معرفی وبلاگ
فعالییت سازمان زنان انقلاب اسلامی در پی انسجام و هماهنگی و شناسایی زنان فعال منطقه بسته به مهارت و توانمندیی انها در جهت رفع نیازمندرهای زنان ان منطقه . خواهرم بسته به نیاز فکری و روحی و مادی خود با ما هم سخن شو بهترین خوبی ها نزد زنان است امام صادق(ع) باهم شویم ،یکی شویم درمانی برای دردی شویم ............ آن لحظه اي كه زن در خانه خود مي ماند و (به امورزندگي و تربيت فرزند مي پردازد)به خدا نزديكتر است.حضرت زهرا (س)
صفحه ها
دسته
لينك سازمان زنان انقلاب
لينك عاشقان امام نقي
مرگ بر شاهين نجفي(مرتد)
جانم فداي غربتت يا امام نقي (ع)
امام من مهدي
فرهنگ الهي
گل نرگس
اس ام اس جديد
شعرهاي داريوش دوسراني
صهيون ستيزي
شيعه
مجله فيروز جاه
منتظران ظهور
ديار عشق
خدا
بهترين دوست فقط خدا
تنها عشق من خداست
شوق شهادت
سايه
سايه طلبه جوان
سايت شخصي سيد محمد انجوي نژاد
مدرسه علميه الزهرا(س) نصر تهران
☫عشق=خامنه اي☫
خانم دكتر نگار
در طلب معرفت...
گوهركمال ، حجاب برتر
ولايت عشق
غريب تر از غريب الغربا ... امام نقي (ع
غريب سامرا
بسم رب الهادي(ع)
شيدايي رهبر
وبلاگ شهيد همت
ماه نقره اي (بسم رب الشهدا)
مقتدر مظلوم
ولايت سيد علي
حامي رهبر
بسيجي بي ادعا
پايگاه اطلاع رساني استقامت
انفجار نور
ائمه اطها رو شهدا
فيض بوك
هادي نت
شهيدان زنده اند
دانلود جديد ترين مداحي
بهشت (محفل بسيجيان و رهروان شهدا
دينيست(اولين سايت اطلاع رساني ويژه مداحان)
سايت جامع مداحي
نور اسمان
سايت رسمي مداحان اهل بيت
ماه حرم ( روضه العباس)
جام تهي
ما مي توانيم
حمايت از اقتصاد و كار توليد ملي
منتظران مهدي
اخبار پيام نور
ره به ري
لینک دوستان
سايت مراجع تقليد
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1505069
تعداد نوشته ها : 3305
تعداد نظرات : 487
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان

 

ديه زن در اسلام

يكي از مسائلي كه در مورد حقوق زن و تبيض در مورد زنان مطرح است ، تفاوت ديه زن و مرد است.
طبق احكام اسلام ديه زن ، نصف ديه مرد است.
در مورد ديه زنان و نصف بودن مقدار ديه زنان نسبت به مردان ، در قرآن ايه ي صريحي وجود ندارد ولي در سنت اسلامي و روايات اين مطلب وجود دارد و نشانه تاييد اين مطلب است.

 

بقيه در ادامه مطلب .....

 


 

چند سوال

چرا اسلام که مدافع واقعی تساوی و برابری حقوق زن و مرد است ، در باره دیه زنان چنین حکم می کند ؟
ایا نصف بودن دیه زنان نسبت به مردان ، تبغیض است ؟
ایا این حکم بی ارزش دانستن زنان نسبت به مردان است ؟
ایا این حکم توجیه عقلی و منطقی دارد ؟

دین اسلام ، تساوی و برابری حقوق زن و مرد را قبول دارد و تمامی احکام ان بر اساس رعایت تساوی حقوق زن و مرد است و بی شک دین اسلام ، بهترین و عملی ترین احکام را در تساوی حقوق زن و مرد دارد.
در ابتدا باید موضوع تساوی حقوق زن و مرد را مشخص شود.


تساوی یا تشابه ؟

ایا تساوی حقوق زن و مرد به معنی تشابه و یکسانی است ؟
ایا هر انچه در مورد مردان حکم می شود باید دقیقا همان برای زنان حکم شود ؟

اسلام تساوی و برابری حقوق زن و مرد را قبول دارد اما این به معنای  تشابه و یکسانی در حقوق زن و مرد نیست. دیدگاه اسلام کامل تر و جامع تر است. اسلام زن و مرد را برابر می دادند ، این برابری به این معنی نیست که زن و مرد از لحاظ جسمی ، روحی ، عاطفی و ... یکسان هستند و هر انچه برای مردان حکم می شود ، باید برای زنان هم حکم شود بلکه اسلام بسیار دقیق تر به این موضوع نگاه می کند و احکام خود بر اساس زن بودن و مرد بودن با رعایت تساوی و برابری وضع می کند.

