معرفی وبلاگ
فعالییت سازمان زنان انقلاب اسلامی در پی انسجام و هماهنگی و شناسایی زنان فعال منطقه بسته به مهارت و توانمندیی انها در جهت رفع نیازمندرهای زنان ان منطقه . خواهرم بسته به نیاز فکری و روحی و مادی خود با ما هم سخن شو بهترین خوبی ها نزد زنان است امام صادق(ع) باهم شویم ،یکی شویم درمانی برای دردی شویم ............ آن لحظه اي كه زن در خانه خود مي ماند و (به امورزندگي و تربيت فرزند مي پردازد)به خدا نزديكتر است.حضرت زهرا (س)
صفحه ها
دسته
لينك سازمان زنان انقلاب
لينك عاشقان امام نقي
مرگ بر شاهين نجفي(مرتد)
جانم فداي غربتت يا امام نقي (ع)
امام من مهدي
فرهنگ الهي
گل نرگس
اس ام اس جديد
شعرهاي داريوش دوسراني
صهيون ستيزي
شيعه
مجله فيروز جاه
منتظران ظهور
ديار عشق
خدا
بهترين دوست فقط خدا
تنها عشق من خداست
شوق شهادت
سايه
سايه طلبه جوان
سايت شخصي سيد محمد انجوي نژاد
مدرسه علميه الزهرا(س) نصر تهران
☫عشق=خامنه اي☫
خانم دكتر نگار
در طلب معرفت...
گوهركمال ، حجاب برتر
ولايت عشق
غريب تر از غريب الغربا ... امام نقي (ع
غريب سامرا
بسم رب الهادي(ع)
شيدايي رهبر
وبلاگ شهيد همت
ماه نقره اي (بسم رب الشهدا)
مقتدر مظلوم
ولايت سيد علي
حامي رهبر
بسيجي بي ادعا
پايگاه اطلاع رساني استقامت
انفجار نور
ائمه اطها رو شهدا
فيض بوك
هادي نت
شهيدان زنده اند
دانلود جديد ترين مداحي
بهشت (محفل بسيجيان و رهروان شهدا
دينيست(اولين سايت اطلاع رساني ويژه مداحان)
سايت جامع مداحي
نور اسمان
سايت رسمي مداحان اهل بيت
ماه حرم ( روضه العباس)
جام تهي
ما مي توانيم
حمايت از اقتصاد و كار توليد ملي
منتظران مهدي
اخبار پيام نور
ره به ري
لینک دوستان
سايت مراجع تقليد
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1506671
تعداد نوشته ها : 3305
تعداد نظرات : 487
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان

پيدايش علم

آدمي تمايل دارد كه هرچه را ممكن است بداند و بفهمد، زيرا كنجكاو زاده شده است. كنجكاوي انسان از كنجكاوي هر موجود زنده ديگر كاملتر و پايدارتر است. رضايت آدمي در فرو نشاندن اين كنجكاوي ، همراه با توانايي او در به خاطر آوردن ، استدلال كردن و ارتباط دادن ، به پيدايش فرهنگ كامل ، و از جمله علم منجر شده است. بنابراين مي توان گفت كه از همان زماني كه انسان ، پاي به اين جهان گذاشته است، علم نيز به وجود آمده و با رشد فكري بشر ، علم تكامل يافته است.

دسته ها : مذهبي - قران
جمعه هفدهم 6 1391 2:1

تعاريف علم علم يك واژه عربي است كه از ريشه علم به معني آموزش مشتق شده است. در اصطلاح عاميانه ، اين كلمه در مورد هر نوع آگاهي كه فرد در مورد محيط و مسايل پيرامون خود كسب مي كند، اطلاق مي‌گردد. و لذا هرچه ميزان آگاهي و معلومات او بيشتر باشد، او را عالمتر مي‌دانند. به همين علت در قديم به افرادي كه در زمينه علوم مذهبي و قرآني به درجات بالاتري نائل مي‌شدند، علامه مي‌گفتند. مانند علامه اميني كه آثار بسيار گرانبهايي از وي بر جاي مانده است.

