معرفی وبلاگ
فعالییت سازمان زنان انقلاب اسلامی در پی انسجام و هماهنگی و شناسایی زنان فعال منطقه بسته به مهارت و توانمندیی انها در جهت رفع نیازمندرهای زنان ان منطقه . خواهرم بسته به نیاز فکری و روحی و مادی خود با ما هم سخن شو بهترین خوبی ها نزد زنان است امام صادق(ع) باهم شویم ،یکی شویم درمانی برای دردی شویم ............ آن لحظه اي كه زن در خانه خود مي ماند و (به امورزندگي و تربيت فرزند مي پردازد)به خدا نزديكتر است.حضرت زهرا (س)
صفحه ها
دسته
لينك سازمان زنان انقلاب
لينك عاشقان امام نقي
مرگ بر شاهين نجفي(مرتد)
جانم فداي غربتت يا امام نقي (ع)
امام من مهدي
فرهنگ الهي
گل نرگس
اس ام اس جديد
شعرهاي داريوش دوسراني
صهيون ستيزي
شيعه
مجله فيروز جاه
منتظران ظهور
ديار عشق
خدا
بهترين دوست فقط خدا
تنها عشق من خداست
شوق شهادت
سايه
سايه طلبه جوان
سايت شخصي سيد محمد انجوي نژاد
مدرسه علميه الزهرا(س) نصر تهران
☫عشق=خامنه اي☫
خانم دكتر نگار
در طلب معرفت...
گوهركمال ، حجاب برتر
ولايت عشق
غريب تر از غريب الغربا ... امام نقي (ع
غريب سامرا
بسم رب الهادي(ع)
شيدايي رهبر
وبلاگ شهيد همت
ماه نقره اي (بسم رب الشهدا)
مقتدر مظلوم
ولايت سيد علي
حامي رهبر
بسيجي بي ادعا
پايگاه اطلاع رساني استقامت
انفجار نور
ائمه اطها رو شهدا
فيض بوك
هادي نت
شهيدان زنده اند
دانلود جديد ترين مداحي
بهشت (محفل بسيجيان و رهروان شهدا
دينيست(اولين سايت اطلاع رساني ويژه مداحان)
سايت جامع مداحي
نور اسمان
سايت رسمي مداحان اهل بيت
ماه حرم ( روضه العباس)
جام تهي
ما مي توانيم
حمايت از اقتصاد و كار توليد ملي
منتظران مهدي
اخبار پيام نور
ره به ري
لینک دوستان
سايت مراجع تقليد
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1506639
تعداد نوشته ها : 3305
تعداد نظرات : 487
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان






علامه طباطبايي در كتاب ارزشمند «الميزان»، هدف از خلفت حضرت آدم را «زندگي او بر روي زمين» تفسير كرده است. در ادامه علت هبوط حضرت آدم و حوا و همچنين مكان زندگي آن ها برروي زمين را بخوانيد.









آنچه از آيات قرآن در سوره هاي بقره، اعراف و طه در بيان داستان خلقت حضرت آدم (ع) برمي آيد اين است كه: آدم (ع) در اصل و در آغاز براي اين خلق شده بود كه در زمين زندگي كند و نيز در زمين بميرد، منتهي راه زميني شدن آدم (ع) همين بوده كه نخست در بهشت منزل گيرد، و برتريش بر ملائكه، و لياقتش براي خلافت اثبات شود، و سپس ملائكه مأمور به سجده براي او شوند، و آنگاه در بهشت منزلش دهند و از نزديكي به آن درخت نهيش كنند و او (به تحريك ابليس) از آن بخورد و در نتيجه عورتش ظاهر گردد و در آخر به زمين هبوط كنند.
از مجموع آيات و سياق آنها برمي آيد كه: آخرين عامل و علتي كه باعث زميني شدن آن دو شد همان مسئله ظاهر شدن عيب آ ندو بود، و عيب نامبرده هم به قرينه اين آيه (... بر آن شدند كه از برگهاي بهشت بر خود بپوشانند) همان عورت آن دو بوده، و معلوم است كه اين دو عضو مظهر همه تمايلات حيواني است چون مستلزم غذا خوردن و نمو نيز هستند. ابليس نيز جز اين هدفي نداشته كه به هر وسيله شده، عيب آن دو را ظاهر سازد.
پس معلوم مي شود كه علت بيرون شدن از بهشت و زميني شدن حضرت آدم و حوا "عليهما السلام" آن خطيئه نبود. بلكه آدم و حوا (ع) از آغاز براي زندگي زميني آفريده شده بودند و ارتكاب آن خطيئه فقط سبب ظاهر گشتن عيب آنان گرديد كه به وسيله وسوسه شيطان لعين صورت گرفته است.[1]
لغت شناسان در اصل كلمه«آدم»اختلاف نظردارند. برخي آن را واژه عبري و گرفته شده از«اَدم و اَدمه»به معني زمين يا خاك سطح زمين، و برخي آن را سرياني به معناي ساخته شده از خاك،دانسته اند.
راغب اصفهاني چهار وجه براي نام گذاري آدم ذكر نموده است:
1ـجسم او از خاك روي زمين است.
2ـ گندمگون.
3ـ از تركيب و عناصر و نيروهاي گوناگون آفريده شده است.
4ـ بر اثر روح خدائي كه در او دميده شده نيكو گرديده است.
بيشتر مفسران وجه نامگذاري آدم را با استناد به احاديث آفريده شدن او از خاك روي زمين ذكر كرده و آن را عـَـلـَـم دانسته اند.[2]
با توجه به مقدمه گفته شده حال اين سوال مطرح است كه حضرت آدم و حوا كه براي زندگي بر روي زمين خلق شده اند، پس از هبوط به زمين، در كجا ساكن شدند؟
بعضي از روايات اشاره دارد كه پس از هبوط حضرت آدم و حوا از بهشت به زمين، هر دو در مكه فرود آمدند. حضرت آدم بر كوه صفا و حضرت حوا بر كوه مروه فرود آمدند؛ همان دو كوهي كه حاجيان هفت بار بين آن ها مي روند و باز مي گردند.
مرحوم علامه طباطبايي در اين باره مي گويد: «كوه صفا را از آن جهت به اين نام خوانده اند كه صفي الله، يعني برگزيده خدا (حضرت آدم) بر آن فرود آمد و كوه مروه را از آن رو به اين نام ناميده اند كه مراة، يعني زن (همسر حضرت آدم) بر آن فرود آمد.[3]

پي نوشت ها:
[1].ترجمه الميزان، ج 1، ص 117 – 195.
[2].دائره المعارف قرآن كريم، واژه آدم، ج 1 ص 125- 124.
[3].الميزان، ج 1ص 39.


منبع: خبرآنلاين

دسته ها : مذهبي
يکشنبه پانزدهم 11 1391 22:30
X