معرفی وبلاگ
فعالییت سازمان زنان انقلاب اسلامی در پی انسجام و هماهنگی و شناسایی زنان فعال منطقه بسته به مهارت و توانمندیی انها در جهت رفع نیازمندرهای زنان ان منطقه . خواهرم بسته به نیاز فکری و روحی و مادی خود با ما هم سخن شو بهترین خوبی ها نزد زنان است امام صادق(ع) باهم شویم ،یکی شویم درمانی برای دردی شویم ............ آن لحظه اي كه زن در خانه خود مي ماند و (به امورزندگي و تربيت فرزند مي پردازد)به خدا نزديكتر است.حضرت زهرا (س)
صفحه ها
دسته
لينك سازمان زنان انقلاب
لينك عاشقان امام نقي
مرگ بر شاهين نجفي(مرتد)
جانم فداي غربتت يا امام نقي (ع)
امام من مهدي
فرهنگ الهي
گل نرگس
اس ام اس جديد
شعرهاي داريوش دوسراني
صهيون ستيزي
شيعه
مجله فيروز جاه
منتظران ظهور
ديار عشق
خدا
بهترين دوست فقط خدا
تنها عشق من خداست
شوق شهادت
سايه
سايه طلبه جوان
سايت شخصي سيد محمد انجوي نژاد
مدرسه علميه الزهرا(س) نصر تهران
☫عشق=خامنه اي☫
خانم دكتر نگار
در طلب معرفت...
گوهركمال ، حجاب برتر
ولايت عشق
غريب تر از غريب الغربا ... امام نقي (ع
غريب سامرا
بسم رب الهادي(ع)
شيدايي رهبر
وبلاگ شهيد همت
ماه نقره اي (بسم رب الشهدا)
مقتدر مظلوم
ولايت سيد علي
حامي رهبر
بسيجي بي ادعا
پايگاه اطلاع رساني استقامت
انفجار نور
ائمه اطها رو شهدا
فيض بوك
هادي نت
شهيدان زنده اند
دانلود جديد ترين مداحي
بهشت (محفل بسيجيان و رهروان شهدا
دينيست(اولين سايت اطلاع رساني ويژه مداحان)
سايت جامع مداحي
نور اسمان
سايت رسمي مداحان اهل بيت
ماه حرم ( روضه العباس)
جام تهي
ما مي توانيم
حمايت از اقتصاد و كار توليد ملي
منتظران مهدي
اخبار پيام نور
ره به ري
لینک دوستان
سايت مراجع تقليد
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1507706
تعداد نوشته ها : 3305
تعداد نظرات : 487
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان
شَهِدَ اللّهُ أَنَّهُ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ


















شَهِدَ اللّهُ أَنَّهُ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ وَالْمَلاَئِكَةُ وَأُوْلُواْ الْعِلْمِ قَآئِمَاً بِالْقِسْطِ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ. آل عمران 18
خداوند (از ازل به علم خود و پس از خلقت جهان به صنع خود و سپس به زبان انبيا و خرد و كتب آسماني) در حالي كه قيام به عدالت دارد (و كارهايش بر پايه عدل استوار است) گواهي داد كه معبودي جز او نيست، و فرشتگان و صاحبان دانش (نيز گواهي دادند آري) جز او معبودي نيست، مقتدر شكست‏ناپذير و داراي اتقان صنع (در تكوين و تشريع) است. " ترجمه آيت الله مشكيني ره"



تفسير مجمع البيان:

«انس‏بن مالك» از پيامبر گرامي نقل كرده است كه فرمود:
«مَنْ قرأَ «شهداللّه» الآية عند منامه خلق‏اللّه منها سبعين الف خلق يستغفرون له الي يوم‏القيامه.»
هر كه به‏هنگام خواب، آيه شريفه «شهداللّه...» را با اخلاص و ايمان بخواند، خدا به‏بركت آن، هفتادهزار فرشته پديد مي‏آورد كه تا روز رستاخيز براي او بخشايش بطلبند.
«زبير» نقل كرده است كه شب عرفه از پيامبر گرامي جدا نشدم و هماره مراقب او بودم، تا ببينم چه مي‏خواند و چه عمل شايسته‏اي انجام مي‏دهد؛ تااينكه شنيدم آن بزرگوار آيه شريفه «شهداللّه ...» را پيوسته زمزمه مي‏كند.