دسته ها : مذهبي - قران
جمعه هفدهم 6 1391 1:59

در باره ي آخرين آياتي كه بر پيامبر (ص) نازل شده است، روايات متعدد و مختلفي وجود دارد؛ و به همين جهت مفسران نيز اختلاف نظر دارند: 1. در بسياري از روايات شيعه و اهل سنت آمده است كه: آخرين چيزي كه بر پيامبر (ص) نازل شده است سوره ي مباركه ي «نصر» مي باشد.[1]
2. روايات ديگري آخرين آيه ي نازل شده را، آيات اول سوره ي برائت بيان مي كنند كه در سال نهم هجرت بعد از فتح مكه در هنگام مراجعه از جنگ تبوك، بر پيامبر (ص) نازل شده است.[2]
3. روايات زيادي نقل شده كه آخرين آيه اي كه نازل شده است، آيه ي « وَ اتَّقُوا يَوْماً تُرْجَعُونَ فيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ ما كَسَبَتْ وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ »[3] است كه جبرئيل بعد از نزول دستور داد، در اول آيه 280 سوره بقره قرار گيرد و اين حادثه 21 يا 7 روز قبل از رحلت پيامبر (ص) بوده است.[4]
4. ابن واضح يعقوبي معتقد است طبق روايات صحيح و صريح آخرين آيه اي كه بر پيامبر (ص) نازل شده است، آيه ي اكمال دين "الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي‏ وَ رَضيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ ديناً"[5] است.
مرحوم آيت الله معرفت مي گويند: شكي نيست كه سوره ي «نصر» قبل از (آيات اول) سوره ي برائت نازل شده است، چون سوره ي نصر بشارت به فتح مكه است (پس قبل از فتح مكه نازل شده است) يا در همان سال فتح، در مكه نازل شده[7] در حالي كه سوره ي برائت يك سال بعد از فتح مكه نازل شده است.
پس جمع بندي روايات به اين صورت است: الف.از نظر آخرين سوره؛ آخرين سوره ي كامل كه بر پيامبر (ص) نازل شده، سوره ي «نصر» بوده، و آخرين سوره ي نازل شده از لحاظ آيات آغازين سوره ي «برائت» بوده است.
ب. از نظر آيات؛ درباره آخرين آيه ي نازل شده بر پيامبر (ص)، به نظر مي رسد ترجيح با نظريه ي يعقوبي است كه آيه اكمال دين آخرين آيه است. چون اين آيه اعلام به كامل شدن دين و هشدار به پايان رسيدن وحي است. اما در باره ي آيه ي 281 سوره ي بقره، دو نظريه است: 1. اين آيه در حجة الوداع در مني روز عيد قربان بر پيامبر(ص) نازل شده است.[8] اگر اين روايت درست باشد، آخرين آيه، اكمال دين است. چون آيه ي اكمال دين در 18 ذي حجه در برگشت از حجة الوداع نازل شده است. 2. اگر اين روايت درست باشد، بايد آخرين آيه، همين آيه باشد؛ و در اين صورت مي توان گفت كه آيه ي اكمال دين آخرين آيه از آيات احكام است؛ و آيه ي 281 سوره ي بقره آخرين آيه اي است كه بر پيامبر (ص) وحي شده است

.[9] [1] طبرسي، مجمع البيان، ج 10، ص 554؛ بحراني، تفسير برهان، ج 1، ص 29؛ سيوطي، الاتقان، ج ، ص 27. [2] فيض كاشاني، تفسير صافي، ج 1، ص 680. [3] بقره، 281. [4] تفسير شبر، ص 83. [5] مائده، 3. [6] تاريخ يعقوبي، ج 2، ص 35. [7] اسباب النزول، بهامش الجلاليين، ج 2، ص 145. [8] زركشي، برهان، ج 1، ص 187. [9] آيت الله محمد هادي معرفت، تلخيص التهميد، ج 1، ص 80 و 81.

