دعاي روز بيست و دوم ماه مبارك رمضان
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهمّ افْتَحْ لي فيهِ أبوابَ فَضْلَكَ وأنـْزِل عليّ فيهِ بَرَكاتِكَ وَوَفّقْني فيهِ لِموجِباتِ مَرْضاتِكَ واسْكِنّي فيهِ بُحْبوحاتِ جَنّاتِكَ يا مُجيبَ دَعْوَةِ المُضْطَرّين.
خدايا بگشا به رويم در اين ماه درهاى فضلت وفرود آر برايم در آن بركاتت را وتوفيقم ده در آن براى موجبات خوشنوديت ومسكنم ده در آن وسطهاى بهشت اى اجابت كننده خواسته ها ودعاهاى بيچارگان
چقدر با دعاي ابو حمزه ثمالي اشنا هستيد
تا به حال خوندينش ؟
مي دونيد مفهومش چيه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
براي فهم پاسخ اين سؤال دو نكته حائز اهميت است .
الف: تمام احكام الهي كه براساس حكمت و براي خير مصلحت ما وضع شده است ،در كم و زياد بايد رعايت شود . به اين مثال ها دقت كن:
خون نجس است ، يك سطل خون نجس است ، يك كاسه خون ، يك استكان ، يك قاشق و حتي يك سر سوزن خون هم نجس است .
سرقت مال مردم حرام است و در اين مسأله تفاوتي بين يك كيسه گندم و يك مشت گندم وجود ندارد .حتي برداشتن يك دانه گندم هم بدون رضايت صاحبش حرام است .
مسأله پوشش هم همين طور است و وقتي ظاهر بودن موهاي سر در مقابل نامحرم حرام است ، چه تمام سر چه كمي از آن و چه حتي يك تار مو هم حرام است .
ب : تمام كارهاي خطا و نادرست از كم شروع مي شود و اصولا شيطان بسيار باحوصله و پرطاقت است .
ابتدا گناه و خطاي كوچكي را پيشنهاد مي كند و هنگامي كه جواب مثبت شنيد قدم بعدي را برميدارد .
خواهرم از خودت مي پرسم : اگر روزي ببيني فرزند كوچكت مي خواهد فقط يك پك به سيگار بزند چرا او را منع مي كني ؟ مگر يك پك سيگار چه قدر ضرر دارد؟
حتما مي گويي مسأله ي يك پك سيگار نيست . بعد از آن هوس مي كند سيگار بكشد و بعد يك بسته ، و پس از مدتي دنبال منقل و وافور خواهد بود .
آري درست فهميده اي ، در مقابل هر چه نادرست و خطاست بايد از اولين قدم ايستاد و از همان اندك پرهيز نمود ، وگرنه قدم هاي بعدي ناگزير برداشته خواهد شد .
چه ضرب المثل پر محتوايي است
كه مي گويد : تخم مرغ دزد ، شتر مرغ دزد مي شود .
منبع : نامه اي به خواهرم - مهدي عدالتيان
دعاى روز بيست و يكم ماه مبارك رمضان
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهمّ اجْعَلْ لي فيهِ الى مَرْضاتِكَ دليلاً ولا تَجْعَل للشّيْطان فيهِ عليّ سَبيلاً واجْعَلِ الجَنّةِ لي منْزِلاً ومَقيلاً يا قاضي حَوائِجَ الطّالِبين.
خدايا قرار بده برايم در آن به سوى خوشنودىهايت راهنمايى و قرار مده شيطان را در آن بر من راهى وقرار بده بهشت را برايم منزل وآسايـشگاه اى برآورنده حاجتهاى جويندگان
«اي كساني كه ايمان آوردهايد بسياري از دانشمندان و راهبان، اموال مردم را به باطل ميخورند و مردم را از راه خدا باز ميدارند. آن كسان كه زر و سيم را ذخيره ميكنند و آن را در راه خدا انفاق نميكنند، پس آنها را به عذابي دردناك بشارت ده.»1
رسول گرامي اسلام (ص) بعد از نزول اين آيه با تمام وجود و احساس خود ميفرمايد «مرگ بر طلا و نقره» ياران رسول خدا (ص) گفتند: يا رسولالله، پس چه چيزي ذخيره كنيم؟
فرمود «دلي كه به ياد خدا آرامش يابد، زباني كه شكر خدا را گويد و همسري كه صالحه باشد.»
