 نفر و مجروحان بستري در بيمارستان را جمعا 9 نفر گزارش مي‏كند:

«طبق اطلاعي كه از بيمارستان كسب گرديده تعداد كشته‏شدگان پنج نفر است كه چهار نفر آنان در اثر اصابت گلوله كشته شد و يك نفر بچه در اثر ازدحام فوت نموده است. مجروحين تيرخورده كه در بيمارستان‏ها بستري مي‏باشند جمعا 9 نفر است كه حال دو نفر از آنان وخيم مي‏باشد و معدودي نيز به وسيله سنگ و چوب مضروب كه معالجه سرپايي انجام و مرخص گرديده‏اند.»52

رييس ساواك قم در تاريخ 20/10/1356 كل كشته‏ها و زخمي‏هاي 19دي را بيست تن اعلام مي‏كند كه 6 تن را كشته‏شدگان تشكيل مي‏دادند و چهارده تن نيز مجروحين حادثه بوده‏اند.53

پي‏گيري مسأله مجروحين و مقتولين حادثه قم چندين ماه ادامه داشته است، چرا كه ساواك تهران همواره در پي دستگيري زخمي‏ها و شناسايي بيشتر شهداي 19دي بود، در اين راستا حدود 12 نامه از اداره كل سوم ساواك به سازمان امنيت قم ارسال و خواستار پي‏گيري وضعيت افراد دخيل و زخمي‏ها و كشته‏هاي حادثه مي‏شود.

دكتر باهر رييس بيمارستان آيت‏الله گلپايگاني درباره شهدا و مجروحين 19دي مي‏گويد:

«در خصوص تعداد شهداي اين واقعه سرنوشت‏ساز... بيش از سه نفر را مشاهده ننمودم و باقي هر چه هست در شمار شنيده‏ها و مسموعات حقير است. از جمله شنيدم پسربچه 13 ساله‏اي به شهادت رسيده و بوسيله افراد به بيمارستان ما منتقل شده است. بيش از 16 زخمي در بيمارستان نداشتيم و اكثرا به صورت سرپايي معالجه شدند و يكي دوتايي آنان هم ظاهرا دچار خونريزي شده بودند كه خون به آنان تزريق شد و بعد از آن مرخص شدند. البته احتمال اين كه تعداد مجروحان، بيشتر باشد زياد است، منتها به خاطر ترس از اين كه مبادا ساواك براي خانواده آنان مشكل ايجاد كند، كما اين كه براي عده‏اي مشكل ايجاد كرده بود، از مراجعه به بيمارستان‏ها خودداري مي‏كردند و در منازل افراد مختلف، از جمله علما به معالجه مي‏پرداختند.»


آن گونه که در اسناد و گزارش‏های مربوط به 19دی آمده ساواک سعی می‏کرده که با شناسایی مجروحان و مقتولان و خانواده آنان، اولاً از آنان تعهد بگیرد که مراسمی برای کشته‏شدگان خود نگیرند، ثانیا بتوانند کنترل بیشتری بر خانواده آنان و به مبارزان نهضت اسلامی داشته باشد. حتی سعی می‏کرد که حتی کشته‏شدگان را خود به صورت مخفیانه دفن نماید. در این خصوص دکتر باهر توضیحات جالبی دارد بر این که چند جنازه به بیمارستان گلپایگانی آمده بود و عوامل رژیم به طرق مختلف می‏خواستند این جنازه‏ها را از بیمارستان خارج کنند:

«بعد از این که من باخبر شدم که در چهار راه بیمارستان درگیری شده است، تلفن منزل، زنگ زد و فردی از من پرسید شما مسؤول بیمارستان گلپایگانی هستید که من جواب دادم آری، او گفت: من از سازمان امنیت قم تماس می‏گیرم و چون درگیری‏های خیابانی چند نفر به وسیله آجر و سنگ مصدوم شده‏اند و به بیمارستان شما منتقل شده‏اند و لازم است هر چه زودتر آنان را تحویل مقامات دولتی دهید. به هر صورت ماشین فرستادند و مرا از منزل مادرم به بیمارستان گلپایگانی بردند. جالب این که از در عقب ما را به داخل بردند. در این‏جا متوجه شدم که خبری هست. وقتی وارد محوطه شدم یکی از کارکنان بیمارستان، سراسیمه خود را به من رساند. گفت: آقای دکتر! اینها شهید شده‏اند نه این که در دعوای شخصی مرده باشند. وارد اتاق مقتولین شدم که دیدم سه جنازه در آن اتاق هست. هرچه به جنازه‏ها نگاه کردم آثاری از ضربه آجر در آنها ندیدم و به مأمورین رژیم گفتم اینها با گلوله کشته شده‏اند. مأموران گفتند هر گونه که شده باشد باید این اجساد را تحویل ما بدهی، ولی من استنکاف کردم و گفتم باید از مسؤول اصلی بیمارستان سؤال کنم که تکلیف چیست. با تماس تلفنی که با آیت‏الله گلپایگانی پیدا کردم وی تحویل جنازه‏ها را مطلقا منع کرد و این مطلب را به ساواکی‏ها گفتم که آنها به شدت از این مسأله ناراحت شدند. خلاصه این که به هر نحو شده از بیمارستان گلپایگانی آنان را خارج کرده و به بیمارستان کامکار منتقل کردیم که سردخانه داشت و پس از آن به بستگان آنان تحویل دادیم.»55

آقای اکبرزاده یکی از مجروحان حادثه درباره علت و چگونگی مجروحیت خود ضمن تأکید درگیری طلاب جوان با نیروهای نظامی و انتظامی در بعدازظهر روز 19دی، حوادث و مسائل بیمارستان را چنین شرح می‏دهد:

«من و چند تن از دوستانم به ماشین (افاضلی یکی از نیروهای رژیم)، در خیابان، با سنگ و آجر حمله کردیم و وی کنترل را از دست داد و به جوی کنار خیابان افتاد. در این بین ناگهان من احساس کردم که صورتم داغ شد و سرم گیج خورد و افتادم زمین، که در نهایت به بیمارستان کامکار منتقل شدم. و مرا در راهرو بستری کردند. که مرتب مجروح می‏آوردند. از جمله طلبه‏ای را آوردند و کنار من خواباندند که ظاهرا تیر به گلویش خورده بود. او دو نفس عمیق کشید و گفت: لااله‏الاالله و درود بر خمینی بعد شنیدم یک نفر به دیگری می‏گفت: مثل اینکه تمام کرد. سپس بردنش سردخانه! مرا بردند به اتاق و شب هنگام بود که پرستارها گفتند: اگر می‏توانید فرار کنید. یک نفر از شما از فلان اتاق و از طریق رودخانه فرار کرد. ولی وضع من به گونه‏ای بود که نمی‏توانستم راه بروم. پس از چند روز مداوا و استراحت از بیمارستان فرار کردم.»

دسته ها :
سه شنبه نوزدهم 10 1391 1:42
X