تشابه و یکسانی زمانی مفهموم دارد که دو چیز از یک جنس و سنخ باشند و اگر دو چیز یکسان و مشابه باشند مسلم است که به طور یکسان و مشابه هم می شود با انها برخورد کرد و در صورتی که این تشابه و یکسانی نباشد باید به صورت متناسب با انها برخورد کرد. یعنی متناسب با تفاوت ان ها ، برابری قائل شد.

یکی از شگفتی های دین اسلام متناسب بودن احکام و دستورات ان با فطرت انسانها است. اسلام در وضع احکام خود فطرت وسرشت زن و مرد را در نظر گرفته است و احکام را منطبق بر فطرت و سرشت انها وضع کرده است.
زن و مرد از نظر جسمی و روحی با یکدیگر متفاوتند و مسلم است این تفاوت به معنای نقص یکی و برتری دیگری نیست. مثلا مردان از نظر جسمی نسبت به زن ها قوی تر هستند و توانایی بیشتری در انجام کارهای سخت و خشن دارند و یا زنان از ظرافت و زنانگی بیشتری برخوردار هستند و در کاراهایی که نیاز به ظرافت و زیبایی شناسی دارد ، توانایی بیشتری دارند. هیچکدام از این ها نشانه برتری یا ضعف دیگری نیست و از نظر اسلام مذکر یا مونث بودن ، برتری و ارجعیتی ندارد.


دیه در اسلام

دین اسلام دیه زن را نصف دیه مرد تعیین کرده است ،  شاید بیان بهتر ان این است که دیه مرد را دو برابر دیه زن قرار داده است ، این حکم به معنی کم ارزش نشان دادن زنان یا برتری مردان نیست و حکمت دیگری دارد.
با نگاه درست به مقوله ی  دیه خواهید دانست که دیه ، بها و قیمت انسان نیست.

انسان و جان و شخصیت او ، قیمتی ندارد و هیچگاه نمی توان برای ان قیمت گذاشت و دین اسلام هم هرگز این کار را نکرده است و برای انسان و جان او ، قیمت و معادلی قرار نداده است و از همه جالب تر اسلام  برای جان انسان ها و مسلمانان ارزش بسیاری قائل است ، به طوری که در قرآن ذکر می شود که اگر شخصی جان یک شخص را به ناحق بگیرد همانند ان است که جان تمام انسان ها را گرفته است ، این مقایسه نشان دهنده این است که برای جان انسان ها نمی توان ارزش و مقداری تعیین کرد.(2)

دیه ، بها و قیمت جان انسان نیست که اگر تفاوتی در مقدار ان ، در مورد زن و مرد باشد ، به این تعبیر باشد که جان مردان با ارزش تر از زنان است. دیه ، مالی است که در جهت جبران خسارت وارد شده بر بازماندگان شخص کشته ، داده می شود.

دیه یک فرد دانشمند با یک فرد بی سواد برابر است. دیه یک فرد معتاد با دیه یک قهرمان ورزشی برابر است. دیه یک بازرگان و تاجر با یک کارگر برابر است. دیه یک مجتهد با دیه یک فرد عامی برابر است. دیه یک پیرمرد با یک جوان برابر است و ...

 

مسلم است که این برابری ها در مقدار دیه نشانه ،  برابری این افرار با هم نیستند ، چرا که به هر حال این افراد در علم ، ثروت ، توان جسمی و ... در یک سطح نیستند و اگر بنا بر ارزش گذاری باشد باید مقدار دیه متفاوت باشد ، اما همان طور که گفته شد دیه ، بها و قیمت انسان ها نیست بلکه جبران خسارت وارد شده بر بازماندگان است.
با این دید که دیه جبران خسارت وارد شده بر بازماندگان است و نه قیمت و ارزش انسان ها ، به خوبی خواهید دید که تفاوت در دیه زن و مرد نشانه برتری مرد نیست بلکه نشان دهنده نقش بیشتر مرد در اقتصاد خانواده است.

