معرفی وبلاگ
فعالییت سازمان زنان انقلاب اسلامی در پی انسجام و هماهنگی و شناسایی زنان فعال منطقه بسته به مهارت و توانمندیی انها در جهت رفع نیازمندرهای زنان ان منطقه . خواهرم بسته به نیاز فکری و روحی و مادی خود با ما هم سخن شو بهترین خوبی ها نزد زنان است امام صادق(ع) باهم شویم ،یکی شویم درمانی برای دردی شویم ............ آن لحظه اي كه زن در خانه خود مي ماند و (به امورزندگي و تربيت فرزند مي پردازد)به خدا نزديكتر است.حضرت زهرا (س)
صفحه ها
دسته
لينك سازمان زنان انقلاب
لينك عاشقان امام نقي
مرگ بر شاهين نجفي(مرتد)
جانم فداي غربتت يا امام نقي (ع)
امام من مهدي
فرهنگ الهي
گل نرگس
اس ام اس جديد
شعرهاي داريوش دوسراني
صهيون ستيزي
شيعه
مجله فيروز جاه
منتظران ظهور
ديار عشق
خدا
بهترين دوست فقط خدا
تنها عشق من خداست
شوق شهادت
سايه
سايه طلبه جوان
سايت شخصي سيد محمد انجوي نژاد
مدرسه علميه الزهرا(س) نصر تهران
☫عشق=خامنه اي☫
خانم دكتر نگار
در طلب معرفت...
گوهركمال ، حجاب برتر
ولايت عشق
غريب تر از غريب الغربا ... امام نقي (ع
غريب سامرا
بسم رب الهادي(ع)
شيدايي رهبر
وبلاگ شهيد همت
ماه نقره اي (بسم رب الشهدا)
مقتدر مظلوم
ولايت سيد علي
حامي رهبر
بسيجي بي ادعا
پايگاه اطلاع رساني استقامت
انفجار نور
ائمه اطها رو شهدا
فيض بوك
هادي نت
شهيدان زنده اند
دانلود جديد ترين مداحي
بهشت (محفل بسيجيان و رهروان شهدا
دينيست(اولين سايت اطلاع رساني ويژه مداحان)
سايت جامع مداحي
نور اسمان
سايت رسمي مداحان اهل بيت
ماه حرم ( روضه العباس)
جام تهي
ما مي توانيم
حمايت از اقتصاد و كار توليد ملي
منتظران مهدي
اخبار پيام نور
ره به ري
لینک دوستان
سايت مراجع تقليد
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1411572
تعداد نوشته ها : 3305
تعداد نظرات : 487
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان
 
 
احاديث حكمت --- سفارشات علي (ع) به كميل (7)

حضرت امير المؤمنين عليه السّلام به كميل بن زياد نخعى فرمود گوشه‏ گيرى اختيار كن خويش را مشهور مگردان و شخصيت خود را از مردم پنهان بدار نام خود را بر سر زبانها مينداز بياموز و عمل كن، خاموش باش كه سلامت بمانى  ، خوبان را شاد و شادمان كن گرچه فاجران خشمگين شوند و با كى بر تو نيست هر گاه احكام دين خويش را آموختى مردم ترا نشناسند يا تو آنان را نشناسى. و هر كس هميشه دلش در فكر و انديشه و زبانش بذكر خدا مشغول باشد خدا دلش را از ايمان و رحمت و حكمت و نور پر كند و همانا انديشه كردن و عبرت گرفتن از ديگران از دل مؤمن سخنان حكمت آميز بيرون آورد كه دانشمندان ميشنوند خوشنود ميشوند و خردمندان فروتن ميگردند و حكيمان در شگفت آيند. ارشاد القلوب جلد 1  صفحه 242

حضرت امير المؤمنين عليه السّلام به كميل بن زياد نخعى فرمود گوشه‏ گيرى اختيار كن خويش را مشهور مگردان و شخصيت خود را از مردم پنهان بدار نام خود را بر سر زبانها مينداز بياموز و عمل كن، خاموش باش كه سلامت بمانى  ، خوبان را شاد و شادمان كن گرچه فاجران خشمگين شوند و با كى بر تو نيست هر گاه احكام دين خويش را آموختى مردم ترا نشناسند يا تو آنان را نشناسى. و هر كس هميشه دلش در فكر و انديشه و زبانش بذكر خدا مشغول باشد خدا دلش را از ايمان و رحمت و حكمت و نور پر كند و همانا انديشه كردن و عبرت گرفتن از ديگران از دل مؤمن سخنان حكمت آميز بيرون آورد كه دانشمندان ميشنوند خوشنود ميشوند و خردمندان فروتن ميگردند و حكيمان در شگفت آيند. ارشاد القلوب جلد 1  صفحه 242

حضرت على عليه السّلام به قنبر ميفرمود: مژده باد تو را و تو هم بديگران مژده ده بآنها بگو بديگران مژده دهند كه بخدا سوگند رسول خدا از دنيا رفت و او بر تمام امتش خشمگين بود غير از گروه شيعيان آگاه باشيد كه براى هر چيزى پيشوائيست و پيشواى زمينها زمينيست كه شيعيان در آن جاى گزينند و براى هر چيزى آبروئيست آبروى دين شيعيانند بخدا سوگند اگر شما نبوديد زمين اهلش را فرو مي ‏كشيد.و كسى كه با آنها كه مخالف ما هستند اگر چه كوشش در عبادت هم داشته باشند مشمول اين آيه خواهند بود: «وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ خاشِعَةٌ عامِلَةٌ ناصِبَةٌ تَصْلى‏ ناراً حامِيَةً» « سوره غاشيه آيه 4 » صورتهائى كه درين روز بيمناكند عمل‏كننده و رنج كشيده‏ اند وارد مي ‏شوند در آتش بسيار گرم >>  بخدا سوگند هر دعاى خيرى كه مخالف ما بكند در باره‏ ى شما مستجاب ميشود ،  و نيست دعاى خيرى از شما مگر اينكه خدا براى او صد برابر آن دعا عنايت فرمايد و سؤال نمي ‏كند از شما مسأله ‏اى مگر اينكه چند برابرش براى او حاصل مي ‏شود بخدا سوگند روزه ‏دار شما در بوستان بهشت ميچرد. بخدا سوگند حاجى و انجام دهنده ‏ى عمره‏ اى از شما از مقربين و خواص پيشگاه خدايند و شما تمامتان دعاكنندگانى هستيد كه دعايتان مستجاب است ترس و بيم بر شما نيست غمگين و افسرده خاطر مباشيد تمام شما در بهشتيد پس جاى بگيريد در درجات بهشت بخدا كسى از شيعيان ما نزديكتر بعرش پروردگار نيست خوشا بحال شيعيان ما چقدر صنع خدا در باره‏ ى آنان نيكوست. بخدا سوگند حضرت امير المؤمنين فرموده كه شيعيان ما از قبرها بيرون آيند در حالى كه رويشان ميدرخشد ديدگانشان روشن است كه امان بآنان داده شده مردم همه در آن روز بيمناكند آنان را ترس و بيمى نيست بخدا سوگند هيچ يك از شما براى نماز كوشش نمي ‏كند مگر اينكه فرشتگان او را در برگيرند خدا را بخوبى در باره‏ ى او ميخوانند تا وقتى كه از نماز فارغ شوند. آگاه باشيد كه براى هر چيزى جوهريست و جوهر فرزندان آدم حضرت محمّد صلّى اللَّه عليه و اله و ما و شما باشيم و خداوند بسوى موسى وحى فرستاد، كه بهيچ وسيله ‏اى كسى بسوى من نزديك نمي ‏شود مگر بورع و دورى كردن از محرمات.  ارشاد القلوب جلد 1  صفحه 246

