معرفی وبلاگ
فعالییت سازمان زنان انقلاب اسلامی در پی انسجام و هماهنگی و شناسایی زنان فعال منطقه بسته به مهارت و توانمندیی انها در جهت رفع نیازمندرهای زنان ان منطقه . خواهرم بسته به نیاز فکری و روحی و مادی خود با ما هم سخن شو بهترین خوبی ها نزد زنان است امام صادق(ع) باهم شویم ،یکی شویم درمانی برای دردی شویم ............ آن لحظه اي كه زن در خانه خود مي ماند و (به امورزندگي و تربيت فرزند مي پردازد)به خدا نزديكتر است.حضرت زهرا (س)
صفحه ها
دسته
لينك سازمان زنان انقلاب
لينك عاشقان امام نقي
مرگ بر شاهين نجفي(مرتد)
جانم فداي غربتت يا امام نقي (ع)
امام من مهدي
فرهنگ الهي
گل نرگس
اس ام اس جديد
شعرهاي داريوش دوسراني
صهيون ستيزي
شيعه
مجله فيروز جاه
منتظران ظهور
ديار عشق
خدا
بهترين دوست فقط خدا
تنها عشق من خداست
شوق شهادت
سايه
سايه طلبه جوان
سايت شخصي سيد محمد انجوي نژاد
مدرسه علميه الزهرا(س) نصر تهران
☫عشق=خامنه اي☫
خانم دكتر نگار
در طلب معرفت...
گوهركمال ، حجاب برتر
ولايت عشق
غريب تر از غريب الغربا ... امام نقي (ع
غريب سامرا
بسم رب الهادي(ع)
شيدايي رهبر
وبلاگ شهيد همت
ماه نقره اي (بسم رب الشهدا)
مقتدر مظلوم
ولايت سيد علي
حامي رهبر
بسيجي بي ادعا
پايگاه اطلاع رساني استقامت
انفجار نور
ائمه اطها رو شهدا
فيض بوك
هادي نت
شهيدان زنده اند
دانلود جديد ترين مداحي
بهشت (محفل بسيجيان و رهروان شهدا
دينيست(اولين سايت اطلاع رساني ويژه مداحان)
سايت جامع مداحي
نور اسمان
سايت رسمي مداحان اهل بيت
ماه حرم ( روضه العباس)
جام تهي
ما مي توانيم
حمايت از اقتصاد و كار توليد ملي
منتظران مهدي
اخبار پيام نور
ره به ري
لینک دوستان
سايت مراجع تقليد
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1488303
تعداد نوشته ها : 3305
تعداد نظرات : 487
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان
   
  • دليل استحباب اذان و اقامه
  • از رسول خدا صلي الله عليه واله پرسيدند: چرا پيش از نماز اذان و اقامه مستحب است، ولي در مورد عبادات ديگر چنين نيست؟ حضرت فرمود: به خاطر اين كه نماز، شبيه حالتهاي مختلف انسان در قيامت است.
  • اجير گرفتن براي نماز قضاي ميت
  • بعد از مرگ انسان مي شود براي نماز و عبادت هاي ديگر او كه در زندگي بجا نياورده، ديگري را اجير كنند يعني به او مزد دهند كه آنها را بجا آورد و اگر كسي بدون مزد هم آنها را انجام دهد، صحيح است ...
  • احكام نماز عيد قربان و فطر
  • نماز عيد فطر و قربان در زمان حضور امام زمان عليه السلام واجب است و بايد به جماعت خوانده شود، و در زمان ما كه امام عليه السلام غايب است مستحب مي باشد. و احتياط واجب آن است كه آن را به جماعت نخوانند، ولي به قصد رجاء مانع ندارد.
  • احكام نماز آيات
  • نماز عيد فطر و قربان در زمان حضور امام زمان عليه السلام واجب است و بايد به جماعت خوانده شود، و در زمان ما كه امام عليه السلام غايب است مستحب مي باشد. و احتياط واجب آن است كه آن را به جماعت نخوانند، ولي به قصد رجاء مانع ندارد.
