معرفی وبلاگ
فعالییت سازمان زنان انقلاب اسلامی در پی انسجام و هماهنگی و شناسایی زنان فعال منطقه بسته به مهارت و توانمندیی انها در جهت رفع نیازمندرهای زنان ان منطقه . خواهرم بسته به نیاز فکری و روحی و مادی خود با ما هم سخن شو بهترین خوبی ها نزد زنان است امام صادق(ع) باهم شویم ،یکی شویم درمانی برای دردی شویم ............ آن لحظه اي كه زن در خانه خود مي ماند و (به امورزندگي و تربيت فرزند مي پردازد)به خدا نزديكتر است.حضرت زهرا (س)
صفحه ها
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 2088649
تعداد نوشته ها : 1572
تعداد نظرات : 178
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان

زندگاني سيد مصطفي خميني

تاليفات سيد مصطفي خميني

مبارزات و سياست هاي مصطفي خميني

سيد مصطفى خميني در نگاه بزرگان

دانلود كل زندگينامه شهيد سيد مصطفي خميني (۵۰ صفحه) در ادامه مطلب

 

شهيد آيت الله سيد مصطفي خميني
ولادت سيد مصطفي خميني

شهيد سيد مصطفي خميني در ۲۱ آذر ۱۳۰۹ ه‍ ش برابر با ۲۱ رجب ۱۳۴۹ ه‍ ق در محله الونديه شهرستان قم در منزل اجاره‌اي متولد شد. به مناسبت نام پدر بزرگ پدري ‌اش شهيد سيد مصطفي موسوي‌ او را نيز مصطفي ناميدند.

برفراز كرسي اجتهاد

حاج آقا سيد مصطفي خميني پس از تلاش فراوان در ۲۷ سالگي به درجه اجتهاد نائل آمد، اجازه اجتهاد او از طرف امام خميني (ره‌) بود. عارف واصل آيت الله حاج سيدرضا بهأالديني كه ساليان طولاني با ايشان حشر و نشر داشت‌، در خصوص مقام علمي او چنين مي‌نويسد: «بسمه تعالي‌. الحاج مصطفي آية‌ الله جمع بين‌المعقول و المنقول و السياسة الاسلامية و الدينيه في شبابه و بلغ مابلغ من نوادر زماننا بل من نوادر الاعصار و الازمان‌…
تاليفات سيد مصطفي خميني

با اينكه حاج آقا سيد مصطفي خميني هنوز جوان بود، ولي ديري نپاييد كه در زمينه‌هاي تحقيق و تأليف نيز توجه همگان را به خود جلب نمود. مرور اجمالي بر تأليفات ايشان‌، بهترين گواه بر نبوغ و فقاهت پوياي آن محقق و فقيه فرزانه است‌.

۱ـ القواعد الحكميه (حاشيه براسفار ملاصدرا)

۲ـ حاشيه بر شرح هدايه ملاصدرا

۳ـ حاشيه بر مبدأ و معاد ملاصدرا

۴ـ كتاب البيع (اين كتاب در سه جلد بوده‌؛ ولي در حال حاضر فقط جلد اول و بحث ولايت فقيه از جلد دوم آن موجود است‌)

۵ـ كتاب الاجاره

۶ـ مستند تحريرالوسيله

۷ـ الحاشية علي‌العروة الوثقي

۸ـ كتاب الخيارات

۹ـ المكاسب المحرمه

۱۰ـ الواجبات في‌الصلاة

۱۱ـ كتاب الصوم

۱۲ـ تحريرات في‌الاصول (۸ جلد)

۱۳ـ كتاب الطهارة

۱۴ـ القواعدالرجاليه

۱۵ـ حاشيه بر مستدرك مرحوم ميرزاحسين نوري

۱۶ـ شرح زندگاني ائمه معصومين

۱۷ـ تطبيق هيئت جديد بر هيئت و نجوم اسلامي

۱۸ـ تفسيرالقرآن الكريم (۴ جلد)

۱۹ـ الفوائد و العوائد

۲۰ـ الخلل في‌الصلاة

ازدواج آيت الله مصطفي خميني

آيت الله سيد مصطفي خميني در سال ۱۳۳۵ شمسي با خانم معصومه حائري دختر آيت الله حاج شيخ مرتضي حائري يزدي ازدواج نمود. خانم خديجه ثقفي همسر امام خميني (ره‌) دربارة چگونگي اين ازدواج مي‌گويد: يك وقت شايع شد كه با آقا مرتضي حائري وصلت كرده‌ايم‌، به‌طوري كه مصطفي مي‌گويد: وقتي آقاي حائري از صحن حرم بيرون مي‌آيد، رفقا مي گويند كه پدر زنت آمد. اين شايعه به گوش آقا رسيده بود و يك شب آقا از من پرسيد كه دختر آقاي حائري را ديده‌اي‌؟ من هم كمي توضيح دادم‌.

