معرفی وبلاگ
فعالییت سازمان زنان انقلاب اسلامی در پی انسجام و هماهنگی و شناسایی زنان فعال منطقه بسته به مهارت و توانمندیی انها در جهت رفع نیازمندرهای زنان ان منطقه . خواهرم بسته به نیاز فکری و روحی و مادی خود با ما هم سخن شو بهترین خوبی ها نزد زنان است امام صادق(ع) باهم شویم ،یکی شویم درمانی برای دردی شویم ............ آن لحظه اي كه زن در خانه خود مي ماند و (به امورزندگي و تربيت فرزند مي پردازد)به خدا نزديكتر است.حضرت زهرا (س)
صفحه ها
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 2086176
تعداد نوشته ها : 1572
تعداد نظرات : 178
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان

سونوگرافي سه بعدي يك روش سونوگرافي پزشكي است كه اغلب در مورد سونوگرافي حاملگي و با استفاده از تصاوير سه بعدي جنين كاربرد دارد . به طور كلي ، چندين روش براي تشخيص اولتراسونوگرافي در حاملگي وجود دارد كه متداولترين آن سونوگرافي دو بعدي است . در سونوگرافي سه بعدي ، برخلاف سونوگرافي دو بعدي كه امواج صوتي مستقيما فرستاده مي شوند ، امواج از زواياي مختلف تابانده شده و دريافت مي گردند . لذا ، تصاوير سه بعدي و دقيق تري از جنين به دست مي آيد. استفاده كلينيكي اين روش سونوگرافي عمدتا در مورد تحقيقات پزشكي روي جنين است ، گرچه اخيرا كاربرد بسيار محبوب و متداولي در بين خانم هاي حامله حتي در بين خانم هاي آمريكائي پيدا كرده است چون استفاده از آن باعث ارتباط عاطفي قوي تري بين مادر و جنين مي شود . تكنيك سونوگرافي چهار بعدي مشابه سونوگرافي سه بعدي است با اين تفاوت كه در سونوگرافي چهار بعدي تصاوير تاخير ندارند و در زمان فعلي حركت جنين گرفته مي شوند .
اگرچه هيچ شواهدي مبني بر مضر بودن سونوگرافي سه بعدي و چهاربعدي در دست نيست ولي انجمن سونوگرافي آمريكا توصيه مي كند كه اين نوع سونوگرافي ها فقط در مواردي كه كاربرد دارند ، انجام شوند . گزارش طبيعي و نرمال سونوگرافي سه بعدي و چهار بعدي در حاملگي نبايستي اين تصور كاذب را براي مادر و پزشك ايجاد كند كه هيچ نوع مشكلي براي جنين وجود ندارد و انجام آزمايشات پره ناتال( مراقبت روتين بارداري ) براي تمامي خانم هاي حامله جدا از انجام اين سونوگرافي الزامي است . بهترين زمان انجام سونوگرافي سه بعدي و چهار بعدي در بارداري ، بين هفته 24 تا 32 حاملگي است تا بتوان ناراحتي هاي مادرزادي جنين از قبيل لب شكري ، كام شكري ، اسپاينا بيفيدا ( نقايص ستون فقرات و نخاع جنين ) و مشكلات مادرزادي قلب جنين و نقايص اندام جنين نظير چند انگشتي و پا چماقي و غيره را با آن تشخيص داد .
در مورد تعيين جنسيت جنين ، سونوگرافي سه بعدي و چهار بعدي در هفته 16 حاملگي با دقت بسيار بالائي تا حد 99% مي تواند جنسيت جنين را تشخيص دهد كه دقت بسيار بالاتري در مقايسه با سونوگرافي دو بعدي محسوب مي شود .
در آينده پيش بيني مي شود كه سونوگرافي سه بعدي جزئي از مراقبت هاي بارداري روتين و ضروري محسوب شود و حتي بيمه ها آن را پوشش دهند . سونوگرافي سه بعدي كه در حال حاضر براي تعيين ناراحتي مادرزادي قلب مفيد است ؛ ممكن است در آينده نزديك براي تعيين اختلالات عصبي جنين و احتمال وجود فلج مغزي در وي بكار رود .
انجام سونوگرافي سه بعدي و چهار بعدي احتياج به پر شدن مثانه ندارد ولي بسياري از مراكز سونوگرافي براي گرفتن تصاوير دقيق تر از جنين به خانم هاي حامله پيشنهاد مي كنند كه از حدود 1 تا 2 هفته قبل از انجام سونوگرافي خانم مقادير كافي آب ( 32 اونس در روز ) مصرف كند.

* دكتر مريم لطفي زاد

جمعه ششم 5 1391 11:45
X