دسته ها : قران
چهارشنبه پانزدهم 6 1391 2:9

اسامى بخشهاى مختلف سوره‏هاى قرآن‏
1. سبع طوال. هفت سوره طولانى بقره، آل عمران، نساء، أعراف، أنعام، مائده و يونس. 2. مئين. سوره‏هايى كه عدد آيات آنها از صد متجاوز است، ولى از لحاظ حجم به سبع طوال نمى‏رسند كه نزديك به دوازده سوره‏اند و عبارتند از: هود، يوسف، نحل، كهف، مريم و ....
3. مثانى. سوره‏هايى كه عدد آيات آنها زير صد قرار دارد و نزديك بيست سوره‏اند و از اين جهت مثانى گفته مى‏شوند كه قابل تكرارند و به جهت كوتاه بودن بيش از يك مرتبه تلاوت مى‏شوند. 4. حواميم. هفت سوره‏اى كه با حروف «حم» شروع مى‏شود كه عبارتند از:مؤمن، فصلت، شورى، زخرف، دخان، جاثيه و أحقاف.
5. ممتحنات. نزديك به بيست سوره‏اند و عبارتند از: فتح، حشر، سجده، طلاق، ن و القلم، حجرات، تبارك، تغابن، منافقون، جمعه، صف، جن، نوح، مجادله، ممتحنه و تحريم.
6. مفصّلات. از سوره الرحمان تا آخر قرآن است؛ چون فواصل (آيه‏هاى) اين سوره‏ها كوتاه است بدين نام ناميده شده‏اند.)تاريخ قرآن معرفت ص: 80 )
آيه الله معرفت معتقد بودند كه اسامى سوره‏ها مانند تعداد آيات هر سوره توقيفى است و با صلاحديد شخص پيامبر نامگذارى شده است؛ بيشتر سوره‏ها يك نام دارد و برخى دو يا چند نام. اين نامگذاريها، طبق شيوه عرب با كوچكترين مناسبت انجام مى‏گرفته است‏

دسته ها : قران
چهارشنبه پانزدهم 6 1391 2:7
اولين سوره از سوره هاي «طواسين»:
به سوره هايي كه با حروف مقطعه «طس» (طا، سين) و يا «طسم» (طا، سين ، ميم) آغاز مي شوند، سوره هاي «طواسين» مي گويند.
اولين سوره از سوره هاي طواسين، سوره شعرا ست.
اولين سوره از سوره هاي «حمد» يا «حامدات»:
پنج سوره در قرآن با عبارت «الحمدلله » شروع مي شوند كه به اين سوره ها، «حمد» يا «حامدات» مي گويند و
نخستين آنها سوره فاتحه الكتاب است.
اولين سوره از سوره هايي كه با «سوگند و «قسم» آغاز مي گردند:
بيست سوره با صيغه «قسم» شروع مي شوند كه اولين سوره از اين سوره ها، سوره مباركه صافات است.
اولين سوره از سوره هاي «ال»: سوره بقره. اين سوره با حروف مقطعه «الم» (الف ، لام ، ميم) شروع مي شود.
اولين سوره از سوره هاي «معوذتين» :
دو سوره پاياني قرآن يعني سوره هاي «فلق» و «ناس» را كه با عبارت «قل اعوذ» (بگو پناه مي برم) آغاز مي شوند، معوذتين ناميده اند. به همين جهت اولين سوره از سوره هاي معوذتين، سوره فلق است.
اولين سوره از سوره هاي «قرينتين»:
سوره مباركه «انفال» . به 2 سوره انفال و برائت كه بين آنها «بسم الله الرحمن الرحيم» وجود ندارد، قرينتين مي گويند. نام ديگر سوره برائت، توبه است. سوره توبه بدون «بسم الله الرحمن الرحيم» شروع شده است. اولين سوره از سوره هاي «زهروان»:
به دو سوره بقره و آل عمران، سوره هاي «زهروان» مي گويند. پس سوره بقره اولين سوره از سوره هاي زهروان است.
اولين سوره از سوره هاي «عتاق»:
سوره اسراء اولين سوره از سوره هاي عتاق است. به 5 سوره اسراء، كهف، مريم، طه و انبياء سوره هاي عتاق مي گويند.
اولين سوره از سوره هاي «ممتحنات»: به 16 سوره از سوره هاي قرآن كريم، سوره هاي «ممتحنات » گفته مي شود كه اولين سوره از سوره هاي ممتحنات، سوره مباركه سجده است.
دسته ها : قران
چهارشنبه پانزدهم 6 1391 2:5