بلي پول و ماديات حلال در جاي خود ضرورت دارد اما...
سخن صائب تبريزي است:
نه زر و سيم و نه لعل و گهر خواهد ماند
در بساط تو همين گرد سفر خواهد ماند
همه در حال دويدن هستيم. در اين ميان عدهاي در يك نوع مسابقه دو شركت كردهاند كه مورد غضب و قهر آفريدگار توانا هستند، داور اين مسابقه، خداي يگانه است و به برندة اين مسابقه آتش دوزخ وعده داده شده است.
اين مسابقه، گرانفروشي است...
متأسفانه در امر ازدواج نيز، گاهي وضعي بهتر از اين نداريم، هم مشكلات مالي خودنمايي ميكند و هم مشكلات ديگر. در مورد انتخاب همسر، مثلاً دختر خانم ـ پناه بر خدا ـ با كالاي تجاري، عوضي گرفته ميشود؛ مهريه بيشتر دليل مرغوبيت و شأن و منزلت او به حساب ميآيد! و خودنمايي خانوادة داماد، دليل تشخص آنها.
چرا از تعليمات زيبا و سعادتبخش اسلام عزيزمان فاصله گرفتهايم؟
دعاى روز بيستم ماه مبارك رمضان
بسمالله الرحمن الرحيم
اللهمّ افْتَحْ لي فيهِ أبوابَ الجِنانِ واغْلِقْ عَنّي فيهِ أبوابَ النّيرانِ وَوَفّقْني فيهِ لِتِلاوَةِ القرآنِ يا مُنَزّلِ السّكينةِ في قُلوبِ المؤمِنين.
خدايا بگشا برايم در آن درهاى بهشت وببند برايم درهاى آتش دوزخ را و توفيقم ده در آن براى تلاوت قرآن اى نازل كننده آرامش در دلهاى مؤمنان.
وامروز روز نوزدهم است
چه روز تلخي ..........
بي اقايي چه سخت بي پدري چه تلخ
و وصل جانان چه شيرين
دعاي روز نوزدهم ماه رمضان
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهمّ وفّرْ فيهِ حَظّي من بَرَكاتِهِ وسَهّلْ سَبيلي الى خَيْراتِهِ ولا تَحْرِمْني قَبولَ حَسَناتِهِ يا هادياً الى الحَقّ المُبين.
خدايا زياد بگردان در آن بهره مرا از بركاتش وآسان كن راه مرا به سوى خيرهايش ومحروم نكن ما را از پذيرفتن نيكىهايش اى راهنماى به سوى حـق آشكار .
