معرفی وبلاگ
فعالییت سازمان زنان انقلاب اسلامی در پی انسجام و هماهنگی و شناسایی زنان فعال منطقه بسته به مهارت و توانمندیی انها در جهت رفع نیازمندرهای زنان ان منطقه . خواهرم بسته به نیاز فکری و روحی و مادی خود با ما هم سخن شو بهترین خوبی ها نزد زنان است امام صادق(ع) باهم شویم ،یکی شویم درمانی برای دردی شویم ............ آن لحظه اي كه زن در خانه خود مي ماند و (به امورزندگي و تربيت فرزند مي پردازد)به خدا نزديكتر است.حضرت زهرا (س)
صفحه ها
دسته
لينك سازمان زنان انقلاب
لينك عاشقان امام نقي
مرگ بر شاهين نجفي(مرتد)
جانم فداي غربتت يا امام نقي (ع)
امام من مهدي
فرهنگ الهي
گل نرگس
اس ام اس جديد
شعرهاي داريوش دوسراني
صهيون ستيزي
شيعه
مجله فيروز جاه
منتظران ظهور
ديار عشق
خدا
بهترين دوست فقط خدا
تنها عشق من خداست
شوق شهادت
سايه
سايه طلبه جوان
سايت شخصي سيد محمد انجوي نژاد
مدرسه علميه الزهرا(س) نصر تهران
☫عشق=خامنه اي☫
خانم دكتر نگار
در طلب معرفت...
گوهركمال ، حجاب برتر
ولايت عشق
غريب تر از غريب الغربا ... امام نقي (ع
غريب سامرا
بسم رب الهادي(ع)
شيدايي رهبر
وبلاگ شهيد همت
ماه نقره اي (بسم رب الشهدا)
مقتدر مظلوم
ولايت سيد علي
حامي رهبر
بسيجي بي ادعا
پايگاه اطلاع رساني استقامت
انفجار نور
ائمه اطها رو شهدا
فيض بوك
هادي نت
شهيدان زنده اند
دانلود جديد ترين مداحي
بهشت (محفل بسيجيان و رهروان شهدا
دينيست(اولين سايت اطلاع رساني ويژه مداحان)
سايت جامع مداحي
نور اسمان
سايت رسمي مداحان اهل بيت
ماه حرم ( روضه العباس)
جام تهي
ما مي توانيم
حمايت از اقتصاد و كار توليد ملي
منتظران مهدي
اخبار پيام نور
ره به ري
لینک دوستان
سايت مراجع تقليد
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1488273
تعداد نوشته ها : 3305
تعداد نظرات : 487
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان

 

خداي متعال در طول هزار و چند صد سال تحولاتي براي امت اسلامي پيش آورد كه مجموع تاريخ كشورهاي اسلامي را تشكيل مي‌دهد. در اين دوران، در همه كشورهاي اسلامي، شما نمي‌توانيد پديده‌اي را شناسايي كنيد كه قابل مقايسه با انقلاب اسلامي ايران باشد. در اين اختلافاتي كه بين كشورهاي بزرگ دنيا پيش آمد و گاهي به جنگ‌هاي طولاني مثل جنگ اول و دوم جهاني ‌انجاميد جز ويراني نتيجه‌اي نداشته است؛ اما در برابر حركتي كه امام در اين كشور شروع كردند، تقريباً همه نيروهاي عالم ايستادند و ...

سرويس انديشه ديني پايگاه 598 - «امام (ره)، مردى بزرگ و نابغه ‏اى بى ‏نظير ... بود؛ دانشمندى كه جامع اضداد مى ‏نمود؛ سياست را عجين ديانت مى ‏ديد؛ … عصاره قرآن و سنّت را در قالب وصيت‏نامه الهي‌ ـ سياسى خود نوشت كه هر ورقش، دفترى است از معرفت امام خمينى و خمينى آفرين. آفرين آفريدگار، بر او باد! انساني كه ميان غير معصومان، مانندى براى او نم ى‏بينم تا ايشان را به او تشبيه كنم. او، قهرمان تاريخ بود و نابغه ‏اى نادر، مجتهد بود و مجاهد، هم اصولى بود و هم فقيه جامع الشرايط، حكيم بود و فيلسوف، اديب بود و شاعر، عارف بود و سالك، عابد بود و زاهد، شجاعت داشت و شهامت، صلابت داشت و ابهت؛ به عبارت بهتر و موجز، مى ‏توان گفت كه روح و جوهره شخصيت او، «ذوب شدن در اسلام»، يعنى بندگى خدا بود.»

جملات فوق تنها گوشه اي از نوشته هاي آيت الله مصباح يزدي در كتاب "سيري در ساحل بينش و منش امام خميني(ره)" بود كه خواندن اين كتاب از مجموعه مشكلات بر تمام جويندگان حقيقت پيشنها مي شود. حال در ايام گراميداشت دهه فجر و سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي قسمتي از سخنان آيت الله مصباح يزدي در خصوص لزوم قدر شناسي انقلاب اسلامي و رهبري آن در جمع زائران حرم مطهر امام خميني(ره) در ادامه مي آيد:

وقتي تاريخ انبيا را كه مهم‌ترين آنها داستان‌هاي انبياست كه در قرآن آمده و سند آن قطعي است و جاي شك و شبهه‌اي ندارد، ملاحظه مي‌كنيد، درمي‌‌يابيد كه انبيا چه زحمت‌هايي كشيدند و چه خون‌دل‌هايي خوردند تا يك يا چند نفر به آنها ايمان آوردند و راه حق را شناختند و از آن پيروي كردند.

 وقتي داستان‌هاي قرآن را مي‌نگريد، يكايك انبيا را كه ذكر مي‌كند، در پايان آن مي‌فرمايد «وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ»، «؛ وَمَا آمَنَ مَعَهُ إِلاَّ قَلِيلٌ»؛ مثل حضرت نوح كه حدود هزار سال مردم را دعوت و راهنمايي كرد. خداوند در پايان مي‌فرمايد: «وَمَا آمَنَ مَعَهُ إِلاَّ قَلِيلٌ»؛ در برابر هزار سال راهنمايي و دعوت و ارشاد، تعداد اندكي به او ايمان آوردند. همين‌طور وقتي داستان ساير انبيا ذكر مي‌شود، پايانش اين است كه اينها كفر و شرك ورزيدند و به عذاب استيصال مبتلا، و نابود شدند.

دوران نبوت و رسالت پيامبر اسلام صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم 23سال بود.اين 23سال در مقايسه با هزار سال حضرت نوح يا صدها سالي كه ساير انبيا ابلاغ رسالت كردند، مدت بسيار كوتاهي است؛ اما در همين مدت كوتاه ـ به حسب روايتي كه از خود ايشان نقل شده است ـ فرمودند: «ما اوذي نبي مثل ما اوذيت؛؛ هيچ پيامبري مثل من اذيت نشد». اذيت‌هاي كه در حق پيغمبر اكرم صلي‌الله‌عليه‌وآله روا داشتند، اذيت‌هاي كمّي مانند زندان، كتك زدن و شلاق نبود، بلكه اذيت‌هاي كيفي بود. گاه برخي حركت‌هاي كوچك آن قدر سوزنده و كشنده است كه سال‌ها زجر و شكنجه آن قدر اذيت‌كننده نيست.

به هر حال، خود اين داستاني است كه پيغمبر اكرم چه اذيت‌هايي از دست مردم كشيدند تا بالاخره در همين فرصت كوتاه، كشور اسلامي را پايه‌گذاري كردند و شالوده يك امت پايدار را كه قرن‌ها بايد بماند و نهايتا در همه جهان پيروز شود، در همين مدت بنيان نهادند؛ اما همين مردم كه از چنين نعمتي بهره‌مند شدند ـ نعمتي كه قابل مقايسه با نعمت ساير انبيا نبود و بالاترين رحمتي بود كه خداي متعال بر انسان‌ها ارزاني داشته بود ـ در عين‌حال، هنوز جنازه پيغمبر روي زمين بود كه همين امت با فرمان او مخالفت كردند.

خداي متعال در طول هزار و چند صد سال تحولاتي براي امت اسلامي پيش آورد كه مجموع تاريخ كشورهاي اسلامي را تشكيل مي‌دهد. در اين دوران، در همه كشورهاي اسلامي، شما نمي‌توانيد پديده‌اي را شناسايي كنيد كه قابل مقايسه با انقلاب اسلامي ايران باشد. در اين اختلافاتي كه بين كشورهاي بزرگ دنيا پيش آمده است و گاهي به جنگ‌هاي طولاني مثل جنگ اول و دوم جهاني ‌انجاميده، در نهايت جز ويراني، پراكندگي، از هم‌پاشيدگي امت‌ها و خانواده‌ها، نتيجه‌اي نداشته است؛ اما در برابر حركتي كه امام در اين كشور شروع كردند، تقريباً همه نيروهاي عالم ايستادند.