 

بسم رب المهدي ...
اولين سوره از سوره هايي كه با «انا» آغاز مي شوند: سوره مباركه فتح.
اولين سوره از سوره هايي كه با «قل » آغاز مي شوند: سوره مباركه جن.
علاوه بر سوره جن، 4 سوره كافرون، توحيد، فلق و ناس نيز با «قل» شروع مي شوند كه به اين 4 سوره اخير در زبان عاميانه، «4 قل» گفته مي شود.
اولين سوره از سوره هاي «حواميم»:
به مجموعه سوره هايي كه با حروف مقطعه «حم» (حا، ميم) شروع مي شوند، سوره هايي «حواميم» گفته مي شود.
اولين سوره از اين سوره ها، سوره مباركه غافر است.
نام ديگر سوره غافر، مؤمن است و منظور از مؤمن ، مؤمن آل فرعون بوده كه در آيه 28 اين سوره و چند آيه بعد از آن، به او اشاره شده است، وي از نزديكان فرعون بود، ولي مخفيانه دعوت حضرت موسي(ع) را پذيرفته و به خدا و دين آن حضرت ايمان آورده بود و در آيات اين سوره آمده است كه «مؤمن آل فرعون» با سخنان مؤثر خود، مانع قتل حضرت موسي(ع) به دست فرعون شد.
از آنجا كه سوره غافر نخستين سوره از سوره هاي حواميم است، به آن «حم اولي » نيز مي گويند.
دسته ها : قران
چهارشنبه پانزدهم 6 1391 2:4

نامگذاري سوره هاي قرآن

در مورد نامگذاري سوره ها دو نظريه عمده وجود دارد:
نظريه اول : نامگذاري سوره ها توقيفي است و با صلاحديد شخص پيامير صلي الله عليه و آله نامگذاري صورت گرفته است. از جمله طرفداران اين نظريه حضرت آيت الله معرفت ره است.
نظريه دوم :نام گذاري سوره ها توقيفي نيست. بلكه از باب علم بالغلبه است. يعني در اثر كثرت استعمال توده مردم فلان نام براي فلان سوره علم شده است و معصومين عليهم السلام هم با توده ي مردم همراهي كردند. از جمله طرفداران اين نظريه حضرت استاد جوادي آملي حفظه الله است دليل ايشان به شرح ذيل است: اولا، دليلي در دست نيست كه اين سوره ها توسط معصومين عليهم السلام نام گذاري شده اند. ثانيا، بعيد است سوره اي مانند بقره كه معارفي والا و حكمتهايي عميق و احكامي فراوان در بردارد به نام حيواني و يا سوره اي مانند نمل كه معارف عميق و قصص بسياري از پيامبران را در بردارد به نام مورچه و همچنين سوره مائده كه بر اثر اشتمال آن بر « آيه ولايت» شايسته نام «سوره ولايت » است، به نام مائده ناميده شود.
دسته ها : قران
چهارشنبه پانزدهم 6 1391 2:2

خصلت هاي سه گانه بنده خوب خدا                           

  •   هر كس به خواست و رضاى من عمل كند، سه خصلت به او عطا مى‌كنم، به او سپاسگزارى را مى‌آموزم كه با جهل همراه نمى‌گردد.                           
چهارشنبه پانزدهم 6 1391 1:59