بخشش گناهان
امام صادق عليه السلام فرمودند: هر كس سوره قدر را در يكي از نمازهاي واجب قرائت نمايد منادي ندا مي دهد : اي بنده خدا گناهان گذشته تو را آمرزيده است پس اعمالت را از سر بگير.19
امام رضا عليه السلام مي فرمايند: هر مؤمني كه هنگام وضو گرفتن سوره قدر را بخواند از گناهانش خارج مي شود مانند آن روزي كه از مادر زاده شد
اجابت دعا
امام جواد عليه السلام فرمودند: هر كس سوره قدر را در يكي از نمازهايش قرائت نمايد ، در عليين نمازش مورد قبول و ثوابش دو برابر مي شود و هر كس اين سوره را بخواند و آنگاه دعا كند دعايش در لوح محفوظ مستجاب نوشته مي شود
خواب ارام و امنيت هنگام خواب
امام صادق عليه السلام فرمودند: هر كس بعد از نماز عشا 15 بار سوره قدر را قرائت نمايد تا شب آينده در امان الهي خواهد بود. و هر كه 7 بار اين سوره را پيش از خواب قرائت نمايد تا صبح در امان الهي خواهد بود
درمان بيماري كبد
امام صادق عليه السلام فرمودند: اگر سوره قدر را بر سفالي جديد نوشته و با آب باران شسته شود سپس مقداري شكر بر آن اضافه كنند و كسي كه درد كبد دارد آن را بنوشد به اذن خداوند خوب مي شود
فرزند دار شدن
برخي از افراد از داشتن فرزند با جنسيت دلخواه محرومند
امام محمد باقر (ع) فرمودند هر گاه زن وارد ماه نهم شد
و ان را شسته و به او بخورانيد
دواي درد ها
در روايتي از امام صادق عليه السلام نقل شده است: هر كس كه دردي دارد كوزه اي نو بگيرد و در آن آب بريزد و اين كار را خود به عهده گيرد سپس سوره قدر را به شيوه ترتيل سي بار بر آن آب بخواند . آنگاه از آن آب بنوشد و با آن وضو بگيرد و به وسيله آن سر و صورت خود را مسح كند و هر مقدار كه از آب كم شد بر آن بيفزايد سه روز بر او نمي گذرد مگر اينكه به اذن خداوند درد او درمان مي شود.12
1) خروج از دين و بدهكاري
يكي از آثار سوره قدر تسريع در پرداخت بدهي هاست.
امام باقر عليه السلام در جواب شخصي كه كه توان اداي قرض را نداشت فرمودند: زياد استغفار كن و سوره قدر را فراوان بخوان.10
اميرالمؤمنين عليه عليه السلام مي فرمايند: بهترين رفيق آدمي سوره قدر است كه به و سيله آن مي تواند قرضش را ادا كند
پاسخ يك پرسش درباره سوره قدر
با بر شمردن اين همه فضيلت براي يك سوره ممكن است اين پرسش براي شما پيش بيايد كه اين همه اجر براي يك سوره آيا منطقي است؟
درباره فضيلتهاي سورهها بايد گفته شود شايد براي تشويق و اهميّت دادن به آنها اين قدر سفارش كردهاند و چون سوره قدر از منزلت خاصي برخوردار است، بر خواندن آن تشويق بيشتري شده است
ثانياً اين همه فضيلت از آنِ كسي نيست كه آن را بخواند و حقيقتش را درك نكند، بلكه از آنِ كسي است كه ميخواند و ميفهمد و به محتوايش عمل ميكند و قرآن را بزرگ ميشمارد و آياتش را در زندگي پياده ميكند
مثلا در اين سوره آمده است كه شما چه مي دانيد كه شب قدر چيست؟ و واقعا ما چه ميدانيم كه شب قدر چيست؟! كي باشد كه عظمت آن را درك كنيم؛ اين همه فضيلت براي تلاوت اين سوره كه وارد شده اگر ما را بر آن دارد كه بر خواندنش مداومت داشته باشيم ، اميد است كه به معارفي دست يابيم كه ما را به حقيقت و نور اين سوره و عظمت شب قدر و وقايع آن رهنمون نمايد. إن شاء الله
امام رضا(ع) مي فرمايند : هر مومني كه هنگام وضو گرفتن سوره قدر را بخواند از گناهانش خارج مي شود مانند روزي كه از مادر زاده شده باشد
فضيلت سوره
از امام باقر عليه السلام روايت شده است:هركس سوره انا انزلناه... را با صداي بلند بخواند مانند آن است كه شمشير خود را در راه خداوند عزو جل كشيده است(جنگ مي كند).و هر كس اين سوره را آهسته قرائت نمايد مانند آن است كه در راه خدا در خون خود آغشته شده است. و هر كس اين سوره را ده بار بخواند خداوند گناهان او را مي زدايد و محو مي كند. 1
امام صادق عليه السلام مي فرمايند:هركس اين سوره را درهرنماز واجب بخوانداوراصدا زننده اي ازجانب خداوند صدا مي زند كه: «اي بنده خدا! بخشيد خداوند بر تو گناهان گذشته را،پس از سر بگير عمل خود را.