  • شرايط وجوب نماز آيات
  • نماز آيات كه دستور آن بعدا گفته خواهد شد به واسطه چهار چيز واجب مي شود: اول: گرفتن خورشيد. دوم: گرفتن ماه، اگر چه مقدار كمي از آنها گرفته شود و كسي هم از آن نترسد. سوم: زلزله، اگر چه كسي هم نترسد. چهارم: رعد و برق و بادهاي سياه و سرخ و مانن
  • احكام نماز جماعت
  • موقعي كه مأموم نيت مي كند بايد امام را معين نمايد، ولي دانستن اسم او لازم نيست، مثلا اگر نيت كند اقتدا مي كنم به امام حاضر، نمازش صحيح است . مأموم بايد غير از حمد و سوره همه چيز نماز را خودش بخواند ولي اگر ركعت اول يا دوم او، ركعت سوم يا چهارم امام باش
  • احكام امام جماعت
  • امام جماعت بايد بالغ و عاقل و شيعه دوازده امامي و عادل و حلال زاده باشد و نماز را به طور صحيح بخواند، و نيز اگر مأموم مرد است امام او هم بايد مرد باشد. و اقتدا كردن بچه مميز كه خوب و بد را مي فهمد به بچه مميز ديگر جايز نيست . و احتياط واجب آن است كه امام
  • ثواب نماز جماعت
  • در روايتي وارد شده است كه اگر يك نفر به امام جماعت اقتدا كند هر ركعت از نماز آنان ثواب صد و پنجاه نماز دارد و اگر دو نفر اقتدا كنند هر ركعتي ثواب ششصد نماز دارد و هر چه بيشتر شوند ثواب نمازشان بيشتر مي شود تا به ده نفر برسند و عده آنان كه از ده گذشت اگر ت
  • پسر بزرگتر و نماز و روزه پدر
  • اگر پدر نماز و روزه خود را بجا نياورده باشد، چنانچه از روي نافرماني ترك نكرده و مي توانسته قضا كند بر پسر بزرگتر واجب است كه بعد از مرگش بجا آورد يا براي او اجير بگيرد، بلكه اگر از روي نافرماني هم ترك كرده باشد واجب است به همين طور عمل كند و نيز روزه اي ر
  • احكام نماز قضا
  • كسي كه نماز واجب خود را در وقت آن نخوانده بايد قضاي آن را بجا آورد، اگرچه در تمام وقت نماز خواب مانده يا به واسطه سستي، نماز نخوانده باشد ولي نمازهاي يوميه اي را كه زن در حال حيض يا نفاس نخوانده قضا ندارد. اگر بعد از وقت نماز بفهمد نمازي را كه خوانده ب
  • نماز مسافر
  • مسافر مي تواند در مسجدالحرام و مسجد پيغمبر صلي الله عليه و آله و سلم و مسجد كوفه نمازش را تمام بخواند. ولي اگر بخواهد در جايي كه اول جزو اين مساجد نبوده و بعد به اين مساجد اضافه شده نماز بخواند احتياط مستحب آن است كه شكسته بخواند اگر چه اقوي، صحت تمام
  • شروط هشتگانه براي شكسته خواندن نماز
  • كسي كه رفتن و برگشتن او هشت فرسخ است اگر رفتن او كمتر از چهار فرسخ نباشد بايد نماز را شكسته بخواند بنابر اين اگر رفتن سه فرسخ و برگشتن پنج فرسخ باشد بايد نماز را تمام كند. اگر رفتن و برگشتن هشت فرسخ باشد بايد نماز را شكسته بخواند چه همان روز و شب بخوا
  • كم و زياد كردن نماز
  • هرگاه چيزي از واجبات نماز را عمداً كم يا زياد كند اگر چه يك حرف آن باشد نماز باطل است . اگر به واسطه ندانستن مسأله، چيزي از اجزاء نماز را كم يا زياد كند اگر آن جزء، ركن نباشد نمازش صحيح است اگر جاهل قاصر باشد، و الا به احتياط واجب نماز باطل است .
  • حكم سجده و تشهد فراموش شده
  • سجده و تشهدي را كه انسان فراموش كرده و بعد از نماز، قضاي آن را بجا مي آورد بايد تمام شرايط نماز؛ مانند پاك بودن بدن و لباس و رو به قبله بودن و شرطهاي ديگر را داشته باشد. اگر سجده يا تشهد را چند دفعه فراموش كند مثلا يك سجده از ركعت اول و يك سجده از ركعت
  • نحوه انجام سجده سهو
  • دستور سجده سهو اين است كه بعد از سلام نماز فورا نيت سجده سهو كند و پيشاني را به چيزي كه سجده بر آن صحيح است بگذارد و بگويد: " بسم الله و بالله و صلي الله علي محمد و آله " يا "بسم الله و بالله اللهم صلي علي محمد و آل محمد "
  • در مواردي كه سجده سهو واجب مي شود