مرز اخلاقي تجسس و كنجكاوي                           

  •                                 علم گرچه ذاتاً از ارزش والايى برخوردار است، اما در ارزشيابى علم نبايد به ارزش ذاتى آن اكتفا كنيم و عوامل و ارزشهاى ديگر را مورد غفلت قرار دهيم. يكى از عواملى كه مى تواند ارزش علم را تحت تأثير قرار دهد و يا در بالا بردن يا پايين آوردن آن، ارزش چشمگيرى داشت
چهارشنبه پانزدهم 6 1391 1:56

آيا ما آدماي خوبي هستيم ؟                           

  •  هر كسي مي دونه چجور آدميه. چه رذائل اخلاقي داره چه خوبيهايي داره، از گذشته خودش باخبره، از تمامي انگيزه هاش مطلعه، از نيت هاي خوب يا بدش آگاهه                           
چهارشنبه پانزدهم 6 1391 1:55

حدود اخلاقي خوردن و آشاميدن                           

  •    اندازه را در خوردن و نوشيدن رعايت كنيد كه اگر رعايت اخلاقى در اينگونه موارد به كميّت خاصّى مربوط مى شود كه رعايت كردن يا رعايت نكردن آن اندازه، ارزش مثبت و منفى را براى كار، به دنبال خواهد آورد                           
چهارشنبه پانزدهم 6 1391 1:51

 

در دين مبين اسلام تاكيد بسياري بر «انقاق» بويژه آن هم از آنچه كه خود به آن وابستگي داريم شده است و قرآن كساني كه به اين امر توجه دارند را داراي درجات بالايي در نزد پروردگار متعال معرفي مي‌كند.

 

 

افكار نيوز: در آيه ۲۲ از سوره «رعد» در رابطه با ويژگي‌هاي انفاق كنندگان و درجات انفاق صحبت شده است كه متن، ترجمه و برخي از مفاهيم مرتبط با آن به همراه برخي از مفاهيم مرتبط با موضوع انفاق در ديگر آيات قرآن در ادامه مي‌آيد:
متن آيه:
«وَالَّذِينَ صَبَرُوا ابْتِغَاءَ وَجْهِ رَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلَانِيَةً وَيَدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ أُولَٰئِكَ لَهُمْ عُقْبَى الدَّارِ»
ترجمه آيه:
" و آنها كه بخاطر ذات (پاك) پروردگارشان شكيبايي مي‌كنند، و نماز را برپا مي‌دارند، و از آنچه به آن‌ها روزي داده‌ايم، در پنهان و آشكار، انفاق مي‌كنند، و با حسنات، سيئات را از ميان مي‌برند، پايان نيك سراي ديگر، از آن آنهاست."
مفاهيم مرتبط با آيه:
انفاق داراي درجاتي است؛
گام اول: بخشش از فضل و داده‌هاي الهي.« أَنفِقُواْ مِمَّا رَزَقْنَاكُم »
گام دوم: بخشش از دسترنج و كسب حلال.«أَنفِقُواْ مِن طَيِّبَاتِ مَا كَسَبْتُمْ »﴿سوره بقره آيه ٢٦٧﴾
گام سوم: بخشش از آن‌چه دوست دارند.«لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ»(سوره آل عمران آيه ۹۲)
گام چهارم: ايثار «وَيُؤْثِرُونَ عَلَى أَنفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ»(سوره حشر آيه ۹)
منبع:
ـ كتاب دقايقي با قرآن، تاليف حجت‌الاسلام والمسلمين محسن قرائتي، ناشر مركز فرهنگي درس‌هايي از قرآن، نوبت چاپ پانزدهم زمستان سال ۱۳۹۰ ـ پايگاه تخصصي ترجمه قرآن كريم پايگاه تخصصي ترجمه قرآن كريم ::: مركز فرهنگ و معارف قرآن (ترجمه آيت الله العظمي ناصر مكارم شيرازي از قرآن كريم)

دسته ها : قران
شنبه یازدهم 6 1391 22:59
X