ازرسول خدا صلي الله عليه و آله وسلم نقل شده است:هركس اين سوره را بخواند به او از ثواب كسي كه ماه رمضان را روزه گرفته است و شب قدر را شب زنده داري كرده است داده مي شود.
از حضرت رضا عليه السلام نقل شده است: هر كه نزد قبر برادر مؤمن خود از هر جانب كه بگذارد دست خود را، هفت بار انا انزلناه في ... را بخواند از ترس و بيم بزرگ و ترس روز قيامت در امان خواهد بود.
اميرمؤمنان عليه السلام مي فرمايند: هر كس قرائت كند سوره «قل هوالله...» را و «انا انزلناه...» را پيش از آنكه خورشيد طلوع كند رو نمي آورد و نمي رسد او را در آن روزگناهي، گرچه ابليس و شيطان تلاش نمايد.» 2
امام كاظم عليه السلام درباره قرائت اين سوره در روز جمعه مي فرمايد: براي خداوند در روز جمعه هزار نفحه رحمت است كه به هر بنده اي به اندازه اي از اين رحمت عطا مي كند و هر كس اين سوره را بعد از ظهر جمعه صد بار قرائت نمايد خداوند همه آن هزار نفحه رحمت را به او خواهد داد.3
امام صاددق عليه السلام فرمودند: هر كه سوره قدر را در يكي از نمازهاي واجب قرائت نمايد منادي ندا مي دهد : اي بنده خدا گناهان گذشته تو را آمرزيده است پس اعمالت را از سر بگير
امام صادق عليه السلام فرمودند: نوري كه پيشاپيش مؤمنان در روز قيامت است ، نور سوره قدر است.4
از وجود نوراني امام باقر عليه السلام روايت شده است: هر كس سوره قدر را هر شب صد بار تلاوت نمايد پيش از آغاز صبح بهشت را خواهد ديد. 6
هم چنين فرموده اند: هر كس سوره قدر را در هنگام خواب و پس از بيداري قرائت كند ، اجر و ثواب آن لوح محفوظ را سرشار خواهد كرد.7
در روايتي ديگر فرمودند: هر كس اين سوره را تلاوت نمايد ، هفتاد صف از فرشتگان و هر يك هفتاد بار بر او درود و رحمت مي فرستند .8
و باز ايشان فرموده اند: هر كس سوره قدر را در هنگام خوابيدن 11 بار بخواند خداوند نوري برايش مي آفريند كه گستردگي آن جهان هستي را در برمي گيرد كه در هر درجه آن هزار فرشته است. و ايشان تا صبح براي قاري اين سوره طلب مغفرت مي كنند
بيان نزول قرآن در شب قدر،
و سپس بيان اهميت شب قدر
و بركات و آثار آن.
سوره قدر
نود و هفتمين سوره قرآن كريم است
كه مكي است
و 5تا آيه دارد.