حضرت اميرالمؤمنين علي (ع) فرمود : كه هميشه مرد مسلمان سالم است تا زمانى كه خاموش ( ساكت ) است پس هر گاه سخن گفت در نامه‏ ى عملش يا ثواب و يا گناه نوشته مي شود.  ارشاد القلوب ج‏لد 1 صفحه 248

حضرت اميرالمؤمنين عليه السّلام فرمود در وصيتى كه به فرزندش محمّد حنفيه كرد بدان كه زبان سگى است درنده اگر او را رها كنى اذيت مي ‏كند تو را و چه بسا سخنى گويد كه نعمتى را از تو سلب كند و بلائى را بسوى تو بكشاند زبانت را نگهدارى كن آنچنان كه طلا و نقره‏ ى‏ خود را نگهدارى مي ‏كنى و هر كس در سخن گفتن شتاب كرد زبانش او را بسوى بديها كشاند. ارشاد القلوب ج‏لد 1 صفحه 248

حضرت امير المؤمنين عليه السّلام چنين بود هر گاه ميفرمود: «وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ» «سوره انعام آيه 79 » صورتش تغيير ميكرد و رنگ مباركش زرد ميشد بطورى كه همه مي ‏دانستند از خوف خدا اين حالت به وى دست داده و حضرت يك هزار بنده از دسترنج خود در راه خدا آزاد كرد ، كارش اين بود كه نهال درخت ميكاشت بعد ميفروخت و از پول آن بنده ميخريد و در راه خدا آزاد ميكرد و با همين حالت آنان را چيزى از مال خود مي ‏بخشيد كه نيازى به مردم‏ نداشته باشند.  ارشاد القلوب ج‏لد 1 صفحه 252

بعضى از غلامان به  حضرت اميرالمومنين علي (ع) خبر دادند كه چشمه‏ اى در يكى از باغ‏ها آبش چنان ميجوشد مانند گردن شتر از آن چشمه آب بيرون مي آيد ‏ حضرت چند گواه طلب كرد و آنان را گواه گرفت كه اين چشمه را در راه خدا وقف كردم تا پايان دنيا و فرمود : اين كار را كردم تا آتش را از چهره‏ ى من دور كند.  ارشاد القلوب ج‏لد 1 صفحه 253

حضرت امير المؤمنين به يارانش فرمود: اگر مي ‏توانيد سخت از خدا بترسيد و گمان خود را به او نيكو نمائيد بين اين دو صفت جمع كنيد زيرا كه گمان خوب بنده به پروردگارش باندازه‏ ى ترس از خداست و همانا خوش‏ گمانترين مردم بپروردگار همانهايند كه سخت بيمناكند پس آرزوها را واگذاريد فعاليت و كوشش كنيد تا بتوانيد حق خالق و مخلوق را ادا كنيد و هر كس كه حق خدا را ادا كند برايش دورى از آتش باشد و نيست براى كسى بر خدا حجتى و نه بين خدا و كسى خويشاونديست. خدا داستان گناه آدم را مثل نزده مگر براى بيدارى شما. ارشاد القلوب جلد 1 صفحه 260

روايت شده كه حضرت على عليه السّلام به قصابى گذشت كه گوشتهاى چاق و فربه اي در دكان داشت مرد قصاب عرضكرد: اى امير المؤمنين از اين گوشتهاى چاق خريدارى كنيد حضرت فرمود: پول همراه من نيست. قصّاب گفت: نسيه ميدهم فرمود من به نخوردن گوشت صبر مي‏كنم و نسيه نمي ‏برم. ارشاد القلوب جلد 1  صفحه  284

حضرت امير المؤمنين عليه السّلام فرمود:  صبر و شكيبائى نسبت به ايمان به منزله سر است در بدن انسان و كسى كه صبر ندارد ايمان ندارد. ارشاد القلوب جلد 1  صفحه  305

حضرت امير المؤمنين عليه السّلام فرمود كه حسد نورزيد زيرا كه حسد ايمان را ميخورد همچنان كه آتش هيزم را ميخورد پس هر گاه كه پيغمبر و حضرت امير المؤمنين گواهى دهند به اينكه حسد ايمان و كردار نيك را ميخورند چه چيز بعد از رفتن ايمان و كردار نيك براى بنده بجا و باقى مي ‏ماند پس دورى كنيد از حسد تا دلها و چشمهاى شما در آسايش باشد از رنج و گناه.    ارشاد القلوب جلد 1  صفحه  313

مولا علي (ع) فرمود : كسى كه يقين دارد خدا عوض انفاقش ( كمك كردن به ديگران ) را به او ميدهد از انفاق كردن ( از كمك كردن به ديگران ) خوددارى نمي كند. ارشاد القلوب جلد 1  صفحه 333