 آنها كمك‌هاي خودشان را به همسايه نادان ما دادند و او را وادار كردند تا هشت سال تمام با ما بجنگد؛ در حالي كه هنوز اين انقلاب شكل نگرفته بود و در آغاز كار بود؛ نيروي آزموده‌اي نداشت و ارتش نيز پراكنده و گسيخته بود؛ نيروهاي ديگر هنوز تربيت نشده بودند؛ اوضاع داخلي كشور نابسامان بود؛ ترورها، داعيه‌هاي تجزيه طلب، پان‌عربيسم، پان تركيسم، خلق عرب، خلق كرد، خلق تركمن از گوشه و كنار سر برآورده بودند و هر كدام مي‌خواستند كشور را تجزيه كنند.

در چنين شرايطي، هشت سال جنگ بر ما تحميل شد؛ در حالي كه ما قدرت تأمين ساده‌ترين نيازمندي‌هاي جنگي را از خارج نداشتيم؛ يعني در محاصره شديد اقتصادي بوديم. همان‌طور كه همه شما مي‌دانيد و بارها سرداران نظامي بيان كردند، حتي سيم خاردار به ما نمي‌فروختند. در چنين شرايطي، خداي متعال آنچنان اين مردم را ياري كرد كه پديده‌اي عظيم و به يادماندني و فراموش نشدني در تاريخ به وجود آورد به نام نظام جمهوري اسلامي ايران؛ پديده‌اي كه همه قدرت‌هاي جهاني را مبهوت كرد. آنها فكر مي‌كردند در مدت كوتاهي بتوانند اين پديده را نابود، و اين حركت را سركوب كنند؛ اما روز به روز بر قدرت، شوكت و عظمت اين نظام افزوده شد.

حالا شما حكومت شاه به عنوان يكي از بزرگ‌ترين قدرت‌هاي نظامي دنيا را مقايسه كنيد با روزي كه انقلاب پيروز شد و به فرمايش امام يك مشت مردم پابرهنه توانستند دشمنان اسلام و كشور را بيرون كنند و خودشان بر سرنوشت‌شان حاكم شوند. در اين دوران هشت سال دفاع مقدس رزمندگان ما تقريباً هر روز امدادهاي الهي را مشاهده مي‌كردند، به خصوص در مواقع عمليات كه با چشم بصيرت‌شان مي‌‌ديدند كه خداي متعال چگونه اين مردم را كه تقريباً دست خالي بودند، بر دشمن تا دندان مسلح پيروز كرد. آن قدر داستان‌هاي امداد‌هاي الهي در دوران دفاع مقدس زياد است كه بسياري از آنها را نوشته‌اند و كتاب‌هايي نيز در اين‌باره گردآورده‌اند.

آنچه را بيان كردم براي اين بود كه قدر نعمت‌هاي خدا را بدانيم تا وظيفة خود را در برابر آنها بشناسيم و بفهميم كه چگونه بايد شكر آن را به‌جا بياوريم. در آن شرايط بسيار سخت كه نگراني‌هايي كه همه ما داشتيم، متراكم و انباشته‌اش براي رهبري بود. تك‌تك ما هر چه از اين موضوع نگران بوديم، همه اينها كه انباشته مي‌شد، برابر با نگراني رهبر مي‌شد. در چنين شرايطي، چه كسي مي‌تواند اعصابش را كنترل كند و درست فكر كند كه چه بايد كرد؟ آن هم در برابر كساني كه بعضي‌هايشان ادعاي دوستي و ارادت به ايشان هم داشتند. بالاخره در برابر انبوه نيروهايي كه فريب خورده بودند و فرصتي نبود تا برايشان توضيح داده شود كه شما اشتباه كرديد و فريب خورديد، چه بايد كرد؟ مگر به آساني مي‌شود هر حقيقتي را توضيح داد؟! مگر مي توان با يك سخنراني، فكر كسي را كه مدت‌ها دل به كسي بسته است، تغيير داد؟!

نگراني‌هاي داخل از يك طرف، و خطر دشمنان خارجي كه به دليل وجود اين فتنه در داخل، فرصت را غنيمت مي‌شمارند از سوي ديگر، اين نگراني را مضاعف مي‌كند. وقتي انسان مي‌بيند دوستان و يارانش پراكنده شدند، بر نگراني‌هاي او افزوده مي‌شود. چه قدرتي نياز است تا انسان در يك چنين موقعيتي بفهمد چه بايد كرد؟ به گمان بنده جز تضرع در پيشگاه الهي، هيچ چيز چاره‌ساز اين مشكل نبود. تضرع‌هاي اين بنده شايسته خدا (حضرت آيت‌الله خامنه‌اي) در پيشگاه الهي باعث شد كه خدا امدادهاي خودش را نازل كند و در مدت كوتاهي همه اين فتنه‌ها خنثي، و توطئه‌گران رسوا بشوند و اگر آبرويي هم به بركت انقلاب در طول ده‌ها سال كسب كرده بودند از بين برود و حقانيت، قدرت، سلامت، صفا و عشق به اسلام در مقام معظم رهبري و ياران و طرفداران‌شان آشكارتر بشود.

اين امداد الهي به هيچ وجه كمتر از امدادهاي الهي در هشت سال دفاع مقدس نيست و ما براي اين نعمت عظيم الهي بايد سر به آستان ربوبي بگذاريم و خدا را شكر كنيم كه چنين رهبر فرزانه و حكيم، با تدبير، داراي سعه صدر، صبور، مقاوم، شجاع، متكي به خدا و متوسل به وجود مقدس ولي‌عصر ارواحنافداه به ما عطا كرد تا جامعه ما را از بزرگ‌ترين خطر نجات بدهد. هنگامي كه انسان اين نعمت‌ها را مي‌بيند، آن گاه به وجد مي‌آيد تا پياده از راه‌هاي دور بيايد و اظهار ارادت كند. زماني در حضور خود ايشان كه دانشجويان بسيجي حضور داشتند چنين احساسي داشتم و خدمت ايشان عرض كردم كه اگر اين دانشجويان مي‌دانستند كه اگر از شهر خودشان به پهلو بغلتند و به طرف شما بيايند، مي‌توانند شما را زيارت مي‌كنند، ابا نداشتند. من امروز در چهره شما و امثال شما اين حقيقت را مي‌بينم كه عشق به امام، رهبري و‌؛ عشق به اسلام و وجود مقدس حضرت ولي‌عصر ارواحنافداه و اهل‌بيت عليهم السلام چنين اقتضايي را دارد.


دسته ها :
جمعه سیزدهم 11 1391 18:59
نقش اميرالمومنين علي عليه السلام در مواقف قيامت چيست؟ اينكه مي گويند: حضرت «قسيم الجنه و النار» هستند، به چه معني است؟ آيا در قرآن يا كتاب هاي روايي به نقش حضرت در اين رابطه اشاره اي شده است؟
پاسخ:

در منابع شيعه و اهل سنت احاديثي در باب مقسم بودن حضرت علي عليه السلام در قيامت، ذكر شده است كه در اين جا برخي از آنها را به عنوان نمونه ذكر مي كنيم.
1. عن عبدالله بن عباس قال: «قال رسول الله صلي الله عليه و آله، معاشر الناس، إنّ علياً قسيم النار، لا يدخل النار ولي له، و لا ينجو منها عدو له، إنه قسيم الجنة، لا يدخلها عدو له، و لا يزحزح عنها ولي له؛ از عبدالله بن عباس نقل شده است كه گفت: رسول خدا(ص) فرمودند: ...اي مردم! همانا علي، تقسيم كننده جهنم (نار) است. كسي كه ياور و دوست او باشد؛ وارد آتش نخواهد شد و كسي كه دشمن او باشد؛ از آن نجات نخواهد يافت. همانا او تقسيم كننده بهشت است. كسي كه دشمن او باشد؛ وارد آن نخواهد شد و كسي كه دوست او باشد از آن محروم نخواهد شد»[1]
2. «قال علي ابن موسي الرضا، قال رسول الله صلي الله عليه و آله: يا علي انك قسيم الجنة و النار؛ امام رضا عليه السلام فرمودند: رسول خدا فرمودند: اي علي! همانا تو تقسيم كننده بهشت و جهنم هستي»[2]