اميرالمؤمنين علي عليه السلام
در كلامي زيبا فضايل اين سوره را اينگونه تشريح كرده اند:
هر چيزي ميوه اي داره و ميوه قران سوره قدر است
هر چيزي گنجي داره و گنج قران سوره قدراست
هر چيزي ياريگري داره و ياريگر ضعيفان سوره قدر است
هر چيزي راه اساني داره و راه اسان قران براي درماندگان سوره قدراست
هر چيزي عصمتي داره و عصمت قران براي مومنان سمره قدر است
هر چيزي هدايتي داره و هدايت قران براي صالحان سوره قدر است
و هر چيزي حجتي داره و حجت بعداز پيامبر (ص) سوره قدراست
پس به ان ايمان بياوريد
از فردا شب يعني روز هيجدهم وارد شب هاي قدر مي شيم
انشالله خدا به همه ما توفيق بده كه از اين شبها بهره ي زيادي ببريم
درباره شب قدر شما همتون از من بيشتر اطلاعات داريد
اما من بنا به وظيفه خودم چند خطي مي نويسم
تا وب سايت رو مزين كرده باشيم به قداست شب هاي قدر
مي دانيد كه شب قدر برابر است با هزار شب
توي اين ماه عزيز هم سه تا شب قدر تعريف شده
اولي شب نوزدهم كه همين فردا شب مي شه
دومي شب بيست و يكم
وسومي شب بيست و سوم
و مصادف است با
اولي شب ضربت خوردن حضرت علي (ع)
دومي شب شهادت حضرت علي(ع)
سومي شب سوم حضرت علي(ع)
مي دونيد كه اين شبها اعمال زيادي همراه داره
در پست هاي بعدي اعمال اين شب ها رو توضيح مي دم ان شالله
آيا مي دونستيد روز 17 ماه مبارك رمضان جنگ بدر رخ داده
ولادت امام حسن مجتبي
حاج حسين سيب سرخي
حاج محمدرضا طاهري
سيد مهدي ميرداماد
حاج محمود كريمي
لينك دانلود در ادامه مطلب...
حواستون هست وارد ده دوم ماه رمضان ميشيم
به يك چشم به هم زدن مي بينيم
كه ماه رمضان تموم شده و روز عيد فطره
پس حواستون رو بيشتر جمع كنيد
تورو خدا بيشتر استفاده كنيد از ان روز و شب هاي عزيز
كاش در اين رمضان لايق ديدار شويم /
سحري با نظر لطف تو بيدار شويم
چند نكته
1. پدران سه گانه : پيامبر اكرم (صليالله عليه و آله): براى هر كسى ، سه گونه پدر، معرفى كرده است . آن حضرت فرمود: پدران سه دسته اند: پدرى كه ترا به دنيا آورد، پدرى كه به تو همسر داد كه تو را علم و دانش آموخت(14).
2. نظر اعتراض آميز و خشم آلود: امام صادق (عليهالسلام) فرمود: كسى كه به والدين خود به گونه اى خشم آلود بنگرد، گرچه آن ها در حق وى ستم كرده باشند، نماز او پذيرفته نمى شود (15).
با توجه به فرمايش امام صادق (عليهالسلام) يكى از شرايط نماز در پيشگاه خدا نگهداشتن حرمت والدين است . از آنجايى روزه بعد از نماز در اسلام بسيار مورد توجه مى باشد بايد از شرايط و خصوصيات آن نيز باشد.
3. نفقه والدين : از امام صادق (عليهالسلام) پرسيدند: نفقه كدام يك از بستگان بر آدمى لازم و واجب است ؟ فرمودند: پرداخت نفقه والدين ، فرزند و زن بر مرد واجب است .
امام صادق (عليهالسلام) در جاى ديگر فرمود: پنج نفر واجب النفقه انسان هستند؛ بنابراين نمى توان ماليات واجب ، از جمله زكات را به آنان داد. آن پنج نفر عبارتند از: پدر، مادر، فرزند، مملوك ، همسر؛ زيرا اينان عيال آدمى هستند و واجب النفقه اند(16).
5. تكبر و عجب
يكى از آفات روزه از رذائل اخلاقى خود بزرگ بينى و تكبر فروشى است . تكبر اولين معصيتى است كه در برابر خدا صورت پذيرفته است .
تكبر، چيزى است كه از آن به عنوان اصول ريشه هاى كفر، ياد شده است(17).