  حضرت علي (ع)  فرمود :  كه توجه كنيد به كارهاى خوب و بشتابيد بسوى آنچه كه براى شما منفعت دارد.بدانيد كه نيازمندي ‏هاى مردم بسوى شما از نعمت‏هاى خداى تعالى است بر شما ( به علت اينكه نيازمندي خلق الله را برطرف كني و خداوند هم نيازمندي تو را برطرف ميكند ) و كريمترين مردم كسى است كه عطا كند به كسى كه به او اميدى ندارد و هر كس يك گرفتارى از مؤمنى برطرف كند خدا از او هفتاد و دو گرفتارى از گرفتاريهاى دنيائيش برطرف كند و هفتاد و دو گرفتارى از گرفتاريهاى آخرتش را و هر كس به كسى نيكى نمايد خدا به او نيكى كند و خدا نيكوكاران را دوست دارد.  ارشاد القلوب جلد 1  صفحه 333

روايت شده كه همانا حضرت امير المؤمنين به كميل بن زياد فرمود : اى كميل اهل و عيالت را فرمانده كه به طرف خوبيها بروند و شبها پى حاجت خوابيدگان بروند  ، سوگند به آن خدائى كه تمام صداها را مي ‏شنود هر كس دلى را شاد كند خداوند به جاى آن شادى مهربانى بيافريند كه هر گاه مصيبت و بلائى بر او رو آورد آن مهربانى مانند سيل بسوى او سرازير شود پس آن مصيبت را از او دور كند مانند شتر غريبى را كه از گله شتران دور كنند.  ارشاد القلوب جلد 1  صفحه 333

و روايت شده كه اميرالمؤمنين حضرت علي (ع) هر گاه حاجتمندى خدمتش مي رسيد به او ميفرمود كه حاجت خود را بر زمين بنويس زيرا كه من خوش ندارم كه ذلت و پستى سؤال را در صورت سائل ببينم.    ارشاد القلوب جلد 1  صفحه 329

مولا علي (ع) فرمودند : نخستين مرحله حكمت و دانايي ترك لذتها و سرانجام آن دشمن داشتن امور ناپايدار است.  غررالحكم جلد 2 حديث 3052

مولا علي (ع) فرمودند : اولين وظيفه واجب بر شما در مقابل خداوند سپاسگذاري از نعمتهاي او و جستجوي خشنودي اوست.  غررالحكم جلد 2 حديث3329

مولا علي (ع) فرمودند : نخستين گام در جوانمردي فرمانبرداري از خدا و پايان آن دوري جستن از پستيهاست.  غررالحكم جلد 2 حديث 3195

مولا علي (ع) فرمودند : سرآغاز اخلاص ، نا اميدي از چيزي است كه در دست مردم است.  غررالحكم جلد 2 صفحه 3290

مولا علي (ع) فرمودند : سرآغاز بيهودگي ، بازي است و آخرش درگيري.  غررالحكم جلد 2 صفحه 825 حديث 3132

اميرالمومنين (ع) فرمود : ما خاندان پيامبر ، هيچ كس با ما مقايسه نميشود.قرآن در شان ما نازل شده ، و معدن رسالت درميان ما است.  عيون الاخبار الرضا (ع) ، مسند امام رضا (ع) جلد 1 صفحه 133 حديث 147

اميرالمومنين (ع) فرمود : نهمين از فرزندانت - اي حسين (ع) - همان قائم بالحق است كه پيروزي دهنده دين و گستراننده عدل است . . . اما بعد از غيبت و سرگرداني ،  كه در اين غيبت ، هيچ كس ثابت بر دين نمي ماند ، مگر مخلصاني كه با روح يقين مباشرت دارند.  كمال الدين و تمام النعمة ، مسند امام رضا (ع) جلد 1 صفحه 221 حديث 386

حضرت موسي بن جعفر (ع) از پدرانش از حضرت امام حسين (ع) روايت ميكند كه يكي از روزها اميرالمومنين (ع) با گروهي از ياران خود نشسته و آنها را براي جنگ آماده ميكرد ، در اين هنگام پيرمردي كه گرد و غبار سفر در چهره اش بود وارد شد. مرد مسافر پرسيد : اميرالمومنين كجاست ؟ حضرت را به آن مرد نشان داد ، و او سلام كرد و بعد گفت : يا اميرالمومنين من از طرف شام مي آيم و پيرمرد هستم ، شنيده ام در وجودت فضائل بسياري هست ، و من گمان ميكنم كه به زودي كشته خواهي شد و اينك آنچه را خداوند به تو تعليم داده به من تعليم فرما.حضرت علي (ع) فرمود : آري اي پيرمرد هركه دو روزش مساوي باشد در زندگي خود زيان ديده است ، و هركس كوشش خود را براي رسيدن به دنيا متمركز كند از از ادبار دنيا حسرت خواهد خورد ، و هر آنكس كه دو روز از ايام زندگيش در شر و فساد بگذرد از مواهب الهي محروم ميگردد. هركس به امور آخرت بي اعتنا باشد و از دنيايي كه به او رو آورده استفاده كند و توجه نداشته باشد كه از كجا به دست ميآورد اين چنين آدمي از تبه كاران به شمار ميآيد ، كسي كه به نواقص اخلاقي و اجتماعي خود متوجه نباشد ، هواي نفس بر او غلبه خواهد كرد.اي پير مرد براي مردم بپسند آنچه را براي خود مي پسندي ، و با مردم آنطور رفتار كن كه ميل داري با تو آن گونه رفتار كنند ، پس از اين اميرالمومنين (ع) صورت خود را متوجه يارانش كرد و فرمود : اي مردم مگر مشاهده نمي كنيد كه اهل دنيا با حالات مختلف صبح را به شب و شب را به روز ميآورند ، يكي زمين ميخورد و از درد بر خود مي پيچد و ديگري از وي عيادت ميكند و از ديدن رنج بيمار ناراحت ميگردد ، يكي از فرط ناراحتي و شدت مرض با جان خود تلاش ميكند و ديگري اميد به زندگي ندارد ، و يكي در بستر مرض افتاده و نزديك است جان دهد ، يكي طالب دنيا است در صورتيكه مرگ او را دنبال ميكند ، و ديگري غافل از همه چيز همواره در تلاش است در صورتيكه از ديد حقيقت هرگز دور نبوده است.  كِتابُ المَواعِظ شيخ صدوق صفحه 55 الي 58

احاديث حكمت --- سفارشات علي (ع) به كميل (6)