دليل نامگذاري آن حضرت به عنوان «قسيم الجنة و النار»
برخي از روايات علّت اين نامگذاري را ذكر كرده اند كه در اين جا به دو روايت از شيعه و اهل سنّت اكتفا مي شود:
1. «عن المفضل بن عمر قال: قلت لأبي عبدالله جعفر بن محمد الصادق عليه السلام لم صار أميرالمؤمنين علي بن أبي طالب، قسيم الجنة و النار؟ قال: لان حُبّه إيمان و بُغضه كفر، و إنما خلقت الجنة لأهل الايمان و خلقت النار لأهل الكفر، فهو (عليه السلام) قسيم الجنة و النار، لهذه العلة فالجنة لا يدخلها إلا أهل محبته و النار لا يدخلها إلا أهل بغضه؛ از مفضل بن عمر نقل شده است كه گفت به امام صادق عليه السلام، عرض كردم به چه علت اميرالمومنين علي بن ابي طالب عليه السلام، قسيم الجنة و النار گفته شده است؟ حضرت فرمودند: به دليل اين كه دوستي با حضرت، ايمان و دشمني با ايشان، كفر است. همانا بهشت براي اهل ايمان آفريده شده است و نار (جهنم) براي اهل كفر خلق شده است. بنابر اين حضرت علي عليه السلام به اين علت قسيم الجنة و النار است. پس در بهشت وارد نمي شود؛ مگر اهل محبت و دوستي با او، و وارد آتش و جهنم نمي شود؛ مگر اهل دشمني با او»[3]
2. سمهودي از علماي اهل تسنن مي نويسد:
قال الجمال الزرندي: «قال المأمون لعليّ الرضا عليه السلام بأيّ وجهٍ جدّك عليّ بن أبي طالب عليه السلام قسيم الجنّة و النار؟ فقال: يا أميرالمؤمنين، أ لم ترو عن أبيك عن عبدالله بن عبّاس قال: سمعت رسول الله: حبّ عليّ إيمان و بغضه كفر؟ فقال: بلي. قال الرضا عليه السلام: فقسمة الجنّة و النّار علي حبّه. فقال المأمون: لا أبقاني اللّه بعدك يا أباالحسن، أشهد أنّك وارث علم رسول الله. قال أبوالصّلت عبدالسلام بن صالح الهروي: فلمّا رجع الرضا إلي بيته، قلت له: يا ابن رسول الله، ما أحسن ما أجبت به أميرالمؤمنين؟ فقال: يا أبا الصلت، إنّما كلّمته من حيث هو، و لقد سمعت أبي يحدّث عن أبيه عن عليّ قال قال رسول الله: أنت قسيم الجنّة و النّار، فيوم القيامة تقول للنّار هذا لي و هذا لك؛ جمال زرندي نقل كرده است كه روزي مأمون به امام رضا عليه السلام گفت: به چه علت جدت علي بن ابيطالب عليه السلام، قسيم الجنة و النار خوانده شده است؟ پس امام رضا به او فرمودند: اي مأمون آيا تو از پدرت از ابن عباس از رسول خدا نقل نكرديد كه گفت: از رسول خدا شنيدم؛ كه فرمود: حبّ علي، ايمان و دشمني با علي، كفر است؟ پس مأمون پاسخ داد: آري. حضرت رضا فرمودند: پس بهشت و دوزخ را بر اساس حبّ او (ع) تقسيم مي كنند. مأمون گفت: خدا مرا بعد از تو باقي نگذارد اي اباالحسن. شهادت مي دهم كه تو وارث علم رسول الله هستي.
ابوصلت هروي مي گويد: وقتي كه امام رضا عليه السلام به منزل برگشتند به او گفتم: اي پسر رسول خدا چه نيكو جواب مأمون را دادي. حضرت فرمودند: اي اباصلت من اين جواب را از جهت او دادم. ولي من از پدرم شنيدم كه از پدرش. .. از علي (ع) نقل مي كرد كه رسول خدا به ايشان فرمود: تو تقسيم كننده بهشت و جهنم هستي پس روز قيامت به آتش مي گوييد اين (شخص) براي من و اين براي تو»[4]
خدايا ترا سپاس مي گوييم كه چشمه جوشان محبت مولايمان حضرت علي عليه السلام را در جانمان قرار داده اي. به حق محمد و آل محمد سوگندت مي دهيم كه اين عشق و محبت را روز افزون بفرما و ما را از شيعيان واقعي ايشان قرار بده.[5]

منابع جهت مطالعه بيشتر:
اصول كافي مرحوم كليني؛
امالي، خصال، و عيون اخبار الرضا مرحوم شيخ صدوق؛
بحار الانوار مرحوم مجلسي.

پي نوشت:

[1] امالي، شيخ صدوق، ص83، خصال، شيخ صدوق، ص496.

[2] عيون اخبار الرضا، ج1، ص30.

[3]علل الشرايع، ج1، ص162.

[4] جواهر العقدين، ج2، ق2: 429، به اين مضمون أبو سعد آبي، نثر الدرر، ج1، ص252.

[5] اقتباس از تبيان (مهري هدهدي)، با دخل و تصرف.


منبع:پايگاه حوزه
دسته ها : مذهبي
جمعه سیزدهم 11 1391 18:45
 
افسران - حمله اسرائيل به سوريه با هماهنگي قطر و تركيه انجام شد

پاسخ سوريه به اين تجاوز بسيار شديد خواهد بود، زيرا بسياري از اهداف نظامي و تحقيقاتي رژيم صهيونيستي، مانند دانشگاه تحقيقاتي و صنعتي «تخنيون»، در حيفا، يا مركز صنايع هوايي «تاعا»، شركت نظامي «رافائل»، «تاديرا» يا نيروگاه ‌هاي هسته‌اي ديموناي اسرائيل در تيررس آتشبار سوريه قرار دارد

دسته ها : خبر
جمعه سیزدهم 11 1391 18:43

اولين گردهمايي بزرگ سازمان زنان انقلاب اسلامي بمناسبت ميلاد خجسته نبي اكرم حضرت محمد مصطفي (ص) و رئيس مذهب شيعه حضرت امام جعفر صادق (ع) و شروع دهه مبارك فجر و ورود تاريخي حضرت امام (ره) به ميهن اسلامي در روز پنج شنبه 12 / 11 / 91 در مجتمع فرهنگ و ارتباطات امام خميني (ره) ، حسينيه الزهرا (س) برگزار گرديد.

اولين گردهمايي بزرگ سازمان زنان انقلاب  تهران

 

اولين گردهمايي بزرگ سازمان زنان انقلاب  تهران

 

اولين گردهمايي بزرگ سازمان زنان انقلاب  تهران 

 

در اين مراسم باشكوه كه تقريبا از 1000 نفر از زنان فعال استان تهران در سازمان زنان حضور داشتند .در اين گردهمايي بانوان فعال محترم منطقه شش هم حضور گرم داشتند .


اولين گردهمايي بزرگ سازمان زنان انقلاب  تهران

 

در اين جشن آيت ا... آقاي دكتر خاموشي رياست سازمان تبليغات اسلامي و سركار خانم نوبخت رياست سازمان زنان انقلاب اسلامي از بيانات خود حاضرين را به فيض رساندند.


اولين گردهمايي بزرگ سازمان زنان انقلاب  تهران

در اين گردهمايي سخنراني و تواشيح و سرود و خاطر گويي اجرا شد.
دسته ها : اخبارمنطقه6
جمعه سیزدهم 11 1391 18:30
پيش فرض به فكر خود باشيم

فرمايشات آيت الله بهجت«قدّس سرّه»:

ما بايد اهل محاسبه باشيم، هر چند اهل توبه نباشيم و تدارك نكنيم، خود محاسبه مطلوب است. اگر بدانيم فلان روز حسينى ـ عليه السّلام ـ و فلان روز يزيدى هستيم، بهتر از اين است كه اصلاً ندانيم يزيدى هستيم يا حسينى. سرانجام ممكن است روزى به خود بياييم و بخواهيم تدارك كنيم. با توجه به عيوب خويش و اصلاح آنها، فرصت رسيدگى به حساب هر روز خود را نداريم، چه رسد به حساب مردم!«أَفْضَلُ النّاسِ مَنْ شَغَلَتْهُ مَعايِبُهُ عَنْ عُيُوبِ النّاسِ.» برترين مردم كسى است كه پرداختن به عيوب خود، او را از توجّه به عيوب مردم باز دارد.
به فكر خود باشيم، خود را اصلاح كنيم. اگر به خود نرسيديم و خود را اصلاح نكرديم، نمى توانيم ديگران را اصلاح كنيم.