سرچشمه و ريشه كفر سه چيز است : حرص ، تكبر و حسد(18). تكبر نه تنها زشت ترين اخلاق است بلكه از بزرگترين گناهان مى باشد.(19)
عجب ، در بسيارى از موارد به معناى تكبر است ، ولى گاهى به معنى خودپسندى و خودبرتربينى است ، عجب آن است كه آدمى ديگران را به حساب نياورد و موارد ارزشهاى آنها را ناديده بگيرد، امام صادق (عليهالسلام ) فرمود: كسى كه براى ديگران، ارزشى قائل نشود، داراى عجب است .(20)پس عجب يك صفت منفى اجتماعى است كه انسان خود را مى پسندد و براى ديگران مؤ لفه ستودنى قائل نيست .
.
4. عاق والدين
روزه دار علاوه بر انجام واجبات و مستحبات و ترك مبطلات روزه و احيانا مكروهات ، بايد از هر گونه والدين آزارى بپرهيزد؛ روزه كسى كه والدين او از وى ناراضى هستند، ارزشى ندارد.(5)
در قرآن مى خوانيم : خدا مقرر داشت كه : جز او را نپرستيد و در حق پدر و مادر خود نيكى كنيد نيكوكار باشيد و آنگاه كه هر دو يا يكى از آنها با پيرى رسيدند نسبت به آنها كم لطفى نكنيد حتى به آنان اف نگوييد؛ آنان را نيازاريد؛ فروتنى خود را در برابرشان اظهار كنيد و بگوئيد: خدايا آنان را مورد رحمت خويش قرار ده چنانكه آنان ما را در كودكى مان مورد رحمت خويش داشتند(6).
صاحب مجمع البيان در تفسير جوامع الجامع ذيل آيه فوق ، يادآور مى شود: وقتى انسان از گفتن اف در مقابل پدر و مادر نهى شده باشد، به طريق اولى نمى تواند نسبت به آن دو آزار و اذيت بيشتر روا دارد.(7)
امام صادق (عليهالسلام) فرمود: كمترين نافرمانى اف گفتن به پدر و مادر است و اگر خدا مى دانست چيزى كمتر از اف موجب رنجش والدين مى شود، بدون شك از آن نهى مى كرد. همچنين در قرآن كريم آمده است : آنان را به نام صدا نكن(8).
سيد بن طاووس آن عالم بى نظير، پس از مهيا كردن كفن و تعيين محل دفن خود در قسمت پايين پاى پدر و مادر، مى گويد: مى خواهم مادامى كه در قبر هستم سرم ، پايين پاى پدر و مادرم باشد، زيرا پروردگار متعال مى فرمايد: در برابر پدر و مادر بايد فروتن باشى و در حق آنان بايد احسان كنى با رحمت و مهربانى خاصى فروتنى خود را در برابرشان ظاهر كنى(9)و در آيه اى ديگر مى خوانيم :؛ در حق والدين خود احسان كن .(10)
انسان هيچ گاه نبايد پدر و مادر خود را مورد آزار و اذيت قرار دهد، زيرا احترام آن دو هيچ گونه محدوديتى ندارد. لذا رسول خدا (صليالله عليه و آله) فرمود(11) كسى كه پدر و مادر را غمگين سازد، عاق والدين شده است .
بديهى است كه عاق والدين مساله اى بس مهم و يكى از گناهان كبيره است . امام صادق(عليهالسلام) فرمود:(12)عاق والدين شدن يكى از گناهان كبيره است؛ زيرا خداوند حكيم آدم عاق شده را گناهكار شقى قرار داده؛ كيفر عاق والدين در همين دنيا گريبان انسان را مى گيرد.
پيامبر اكرم (صليالله عليه و آله) فرمود:(13) عقوبت سه گناه ، بدون آنكه به آخرت موكول شود در دنيا ظاهر مى گردد؛ عاق والدين ، ستمكارى در حق مردم و كفران احسان.