حضرت امام علي (ع) در طي خطبه اي بعد از ستايش خدا فرمود : همانا دنيا پشت كرده به اهلش و به جدايي آنها اعلان كرده و همانا آخرت رو آورده است و نزديك شده آگاه باشيد كه امروز روز آماده شدن و فردا روز پيشي گرفتن ، پيشي گرفتن به سوي بهشت و پايانش آتش است پس آيا توبه كننده اي از گناه پيش از مرگ نيست و آيا نيست كسي كه پيش از رسيدن سختي و بدبختي براي نجات خويشتن چاره اي كند ، آگاه باشيد شما در روزگار و اميد باشيد كه پشت سر اين روز مرگ است و بس ، پس هركس در روزگار اميدواريش پيش از رسيدن مرگش كاري كرد ، كردارش او را بهره بخشد مرگش زياني به او نرساند و هركس در روزگار پيش از مرگ كوتاهي كند ، كردارش زيان آورد و هلاكش كند و مرگ زيان آورد.آهاي هنگام راحتي عمل و ( كار خير ) كنيد ، همانطور كه هنگام ترس و بيم عمل ميكنيد ، آگاه باشيد كه همانا من طالبي را مانند بهشت خوابيده ( در حال غفلت ) نديدم و عذابي را مانند دوزخ نديدم كه گريزان از آن در خواب غفلت باشد ، هركس كه حق به او فايده نرساند مسلم باطل به وي زيان خواهد رساند و هركس به واسطه حق به راه راست نيامد گمراهي او را به سوي پستي و هلاكت برگرداند.  آگاه باشيد كه همانا شما مامور به كوچ كردن و حركت و راهنمايي به توشه برداشتن شده ايد و همانا دو چيز مهم است كه بر شما ترسان و بيمناك هستم : يكي پيروي هواي نفس و ديگري آرزوي دراز ، پس از دنيا ( توشه نيك ) برگيريد ، در همين دنيا چيزي را كه در قيامت شما را نجات دهد برگيريد. ارشاد القلوب جلد 1 صفحه 85

مولا علي (ع) : به دنيا مانند نگاه پارساياني كه دوري از آن كرده اند نگاه كنيد ، زيرا كه به خدا سوگند دنيا به زودي ساكنانش را نابود ميكند و صاحبان نعمت را غمگين و افسرده خاطر ميسازد آنچه كه از دست انسان گرفته شده بر نمي گردد و از آينده دنيا خبر ندارد ، بايد انتظار داشت كه شادماني دنيا آميخته به غمهاست ، نيرو و قدرت مردان دنيا به سستي و ناتواني ميرسد. ارشاد القلوب جلد 1 صفحه 86

مولا علي (ع) : كسي كه بداند برگشت او به مرگ است ، جايگاه ورودش قبر است ، در حضور پروردگار مي ايستد و اعضاي بدنش بر كردارش گواهي مي دهند ، اندوهش طولاني و گريه اش فراوان و انديشه و فكرش هميشگي ميگردد.  ارشاد القلوب جلد 1 صفحه 120

حضرت مولا علي (ع) : شنيد كه مردي مي گويد ( استغفرالله ) ، سپس فرمود : ساكت شو مادرت به عزايت بنشيند ، تو حد و اندازه استغفار را ميداني ؟ استغفار درجه و جايگاه عليين و بلند پايگانست و شش شرط دارد : 1.پشيماني بر افعال و كردار گذشته .2.تصميم اينكه ديگر برگشت به آن كردار ناپسند نكني.3.حقوق مردم را بدهي تا خدا را پاك و پاكيزه ملاقات كني.4.هر واجبي كه انجام نداده اي قضايش را به جاي آوري .5.گوشتي كه از حرام و معصيت روييده بر بدنت ، قصد كني كه به ناراحتي عبادت آبش كني.6.بچشاني بدنرا الم و زحمت اطاعت را همانطوريكه شيريني گناه و معصيت را چشانده اي.  ارشاد القلوب جلد 1 صفحه 116

حضرت امير المؤمنين عليه السّلام فرمود: پادشاهى نيست كه خدا به او قدرت و سلطنت و نعمت عطا كند و سوء استفاده‏ از قدرت نمايد و بر بندگان ستم كند مگر اينكه خدا سلطنت را از او زوال بياورد مگر نمي ‏بينى گفته ‏ى خداى تعالى را كه ميفرمايد :  «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ» « سوره رعد آيه 11 » همانا خدا نعمت مردمى را عوض نميكند تا زمانى كه مردم خود را عوض كنند و نافرمانى خدا كنند.   ارشاد القلوب جلد 1  صفحه 167

حضرت امير المؤمنين علي (ع) فرمود : از شيعيان و پيروان من نيست كسى كه مال مؤمن را بعنوان حرام بخورد.   ارشاد القلوب  جلد 1  صفحه 163

حضرت امير المؤمنين عليه السّلام به ابى ذر فرمود: هميشه دلت را وادار بفكر كردن و زبانت را مأمور ذكر گفتن خدا و تنت را وادار بعبادت و چشمت را مأمور گريه كردن از خوف خدا كن و روزى فردا را اهميت مده و هميشه در مسجدها باش كه همانا آبادكنندگان مساجد اهل خدايند، و بويژه آنان كه در مسجدها قرآن مي ‏خوانند و عمل به آن ميكنند.     حضرت علي (ع) فرمود : جوانمردى در شش چيز است سه تاى آن در سفر و سه‏ى ديگر در حضر است آن سه كه در حضر است: خواندن قرآن، آباد كردن مسجد و مردم را برادر گرفتن در راه خدا، و اما آن سه كه در سفر است بخشيدن زاد و توشه به همراهان، اخلاق نيكو، خوش رفتارى با همراهان.      خداى تعالى فرموده است مسلم اعلان جنگ با من كرده است‏ كسى كه اذيت كند يا بترساند مؤمنى را.            و چنين بود عيسى بن مريم كه ميفرمود: اى گروه همراهان من خويشتن را دوست خدا كنيد بوسيله دشمن داشتن اهل معصيت و بخدا نزديك شويد با دورى از ( اهل معصيت ) و رضاى خدا را بدست آوريد در خشمگين شدن با آنها ( اهل معصيت ) و هر گاه مي ‏نشينيد با كسى هم‏نشينى كنيد كه در مجالست آنان كردار نيك شما از سخنان او زيادتر شود و ديدنش شما را بياد خدا اندازد و مايل بآخرت كند شما را عمل آن كس‏ .   ارشاد القلوب ج‏لد 1  صفحه 189