در جوامع امروزی و جوامع قدیم و هم بر اساس اسلام ، مرد عهدار وضعیت مالی و اقتصادی خانواده است و بار اقتصادی و مالی خانواده بر دوش مرد است. مرد موظف به تامین مخارج زندگی و فرزندان و پرداخت نقه به همسر خود است و اگر در این امر کوتاهی کند ، حتی از مراجع قانونی قابل پیگیری است.
همان طور که مشخص است مرد نقش ویژه و موثری در اقتصاد خانواده دارد ،  اگرچه امروزه زنان نیز پا به پای مردان در تامین مخارج زندگی تلاش می کنند و نقش و سهمی دارند اما به هر حال هم از نظر عرفی و اجتماعی و هم از نظر شرعی ، مرد موظف به تامین نیاز مالی و اقتصادی همسر و فرزندان خود است و نقش محوری مرد در اقتصاد خانواده انکار ناپذیر است.
اسلام در تعیین دیه و پرداخت خسارت به بازماندگان این نکته را به خوبی لحاظ کرده است و دیه مردان را بیشتر از زنان تعیین کرده است، چرا که مردان تامین کننده مخارج مالی و اقتصادی خانواده هستند و در صورت کشته شدن مرد ، بر پیکر اقتصادی خانواده ضربه شدیدی خواهد خورد و اسلام با در نظر گرفتن این موضوع دیه مردان را بیشتر از زنان در نظر گرفته است. (3)
بیشتر بودن دیه زنان نشانه بی ارزشی زن نیست و فقط بیان کننده نقش بیشتر مردان در اقتصاد خانواده است. بشتر بودن نقش مردان در اقتصاد خانواده یک موضوع مشخص است و نشانه برتری مرد نسبت به زن نیست ، مثلا نقش زنان در اداره خانواده و تربیت فرزتدان بیشتر از مردان است که این هم نشانه برتری زن نسبت به مرد نیست و این موضوعات نشانه تفاوت فطری در زن و مرد و تقسیم وظایف بر اساس توانایی انها است.

نکته قابل توجه دیگر این است که دیه به بازماندگان تعلق می گیرد.

 اگر مردی کشته شود ، دیه او به زن و فرزندان او و یا پدر او ، داده می شود و مسلم است در این جا از زن و حقوق او بیشتر دفاع شده است ، چرا که با کشته شدن مرد ، زن و خانواده از نظر اقتصادی دچار مشکل خواهد شد و با پرداخت دیه و جبران این خسارت وارده شده بر او ، حقوق او و فرزندانش بیشتر تامین شده است و اگر دیه بیشتری را دریافت کند ، دقیقا به نفع و سود زن است.( البته این جانب داری نیز به معنی تبعیض نیست بلکه در جهت جبران عادلانه ی خسارت وارد شده  بر زن است ). در صورتی که مرد مجرد باشد و  دیه به پدر داده شود ، همچنان این موضوع مطرح است که فرزندان پسر نقش بیشتری را در یاری پدر در امر اقتصادی را خواهد داشت و در صورت کشته شده او ، پدر زیان بیشتری را می بیند و منصفانه است که دیه بیشتری در جهت جبران خسارت ،  داده شود.
اگر زنی کشته شود ، دیه او به مرد ( همسر او ) و یا پدر او میرسد و با توجه به نقش کمتر زنان در تامین نیاز اقتصادی خانواده ، بسیار منصفانه است که دیه کمتری در جهت جبران خسارت به همسر یا پدر او داده شود.

دیه ، قیمت زن و مرد نیست. دیه ، مالی است که با کشته شدن زن و مرد ،  در جهت جبران خسارت وارد شده بر اقتصاد خانواده ، تعیین شده است و اصل تفاوت ان بر اساس ، نقش زن و مرد در اقتصاد خانواده است و این نشانه ظرافت دین اسلام است که به درستی و بر اساس عدالت و در نظر گرفتن شرایط اقتصادی خانواده ، حکم دیه را وضع کرده است.
با کمی تامل و انصاف در مورد احکام اسلام و حکم اسلام در مورد دیه زن و مرد به روشنی خواهید دریافت که هدف اسلام رعایت یک توازن و برابری در حقوق زن و مرد بوده است و در این حکم تمام جوانب فطری زن و مرد در نظر گرفته شده است و با توجه به شرایط جسمی ، روحی و  نقش ان ها در زندگی اجتماعی و خانواده ، این حکم تعیین شده است.



دسته ها : حقوق زنان
چهارشنبه یازدهم 5 1391 1:46
X