امام صادق (عليهالسلام) فرمود: پنج نفر واجب النفقه انسان هستند؛ بنابراين نمى توان ماليات واجب ، از جمله زكات را به آنان داد. آن پنج نفر عبارتند از: پدر، مادر، فرزند، مملوك، همسر؛ زيرا اينان عيال آدمى هستند و واجب النفقه اند
3. سخن چينى
نمامى ، به نوبه خود از عوامل كاهش ارزش روزه است و اثرات و پيامدهاى خطرناكى دارد؛ از جمله :
الف) كاهش اعتبار روزه :
پيامبر (صليالله عليه و آله) فرمود: چهار چيز موجب تباهى روزه و بطلان كارهاى خير مى شود، يكى از آن چهار چيز نمامى سخن چينى است .(3)
ب) عذاب قبر:
در رهنمودهاى پيامبر (صليالله عليه و آله) به اميرالمؤ منين (عليهالسلام) آمده است : يا على! از غيبت و نمامى بپرهيز؛ زيرا غيبت، روزه را از پا در مى آورد و سخن چينى نيز باعث عذاب قبر است .(4)
.2. لقمه ناپاك و اثر آن
روزه بايد با لقمه پاك و بدور از هر گونه شبهه گرفته شود، بنابراين چنانچه انسان بدون توجه و رعايت حلال و حرام و لقمه شبهه ناك روزه بگيرد، روزه از ارزش و اعتبارى كه شرع برايش تعيين كرده برخوردار نخواهد بود.
اهتمام به خوردن حلال و پرهيز و اجتناب از حرام خوارى يكى از نشانه هاى بارز پيروى از خط حق است .
پيامبر اكرم (صليالله عليه و آله) فرمود: واى به حال كسى كه روزه خود را با غذاى حرام افطار كند ( حلية الابرار، بحرانى ، ج 1، صص 219، 345)؛ آرى ، روزه، با غذاى حلال، روزه راستين است .
پيامبر (صليالله عليه و آله) فرمود: چهار چيز موجب تباهى روزه و بطلان كارهاى خير مى شود، يكى از آن چهار چيز نمامى سخن چينى است
1. افكار ناپسند
روزه ظاهرى همان خوددارى ارادى و مطيعانه از خوردن اغذيه است ، ولى روزه نفس ، عبارت است از: خوددارى حواس پنجگانه از افعال ناستوده و خوددارى دل از نيت هاى پليد.
قلب انسان روزه دار بايد همسو با خود صائم باشد؛ آدم روزه دار از بسيارى از كارها خوددارى مى كند؛ قلب او هم بايد به خاطر حفظ حريم روزه از افكار آلوده و عصيان آميز پرهيز و اجتناب نمايد و هر گونه افكار ناپسند را از سر خود بيرون كند. اميرالمؤمنين (عليهالسلام) فرمود: روزه قلب از انديشه روى آوردن به گناه از روزه شكم از خوردن غذا برتر است . (1)
همچنين آن حضرت (عليهالسلام) فرمود: روزه قلب بهتر از روزه زبان و روزه زبان بهتر از روزه شكم است
دعاى روز ششم ماه مبارك رمضان
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهمّ لا تَخْذِلْني فيهِ لِتَعَرّضِ مَعْصِتِكَ ولا تَضْرِبْني بِسياطِ نَقْمَتِكَ وزَحْزحْني فيهِ من موجِباتِ سَخَطِكَ بِمَنّكَ وأياديكَ يا مُنْتهى رَغْبـةَ الرّاغبينَ.
خدايا وا مگذار مرا در اين روز در پى نافرمانيت روم ومزن مرا با تازيانه كيفر ودور وبركنارم بدار از موجبات خشمت بحق احسان ونعمتهاى بى شمار تو اى حد نهايى علاقه واشتياق مشتاقان