مولا علي (ع) فرمود :   خداى سبحان فرموده است هر گاه كسى كه معرفت به من دارد  و نافرمانى مرا بكند من هم بر او چيره گردانم كسى را كه مرا نشناسد.   ارشاد القلوب ج‏لد 1 صفحه 204

مولا علي (ع) :  دنيا خواب و خيالست و آخرت بيداريست و ما در بين دنيا و آخرت خواب و بيدار هستيم‏. ارشاد القلوب ج‏لد 1 صفحه 204

از مولا علي (ع)  از معنى پارسائى  پرسيده شد فرمود: زاهد كسى است كه بيش از قوت روزانه ‏اش نخواهد و آماده ‏ى براى مرگ باشد.  ارشاد القلوب ج‏لد 1 صفحه 204

مولا علي (ع) فرمودند :   كه همانا دشمن من حاجتش را از من ميخواهد و من هم حاجت او را بزودى بر آورم از ترس اينكه مبادا ديگرى حاجت او را بر آورد يا اينكه او بي ‏نياز شود و ثوابش از من فوت شود.  ارشاد القلوب ج‏لد 1 صفحه 204

مولا علي (ع) : مؤمن سخنش ذكر است ، سكوتش فكر است و نگاهش عبرت است‏.  ارشاد القلوب ج‏لد 1 صفحه 204

از مولا علي (ع)  از معنى پارسائى  پرسيده شد فرمود: زاهد كسى است كه بيش از قوت روزانه ‏اش نخواهد و آماده ‏ى براى مرگ باشد.  ارشاد القلوب ج‏لد 1 صفحه 204

حضرت امير المؤمنين فرموده است همانا خدا را بندگانى است كه دلهايشان از خوف خدا شكسته بطورى كه هيچ سخن نميگويند با اينكه آنان سخنسرايان فصيح ميباشند، نجيب مردانند كه بسوى اعمال شايسته پيشى مي ‏گيرند با اينكه مردان شايسته ‏اند خود نمائى بشايستگى نميكنند كردار نيك زياد دارند ولى اندك مي ‏شمارند و خويشتن را ازبََدان مي ‏شمارند با اينكه از خوبانند.   ارشاد القلوب جلد 1 صفحه 232

حضرت امير المؤمنين عليه السّلام فرموده: هيچ مؤمنى روز و شب را سپرى نميكند مگر اينكه نفسش در پيش او متهم است به گمانهاى بد و او را بشك و ترديد مي ‏اندازد.  ارشاد القلوب جلد 1  صفحه 239

احاديث حكمت --- سفارشات علي (ع) به كميل (5)

مولا علي (ع) : چه عجيب و حيرت آور است كار بشر ؛ اگر در موردي اميدوار باشد طمع خوارش خواهد كرد ؛ اگر طمع او را به جنبش آورد , حرص هلاكش مي كند اگر دچار نا اميدي شود غصه وغم او را ميكشد ؛ اگر به خوشبختي و سعادت رسد نگاهداري آنرا فراموش مي كند ، اگر دچار خوف و هراس شود از ترس حيرت زده مي گردد ؛ اگر در گشايش امنيت قرار گيرد غافل مي شود ؛ اگر نعمت بر او تجديد شود دچار گردن كشي و بلند پروازي مي گردد ؛ اگر دچار مصيبتي شود تاثر و حزن او را رسوا مي كند ، اگر ثروتي به دست آورد دچار طغيان مالي مي گردد ؛ اگر فقر گريبان گيرش شد غرق اندوه مي شود , اگر دچار تعب و گرسنگي شد از ناتواني زمين گير مي گردد ؛ واگر در خوردن زياده روي كند از فشار شكم ناراحت مي شود , پس كندرويها  در زندگي بشر مضر است و تندرويها نيز مايه ويراني و فساد , هر خيري را شري و هر نوشي را نيشي است .                                        الحديث جلد 3 صفحه 111

مولا علي (ع) : آداب و رسوم زمان خودتان را با زور و فشار به فرزندانتان تحميل نكنيد زيرا آنان براي زماني غير از زمان شما آفريده شده اند .    الحديث جلد 3 صفحه 110

  حضرت علي (ع) : عدل سپري است كه كشور را از حوادث نامطلوب و ويراني و سقوط مصون مي دارد . عدل بهشتي است كه همواره ثابت و پايدار است .     الحديث جلد 3 صفحه 20

  مولا علي (ع) : در عهدنامه مالك اشتر فرموده است : حاكم بر هواي نفساني و تمايلات خود باش ، و در انجام خواهشهاي غير مشروع نفس خويش بخل كن ، زيرا با بخل به تمايلات نفساني خويشتن ،  به عدل موفق مي شوي و به آنچه مايلي يا بي ميلي ، ميتواني منصفانه عمل كني . دل خود را به وظيفه رحمت و محبت نسبت به مردم آگاه كن و درباره آنان مهربان باش . مبادا روش معاشرتت با مردم مانند جانور درنده اي باشد كه خوردن آنها را غنيمت بشمري .             الحديث جلد 3 صفحه 14

حضرت علي (ع) : زاهدان در دنيا گروهي ميباشند كه پند داده ميشوند و پند ميگيرند و ترسانده ميشوند و ميترسند ، دانشمند ميشوند و عمل به دانش خويش ميكنند ، اگر در آسايش و راحتي قرار گيرند سپاسگذاري كنند و اگر در تنگناي سختي قرار گيرند صبر و شكيبايي كنند.  ارشاد القلوب جلد 1 صفحه 35

به مولا علي (ع) عرض كردند : اي جانشين رسول خدا (ص) ما امر به معروف نمي كنيم تا خودمان عمل به آن كنيم و نهي از منكر نمي كنيم تا تمام آنرا ترك نكنيم ، حضرت فرمود : نه ، بلكه شما امر به معروف كنيد اگرچه به تمام گفته هاي خود عمل نمي كنيد و نهي از منكر كنيد اگرچه تمام آنچه را كه نهي مي كنيد عمل نمي كنيد . ارشاد القلوب جلد 1 صفحه 35