  • براي سه چيز بعد از سلام نماز، انسان بايد دو سجده سهو بجا آورد: اول: آن كه در بين نماز، سهوا حرف بزند. دوم: آن كه يك سجده را فراموش كند. سوم: آن كه در نماز چهار ركعتي بعد از سجده دوم شك كند كه چهار ركعت خوانده يا پنج ركعت. و در دو مورد هم اح
  • نماز احتياط
  • كسي كه نماز احتياط بر او واجب است، بعد از سلام نماز بايد فورا نيت نماز احتياط كند و تكبير بگويد و حمد را بخواند و به ركوع رود و دو سجده نمايد. پس اگر يك ركعت نماز احتياط بر او واجب است، بعد از دو سجده تشهد بخواند و سلام دهد، و اگر دو ركعت نماز احتياط ب
  • شك هاي صحيح نماز
  • در نه صورت اگر در شماره ركعت هاي نماز چهار ركعتي شك كند بايد فكر نمايد، پس اگر يقين يا گمان به يك طرف شك پيدا كرد همان طرف را بگيرد و نماز را تمام كند وگرنه به دستورهايي كه گفته مي شود عمل نمايد و آن نه صورت از اين قرار است:
  • شك در نمازهاي مستحب
  • اگر در شماره ي ركعت نمازهاي مستحبي شك كند چنانچه طرف بيشتر شك نماز را باطل مي كند بايد بنا را بر كم تر بگذارد، مثلا اگر در نافله صبح شك كند كه دو ركعت خوانده يا سه ركعت بايد بنا بگذارد كه دو ركعت خوانده است
  • كسي كه زياد شك مي كند
  • كسي كه زياد شك مي كند اگر شك كند چيزي را كه ركن نيست به جا آورده يا نه و اعتنا نكند و بعد يادش بيايد كه آن را به جا نياورده چنانچه از محل به جا آوردن آن نگذشته بايد آن را به جا آورد و اگر از محل آن گذشته نمازش صحيح است
  • شك در وقت نماز
  • اگر بعد از گذشتن وقت نماز ظهر و عصر بداند چهار ركعت نماز خوانده ولي نداند به نيت ظهر خوانده يا به نيت عصر بايد چهار ركعت نماز قضا به نيت نمازي كه بر او واجب است بخواند
  • احكام شكيات
  • اگر بعد از ركوع يا سجود شك كند كه كارهاي واجب آن مانند ذكر و آرام بودن بدن را انجام داده يا نه بايد به شك خود اعتنا نكند.اگر در حالي كه به سجده مي رود شك كند كه ركوع كرده يا نه يا شك كند كه بعد از ركوع ايستاده يا نه ، به شك خود اعتنا نكند
  • شك هاي مبطل نماز
  • اگر يكي از شك هاي باطل كننده براي انسان پيش آيد نمي تواند نماز رابه هم بزند، ولي اگر به قدري فكر كند كه شك پا برجا شود، به هم زدن نماز مانعي ندارد.
  • اقسام شكيات
  • اگر شك كند كه ركني را به جا آورده يا نه ، چنانچه مشغول تشهد است اگر شك كند كه دو سجده را بجا آورده يا نه ، بايد به شك خود اعتنا نكند و اگر يادش بيايد كه آن ركن را به جا نياورده در صورتي كه مشغول ركن بعد نشده بايد آن را به جا آورد
  • احكام نماز
  • اگر حفظ جان خود انسان يا كسي كه حفظ جان او واجب است يا حفظ مالي كه نگهداري آن واجب مي باشد بدون شكستن نماز ممكن نباشد بايد نماز را بشكند ولي شكستن نماز براي مالي كه اهميت ندارد مكروه است .
  • ا حكام نماز
  • مكروه است موقع خواندن حمد و سوره و گفتن ذكر، براي شنيدن حرف كسي ساكت شود بلكه هر كاري كه خضوع و خشوع را از بين ببرد مكروه مي باشد.
  • مبطلات نماز
  • از مبطلات نماز آن است كه عمدا يا از روي فراموشي پشت به قبله كند، يا به طرف راست يا چپ قبله برگردد، بلكه اگر عمدا به قدري برگردد كه نگويند رو به قبله است ، اگر چه به طرف راست يا چپ نرسد، نمازش باطل است
  • احكام نماز
  • موقع نوشتن اسم مبارك حضرت رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم مستحب است صلوات را هم بنويسد
  • تعقيبات نماز
  • از تعقيب هايي كه خيلي سفارش شده است تسبيح حضرت زهرا سلام الله عليها است كه بايد به اين ترتيب گفته شود
  • اذكار نماز
  • و تقبل شفاعته و ارفع درجته يعني: قبول كن شفاعت پيغمبر را و درجه ي آن حضرت را نزد خود بلند كن .
  • ذكر قنوت
  • لااله الا الله العلي العظيم يعني: نيست خدايي سزاوار پرستش مگر خداي يكتاي بي همتايي كه بلند مرتبه و بزرگ است .
  • ترجمه حمد وسوره
  • اياك نعبد و اياك نستعين يعني: فقط تو را عبادت مي كنيم و فقط از تو كمك مي خواهيم .