مبارزات و سياست هاي سيد مصطفي خميني

شهيد سيد مصطفي خميني قبل از شروع نهضت امام خميني (ره‌) تا حدودي با جريانهاي سياسي جامعه آشنايي داشت و نسبت به جريانهاي مذهبي همفكري و گرايش داشت يكي از مؤثرترين تشكلهاي سياسي و مذهبي‌، جمعيت فداييان اسلام بود كه با تكيه بر مباني فكري ديني به مبارزات دامنه‌داري از سال ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۴ دست زد. سيد مصطفي خميني با رهبر اين جمعيت‌؛ يعني شهيد سيد مجتبي نواب صفوي آشنا بود و در جلسات آن شركت مي‌كرد. با نفر دوم اين جمعيت نيز كه شهيد عبدالحسين واحدي بود، ارتباط دوستانه و نزديكي داشت‌. آية‌الله صادق خلخالي در خاطرات خود در اين خصوص مي‌گويد: سيدمصطفي‌ هيچ‌گاه حاضر نبود زير بار ظلم و ستم برود و از اين جهت ايشان‌، بي‌اندازه به مرحوم نواب و مرحوم واحدي علاقه داشت و با آنها در جلسات خصوصي شركت مي‌كرد. مخصوصاً در منزل آية‌ الله شهيد صدوقي (قدس سره‌)، كه شهيد واحدي مدتي در آنجا مخفي بود.

شهادت سيد مصطفي خميني

آيت‌ الله سيد مصطفي خميني ، پس از دوراني پر از رنج‌، تلاش و مبارزه در سحرگاه يكشنبه اول آبان ماه ۱۳۵۶ (برابر با نهم ذي‌قعده ۱۳۹۷ ه‍ ق‌) در سن ۴۷ سالگي در نجف به‌ طور ناگهاني و مرموز در خانه خود درگذشت‌. اولين كسي كه از اين واقعه آگاه شد و ديگران را نيز مطلع نمود، خادمه منزل حاج آقا مصطفي خميني به نام صغرا خانم بود

سيد مصطفى خميني در نگاه بزرگان

شخصيت علمى و سياسى و عرفانى و عبادى شهيد بر همگان روشن است و ما بخاطر تبرك و تيمن كلام عده اى از بزرگان را زينت بخش صفحات مى گردانيم :

امام خمينى(رحمت الله عليه) :

من اميد داشتم كه اين مرحوم (حاج آقا سيد مصطفى خميني ) شخص خدمتگذار و سودمند براى اسلام و مسلمين باشد ولى ((لا راد لقضائه و ان الله لغنى عن العالمين.

آيت الله العظمى بهاء الدينى (رحمت الله عليه) :

… ابن الامام ، بل هو الامام ، بل له اب مثل الامام ، شديد الحب بالامام ، لا لاجل الابوة ، و الامام شديد الحب لا لاجل ابنوة ، بل لجهات اخر لامجال لذكرها.

آيت الله حاج آقا مصطفى خمينى : دانشهاى عقلى و نقلى ، سياست اسلامى و دينى را در جوانى ياد گرفته ، و به جايى رسيده بود، كه از نخبگان زمان ما، بلكه عصرها و زمانها بود. درست گفتار و نيك سيرت بود، با كمال زيركى و هوشيارى به نفوس ، آگاهى داشت ، در انقلاب اسلامى و حوادث آن نقش ‍ بسيار ارزنده اى داشت … فرزند امام بود، بلكه خود، امامى بود، بلكه پدرى مثل امام داشت …

حضرت آيت الله العظمى خامنه اى(مدظله العالي) :

مرحوم سيد مصطفى خمينى (رحمت الله عليه)يكى از شخصيت هاى بالقوه و بالفعل اسلام بود. روزى كه ايشان شهيد شدند، در حدود سنين ۴۸ – ۴۷ سالگى بودند و در آن سن جزء ممتازين كسانى بود، كه در حوزه هاى علميه قم ، نجف ، مشهد، و… وجود داشت ، بنده ايشان را به عنوان يك چهره برجسته حوزه علميه قم از سالهاى قبل مى شناختم .

آيت الله معرفت(رحمت الله عليه) :

((تواضع و فروتنى از ويژگيهاى آن مرحوم بود و اين در حالى بود كه ايشان هم به دليل فرزندى امام (رحمت الله عليه) و هم به خاطر ويژگيهايى فردى از موقعيت اجتماعى بالايى برخوردار بود… ايشان جلوتر از پدر بزرگوارشان حرف نمى زد، و اصولا نمى توان آن مرحوم را از والد جدا دانست . خيلى از افراد اعتقاد داشتند كه ايشان در تمام ابعاد همانند زمانى است كه امام (ره ) در سنين جوانى بودند.))

 


دسته ها : مناسبت ها
دوشنبه اول 8 1391 1:12
X