مولا علي (ع) : بياموزيد هرچه ميخواهيد ، همانا شما بهره اي نمي بريد ( از علم تان ) مگر اينكه عمل به علمتان كنيد ، بواسطه اينكه همت علماء عمل است و همت سفيهان ياد گرفتن.  ارشاد القلوب جلد 1 صفحه 35

مولا علي (ع) : همانا مردم طلب علم و دانش را ترك كردند ، به واسطه آنچه كه از عالم بي عمل ديدند.  ارشاد القلوب جلد 1 صفحه 37

مولا علي (ع) : دنيا آخرين ديدگاه و هدف كوردل است ، كوردل جز دنيا چيزي نمي بيند ، ولي روشن دل بينا ديده اش را باز ميكند و ميداند كه در پس اين دنيا سراي آخرت است ، بينا از دنيا دوري ميكند ، اما كوردل به سوي دنيا ميشتابد ، انسان بينا و دانا از دنيا توشه نيك براي آخرت جمع ميكند ، و كوردل براي دنيايش توشه جمع ميكند. ارشاد القلوب جلد 1 صفحه 46

مولا علي (ع) : زهد در دنيا كوتاهي ايده ها و آرزوها و سپاسگذاري بر نعمتها و دوري از محرمات است ، اگر اين خصلت از شما دور شد زينهار كه حرام بر صبر شما پيروز شود و مبادا آنكه سپاسگذاري را در وقت نعمت فراموش كنيد ، زيرا كه خداي تعالي به واسطه پيامبران و امامان كه حجتهاي آشكارايند ( كه پابرجا هستند ) و نيز به وسيله كتابهاي آسماني روشن و ظاهر ، عذري برايتان باقي نگذاشته است.  ارشاد القلوب جلد 1 صفحه 47

مولا علي (ع) : اي گروه مردمان همانا دنيا جايگاه گذر و عبور است اما آخرت خانه ثابت و پابرجاست ، پس از اين دنيا به نفع آخرت خويش كار نيك انجام دهيد پيش از آنكه شما را از اين دنيا بيرون برند ، قلبهاي خويش را از اين دنيا خارج كنيد زيرا كه شما براي سراي آخرت آفريده شده ايد ولي در دنيا زنداني شده ايد همانا مرد هنگامي كه بميرد فرشتگان گويد چه چيز پيش از خود فرستاد ( چه كار يا اعمالي براي آخرت خود انجام داد ) ولي مردم گويند از او چقدر ثروت و مال باقي مانده است، پس به سوي خداست برگشت شما ، چيزي پيش از مرگ براي آخرت خود بفرستيد كه به نفع شما باشد ، نه آن كه چيزي بفرستيد كه بر ضرر و زيان شما باشد ، همانا دنيا مانند زهر است كه نادان آنرا ميخورد.  ارشاد القلوب جلد 1 صفحه 47

مولا علي (ع) : چه مي كند با مال و فرزند كسي كه از دنيا بيرون ميرود ( مي ميرد) و بر آنها حسابش را مي كشند ، برهنه وارد دنيا شديد و برهنه از آن بيرون مي شويد ، همانا دنيا پلي است از آن بگذريد ، آن را پشت سر اندازيد. ارشاد القلوب جلد 1 صفحه 47

مولا علي (ع) : بدبخت ترين مردم كسي است كه بر او گرد آيد تهيدستي دنيا و عذاب و مجازات آخرت.  ارشاد القلوب جلد1 صفحه 48

مولا علي (ع) : پارسايان در دنيا پادشاهان آخرت و دنيايند ، آن كس كه در دنيا پارسا نباشد و ميل به دنيا كند فقير دنيا و آخرت است ، هركس در دنيا پارسايي كند مالك دنيا گردد و هركس ميل به دنيا كند ، دنيا او را مالك شود. ارشاد القلوب جلد 1 صفحه 48

مولا علي (ع) فرمود : به خدا سوگند آن قدر اين لباسم را وصله و پينه زدم ، كه از آنكه آنرا وصله ميكرد خجالت كشيدم و كسي به من گفت يا علي اين لباس را دور نمي اندازي .  ارشاد القلوب جلد 1 صفحه 48

حضرت علي (ع) : طالب دنيا مانند كسي است كه با مشت آب را برداشته و از ميانه انگشتانش مي ريزد. ارشاد القلوب جلد 1 صفحه 57

مولا علي (ع) در تفسير گفته خداي تعالي ( ولا تنس نصيبك من الدنيا ) ( و فراموش مكن بهره خويش را از دنيا ) ( سوره قصص آيه 77 ) فرموده است : فراموش مكن تندرستي ، نيرو ، جواني ، بي نيازي ، آمادگي خود را فراموش مكن كه به فكر آخرت باشي و آن سراي را طلب كني.  ارشاد القلوب جلد 1 صفحه 62

مولا علي (ع) : خداي تعالي همانا گرفتار ميكند بندگانش را وقتي كه گناهشان طولاني شد به كمي ميوه ها و حبس بركتها و بستن درهاي گنجينه هاي خوب را تا توبه كنند و برگردد و خودداري از گناه كند و معصيت را ريشه كن نمايد و به ياد خدا بيفتد ياد كننده و خويشتن را مانع از گناه شود ؛ همانا خدا استغفار و طلب آمرزش را سبب از براي آمرزش و فزوني رزق و رحمت از براي آفريدگان قرار داده. ارشاد القلوب جلد 1 صفحه 80

احاديث حكمت --- سفارشات علي (ع) به كميل (4)

مولاعلي (ع) : خداوند دوست دارد كه مردم درباره  هم خوب فكر كنند و خير خواه يكديگر باشند .          الحديث جلد 3 صفحه 336

مولا علي (ع) مي فرمايند: كسي كه جان خود را از زشتيهاي اخلاقي پاك نسازد عادات ناپسندش اورا رسوا خواهد ساخت.                 الحديث جلد 3 صفحه 174

مولا علي مي فرمايند: اگر طالب نجات ورستگاري هستيد بي خبري وغلفت را ترك گوييد وپيوسته ملازم كوشش وجهاد باشيد.              الحديث جلد 3 صفحه 173