  • اذكار نماز
  • سبحان ربي الأعلي وبحمده يعني: پروردگار من كه از همه كس بالاتر مي باشد از هر عيب و نقصي پاك و منزه است و من مشغول ستايش او هستم
  • احكام
  • در قنوت هر ذكري بگويد اگر چه يك سبحان الله باشد كافي است
  • شك در اركان نماز
  • اگر چيزي را كه ركن نيست فراموش كند و چيزي را كه بعد از آن است و آن هم ركن نيست به جا آورد مثلا حمد را فراموش كند و سوره را بخواند چنانچه مشغول ركن بعد شده باشد
  • تشهد و سلام
  • اگر سلام نماز را فراموش كند و موقعي يادش بيايد كه صورت نماز به هم نخورده و كاري هم كه عمدي و سهوي آن نماز را باطل مي كند مثل پشت به قبله كردن انجام نداده بايد سلام را بگويد و نمازش صحيح است .
  • آيات سجده
  • در غير نماز اگر در حال سجده آيه سجده را بخواند يا به آن گوش بدهد بايد سر از سجده بردارد و دوباره سجده كند.
  • مستحبات سجده
  • اي بهترين كسي كه از او سؤال مي كنند و اي بهترين عطا كنندگان ، روزي بده به من و عيال من از فضل خودت ، پس به درستي كه تو داراي فضل بزرگي
  • بر چه چيز مي توان سجده كرد
  • براي سجده بهتر از هر چيز تربت حضرت سيدالشهدا عليه السلام مي باشد، بعد از آن خاك ، بعد از خاك سنگ ، و بعد از سنگ گياه است .
  • احكام سجده
  • كسي كه نمي تواند پيشاني را به زمين برساند بايد به قدري كه مي تواند خم شود و مهر يا چيز ديگري را كه سجده بر آن صحيح است روي چيز بلندي گذاشته و طوري پيشاني را بر آن بگذارد كه بگويند سجده كرده است ولي بايد كف دست ها وزانوها و انگشتان پا را به طور معمول به
  • احكام ركوع
  • كسي كه نمي تواند ايستاده يا نشسته ركوع كند و براي ركوع فقط مي تواند در حالي كه نشسته است كمي خم شود يا در حالي كه ايستاده است با سراشاره كند بايد ايستاده نماز بخواند و براي ركوع با سر اشاره نمايد و احتياط مستحب آن است كه نماز ديگري هم بخواند و موقع ركو
  • احكام قرائت نماز
  • اگر پيش از آنكه براي ركوع خم شود، بفهمد كه حمد و سوره را نخوانده بايد بخواند، و اگر بفهمد سوره را نخوانده بايد فقط سوره را بخواند. ولي اگر بفهمد حمد تنها را نخوانده ، بايد اول حمد و بعد از آن دوباره سوره را بخواند و نيزاگر خم شود و پيش از آنكه به ركوع
  • احكام قيام
  • تا انسان مي تواند ايستاده نماز بخواند، نبايد بنشيند. مثلا كسي كه در موقع ايستادن بدنش حركت مي كند يا مجبور است به چيزي تكيه دهد يا بدنش را كج كند يا خم شود يا پاها را بيشتر از معمول گشاد بگذارد، بايد به هر طور كه مي تواند ايستاده نماز بخواند.
  • احكام تكبيرة الاحرام
  • موقع گفتن تكبيرة الاحرام بايد بدن آرام باشد، و اگر عمدا در حالي كه بدنش حركت دارد تكبيرة الاحرام را بگويد، باطل است و چنانچه سهوا حركت كند، بنابر احتياط واجب بايد اول عملي كه نماز را باطل مي كند انجام دهد و دوباره تكبير بگويد.
  • نيت نماز
  • انسان بايد فقط براي انجام امر خداوند عالم نماز بخواند.پس كسي كه ريا كند يعني براي نشان دادن به مردم نماز بخواند، نمازش باطل است ، خواه فقط براي مردم باشد، يا خدا و مردم هر دو را در نظر بگيرد
  • احكام اذان و اقامه
  • مستحب است انسان در موقع گفتن اذان رو به قبله بايستد و با وضو ياغسل باشد و دست ها را به گوش بگذارد و صدا را بلند نمايد و بكشد و بين جمله هاي اذان كمي فاصله دهد و بين آنها حرف نزند.
  • احكام مسجد
  • تميز كردن مسجد و روشن كردن چراغ آن مستحب است و كسي كه مي خواهد مسجد برود، مستحب است خود را خوش بو كند و لباس پاكيزه و قيمتي بپوشد و ته كفش خود را بازرسي كند كه نجاستي به آن نباشد. و موقع داخل شدن به مسجد اول پاي راست و موقع بيرون آمدن اول پاي چپ را بگذار
 

دسته ها :
جمعه ششم 5 1391 23:5
X