«شهداللّه انّه لااله الّا هو»

خداوند با شگفتيهاي آفرينش و نوآوريهاي حكيمانه خود كه بسان گواهاني زنده و حاضرند، بر يكتايي خود گواهي مي‏دهد
پاره‏اي «شهداللّه» را چنين تفسير كرده‏اند: او چنين داوري فرموده است.
و پاره‏اي ديگر معتقدند: روح اين جمله اين است كه «خداي يكتا، دانا و آگاه است و هيچ خدايي جز او نيست».
«والملائكه و اولواالعلم»
و فرشتگان و صاحبان خرد نيز با ديدن شگفتيها و آثار قدرت وصف‏ناپذير خدا، به يكتايي او گواهي مي‏دهند.
«قائماً بالقسط لا اله الّا هوالعزيزالحكيم»
فرشتگان و دانشوران همچنين گواهي مي‏دهند كه خدايي جز آن پروردگار يكتا كه عدل به اراده او برقرار و پايدار است، نيست؛ و او پيروزمند و فرزانه است.
واژه «قسط» در اين آيه شريفه به‏معناي «عدالت» است؛ و «عدل» يعني قراردادن هر چيزي در جايگاه شايسته و زيبنده آن. پس بايد به‏همراه فرشتگان و دانشوران، به عدل آفريدگار هستي گواهي داد، چرا كه آسمان و زمين درپرتو اين عدالت برافراشته و برقرار است. و دانشمندان مذهب ما نيز همين حقيقت را دريافته و بدان گواهي داده‏اند.
منظور از «اولواالعلم»، دانشمندان توحيدگرايند؛ و مقصود از «قائماً بالقسط» ممكن است اين باشد كه تدبير امور و عملكرد بندگان و پاداش و كيفر كارها، همه براساس عدالت است. درست مثل اينكه گفته شود: او «قائم به تدبير» است. كه مفهوم اين سخن آن است كه «كارهاي او براساس نظم و حساب است

تفسير الميزان:

يكي از لطائف اين آيه آن است كه، عدالت خدا بر عدالت او و بر يگانگيش در الوهيت، شهادت مي‏دهد و معنايش اين است كه عدالت او خودش بنفسه ثابت است، و وحدانيت او را هم اثبات مي‏كند.
توضيح اينكه: ما انسانها اگر عدالت را در شاهد، معتبر مي‏دانيم براي اين است كه شاهد همواره ملازم بر صراط مستقيم و صراط فطرت باشد، به دو سوي انحرافي" افراط" و" تفريط" منحرف نشود، و فعل خود را كه همان شهادت است در غير موضع به كار نبرد، و در نتيجه شهادتش خالي از دروغ و زور باشد، پس ملازم صدق بودن، و بر طبق فطرت راه پيمودن باعث عدالت آدمي مي‏شود، پس خود نظام حاكم بر عالم و نظامي كه در بين اجزاي عالم است، و همه فعل خدايند، محض عدالت است.
تكرار مي‏كنيم وقتي رفتار ما بر طبق نظام فطرت، ما را عادل مي‏كند، خود نظام كه همان فعل خدا است عين عدالت است، و اگر احيانا به حوادثي بر مي‏خوريم كه خوش‏آيند ما نيست، و يا بر خلاف ميل و طمع ما است، و به دنبالش اعتراض سر داده، در مورد آن حادثه مناقشه مي‏كنيم، حقيقتش اين است كه ما در اعتراض و مناقشه خود چيزهايي مي‏گوئيم كه از عقل ما تراوش مي‏كند، و يا غرائز ما متمايل به آن است، و معلوم است كه حكم عقل ما، و تمايل غرائز ما نيز از نظام عالم گرفته شده، ولي وقتي به بحث مي‏پردازيم، و به سبب حادثه پي مي‏بريم، شبهه ما زائل مي‏شود، و اگر نتوانيم به سبب حادثه پي ببريم، حد اقل به جهل خود پي مي‏بريم، پس آنچه در دست ما است" جهل به سبب" است، نه" علم به نبود سبب"، پس نظام جهان هستي (كه عين فعل خداي سبحان است)، عين عدالت است (دقت فرمائيد).
كوتاه سخن اينكه خداي سبحان كه شاهدي است عادل، شهادت مي‏دهد بر اينكه معبودي جز او نيست، اين شهادت را همانطور كه گفتيم با فعل خودش كه همان نظام عالم است ادا مي‏كند، و به طوري كه از ظاهر آيه مورد بحث بر مي‏آيد با قول خودش هم ادا كرده، و فرموده:" شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ".

دسته ها : قران
سه شنبه بیست و ششم 10 1391 22:26
X