......

 

دسته ها : دعا - مذهبي
جمعه سیزدهم 11 1391 12:27

پيامبر(ص) فرمود: آيا دلالت كنم شما را به سلاحي كه نجات‌بخش است؟ «دعا» سلاح انبياست.

واكنش آيت‌الله حق‌شناس به روايتي از رسول‌الله(ص)



گزيده‌اي از سخنان مرحوم "آيت‌الله عبدالكريم حق‌شناس" يكي از اساتيد اخلاق تهران درباره پيامبر اكرم(ص) از كتاب «مواعظ» را خدمت شما تقديم مي كنيم:


سيره پيامبر(ص)


نبي اكرم(ص): «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»، پيامبر خدا براي شما الگوي خوبي است؛ آخر بايد يك شباهتي به آن حضرت داشته باشي داداش جون!
اميرالمؤمنين(ع) فرمود: «أعِينُونِي بِوَرَعٍ وَ اجْتِهَاد» يعني: مرا با ورع و كوشش كمك كنيد، چطور ما را كمك كنيد؟ يعني با اعمال صالحه؛ با پرهيزكاري و كوشش.
اين اشخاص لجم گسيخته كه با هم نزاع مي‌كنند و در گوش هم مي‌‌زنند، يكي مي‌آيد در گوشش مي‌گويد، آخه اقاجان من!، جاي آشتي هم بگذاريد؛ فردا مي‌خواهيد در روي هم نگاه كنيد.
«أعِينُونِي بِوَرَعٍ وَ اجْتِهَاد»؛ آخه كمك كنيد جاي آشتي را بگذاريد بابا! آخه رسول‌الله (ص) چكار مي‌كرد؟ با اينكه دقيقه‌اي، آني غافل نبود و هميشه خود را در محضر و حضور پروردگار مي‌ديدند، شب آب وضو را تهيه مي‌فرمودند و در بالاي سرشان مي‌گذاشتند، مسواكشان هم كه از چوب‌هاي اراك بود، بالاي سرشان و يك سجاده كوچك... آن وقت بر مي‌خواستند و مي‌فرمودند: «الْحَمْدُلِلَّهِ الَّذِي أَحْيَانِي بَعْدَ مَا أَمَاتَنِي»‏؛ اول شكرگذاري مي‌كردند كه پروردگار نعمت حيات دوباره را به او داده است- چون ممكن است وقتي كه خوابيدي، بميري؛ الحمدالله شكر مي‌كنم كه در دارالتجاره ما را نبستند، بعد آيات را تلاوت مي‌فرمودند:
«فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَاخْتِلاَفِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لآيَاتٍ لِّأُوْلِي الألْبَابِ، الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىَ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ، رَبَّنَا إِنَّكَ مَن تُدْخِلِ النَّارَ فَقَدْ أَخْزَيْتَهُ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنصَارٍ، رَّبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِيًا يُنَادِي لِلإِيمَانِ أَنْ آمِنُواْ بِرَبِّكُمْ فَآمَنَّا رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَكَفِّرْ عَنَّا سَيِّئَاتِنَا وَتَوَفَّنَا مَعَ الأبْرَارِ، رَبَّنَا وَآتِنَا مَا وَعَدتَّنَا عَلَى رُسُلِكَ وَلاَ تُخْزِنَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّكَ لاَ تُخْلِفُ الْمِيعَادَ» (آل عمران، آيات 190 الي 194).
خب اين سيره نبي اكرم بود، پس ما شباهتمان از چه حيث است؟ چه شباهتي با رسول اكرم (ص) داريم؟




نظر نبي اكرم(ص) درباره عالمان امت
اما باز براي اينكه همكاري‌هاي بنده يك قدري دقت پيدا بكنند، اين مطلب را هم عرض بكنم كه و قال صلي الله عليه وآله: «علماء هذه الأمة رجلان، رجل آتاه الله علماً فبذله للنّاس»؛ دانشمندان اين امت دو دسته هستند: يك دسته علمايي هستند كه پروردگار علم را در دسترس آن‌ها گذاشته و آن‌ها هم آن را به مردم بذل كردند؛ «و لم يأخذ عليه طعماً و لم يشر به ثمناً»، در برابر آن غذايي از مردم درخواست نكردند و ما به ازايش ثمني قرار ندادند؛ بيني و بين‌الله براي پروردگار، خالصاً لوجه الله، علمش را در دسترس مردم گذاشت: «فذلك يستغفر له حيتان البحر ودوابّ البرّ والطّير في جوّ السّماء ويقدم علي الله سيداً شريفاً حتي يرافق المرسلين»، ماهي‌هاي دريا و جانواران خاك و پروندگان در آسمان، استغفار و طلب آمرزش براي چنين عالمي مي‌كنند، گناهان او آمرزيده مي‌شود و وارد به پروردگار مي‌شود، در حالي‌كه سيد و شريف خواهد بود و با پيامبران و فرستادگان خدا همنشين است، با آن‌ها همدم مي‌شود، با آنها هم صحبت مي‌شود.
آن وقت در قبال اين آدم، «رجلٌ آتاه الله علماً فبخل به عن عباد الله وأخذ عليه طعماً وشري به ثمناً فذلك يلجم يوم القيامه بلجامٍ من نارٍ وينادي منادٍ: هذا الذي آتاه الله علماً فبخل به عن عباد الله و أخذ عليه طعماً واشتري به ثمناً وكذلك حتّي يفرغ من الحساب»، عالمي است كه خداوند به او علم اعطا كرده، ولي از بذل آن به بندگان خدا بخل مي‌ورزد و در برابر آن بها طلب مي‌كند؛ اين كسي كه در روز قيامت به دهانش لجامي از آتش زده مي‌شود و يك منادي ندا مي‌كند: اين همان كسي است كه خداوند به او علم داده، ولي در نشر آن به بندگان خدا بخل ورزيده و در برابر آن مزد خواسته و آن را به قيمت فروخته است. اين شخص در محشر همين گونه مي‌ماند تا خداوند از حساب خلق فارغ شود.




جايگاه دعا در زندگي/اسلحه‌اي كه پيامبر براي نجات ما معرفي مي‌كند
حالا من يك حديث قشنگي برايتان مي‌خوانم تا ببينيد چقدر خوب است: «قال النبي صلي الله عليه وآله: ألا أدلّكم علي سلاح ينجيكم من اعدائكم و يدرّ أرزاقكم؟ قالوا: بلي؛ قال: تدعون ربّكم باللّيل و النّهار. فإنّ سلاح المؤمن الدّعا»، پيامبر اكرم(ص) فرمود: آيا نمي‌خواهيد اسلحه‌اي به شما معرفي كنم، به شما بدهم كه شما را نجات دهد؟ آيا دلالت بكنم شما را به يك سلاح و اسلحه كه شما را نجات مي‌دهد؟ «دعا» سلاح انبياست- به قدري من از اين كلمه نجات خوشم آمد، به قدري اين كلمه براي من روح افزا بود، به قدري بشارت بود كه وصف ندارد، آقا جون! من كاري به اين كارها ندارم؛ من به عرض و طول قضيه كاري ندارم؛ من به كم و كيف قضيه كاري ندارم! ما را از اين وضع نجات بده!


منبع: فارس

دسته ها : حديث و روايات
جمعه سیزدهم 11 1391 12:23

.......

 

مفتي اعظم سوريه تأكيد كرد، حمله رژيم صهيونيستي به كشورش باعث افشاي توطئه صهيونيستها شد.
به گزارش پايگاه خبري شبكه العالم، "احمد بدرالدين حسون" عصر امروز (پنج شنبه) در ديدار با "سعيد جليلي" دبيركل شوراي عالي امنيت ملي گفت: تعرض رژيم صهيونيستي به خاك سوريه، باعث افشاي توطئه‌هاي دشمن و آشكار شدن دست صهيونيستها در حوادث سوريه شد.
وي با تجليل از نقش پيشرو و سازنده جمهوري اسلامي ايران در جهان اسلام، بر لزوم هوشياري همه مسلمانان در برابر دسيسه‌هاي اختلاف افكنانه تأكيد كرد.
دكتر جليلي نيز در اين ديدار با بيان اينكه سوريه امروز خط مقدم جهان اسلام در مقابله با رژيم صهيونيستي است،خاطرنشان كرد: امت اسلام اجازه تعرض به سوريه را نمي دهد و رژيم صهيونيستي از تجاوز به سوريه همچون جنگ هاي 33 روزه و 22 روزه و 8 روزه پشيمان خواهد شد.
نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به نقش مهم علما در آگاه سازي آحاد مردم درباره توطئه هاي دشمنان، هدف دشمن از اعمال فشار بر جبهه مقاومت اسلامي را مقابله با شكل گيري و تقويت روز افزون تمدن نوين اسلامي عنوان و تأكيد كرد؛ حمايت جمهوري اسلامي ايران از سوريه و جريان مقاومت، يك حمايت اصولي است

....