مولا علي (ع) به فرزندش امام حسين (ع) مي فرمايند : نفس خويش را بين خود ومردم ميزان قرار بده، آنرا براي مردم دوست بدار كه براي خود دوست مي داري ، درباره ديگران به چيزي بي ميل باش كه نسبت به خود بي ميلي (آنچيزي را كه براي خود نمي خواهي براي ديگران هم نخواه) به مردم ستم نكن همانطور كه نمي خواهي به تو ستم شود ، به مردم نيكي كن همانطور كه مايلي درباره ات نيكي كنند ، از خودت قبيح بشناس چيزي را كه از ديگران قبيح مي شناسي .         الحديث جلد 3 صفحه 193

مولاعلي (ع) مي فرمايند: مردم در روشهاي اخلاقي وصفات اجتماعي،به حكومت هاي خود بيشتر شباهت دارند تا به پدران خويش.   الحديث جلد 3 صفحه 189

مولا علي (ع) : به خدا اگر شب را تا صبح  مرا روي خارهاي تيز و برنده مقيلان در حالي كه دست و پاي مرا غل و زنجير بسته اند به اين سو و آن سو بكشند ، نزد من بهتر است از اينكه در قيامت ، خدا و رسولش را ملاقات نمايم با وضعي كه پاره يي از بندگان خدا ستم نموده و چيزي از اموال اين و آن را غصب كرده باشم.                            الحديث جلد 3 صفحه 152

به حضرت علي (ع) عرض شد : معني آمادگي براي مرگ چيست؟ امام مي فرمايند : انجام واجبات، ترك محرمات، وفراگيري مكارم اخلاق، انسان واجد اين مزايا ترس ندارد از اينكه او در آغوش مرگ رود يا مرگ اورا در بر گيرد.                          الحديث جلد 3 صفحه 199

مولا علي (ع) مي فرمايند : شجاع ترين مردم كسي است كه برتمايلات (نفساني) خود مسلط باشد .                 الحديث جلد 3 صفحه 195

مولا علي (ع) مي فرمايند : شايسته است انسان عاقل ، خويشتن را از مستي ثروت و قدرت از مستي علم و دانش از مستي تمجيد و تملق و از مستي جواني مصون نگه دارد.زيرا هريك از اين مستي ها بادهاي مسموم و پليدي دارد كه عقل را زائل مي كند وآدمي را خفيف و بي شخصيت مي نمايد.      الحديث جلد 3 صفحه 159

مولا علي (ع) مي فرمايند : در ضمن حديث مفصلي دربيان علائم مومن فرموده اند: مومن در مقام داوري ستم نمي كند، و در آنچه مي داند ظلم نمي نمايد، ايمان به خدا ارده اش را آنچنان نيرومند نموده كه گوئي روانش از سنگ سخت محكمتر است، حجب و حيا ايماني شهوتش را مهار نموده و راه سركشي و تجاوز را بر او بسته است، مودت و محبت روحاني بر حسدش غلبه كرده و به كسي رشك نمي برد خصلت عفو و اغماض اخلاقي حسن و كينه توزي وانتقام جويي را در مرامش خاموش نموده است.      الحديث جلد 3 صفحه 163

مولا علي (ع) مي فرمايد: سرلوحه كتاب سعادت بشر ملكات پاك و سجاياي اخلاقي اوست .      الحديث جلد 3 صفحه 163

مولا علي (ع): اي فرزند آدم تو در اموال خود وصي نفس خويشتن باش و آنچه  را كه دوست داري ديگران بعد از تو در مالت انجام دهند تو خود در ايام زندگيت انجام ده  .الحديث جلد 3 صفحه 367

مولا علي (ع) : كسي كه ريشه خانوادگيش شريف است در حضور و غياب و در هر حال داراي فضيلت و صفات پسنديده است .          الحديث جلد 3 صفحه 366

  از وصاياي علي (ع) : به فرزندش  امام حسن (ع) اين بود كه مي فرمود : ناخوشي دروغگويي از تمام ناخوشيها قبيحتر و ناپسند تر است .       الحديث جلد 3 صفحه 373

علي (ع) : در ضمن نامه خود به امام حسن (ع) فرمود : عقل حفظ تجربيت زندگي است .          الحديث جلد 3 صفحه 373

مولا علي (ع) : به كار بستن عقل مايه هدايت و نجات انسانها است و سركوب كردن عقل باعث گمراهي و سقوط آدميان است .       الحديث جلد 3 صفحه 378 

مولا علي (ع) : ننگ رسوائي , شيريني لذت را تيره و تار ميسازد .         الحديث جلد 3 صفحه 128

  مولا علي (ع) : اگر كار كردن مايه زحمت و خستگي است ، بيكاري دائم نيز باعث نادرستي و فساد است .                   الحيث جلد 3 صفحه 28

مولا علي (ع) : لذتهايي كه باعث ندامت و پشيماني مي شوند و شهوتهايي كه درد و رنج به بار مي آورند فاقد خير و خوبي هستند .       الحديث جلد 3 صفحه 129

مولا علي (ع) : عجب دارم از آنكسي كه عواقب بد لذت هاي مضر را ميداند و چگونه از آنها دست نمي كشد.           الحديث جلد 3 صفحه 128

   مولا علي (ع) : خويشتن را از آلودگي لذات پليد و عوارض بد شهوات منزه و پاك نگه داريد .            احديث جلد 3 صفحه 127

مولا علي (ع) : از توبيخ و سرزنش مكرر گناه كار پرهيز كن چرا كه تكرار سرزنش ، گناهكار را در اعمال نا پسندش جري و جسور ميكند ، به علاوه ملامت را پست و بي اثر مي سازد . الحديث جلد 3 صفحه 126

امام علي (ع) : موقعي كه جواني را به سبب گناهاني كه مرتكب شده است نكوهش و سرزنش مي كني مراقب باش كه قسمتي از لغزشهاي او را ناديده گيري و از تمام جهات مورد اعتراض و توبيخش قرار ندهي تا جوان به عكس العمل وارد نشود  و نخواهد از راه عناد  و لجاجت بر شما پيروز گردد .    الحديث جلد 3 صفحه 125

مولا علي (ع) : بهره ي تو ازعقلت همين بس كه راههاي ضلالت را از هدايتت روشن مي سازد .             الحديث جلد 3 صفحه 122

مولا علي (ع) : هر آن علمي كه مورد تاييد و امضاء عقل نباشد گمراهي و ضلالت است .                       الحديث جلد 3 صفحه 121