...

دسته ها : خبر
جمعه سیزدهم 11 1391 11:55

 

افسران - يكي از بهترين افسران جنگ نرم ((علامه مصباح))

 

يكي از بزرگترين و بهترين هاي اسلام كه با ديدي وسيع و بصيرتي كامل مسائل را تحليل مي نمايد.

ايشان يكي از بهترين افسران جنگ نرم مي باشند  .

 

دسته ها :
پنج شنبه دوازدهم 11 1391 13:54

افسران -  تصاويرخانه حضرت امام خميني(ره) در شهر خمين

 

افسران -  تصاويرخانه حضرت امام خميني(ره) در شهر خمين

 

افسران -  تصاويرخانه حضرت امام خميني(ره) در شهر خمين

 

زادگاه حضرت امام خميني(ره) در شهر خمين واقع شده است كه در حال حاضر مكاني براي بازديد مشتاقان آن پير سفر كرده شده است.

 

 

دسته ها :
پنج شنبه دوازدهم 11 1391 13:46

 

افسران - دهه فجر ، عيدي است ...

 

دهه فجر ،عيدي است كه يك تاريخ سر تا پا ظلم و طغيان را قطع كرد . 

 

دسته ها :
پنج شنبه دوازدهم 11 1391 13:41

 

افسران - مشهدي ام كن...

 

حاجي شدنم پيش كش ات مشهدي ام كن ... من طالب ديدار شما زود به زودم ...

 

دسته ها :
پنج شنبه دوازدهم 11 1391 11:13

 

افسران - ماجراي وعده آب و برق مجاني در اول انقلاب !

 

برگي ديگر از يك دروغ 34 ساله! سي و اندي سال است كه دشمنان امام و انقلاب، با وارونه سازي يك خبر و تحريف ماجرا، مدعي هستند كه امام خميني بعد از پيروزي انقلاب اسلامي به مردم ايران قول داده است كه آب و برق مجاني مي‌شود. دروغگويان حتي مدعي هستند كه امام بزرگوار ما، در بدو ورود به وطن يعني در دوازدهم بهمن سال ۵۷ اين وعده را به مردم داده است!

اما رجوع به اصل سخنان امام در بهشت زهرا نشان مي‌دهد كه اصلا و ابدا چنين وعده‌اي در سخنراني امام خميني وجود ندارد و در حقيقت اين مساله مربوط است به سخنراني ايشان در ۱۲ اسفند سال ۵۷ و در مدرسه فيضيه.

البته براي دشمنان امام فرقي نمي‌كند كه اين سخنراني مربوط به ۱۲ بهمن باشد يا ۱۲ اسفند. آنها با استناد به اين سخنراني و عدم تحقق چنين وعده‌اي، مي‌خواهند اينگونه وانمود بكنند كه امام خميني و يا انقلاب، مردم را فريب داده‌اند و يا با چنين وعده‌هايي انقلاب را پيش برده‌ا‌ند و يا اينكه اين قبيل وعده‌ها فاقد پشتوانه علمي و كارشناسي و به دور از واقعيت بوده است! متاسفانه در نوشته‌هاي ضدانقلاب انواع و اقسام توهين و اهانت و فحاشي را عليه امام مي‌بينيم. 

ادامه ماجرا رو در وبلاگ ميثاق با شهدا مشاهده كنيد

. pelaknet.blogfa.com/ 

 

دسته ها :
پنج شنبه دوازدهم 11 1391 11:9

افسران - منتظر رجعت

 

جمعه جمعه مي گـذرد

و تنـها به انـدازه ي يـك دعــا،

آن هـم از سـر عــادت!

بـه تــو نـزديــك مي شويـم…

حال اينكـه، تــو جمعه به جمعه منتظـري،

منتظـر رجعـت…!

نه رجعـت خـود از پس غيبت، بلكه رجعـت مــا از سيئات.

و ما گناه به گناه ز تو دور مي شويم…

آن هـم از سـر عــادت!


….

امام زمان عجل ا… تعالي فرجه الشريف : فاصله شيعيان از ما به اندازه گناهانشان است.

  

« گفتم كه روي خوبت از من چرا نهانست گفتا تو خود حجابي ورنه رخم عيانست » .

 

 

دسته ها :
پنج شنبه دوازدهم 11 1391 11:5

افسران - به خاطر امام زمانم مرا ببخش!

 

خدايا مرا ببخش

به خاطر آن كه گناهان من, غربت و آوارگي او را تمديد مي كند.

به ادامه مطالب مراجعه نماييد.

خدايا مرا ببخش

به خاطر آن كه گناهان من اول او را اذيت مي كند.

به خاطر آن كه گناهان من, غربت و آوارگي او را تمديد مي كند.

به خاطر آن كه هر هفته پرونده اعمال مرا به دست او مي دهند!

به خاطر آنكه اين بار نميداند با چه رويي پيش تو شفاعت مرا كند.

به خاطر آنكه قرار است بر زمين آقايي و سروري كند و گناهان من مانع اين كار شده اند.

به خاطر آنكه دوستش داري و او تو را!

به خاطر آن كه ناراحتي او ناراحتي توست و خوشحالي او خوشحالي تو!

به خاطر امام زمانم مرا ببخش!

پي نوشت: اميرالمومنين در يكي از مناجات هايشان مي فرمايند : خدايا تو هموني كه من

دوست دارم, منم همون قرار بده كه تو دوست داري !

 

دسته ها :
پنج شنبه دوازدهم 11 1391 11:3

 

افسران - مين جنگ نرم

 

دسته ها :
چهارشنبه یازدهم 11 1391 13:22

 

افسران - چادر و جنگ نرم

 

دسته ها :
چهارشنبه یازدهم 11 1391 13:22

افسران - فضاي مجازي...

 

دسته ها :
چهارشنبه یازدهم 11 1391 13:6

 

مهدي بيا كه عيد اعظم پيمبر است / اين بعثت محمد و تبريك حيدر است

در اهتزار پرچم قرآن هل اتي / تا موسم ظهور بدستان رهبر است . . .

" عيد مبعث مبارك "

 

 

مكه آهنگ، به گلواژه ي اقرأ بنواز / كعبه از جا كن و تا غار حرا كن پرواز

يا محمد سخن خويش ز لا كن آغاز / خيز از جا به بت و بتگر و بت خانه بتاز . . .

 

 

اين چراغي است كه تا شام ابد جلوه گر است 

 اين يتيمي است كه بر عالم خلقت پدر است

اين نجات همه در دامن موج خطر است 

 اين رسولي است كه از كلّ رُسُل خوب تر است

 

" مبعث رسول اكرم (ص) مبارك "

 

 

دسته ها :
چهارشنبه یازدهم 11 1391 12:57

افسران - 22 "بهمـــــــــ ــــــــــــ ـــــن " همه مي آييم . . . .

 

دسته ها :
چهارشنبه یازدهم 11 1391 12:52

 

افسران - يا غياث المستغيثين ...

 

ذكري براي آرامش قلب ها .....

 

 

دسته ها :
چهارشنبه یازدهم 11 1391 12:51

 

افسران - پوستر بسيار زيبايي امام خامنه اي..والله نمــي شود تــــــو را دوست نداشت

 

قبل از تو دلم گلي كــــه نيكوست نداشت

همچون تو پدر كه فاطمي خوست نداشت

از بــس كه تــــو مـــاهي پدرم سيدعلي

والله نمــي شود تــــــو را دوست نداشت 

 

 

دسته ها :
چهارشنبه یازدهم 11 1391 12:42

 

افسران - ز يمن مقدم

 

 

محمّد وارث پيغمبران است / كه او سلطانِ شهرِ دلبران است

به حق فرمود حق لايزالي / محمّد علت خلقِ جهان است . . .