مولا علي (ع) : در ضمن وصاياي خود به امام حسن مجتبي (ع) فرموده است : از مراكز بد نام بپرهيز , از مجالسي كه مورد سوء ظن است دوري كن و بدانكه رفيق بد دوست خود را فريب مي دهد و ميل او را به كارهاي ناپسند تحريك مي كند و سرانجام آلوده اش مي سازد .                      الحديث جلد 3 صغحه 116

مولا علي (ع) : در ضمن وصاياي خود به حضرت حسين (ع)  فرمود : خوشبخت و رستگار كسي است كه علم و عملش , دوستي ودشمنيش ؛ گرفتن و رها كردنش , سخن گفتن و سكوتش ،  رفتار و گفتارش , تنها بر اساس رضاي الهي استوار باشد و بر خلاف امر پروردگار قدمي بر ندارد .           الحديث جلد 3 صفحه 115

مولا علي (ع) : سخن حق را از گمراهان و اهل باطل فرا گيرد و سخن باطل را از اهل حق نياموزيد و مانند صرافهاي پول شناس نقاد باشيد و سكه تقلبي را از سكه حقيقي تشخيص دهيد .  الحديث جلد 3 صفحه 115

مولا علي (ع) : گفتار حكيمانه را از هركس ياد بگيريد ،  ولو كه گوينده ي آن از نظر مذهبي گمراه باشد .                الحديث جلد 3 صفحه 114

مولا علي (ع) : گفتار صحيح را از هركه كه است قبول كنيد.               الحديث جلد 3 صقحه 114

تاييد قرآني اين حديث آيه 18 سوره زمر : آنانكه ميشنوند گفتار را و پيروي ميكنند نيكوترين آنها را و عمل مي كنند به گفتاري كه راهنماي به حق است آن گروهند كه راه نمود ايشان را خدا و آنگروهند صاحبان حق.

احاديث حكمت --- سفارشات علي (ع) به كميل (2)

مولا علي (ع) : انسان شكيبا ( صابر ) ، پيروزي را از دست نمي دهد ، هرچند زمان آن طولاني شود.   نهج البلاغه حكمت 153

مولا علي (ع) : تقوا در راس همه ارزش هاي اخلاقي است.  نهج البلاغه حكمت 410

مولا علي (ع) : بزرگي پروردگار نزد تو ، پديده ها را در چشمت كوچك مي نمايد. نهج البلاغه حكمت 129 ( كسي كه خدا را شناخت ، ديگر بزرگي در نظرش وجود ندارد )

مولا علي (ع) : از خودراضي ابله است ، و خود محور زيانكار.  غررالحكم حديث 48

اميرالمؤ منين عليه السلام فرمود: رسول خدا صلى الله عليه و آله فرموده : درهم و دينار ( و دوستى آنها ) آنان را كه پيش ‍ از شما بودند هلاك كردند، و همان دو هلاك كننده شمايند.اصول كافى جلد 4 صفحه 4

امير المؤ منين عليه السلام فرمود: جز اين نيست كه من بر شما از دو چيز مى ترسم : پيروى هواى نفس ، و درازى آرزو، اما پيروى هواي نفس پس همانا كه از حق باز مى دارد و اما درازى آرزو آخرت را فراموش سازد.اصول كافى جلد 4 صفحه 31

ابى مفراى خصاف در حديث مرفوعى از اميرالمؤ منين عليه السلام حديث كند كه فرمود: هر كس خداى عزوجل را در نهان ياد كند (از جمله كسانى است كه ) ذكر خدا را بسيار كرده ، زيرا منافقان را شيوه اين بود كه آشكارا (پيش ‍ مسلمانان ) ذكر خدا مى كردند ولى در نهان ذكر خدا نمى كردند، پس خداى عزوجل فرمود: ((خود نمائى كنند به مردم و ياد نكنند خدا را جز اندكى )) (سوره نساء آيه 142). اصول كافى جلد 4 صفحه  262

بكير گويد: شنيده از اميرالمؤ منين عليه السلام كه مى فرمود: رسول خدا (ص ) به من فرمود: اى على آيا به تو بياموزم كلماتى ؟ هر گاه در ورطه (امرى كه خلاصى از آن دشوار باشد) يا بلائى افتادى پس بگو: ((بسم اللّه الرحمن الرحيم و لا حول و لاقوة الا باللّه لعظيم )) زيرا خداى عزوجل به بركت اين دعا آنچه خواهد از اقسام بلا از تو دور كند. اصول كافى جلد 4 صفحه  363

اميرالمؤ منين عليه السلام فرمود: خانه اى كه در آن قرآن خوانده شود و ذكر خداى عزوجل (و ياد او) در آن بشود، بركتش بسيار گردد، و فرشتگان در آن بيايند و شياطين از آن دور شوند، و براى اهل آسمان مى درخشد چنانچه ستارگان براى اهل زمين مى درخشد، و خانه اى كه در آن قرآن خوانده نشود و ذكر خداى عزوجل در آن نشود بركتش كم شود، و فرشتگان از آن دور شوند و شياطين در آن حاضر گردند.اصول كافى جلد 4 صفحه  413

اميرالمؤ منين عليه السلام فرمود: رسول خدا (ص ) فرمود: بنگريد: كه با چه كسى هم صحبت هستيد؟ زيرا هيچكس ‍ نيست كه مرگش فرا رسد جز آنكه يارانش در پيش خدا برابرش مجسم شوند، اگر از نيكان باشد نيكانند (و بدانها شاد شود) و اگر از بدان باشد بد هستند (و بداند كه بسرنوشت آنان دچار شود) و هيچكس نيست كه بميرد و هنگام مرگش ‍ برابر او مجسم نشود.اصول كافى جلد 4 صفحه  451

اميرالمؤ منين عليه السلام در حديث مرفوعى فرمود: هركس چون عطسه كند دنبال آن بگويد: ((الحمد لله رب العالمين على كل حال )) درد گوش و دندان نبيند. اصول كافى جلد 4 صفحه  475

اميرالمؤ منين عليه السلام فرمود: چون عدى بن حاتم (كه هم خود از بزرگان قبيله طى بوده و هم پدرش حاتم طائى معروف است ) به پيغمبر (ص ) وارد شد آنحضرت (ص ) او را بخانه خود برد، و در خانه جز تيكه حصيرى و بالشى از پوست چيزى نبود، رسولخدا (ص ) آنها را براى عدى بن �%A

دسته ها :
يکشنبه دوازدهم 6 1391 13:47
X