" ميلاد خاتم پيامبران بر شما مبارك "

 

 

 

دسته ها :
چهارشنبه یازدهم 11 1391 12:31

 

حضرت محمّد (ص)  مي فرمايند :

نخستين كسى كه به دوزخ مى‏رود فرمانرواى قدرتمندى است كه دادگرى نكند و توانگرى كه حقوق مالى خودرا نپردازد و تهيدست متكبّر. (890/2؛ عيون اخبارالرضا)ع): 28/2)

 

 

 

دسته ها :
چهارشنبه یازدهم 11 1391 12:30

افسران - تلاش جهت براندازي توسط "تجديدنظرطلبا ن "

 

چنانچه نگاهي گذرا به برگزاري دوره‌هاي قبلي انتخابات در جمهوري اسلامي، به ويژه در دو دهه‌ي اخير داشته باشيم، درمي‌يابيم كه دشمنان انقلاب اسلامي در بسياري از دوره‌ها‌ نقش بسيار فعالي براي تبديل فرصت به چالش و تهديد داشته‌اند.

از جمله‌ي اين‌ها مي‌توان به موارد زير اشاره داشت :

- سال 1376 (انتخابات رياست جمهوري هفتم) تلاش براي نفوذ و استحاله جمهوري اسلامي ايران از طريق تجديدنظر‌طلبان

- سال 1378 (انتخابات مجلس ششم) تلاش جهت براندازي قانوني توسط تجديدنظر طلبان

 

دسته ها :
چهارشنبه یازدهم 11 1391 12:7
دوشنبه نهم 11 1391 8:36

نرم افزار چند رسانه اي«رسانه ملي و فرهنگ عفاف و حجاب» به همت مركزپژوهش‌هاي اسلامي صدا وسيما تهيه و توليد شد.

به گزارش روابط عمومي دفتر مطالعات و تحقيقات زنان؛ اين نرم‌افزار با هدف توانمندسازي همه مديران، كارشناسان،پژوهشگران، برنامه‌سازان، مدرسان و مبلغان حوزه فرهنگ عفاف وحجاب براي تبليغ، ترويج و نهادينه‌سازي اين فرهنگ در جامعه اسلامي‌ايران تهيه و توليد شده است.
در اين نرم افزار، اطلاعات و آگاهي‌هاي مورد نياز باحجم وتنوع قابل توجه، در قالب‌هاي گوناگون ديداري، شنيداري و نوشتاري شامل بخش‌هاي: پژوهش‌هاي برنامه اي، بايسته‌هاي برنامه‌سازي، متون برنامه‌اي، مراكز و پايگاه‌هاي اطلاع رساني، نرم‌افزار‌هاي عفاف و حجاب، مباحث كارشناسي، هجوم رسانه اي و توليدات رسانه‌اي تدوين شده است.
امكانات اين نرم افزار آتوران و بدون نياز به نصب مي‌باشد و بخش‌هاي صوتي، تصويري و متني با قابليت‌هاي بزرگنمايي، ذخيره‌، پرينت و جستجو مي‌باشد.
علاقمندان به تهيه اين نرم افزار، مي توانند به قم، بلوار امين، مركز پژوهش‌هاي اسلامي صداوسيما وتهران خيابان جام‌جم، ساختمان شهيد رهبر، طبقه زير زمين و يا باشماره 02512915511 تماس حاصل نمايند.
 نرم‌افزار چند رسانه‌اي «رسانه ملي و فرهنگ عفاف و حجاب»

دسته ها : خبر
دوشنبه نهم 11 1391 8:34

يوتاب – سرويس جديد پست الكترونيك ايراني به نام “رايانا” و به نشاني اينترنتي www.rayana.ir شروع به سرويس‌دهي كرد.

رايانا برگرفته از كلمه‌ي رايانامه يا همان Email، است كه قصد دارد سرويس‌هاي متفاوت و متمايزي را ارائه ‌نمايد.

در حال حاضر، سرويس پيامك (SMS) رايانا، از امكانات متمايز رايانا است كه رايگان بوده و كاربران مي‌توانند تا سقف مشخصي در روز پيامك ارسال نمايند. در اعياد و مناسب‌ها، كاربر امكان ارسال تعداد پيامك رايگان بيشتري دارد.

يوتاب ، www.utob.ir

يوتاب ، www.utob.ir

از ديگر ويژگي هاي متمايز كننده رايانه ميتوان به راحتي رابط كاربري و نوشتار كاملا فارسي، برخورداري از انواع پس‌زمينه‌ها با عكس‌هايي از مناظر و فرهنگ ايرانيست.

بنابر اعلام، اين سرويس با زيرساختي كاملا ايراني و با فناوري‌هاي نوين، قصد دارد يك سرويس ارتباطي يك‌پارچه‌‌ (شامل پيامك و ديگر ابزارهاي ارتباطي) را به شكل راحت و ساده به شركت‌ها و كاربران ايراني ارائه دهد.

رايانا از طريق نشاني www.rayana.ir در حال عضوگيري و ارائه‌ي سرويس مي‌باشد.

آينده نشان خواهد داد كه چقدر اين سرويس ايراني موفق خواهد بود .

منبع : ايستنا

پست هاي مرتبط:

  1. Flicker سه ماه سرويس حرفه اي (Pro Service) رايگان مي دهد
دسته ها : خبر
دوشنبه نهم 11 1391 8:32

دلم به ياد تو امشب لبالب از شور است
تو كيستي كه حريمت چو كعبه مشهور است
ميلاد نبي اكرم (ص) مبارك

دسته ها :
دوشنبه نهم 11 1391 8:28





*خصال ايمان در گرو سه خصلت


من مواعظ النبي صلى الله عليه وآله وسلّم:


ثلاثٌ من كنّ فيه استكمل خصال الإيمان:
الذي إذا رضي، لم يُدْخِله رضاه في باطلٍ وإذا غَضِبَ لم يخرجه الغضب من الحقّ وإذا قدر لم يتعاط ما ليس له.
(تحف العقول صفحه 43)


معناى روايت، اين نيست كه ايمان در اين سه خصلت منحصر است، بلكه مراد اين است كه در هر كس، اين سه خصلت وجود داشته باشد، حاكى از اين است كه همه خصال ايمان، در او جمع است. چون هر يك از اينها متوقّف بر مجموعه‌اى از صفات نيك و كاشف از آنها است.
خشنودى و محبت كسى او را به باطل نكشاند كه موجب شود به ناحق از آن شخص دفاع كند و همچنين غضب، او را به برخوردهاى غلط و خروج از حق نكشاند، و در هنگام قدرت، كارهايى را كه حق او نيست مرتكب نشود... جلسه بيستم و يكم 17/8/78




*حياء عقل و حياء جهل


من مواعظ النبي صلى الله عليه وآله وسلّم:


الحياءُ حياءان، حياءُ عقلٍ وحياء حُمْقٍ، وحياء العقل العلم وحياءُ الحُمقِ الجهل.
(تحف العقول صفحه 45)


حياءِ عقل آن است كه انسان از روى عقل احساس حياء كند، مثل حياء در هنگام ارتكاب گناه، و يا حياء در مقابل كسانى كه احترامشان لازم است و اين حياء، علم است يعنى رفتارى عالمانه مى‌باشد.
و حياء جهل آن است كه از پرسيدن و يادگرفتن يا از عبادت‌كردن و امثال آن، حياء كند (مثل كسانى كه در بعضى محيطها، از نماز خواندن، خجالت مى‌كشند) و اين حياء، رفتارى جاهلانه است... جلسه بيست و دوم 18/8/78




*حسن خلق


من مواعظ النبي صلى الله عليه وآله وسلّم:


خياركم أحسنكم أخلاقاً، الذين يَألفون ويُؤلفون.
(تحف العقول صفحه 45)


بهترين شما، كسانى هستند كه برخوردشان با مردم، از همه بهتر است. چهره‌اى گشاده دارند كه مردم رغبت مى‌كنند با آنان انس و الفت بگيرند.
معناى روايت، اين نيست كه اگر كسى پاى‌بندِ عمل به تكليف شرعى نيست ولى خوش‌برخورد است بر كسى كه وظائف دينى خود را انجام مى‌دهد ولى گشاده‌رو نيست، ترجيح دارد.
بلكه مراد اين است فرد مؤمنى كه وظائف خود را انجام مى‌دهد و حسن خلق هم دارد بر مؤمنى كه خوش اخلاق نيست برترى دارد.... جلسه بيست و سوم 23/8/78




*خشم و اثر آن بر زندگي


من مواعظ النبي صلى الله عليه وآله وسلّم:


وقال رجلٌ اَوْصِنى، فقال صلى الله عليه وآله وسلّم: لاتَغضَب، ثم أعادَ عليه، فقال: لاتَغضَب، ثمّ قال: ليس الشّديد بِالصّرَعَةِ*، انّما الشديدُ الذي يَملكُ نفسه عند الغضبِ.
(تحف العقول صفحه 47)


مراد از لاتغضب قهراً عصبانى‌شدن خارج از اختيار نيست بلكه عصبانيت ارادى است يعنى عصبانيت را اعمال نكن، خشم خود را رها نكن.
فرد قوى آن كسى نيست كه هنگام كشتى گرفتن و زورآزمايى افراد ديگر را به زمين مى‌زند بلكه كسى است كه هنگام خشم خود را نگه مى‌دارد.
مراد از عصبانيت هم، تنها عصبانيت‌هاى زودگذر نيست بلكه شامل موردى هم مى‌شود كه انسان از شخصى خشمگين است، آنگاه او را در ميدان‌هاى مختلف زندگى تعقيب مى‌كند تا در فرصتى مناسب، انتقام خود را از او بگيرد. مهاركردن خشم و شهوت در همه زندگى اثر مى‌گذارد.




*در طريقت هرچه پيش آيد خير است


من مواعظ النبي صلى الله عليه وآله وسلّم:


عجباً للمؤمن لايقضي اللّه عليه قضاءً إلا كان خيراً له، سرّه او ساءه. إن ابتلاه كان كفّارةً لذنبه، وإن اعطاه وأكرمه كان قد حباه.(تحف العقول صفحه 48)
هرچه را خداوند براى مؤمن، مقدّر فرمايد، خير او است، خواه حوادثى كه او را ناراحت مى‌كند مثل بيمارى و خواه امورى كه او را خوشحال مى‌كند.
حوادث محزون كننده، كفاره گناهان و حوادث خوشحال كننده عطاياى الهى است.
اين مضمون در اشعار حافظ هم آمده «در طريقت هرچه پيش سالك آيد خير او است» لكن حافظ اين معنا را مختص به سالك دانسته ولى اين روايت، آن را درباره مطلق مؤمن بيان فرموده است... .جلسه بيست و ششم 30/8/78




*نقش اسباب طبيعي در حوائج


من مواعظ النبي صلى الله عليه وآله وسلّم:


الحوائجُ الى اللّه وأسبابها فَاطْلُبوها الى اللّه بهم فمن أعطاكموها فخذوها عن اللّه بصبر.(تحف العقول صفحه 48)
در اين حديث نقش اسباب و علل طبيعى در مورد حوائج انسان به طور برجسته‌اى مورد توجه قرار گرفته است.
كلمه «بهم» با ضمير جمع ذوى‌العقول اشاره به اين دارد كه بسيارى از حوائج ما توسط انسان‌ها برآورده مى‌شود. لكن در عين آن كه انسان نيازهاى خود را از اسباب طبيعى (كه اكثراً انسان‌ها هستند) بدست مى‌آورد بايد در وراء آنها ذات اقدس الهى را ببيند و از او بداند.
رفتن سراغ اسباب بى‌توجه به خدا، كار ناقصى است و رفتن در خانه خدا بى‌اعتناء به اسباب هم، كار ناقصى است، هر دو را بايد با هم جمع كرد و براى رسيدن به حوائج بايد از صبر كمك گرفت.... جلسه بيست و هفتم 1/9/78




*توجه به رضاي خدا در تمام امور


من مواعظ النبي صلى الله عليه وآله وسلّم:


ودّ المؤمن المؤمن في‌اللّه من أعظم شعب الإيمان ومن أحب في‌اللّه وأبغض في‌اللّه وأعطى في‌اللّه ومنع في‌اللّه فهو من الأصفياء.
(تحف العقول صفحه 48)


دوستى و دشمنى و بخشش و نبخشيدن (در مواردى كه عدم بخشش مطلوب است) اگر براى خدا باشد، انسان را جزء اصفياء (برگزيدگان) كه مقامى بالاتر از مؤمنين و اتقياء دارند، قرارمى‌دهد....جلسه بيست و هشتم 2/9/78




*پيشواي گمراهي كه جامعه را به گمراهي مي كشاند


من مواعظ النبي صلى الله عليه وآله وسلّم:


إنّما أخاف على أمتي ثلاثاً، شحّاً مطاعاً وهوىً متبعاً وإماماً ضالاً
(تحف العقول صفحه 58)


«شحّ» حالتى مركب از حرص و بخل است يعنى حرص‌زدن براى زخارف دنيا و تا وقتى كه اين حالت در انسان هست ولى به دنبال آن حركت نكرده، مهم نيست، خطر آن وقتى است كه «شحّ» مورد اطاعت، قرارگيرد و انسان براى تحصيل اعراض دنيوى، تلاش كند.
هواى متبع، همان شهوت نفسانى است كه انسان از آنها فرمانبرداى كند، و بين آن و «شح مطاع» اعم و اخصّ من وجه است.
امام ضالّ، پيشواى گمراهى است كه جامعه را در خلاف حق، حركت داده و به سوى انحراف و تباهى مى‌كشاند، و اين ضلالت ريشه‌اش همان شحّ و هواى نفس است، و لذا با مطالعه تاريخ به روشنى معلوم مى‌شود كه انحراف خلفاء بنى‌اميه و بنى‌عباس از همان زمانى آغاز شد كه آنان به دنبال ارضاء غرائز شهوانى و هواهاى نفسانى حركت كردند و از اين رو همه تلاش انبياء و اولياء اين بوده كه با اين دو عنصر خطرناك (هوى‌ و شحّ) مبازره كنند.... جلسه سى‌ام 15/9/78




*پروردگارا به ما لبّ راجح روزى گردان


من مواعظ النبي صلى الله عليه وآله وسلّم:


إيّاكم وتخشّع النّفاق وهو أن يُرى الجسد خاشعاً والقلب ليس بخاشع.
(تحف العقول صفحه 60)


مراد از خشوع در اين حديث، خشوع در مقابل خداوند است در حال نماز و دعاء و ذكر، اگر انسان طورى باشد كه وقتى كسى به او نگاه مى‌كند خشوع را در او احساس كرده و توّهم مى‌كند كه داراى قلب خاضعى است، اما در باطن هيچ خبرى نباشد، خشوع منافقانه است.
از دعائى كه در صحيفه ثانيه سجاديه به اين مضمون نقل شده كه «اللهم ارزقني عقلاً كاملاً و... و لبّاً راجحاً» استفاده مى‌شود كه انسان لبّى دارد و قشرى، قشر او همين ظاهر و لُبّ او باطن وى مى‌باشد و اگر قشر ما راجح و خاشع و ذاكر باشد و لُبّ ما غافل و غرق در ماديات باشد بسيار مذموم است؛ پروردگارا به ما لبّ راجح روزى گردان.... جلسه سى و سوم‌

دسته ها : حديث و روايات
دوشنبه نهم 11 1391 1:8
صراط مستقيم، علي ابن ابيطالب عليه السلام است ...


عبدالله حيدري از كارشناسان شبكه هاي وهابي نور و كلمه طي يك كنفرانسي گفت كه شيعه معتقد است منظور از صراط مستقيم در قرآن و روايات حضرت علي(ع) است ، اين در حالي است كه هيچ روايتي از منابع شيعه و سني درباره اين كه منظور ازصراط مستقيم علي(ع) باشد وجود ندارد.




مقصود از راه راست يا همان«صراط مستقيم» كه بار‌ها در قرآن كريم به آن اشاره شده است، چيست؟ كدام راه و مسير است كه مي‌تواند انسان را به خوشبختي و سعادت و قرب الهي و كمال وجودي‌اش رهنمون سازد و اين صراط چيست كه يك مسلمان حداقل در هر روز ۱۷ بار از پروردگارش تمنا مي‌كند كه او را به آن سو و جهت هدايت كند؟




قرآن كريم در مواضع متعددي، بحث صراط مستقيم را پيش كشيده است و براي آن كه با حقيقت اين موضوع آشنا شويم، چاره‌اي جز تمسك به قرآن و تفاسير اين كتاب الهي نداريم.



علاوه بر آيه ششم سوره حمد كه در آن مي‌خوانيم«ما را به راه راست هدايت فرما»، در چندين جاي ديگر نيز قرآن كريم به عبارت صراط مستقيم اشاره دارد كه برخي از آنها عبارتند از:




در«آيه ۵۲ سوره شوري» داريم: «براستي كه تو بخوبي به راه راست هدايت مي‌كني»‌، همچنين در«آيه ۱۲۶ سوره انعام» آمده است«و راه راست پروردگارت همين است»، و در آيه شريفه«۵۱ سوره آل‌عمران» مي خوانيم«در حقيقت خداوند پروردگار من و پروردگار شماست، پس او را بپرستيد [كه] راه راست اين است»‌.



قطعا با تدبر در ظاهر آيات قرآن نيز مي‌توان به وجوهي از حقايق صراط مستقيم پي برد، چه آن كه به نظر مي‌رسد يكي از مهم‌ترين مسائلي كه در اين باره وجود دارد، اين است كه صراط مستقيم الهي با هدايت خاص الهي محقق مي‌شود و خداوند، كساني كه زمينه مناسب را در خود داشته باشند، به اين مسير هدايت مي‌كند.




به گفته علامه طباطبايي(ره)،
اصحاب صراط مستقيم در صورت عبوديت خدا داراي ثبات قدم به تمام معنا هستند، هم در فعل و هم در قول و هم در ظاهر و هم در باطن و ممكن نيست آنان بر غير اين صفت ديده شوند و در همه احوال از خدا و رسول خدا اطاعت مي‌كنند و نكته مهم اين‌كه اصحاب صراط مستقيم، قدر و منزلت و درجه بالاتري از درجه مؤمنين خالص دارند.




به نظر علامه، صراط مستقيم راهي است به سوي خدا كه هر راه ديگري كه خلايق به سوي خدا دارند، شعبه‌اي از آن است و هر طريقي كه آدمي را سوي خدا راهنمايي مي‌كند، بهره‌اي از صراط مستقيم دارد، قرآن صراط انبيا و صديقين و شهدا و صالحان را ،صراط مستقيم دانسته و با در نظر گرفتن روايات متواتره، آن را صراط اميرمؤمنان علي‌بن ابي طالب(ع) شمرده و آن جناب را اولين فاتح اين صراط دانسته است.



بحراني در كتاب‌ نفيس‌»غايه‌ المرام‌» روايت هايي از خاصه و عامه نقل‌ مي كند كه‌ مراد از صراط‌ مستقيم‌ در‌ آيه‌ شريفه« ۱۵۳ سوره انعام» علي بن‌ أبي طالب(ع)‌ است‌: »و همانا راه راست من همين است، پس از آن پيروي كنيد و به راه هاي(متفرقه) نرويد كه موجب تفرقه و جدايي از راه او شود، اين است آن چه خدا شما را به آن سفارش كرد، باشد كه شما پرهيزگار شويد».





اما آن‌ روايتي‌ كه‌ از عامه‌ نقل‌ مي كند حديثي‌ است‌ از شيرازي‌ كه‌ از اعيان‌ علماء عامه‌ است‌ و كتابي‌ در مناقب‌ دارد، از قتاده‌ از حسن‌ بصري‌ در مورد آيه‌ شريفه‌ در«غاية المرام ص ۴۳۴» آورده است: گفت«مراد از صراط‌ مستقيم‌ كه‌ واجب‌ الاتباع‌ است‌ طريق‌ علي بن‌ أبي‌طالب‌ و ذريه‌ اوست‌ كه‌ راه‌ راست‌ و منهاج‌ مستقيم‌ است‌؛ پس‌ بايد از آن‌ پيروي‌ كنيد و بدان‌ چنگ‌ زنيد! چون‌ آن‌ صراط‌ و منهاج‌ بسيار روشن‌ و واضح‌ است‌ و هيچ گونه‌ انحراف‌ و كج‌ روي‌ در آن‌ نيست‌!».





روايت دوم را راوي‌ از عبدالله‌ بن‌ عُمر روايت‌ كرده‌ است‌ كه‌:
عبدالله‌ بن‌ عُمر به‌ من‌ گفت« من‌ از اين‌ مرد أصلع‌ پيروي‌ مي كنم، (مراد از اصلع حضرت‌ أميرمؤمنان‌(ع) است‌، چون‌ اصلع به‌ كسي‌ گويند كه‌ جلوي‌ سرش‌ مو نداشته‌ باشد و حضرت‌ أمير اين گونه بودند) چون‌ او اولين‌ كسي‌ است‌ كه‌ ايمان‌ آورده‌ است‌، و پيوسته‌ حق با اوست، و من‌ از رسول‌ خدا(ص) شنيدم‌ كه‌ در تفسير اين‌ آيه‌»أَفَمَنْ يَمْشِي‌ مُكِبا عَلَي‌' وَجْهِهِ» مي گفت«مردم‌ همگي‌ به‌ روي‌ خود به‌ زمين‌ افتاده‌اند غير از علي بن‌ أبي‌طالب(ع)».




و همچنين بحراني در«غايه‌ المرام‌» از طريق‌ عامه‌ آورده‌ است‌ كه‌ مراد از صراط‌ دربارۀ‌ آيه‌ مباركه ذيل ولايت‌ اهل‌ البيت‌ است‌.
آيه شريفه «۷۴ سوره مؤمنون»:
«و آن‌ كساني‌ كه‌ به‌ آخرت‌ ايمان‌ نمي‌آورند از جاده‌ و صراط‌ كنار مي‌افتند و خارج‌ مي شوند»
و در «غايه‌ المرام‌» از طريق‌ عامه‌ آورده‌ است‌ كه‌ مراد از صراط‌، ولايت‌ اهل‌ البيت‌ است‌.
إبراهيم‌ بن‌ محمد حمويني‌ از أميرمؤمنان‌(ع) در گفتار خداي‌ تعالي‌:



وَ أَن الذِينَ لاَيُؤْمِنُونَ بِالاْخِرَةِ عَنِ الصرَ'طِ لَنَـ'كِبُونَ
روايت‌ كرده‌ است‌ كه‌ آن‌ حضرت‌ فرمودند
«عَنْ وَلاَيَتِنَا؛ مراد از پرت‌ شدن‌ و خارج‌ شدن‌ از صراط‌، خارج‌ شدن‌ از ولايت‌ ما اهل‌ بيت‌ است»‌.




علاوه بر اين در معاني‌الاخبار از امام صادق(ع) روايت شده است:
«صراط عبارت از أميرمؤمنان علي(ع) است» يا اين‌كه«عبارت از شناخت و معرفت علي(ع) است» و در روايت ديگري«صراط مستقيم عبارت از شناخت مطلق امام معصوم(ع) است» و همچنين در حديث ديگري آمده كه«ماييم صراط مستقيم(منظور اهل بيت است»).




فيض كاشاني در كنار روايت‌هايي كه نقل مي‌كند، درباره حقيقت صراط مستقيم اظهار مي‌كند كه امام معصوم(ع)، همان صراط مستقيم است و او همواره بدون انحراف به سوي صراط مستقيم گام برمي‌دارد و معرفت و شناخت او، معرفت صراط مستقيم است و معرفت مشي و رهسپاري امام(ع)، همان مشي بر صراط مستقيم است و هر آن كه امام(ع) را بشناسد و براساس راه او، سير كند، به فيض دخول در بهشت مي‌رسد و از آتش نجات مي‌يابد و هر آن كه امام خود را نشناسد و نداند كه چه مي‌كند، پس قدم او لغزش پيدا كرده و در آتش فرومي‌افتد.
همچنين در«ترجمه الميزان، ج يك، ص ۷۸» علامه طباطبايي نيز ضمن يك بحث روايي به احاديثي مهم اشاره مي‌كند كه بيان آن ها مي‌تواند بسيار راهگشا باشد.




امام صادق(ع) فرمودند:
صراط مستقيم، طريق به سوي معرفت خداست و اين دو صراط است؛ يكي در دنيا و يكي در آخرت، اما صراط در دنيا عبارت است از امامي كه اطاعتش بر خلق واجب شده و اما صراط در آخرت، پلي است كه روي جهنم زده شده، هركس در دنيا از صراط دنيا به درستي رد شود، يعني امام خود را بشناسد و او را اطاعت كند در آخرت نيز از پل آخرت به آساني مي‌گذرد و كسي كه در دنيا، امام خود را نشناسد، در آخرت نيز قدمش بر پل آخرت مي‌لرزد و به درون جهنم سقوط مي‌كند‌


دسته ها : مذهبي
يکشنبه هشتم 11 1391 23:45
X